AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inget värde i det ändå. Men, det nya ser inte kul ut. Undrar hur resten av området är ut
ser inte kul kolla själv
 
M maria01 skrev:
ser inte kul kolla själv
Då drabbar det ju mindre.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inget värde i det ändå. Men, det nya ser inte kul ut. Undrar hur resten av området är ut
Finns alltid värde, men hur mycket beror på betraktaren;)
 
ts har fått det att låta som att nuvarande hus skulle passa in med granskapet kollar man så ser man en helt annan bild
 
M maria01 skrev:
ts har fått det att låta som att nuvarande hus skulle passa in med granskapet kollar man så ser man en helt annan bild
Har överhuvudtaget inte nämnt grannskapet i något inlägg:crysmile::crysmile:
Men jag vet var platsen är;)
 
A AndersS skrev:
Har överhuvudtaget inte nämnt grannskapet i något inlägg:crysmile::crysmile:
Men jag vet platsen är;)
Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.?

https://goo.gl/maps/VGCJaYoi1DzS5VKn9
 
M maria01 skrev:
Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.?
Finns hus av olika slag i området men för tråden ointressant, syftet var att belysa att man river ett relativt nytt hus och värde.
Är väl det "finaste" huset i området.
 
A AndersS skrev:
Finns hus av olika slag i området men för tråden ointressant, syftet var att belysa att man river ett relativt nytt hus och värde.
Är väl det "finaste" huset i området.
är det här samma byggherre som byggde om varvet
 
M maria01 skrev:
är det här samma byggherre som byggde om varvet
Vet ej.
 
P
elpaco elpaco skrev:
Man skulle kunna se demokrati som majoritetsförtryck. Därför finns ju även talesättet som lyder ungefär så att det humana värdet i en demokrati speglas i hur den behandlar sina minoriteter. Självklart är en demokrati inte längre demokratisk om den röstar för fascism. Tex är väl snart inte polen och Ungern att betrakta som demokratier. Men vad i detta fall anser du är så illa att det i din åsikt strider mot demokrati? Ingen rättighet kan ju i en demokrati vara så tilltagen att den medger rättighet att förstöra andras rättigheter, som bekant. Populärt exempel yttranderätt kontra tex förtal och diskriminering. Var specifik.
Att staten (eller motsvarande) ska kunna stoppa en rivning av ett hus som saknar kulturhistoriskt värde enbart av ekonomiska skäl strider mot äganderätten så det skvätter om det. Huset och dess ekonomiska värde är ägarens ensak. En sådan rätt för staten vore verkligen att förstöra andras rättigheter.

Min åsikt är att det även är tveksamt om staten ska få hindra rivning av en kulturhistoriskt intressant hus. För att hindra det borde kanske staten vara tvungen att lösa in huset. Jag tror dock inte att just de fallen blir så stora problem. Folk som äger kulturhistoria tenderar att vårda den för det mesta.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Att staten (eller motsvarande) ska kunna stoppa en rivning av ett hus som saknar kulturhistoriskt värde enbart av ekonomiska skäl strider mot äganderätten så det skvätter om det. Huset och dess ekonomiska värde är ägarens ensak. En sådan rätt för staten vore verkligen att förstöra andras rättigheter.

Min åsikt är att det även är tveksamt om staten ska få hindra rivning av en kulturhistoriskt intressant hus. För att hindra det borde kanske staten vara tvungen att lösa in huset. Jag tror dock inte att just de fallen blir så stora problem. Folk som äger kulturhistoria tenderar att vårda den för det mesta.
Ett nyligen fattat beslut i trakten som bekräftar vad du skriver, efter en prövning i olika instanser så fick man rätten att riva och det finns inget hinder för bygglov, helt enligt gällande regelverk. (kan vara låst artikel)
https://www.barometern.se/kalmar/lo...tredning-laggs-ner-av-lansstyrelsen-4819dad0/
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
I så fall har jag svårare för självutnämnda 'miljöhjältar' som köper ekologisk mat samtidigt som man slänger allt 8 timmar efter bäst före-datumet gått ut eller plikttroget släcker all fasadbelysningen i 60 minuter under Earth hour när den annars står och pumpar ut effekt halva dygnet.
Dålig jämförelse!
 
K kakul skrev:
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
Det kanske är den stora mässan med halvfattiga jon som skapar jobb istället för snåljåpar med mycket pengar!
K kakul skrev:
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
K kakul skrev:
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
Nyfniken Nyfniken skrev:
I så fall har jag svårare för självutnämnda 'miljöhjältar' som köper ekologisk mat samtidigt som man slänger allt 8 timmar efter bäst före-datumet gått ut eller plikttroget släcker all fasadbelysningen i 60 minuter under Earth hour när den annars står och pumpar ut effekt halva dygnet.[/QUOTE
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
garsten garsten skrev:
Det kanske är den stora mässan med halvfattiga jon som skapar jobb istället för snåljåpar med mycket pengar!
Alltså, det stavas "hjon"./Petimätern
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historielösa idioter. Det är som med Daniel Ek som förstör villor på Djursholm på löpande band.

Daniel Ek förstör inte villor på Djursholm på löpande band: tidigare ägare hade förstört husets bärande struktur så att det inte gick att rädda. Nuvarande bostad renoveras pietetsfullt.

Håller med om att Norra tornen inte är någon hit - liknar Lego Duplo.

Jävligt tragiskt skydden inte är bättre. Tex har norra tornen totalt sabbat stora delar av Vasastan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historielösa idioter. Det är som med Daniel Ek som förstör villor på Djursholm på löpande band.

Jävligt tragiskt skydden inte är bättre. Tex har norra tornen totalt sabbat stora delar av Vasastan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.