A annicka__22 skrev:
Självfallet inte, men vem vill inte ha några av de andra ljuden då? Helst vill man väl ha tyst så klart, vad jag frågar är, vad är skillnaden på att vissa ljud tillåts men inte andra? Om någon kör en tvättmaskin dagligen i en timme, och i fall jag har igång fläkten? Jag har för avsikt att sätta upp fler gummilister och försöka isolera ännu mer, för jag vill givetvis inte störa min granne om jag kan undvika det. Men jag planerar inte att låta mitt nyrenoverade hem bli täckt med klistrigt fett på alla väggar och ytor som det var när jag tog över den fläktlösa lägenheten.
Ett monotont brummande som man vet inte kommer ändras så länge fläkten finns kvar känns spontant som något som är oerhört mycket mer störande än barn som låter, musik som spelas, hammarljud från uppspikande av tavlor etc. De ljuden accepterar man någonstans när man väljer att bo i ett flerfamiljshus, men man kan mycket väl ha tagit i beaktande att den typen av ljud ni nu orsakar för grannen INTE fanns. Klagade hen på er renovering? Som alltså sannolikt lät betydligt högre än fläkten? Om inte - då är det monotona brummandet som uppstår varje dag, flera gånger om dagen, mer störande för grannens livsmiljö. Tycker det är rimligt att om ni orsakar en störning för en granne, så åtgärdar ni den så att störningen försvinner. Ni köpte en lägenhet utan fläkt, grannen köpte en lägenhet där irriterande fläktljud saknades. Ni ändrade förutsättningarna, och då är det er sak att se till att andras livsmiljö inte försämras. Trist för er, men ni borde kollat upp det innan.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Jag jobbar skift och arbetade till midnatt igår, idag har jag haft min dotter och då använder jag inte min telefon. skåpet är ett 60x30x100 metodskåp från IKEA, uppsatt på betongvägg, med lucka och två hyllplan innuti. Skåpet sitter cirka 4-5 centimeter från taket, luften kommer ut via att vi öppnar dörren när vi använder skåpet, så vi leder inte ut den via ett rör. Jag gissar att det inte är orsaken för luftutsläpp genom öppen dörr på 60x 100 centimeter borde ju funka bättre än luftutsläpp genom ett rör med diameter på 20 centimeter.
Vi känner själv inga vibrationer, vi hör maskinljudet från fläkten, dess db ska ligga på 61, och det är där jag uppskattar att den är jämfört med andra kolfilterfläktar jag haft. Fläkten är inbyggd i skåp då köket är 4 kvm och endast har ett överskåp med två dörrar och två små underskåp så vi behöver förvaringsplatsen, därför var jag tvungen att köpa en inbyggnadsfläkt och jämfört med till ex IKEAS två inbyggda så ska denna vara tystare..
Antalet dB som fläkten avger har ju inget med mängden stomljud den sprider!
Om exempelvis skåpet skulle vara boven så måste skåpet bort eller så för man prova andra lösningar tills dess att det fungerar.

Om det flyttade in en granne hos oss som bullrar med en stomljudsspridande köksfläkt som sedan används flera ggr om dagen så skulle jag bli vansinnig. Tvättmaskin har vi redan i närheten men den hör vi bara några ggr i månaden så den stör oss inte särskilt.

Drabbades jag av sådana stomljud så skulle jag kräva att den korrigeras genom att grannen tar in fackfolk. Om personen trilskas så blir det en styrelsefråga.
Om styrelsen är på den bullrande grannens sida så fungerar bara motljud såsom en högtalare mot den bullrande väggen.

...men jag är kanske både känslig och grinig.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Tack för ditt vänliga svar! Vi bor i ett lägenhetshus med 40 lägenheter, att folk ger ljud ifrån sig i flerfamiljshus får man vänta sig tycker jag, särskilt som jag bott i lägenhet 40 år av mitt liv. Så länge man inte har vilda fester stup i kvarten, dansar med trätofflor mitt i natten eller driver en byggfirma från sin lägenhet så har jag accepterat att man hör mer än man vill från grannarna. Att inte väsnas alls är svårt, och inte något jag strävar efter för detta är mitt hem där jag lever och har barn, jag spelar musik, dammsuger och gör annat som låter. Ska jag gå upp och klaga på grannen som låter som en elefant varje gång han går över golvet?
Jag vill inte att någon ska bli jättestörd på oss så klart, därav skrev jag inlägget och bad om råd på vad mer som kan göras, sedan försvarar jag min rätt att ha en fläkt om det är stomljud som är oundvikliga.

Viss skillnad på att FOLK ger ljud ifrån sig, och att man installerar en icke-nödvändig FLÄKT som ger ljud ifrån sig. Jag hade blivit skogstokig om en granne orsakat den typen av ljud i en lägenhet i ett hus som helt klart inte är byggt för att hantera en modern fläkt. Fixa problemet och se till dina skyldigheter som granne och bostadsrättsinnehavare istället för att fokusera på din rätt att störa andra. Klagar inte grannen på varenda ljud ni ger ifrån er i övrigt så är det väl bara att tugga i sig att ni försämrat människans bo- och levnadsmiljö, och pudla. Felet är orsakat av er, och ansvaret ligger hos er att rätta till det.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
okej, jag ska föreslå detta till min man och se om vi ens får loss skåpet utan att riva halva väggen eftersom vi monterade det när ankarmassan var våt så skruvarna är fastgjutna. Jag är givetvis inte sugen på att byta till en dyrare fläkt pga att jag inte hade råd från början att köpa den jag ville, har byggt väggar och renoverat allt själv parallellt med heltidsjobb för att ha råd, men är det fläkten som är problemet så får jag givetvis byta ut den vid tillfälle. Jag upplever bara inte att den är mer högljudd än den vi har i vår sommastuga, eller den jag hade i min tidigare lägenhet. De enda jag har haft som varit ganska tysta är de som varit kopplade till byggnadens ventilationssystem och inte gått på återcirkulation.
Du kan väl inte mena allvar när du jämför en fläkt ni har i en sommarstuga, som ni sannolikt bor i själva, och som inte har ventilationskanaler genom väggarna till andra familjers lägenheter, med en fläkt som ni monterat mot väggen i ett flerfamiljshus från 30-talet? Uppenbarligen är det ju ett problem för grannen, sluta försöka blanda bort korten med irrelevanta jämförelser. Såklart fläkten inte låter på samma sätt ut i er lägenhet som in i hans. Och oavsett vad - ni har ändrat på boendemiljön. Killen kanske jobbar skift, arbetar natt - eller kanske inte bara vill ha ett ljud som äter sig in i hjärnan på honom i sin lägenhet. Lagar ni ”jättemycket mat” så lär det ju heller inte vara frågan om att ni låter fläkten gå 30 min, utan det rör sig om betydligt längre perioder, återkommande, varje dag. Hade blivit galen.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Med disclaimer för att jag inte har läst samtliga inlägg i tråden mer än sida 1 och 6 (vilka har exakt samma fortgående tröttsamma diskussion där TS argumenterar för varför denne ska få störa grannar) så konstateras redan från första inlägget att TS har köpt en snorbillig FRÅNLUFTSFLÄKT för 1200 kr som är "extra kraftfull". Den är konstruerad för att anslutas till imkanalen, men "är möjlig att med tillägg av kolfilter förvandlas till att gå med recirkulering" . Bullermärkningen är inte det TS uppger utan hela 70 dB - när den går för FRÅNLUFT. Att låta en sådan tingest trycka luften genom extra kolfilter kan troligen orsaka ännu högre buller.
Jämförelsevis kostade enbart motorn till vår gamla Husqvarna frånluftsfläkt 4000 kr att köpa som reservdel.
Så TS har nog gjort väl många kompromisser vid köpet. Riv ut kinaskiten och köp en tyst recirkulationsfläkt av välkänt märke och låt en fackman med erfarenhet av hustypen installera den inklusive upphängning samt ljudisolering mot vägg och inuti skåpet. Då kan man reklamera installationen ifall vibrationer fortplantar sig.
Jämfört med vad bostadsrätten är värd och att den används 2 ggr om dagen så är det väl värt att installera riktiga grejer fackmannamässigt.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 10 till
  • Laddar…
Kan rekommendera Siemens med cleanair modul.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Citerar ingen, för det passar in på flera. Då behöver ingen känna sig så kränkta som de verkar ha blivit av att läsa att en granne någonstans blir störd av en eventuellt för högt brummande köksfläkt...

På med läsbrillorna. Om TS säger att de köpte det de hade råd med -- en fläkt för 1200 SEK, så är det väl helt kasst råd att rekommendera en annan fläkt för >5000 SEK? ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Citerar ingen, för det passar in på flera. Då behöver ingen känna sig så kränkta som de verkar ha blivit av att läsa att en granne någonstans blir störd av en eventuellt för högt brummande köksfläkt...

På med läsbrillorna. Om TS säger att de köpte det de hade råd med -- en fläkt för 1200 SEK, så är det väl helt kasst råd att rekommendera en annan fläkt för >5000 SEK? ;)
Skulle vilja påstå det är värt utöka lånet på bostaden för viktiga grejer som vitvaror om man inte har råd.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle vilja påstå det är värt utöka lånet på bostaden för viktiga grejer som vitvaror om man inte har råd.
Skulle tvärtemot vilja påstå att det inte kan vara en bra idé att låna till vitvaror och andra produkter med relativt kort livslängd.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skulle tvärtemot vilja påstå att det inte kan vara en bra idé att låna till vitvaror och andra produkter med relativt kort livslängd.
Bostadslånet är ju väldigt fördelaktigt. Bättre köpa kvalitet. Men bäst är ju såklart casha det.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Citerar ingen, för det passar in på flera. Då behöver ingen känna sig så kränkta som de verkar ha blivit av att läsa att en granne någonstans blir störd av en eventuellt för högt brummande köksfläkt...

På med läsbrillorna. Om TS säger att de köpte det de hade råd med -- en fläkt för 1200 SEK, så är det väl helt kasst råd att rekommendera en annan fläkt för >5000 SEK? ;)
Hum, är argumentet då att grannen får finna sig i att bli störd för att man inte har råd med en bättre fläkt, nja det håller väl inte:rofl:
Men det är väl två problem, skåpsmontering och även fläkten.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Vi har nyss flyttat in i vår nyrenoverade bostadsrätt. Igår lagade jag mat för första gången och inom tre minuter ringer det på dörren och grannen bredvid säger att hela hans sovrum som ligger vägg i vägg med vårt kök, vibrerar och brummar när vi har igång köksfläkten.
Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar.
Men vad gör vi åt det?? Fläkten är ny ( [länk]) Och uppsatt enligt instruktioner, inkopplad på cirkulation och inbyggd i ett skåp.
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket som det var innan vi renoverade (då fanns ingen fläkt) så vad gör vi mer än det vi redan gjort- gummilist mot vägg och mellan fläkt och skåp i skarvar och mellan skruvar?
Hej, jag har jobbat med service och montage inom ventilations branschen i över 30 år. Och har varit med om en del saker mellan hyresgäster. Det du först borde kolla är om det finns någon transportsäkring som håller fast fläktmotorn. Kolla sedan att fläkthjulet är rätt monterat. Om det är fel monterat så kommer motorn att vibrera. Om inget hjälper så var jag med om i ett just äldre hus där det blev överhörning mellan ett kök och sovrum. Där fick man lov att sätta upp en ny vägg med reglar av plåt och dubbla lager gips och mellan gammla och nya väggen en tung isolering. Men det är ju en rätt stor operation. Men om det finns möjlighet, kan ni sätta upp en eller två gipsskivor mellan fläkten och väggen? Svårt att säga hur det kommer att se ut, det kanske inte är möjligt. Men i slutändan så kanske ni måste byta fläkt. Till en som på pappret är tystare.
Lycka till.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Testade på kul sätta vår Siemens i powerläge. Gick in till grabbarnas rum vägg i vägg med fläkten. En ganska tunn vägg gips och osb. Hörs exakt noll.

Edit: eller den höres lite. Så inte noll. Men mellan grannar lär ni ha fetare vägg
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Vi satte upp en kolfilterfläkt i vår 20-talslägenhet på 90-talet. Den var dyr och snygg i rostfritt som var inne då men kvalitén innanför plåten var sisådär. Det lät som ett bombplan när de dubbla fläktarna interfererade med varandras frekvens. Jag tror inte grannarna stördes ändå då den var upphängd på en bastant murstock med trapphuset på andra sidan.

Problemet med kolfilterfläktar annars är att en del av oset (och vattenånga från pastakoket) ändå passerar och hamnar i köket som klistrigt fett. Dock är det bättre än inget i en bostadsrätt där man inte får blåsa ut oset i imkanalen, om man ser till att byta filter när det är dags.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
En köksfläkt kan ge ganska höga stomljud på andra sidan väggen, likaså en micro, och båda kan låta relativt tyst inne hos brukaren.
Om det är betong/lättbetong är nog enda lösningen att frigöra fläkten mot väggen, dvs med de alternativ som redan föreslagits - dämpning mellan fläkt & vägg (gummi etc).

Tror inte stomljudet försvinner bara genom att byta fläkt till en tystare/bättre/dyrare. Dock kan det reduceras, men om grannen redan hört/hör ljudet lär det knappast göra någon skillnad tyvärr.

Börja med att prata med grannen och berätta att ni vill lösa problemet. Ni själva måste bilda er en uppfattning om nuvarande ljud. Därefter försök sätta distans mellan vägg och fläkt. Exempelvis dämpskruvar (gummi) som finns till värmepumpar. När ni gjort detta be om att få lyssna igen. Tror också att väggskåpet kan påverka stomljudet så se om det går att göra något där.

Om fläkt inte finns/fanns original så är det nog svårt att hävda sin rätt mot grannen, oavsett om han flyttat sitt kök och byggt sovrum väggen intill. När man bor i lägenhet måste man förstå att man hör grannarna. Men stomljud/ljud från maskiner är nog inget man behöver acceptera tyvärr.
Vad jag förstår monteras inte denna fläkt mot vägg, utan i Köksskåpets under skiva. Det bör göra det lite enklare att dämpa upp ev vibrationer. men det förutsätter att man kan få till en bra dämplist mellan fläkt och montagehålet, och i praktiken undviker kontakt mellan hårda material dvs fläkt och skåp.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.