Hejsan, ursäkta ännu en tråd i detta forum om val av värmesystem...

Förutsättningar för oss, vi bor i ett 1½ plans hus i södra Småland med 180m2 boyta och 90m2 biyta i källaren.
Element i övervåningen, golvvärme i hela undervåningen, samt ett par element i källaren men även golvvärme i snickarboa.

Har idag en CTC bergvärmepump från 2000, ett borrhål under tillbyggnaden av huset på endast 84m.
LK golvvärmestyrning via separat shuntgrupp. Vi gör av med ca 22.000kWh idag så jag gissar att pumpen går mycket på elpatron.

Nu har vi fått 3 offerter på byte till Luft-Vatten värmepump istället.
1) Installation utförd av en kompis som kan köpa in Mitsubishi Ecodan/Zubadan LVVP.
Utomhusdel PUD-SHWM100YAA + inomhusdel EHST20D-YM9D
Detta gör han för 100.000:- exkl. el
Vet ej hur han löser golvvärmestyrningen?

2) Installation av rörmokarföretag som jag fick mycket bra intryck av när dom var här
Nibe F2120-16kW + VVMS320
Kv-r F2120 spilledning med värmekabel
ESC41 golvvärmestyrning
136.500:- efter rot

3) Exakt samma Nibeprodukter som ovan fast utan ESC41 golvvärmestyrning
150.000:- efter rot
Detta företag fick jag ingen bra känsla av...

Kompisens pris är väldigt bra, men vet inte hur garantier och serviceavtal kommer att fungera då jag köper av en kompis? Känns inte helt rätt i magen att behöva ringa honom vid eventuellt strul, men priset är bra...

Vad hade ni gjort? Är Nibe & Mitsubishis produkter likvärdiga? Är någon bättre?
Just nu lutar det åt offert 2
 
NIBE F2120 klarar ge lite högre framledningstemperatur när det är kallt ute. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT ligger på runt -16 °C i Småland. Beror på vilken framledningstemperatur huset behöver (radiatorerna) för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT? Man kan skriva upp värdena vid ±0°, -10° etc.
 
Båda Nibe-installatörerna skickade med Energiberäkningar för huset beräknade på DVUT -16°C där beräknad framledningstemp vid DUT är +55°C vid 21° inomhustemp. Energitäckningsgraden anges till 99%

Jag har inte själv tidigare noterat faktiska värden tyvärr.
 
Jag tänker inte svara på dina frågor direkt. Men jag har lite allmänna råd. För det första all form av värme i huset är i form av en förlust. Sen kan man investera mycket i maskiner eller ta kostnad för mera el, bränsle mm,
Behåll din bergvärme.
Men den verkar gå mycket. Koppla bort värmen till golv i källare och garaget.
Installera en luft luft i garage.
Samt en luft luft i huset.
Nya bra fönster, mera isolering på vinden, 50 cm mera.
Du får fixa utanpåliggande element i källare till bergvärmen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tänker inte svara på dina frågor direkt. Men jag har lite allmänna råd. För det första all form av värme i huset är i form av en förlust. Sen kan man investera mycket i maskiner eller ta kostnad för mera el, bränsle mm,
Behåll din bergvärme.
Men den verkar gå mycket. Koppla bort värmen till golv i källare och garaget.
Installera en luft luft i garage.
Samt en luft luft i huset.
Nya bra fönster, mera isolering på vinden, 50 cm mera.
Du får fixa utanpåliggande element i källare till bergvärmen.
Hej Nils, älskar min golvvärme i garaget/snickarboa så den kopplar jag aldrig bort!
Nya 3-glasfönster, nya dörrar, nytt tak och ett välisolerat hus från 1945 är det vi har.
Luft-luft är inget alternativ för oss.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Hej Nils, älskar min golvvärme i garaget/snickarboa så den kopplar jag aldrig bort!
Nya 3-glasfönster, nya dörrar, nytt tak och ett välisolerat hus från 1945 är det vi har.
Luft-luft är inget alternativ för oss.
Om du har ett väl isolerat hus är det mycket märkligt att du har 22 000 Kwh i El om året. Jag har massor ett stort hus värme i garage, dåligt isolerat, källare , bergvärme och ändå 15 000 om året. Det säger mig att din platta drar em massa värme. Dvs din golvvärme är inte effektiv. Men som jag skrev det är olika vad man vill uppnå. Du verkar inte prio på kostnad, det är din komfort som är prio.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Hejsan, ursäkta ännu en tråd i detta forum om val av värmesystem...

Förutsättningar för oss, vi bor i ett 1½ plans hus i södra Småland med 180m2 boyta och 90m2 biyta i källaren.
Element i övervåningen, golvvärme i hela undervåningen, samt ett par element i källaren men även golvvärme i snickarboa.

Har idag en CTC bergvärmepump från 2000, ett borrhål under tillbyggnaden av huset på endast 84m.
LK golvvärmestyrning via separat shuntgrupp. Vi gör av med ca 22.000kWh idag så jag gissar att pumpen går mycket på elpatron.

Nu har vi fått 3 offerter på byte till Luft-Vatten värmepump istället.
1) Installation utförd av en kompis som kan köpa in Mitsubishi Ecodan/Zubadan LVVP.
Utomhusdel PUD-SHWM100YAA + inomhusdel EHST20D-YM9D
Detta gör han för 100.000:- exkl. el
Vet ej hur han löser golvvärmestyrningen?

2) Installation av rörmokarföretag som jag fick mycket bra intryck av när dom var här
Nibe F2120-16kW + VVMS320
Kv-r F2120 spilledning med värmekabel
ESC41 golvvärmestyrning
136.500:- efter rot

3) Exakt samma Nibeprodukter som ovan fast utan ESC41 golvvärmestyrning
150.000:- efter rot
Detta företag fick jag ingen bra känsla av...

Kompisens pris är väldigt bra, men vet inte hur garantier och serviceavtal kommer att fungera då jag köper av en kompis? Känns inte helt rätt i magen att behöva ringa honom vid eventuellt strul, men priset är bra...

Vad hade ni gjort? Är Nibe & Mitsubishis produkter likvärdiga? Är någon bättre?
Just nu lutar det åt offert 2

Varför inte komplettera med ett till borrhål på 100-120m och investera i en ny bergvärmepump?

Tillsammans med det gamla borrhålet så borde du få i princip nästan halverad elräkning (med liten reservation för hur mycket av elförbrukningen som är hushållsel respektive uppvärmning).

Har själv gått ner ca 40% i elförbrukning efter bergvärmeinstallation sommaren 2018. Låg på 19-20.000 kilowattimmar innan bergvärmen och nu mellan 11-12.000.

Var faktiskt mest inställd på Luftvatten när jag tog in offerter våren 2018 men prisskillnaden till bergvärme visade sig vara minimal - ingen av Luftvattenofferterna hamnade under 115.000 och bergvärmeofferterna låg på 120 och 130. I princip ingen prisskillnad…

Valde den dyrare bergvärmeofferten (och förlängde borrhålen från 2x80 till 2x100m för totalt 140.000) då den skulle ha nästan dubbla längden borrhål och en modern inverter bergvärmepump (som nästan enbart har behövt tillsatsel vid legionellakörning).

Hoppas du har tänkt på att Luftvatten kan väsnas rätt ordentligt utomhus när minusgraderna kommer, inga känsliga grannar nära inpå som kan bli störda?

Ta in några offerter på ett kompletterande borrhål och ny bergvärmepump - du kanske kommer billigare undan än med dina nuvarande offerter?

Annars hade jag valt offert 2 med Nibe.

Hade alla gånger behållt golvvärmen överallt även om den drar lite mer än vanliga element.

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
Varför inte komplettera med ett till borrhål på 100-120m och investera i en ny bergvärmepump?

Tillsammans med det gamla borrhålet så borde du få i princip nästan halverad elräkning (med liten reservation för hur mycket av elförbrukningen som är hushållsel respektive uppvärmning).
Nej så funkar det inte. Djupet på hålet och dess längd är anpassad efter hur hårt pumpen kyler ner hålet. Två hål gör att du kan kyla hårdare, dvs mer kallt vatten från pumpen , detta utan att hålet kan återhämta sig normalt. Ett hål kan hålla -6 grader som mest, sen blir det ofunk. Men det är bättre at borra djupare så ett hål på 200 meter är bättre än två på 100 meter. Detta pga att värmen blir högre långt ner i marken 10 meter gör några tiondels grader. Så från 100 meter ner till 200 meter är hålet säkert 2 grader varmare än det är vid 100 meters djupet. Men man ska inte oroa sig så mycket. Det man tjänar i pengar på ett hål som håller +8 grader mot ett som håller 0 grader är 2-300 hundra kronor per år i pengar för el.
Så det är inget.

Har själv gått ner ca 40% i elförbrukning efter bergvärmeinstallation sommaren 2018. Låg på 19-20.000 kilowattimmar innan bergvärmen och nu mellan 11-12.000.
ja, normalt

Var faktiskt mest inställd på Luftvatten när jag tog in offerter våren 2018 men prisskillnaden till bergvärme visade sig vara minimal - ingen av Luftvattenofferterna hamnade under 115.000 och bergvärmeofferterna låg på 120 och 130. I princip ingen prisskill
Det var smart. Hålet är en stor peng , men det håller länge , ca 100 år.

Valde den dyrare bergvärmeofferten (och förlängde borrhålen från 2x80 till 2x100m för totalt 140.000) då den skulle ha nästan dubbla längden borrhål och en modern inverter bergvärmepump (som nästan enbart har behövt tillsatsel vid legionellakörning).
Jag har en stor bergvärme pump, men mitt råd till den som funderar på bergvärme är nu att välja ett mindre system. En bra pump som är varvtalsstyrd men bara på 6 KW och ett mindre hål. Mindre för mig är 120 meter till 150 meter.
Sen kolla på isolering, ventilation, fönster, mm
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Nej så funkar det inte. Djupet på hålet och dess längd är anpassad efter hur hårt pumpen kyler ner hålet. Två hål gör att du kan kyla hårdare, dvs mer kallt vatten från pumpen , detta utan att hålet kan återhämta sig normalt. Ett hål kan hålla -6 grader som mest, sen blir det ofunk. Men det är bättre at borra djupare så ett hål på 200 meter är bättre än två på 100 meter. Detta pga att värmen blir högre långt ner i marken 10 meter gör några tiondels grader. Så från 100 meter ner till 200 meter är hålet säkert 2 grader varmare än det är vid 100 meters djupet. Men man ska inte oroa sig så mycket. Det man tjänar i pengar på ett hål som håller +8 grader mot ett som håller 0 grader är 2-300 hundra kronor per år i pengar för el.
Så det är inget.

ja, normalt

Det var smart. Hålet är en stor peng , men det håller länge , ca 100 år.

Jag har en stor bergvärme pump, men mitt råd till den som funderar på bergvärme är nu att välja ett mindre system. En bra pump som är varvtalsstyrd men bara på 6 KW och ett mindre hål. Mindre för mig är 120 meter till 150 meter.
Sen kolla på isolering, ventilation, fönster, mm
Som du kanske anar så var mitt inlägg inte riktat till dig men eftersom du svarar mig så…

Mycket möjligt att det bästa är att ha bara ett djupt borrhål - men jag och mina 5 närmaste grannar har enskilt vatten och delar på 2 djupborrade brunnar sinsemellan. Jag ville absolut inte vara orsak till eventuell saltvatteninträngning i någon av våra dricksvattenbrunnar.

Vitsen med inverterpump är väl just att man kan överdimensionera en aning? Då kan man lika väl satsa på minst 8KW och totalt 180-220m borrhål med tanke på trådstartarens storlek på hus och garage?

Min andra offert som Ivt-återförsäljaren absolut ville skicka bestod av en underdimensionerad Bvp (utan inverter dessutom) och bara 100m borrhål för 120.000.

Offerten jag slog till på innehöll: Daikin inverter 10KW + 200m borrhål med installation och bortforsling av gamla Flvp. 140.000 gick det på men ångrar i efterhand att jag inte installerade frikyla på övervåningen samtidigt…

Finns väl ingen någonsin som har ångrat att de har borrat lite mer än nödvändigt om det inte verkligen behövs grundare hål som i mitt fall? När man väl borrar så kör på.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nej så funkar det inte. Djupet på hålet och dess längd är anpassad efter hur hårt pumpen kyler ner hålet. Två hål gör att du kan kyla hårdare, dvs mer kallt vatten från pumpen , detta utan att hålet kan återhämta sig normalt. Ett hål kan hålla -6 grader som mest, sen blir det ofunk. Men det är bättre at borra djupare så ett hål på 200 meter är bättre än två på 100 meter. Detta pga att värmen blir högre långt ner i marken 10 meter gör några tiondels grader. Så från 100 meter ner till 200 meter är hålet säkert 2 grader varmare än det är vid 100 meters djupet. Men man ska inte oroa sig så mycket. Det man tjänar i pengar på ett hål som håller +8 grader mot ett som håller 0 grader är 2-300 hundra kronor per år i pengar för el.
Så det är inget.

ja, normalt

Det var smart. Hålet är en stor peng , men det håller länge , ca 100 år.

Jag har en stor bergvärme pump, men mitt råd till den som funderar på bergvärme är nu att välja ett mindre system. En bra pump som är varvtalsstyrd men bara på 6 KW och ett mindre hål. Mindre för mig är 120 meter till 150 meter.
Sen kolla på isolering, ventilation, fönster, mm

Vem är dina källor till det du påstår om borrhål?
Är det eget tyckande eller ?
Du får jätte gärna också styrka
Skillnaden du beskriver
På 0 in på kb och 8 plusgrader in
 
V vvs facit skrev:
Vem är dina källor till det du påstår om borrhål?
Är det eget tyckande eller ?
Du får jätte gärna också styrka
Skillnaden du beskriver
På 0 in på kb och 8 plusgrader in
Nej, så funkar det inte. Om du tycker det inte stämmer är det också enkelt att kolla på. Allt som finns skrivet om borrhål eller fråga någon som kunnig. Man ser det ofta, folk som begär att man ska utbilda dem, i trådar och att de ska få allt serverat på fat, med utbildning , länkar osv. Så funkar inte forum.
Du måste göra jobbet själv om du anser annorlunda.
Jag har hämtat allt från det jag har läst om borrhål. Det är mycket mer att kunna än vad man först kan tro.
Detta mee ingående temp på köldbärern är bara något exempel o som jag själv räknade på en gång , det blir ingen exakt vetenskap och varierar efter förutsättningar. Vilken pump du har osv.
Men du kan tänka. Internt så hetas gasen till väldigt varmt, jag en bra bit över 70 grader måste det vara då du kan få 65 grader värme från pumpen , ska vi säga att gasen blir 100 grader varm internet? Då kommer vi gå från 0 grader till 100 grader. Om vi då går från 6 grader till 100 grader , så minskar effektivitet, men med hur mycket?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Som du kanske anar så var mitt inlägg inte riktat till dig men eftersom du svarar mig så…

Mycket möjligt att det bästa är att ha bara ett djupt borrhål - men jag och mina 5 närmaste grannar har enskilt vatten och delar på 2 djupborrade brunnar sinsemellan. Jag ville absolut inte vara orsak till eventuell saltvatteninträngning i någon av våra dricksvattenbrunnar.
Ja det är en annan faktor kring borrhål.

Vitsen med inverterpump är väl just att man kan överdimensionera en aning? Då kan man lika väl satsa på minst 8KW och totalt 180-220m borrhål med tanke på trådstartarens storlek på hus och garage?
Ja, det kan man. De blir ju kring ett spann. Så från kanske 2 kw till 8 KW kan de gå. Det är bara en av fördelarna. De är effektivare också , funkar bättre med grunda hål och slits mindre.
Min andra offert som Ivt-återförsäljaren absolut ville skicka bestod av en underdimensionerad Bvp (utan inverter dessutom) och bara 100m borrhål för 120.000.
Det är alltid bra med ett bra hål. Men det kan även bli pengar som inte används. För borrar du djupet eller flera hål. Behöver det inte ge en betydligt kallare vätska in. Och som jag skrev pumpen funkar ändå ganska lika. Ett borrhål kostar också mest i starten, de första 20 meter , då du måste ha ett stålrör. Sen blir det också dyrt på slutet , då det kan gå trögt efter 180 meter. Därför borde det billiga vara att öka mellan 100 ner till 150 meter om du ska ha liten pump.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, så funkar det inte. Om du tycker det inte stämmer är det också enkelt att kolla på. Allt som finns skrivet om borrhål eller fråga någon som kunnig. Man ser det ofta, folk som begär att man ska utbilda dem, i trådar och att de ska få allt serverat på fat, med utbildning , länkar osv. Så funkar inte forum.
Du måste göra jobbet själv om du anser annorlunda.
Jag har hämtat allt från det jag har läst om borrhål. Det är mycket mer att kunna än vad man först kan tro.
Detta mee ingående temp på köldbärern är bara något exempel o som jag själv räknade på en gång , det blir ingen exakt vetenskap och varierar efter förutsättningar. Vilken pump du har osv.
Men du kan tänka. Internt så hetas gasen till väldigt varmt, jag en bra bit över 70 grader måste det vara då du kan få 65 grader värme från pumpen , ska vi säga att gasen blir 100 grader varm internet? Då kommer vi gå från 0 grader till 100 grader. Om vi då går från 6 grader till 100 grader , så minskar effektivitet, men med hur mycket?
Du vet alltså inte ens vad det är som påverkar
Hetgastemperaturen !

jag frågar dig vilka källor du har för dina felaktiga påståenden
Då jag jobbar med detta dagligen.

En enkel Fråga Nils , har du någonsin startat ett beräknings program gällande Dimensionering av borrhål/ energi lager
För en värmepumps installation?

Det är aktiva Borrhålsmeter som gäller inom
Varje borrhåls upptagningsområde.
Det du beskriver ska hända är rena Fabler

skrämmande inlägg som vilseleder konsumenter .
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Du vet alltså inte ens vad det är som påverkar
Hetgastemperaturen !

jag frågar dig vilka källor du har för dina felaktiga påståenden
Då jag jobbar med detta dagligen.

En enkel Fråga Nils , har du någonsin startat ett beräknings program gällande Dimensionering av borrhål/ energi lager
För en värmepumps installation?

Det är aktiva Borrhålsmeter som gäller inom
Varje borrhåls upptagningsområde.
Det du beskriver ska hända är rena Fabler

skrämmande inlägg som vilseleder konsumenter .
Ja tar dig som ett troll, då vi fick noll information om något. Om du kan saker som du påstår varför inte beskriva dessa saker då. Du klagar på mig utan att komma med alternativ information , tills du gör det är du bara ett troll.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Ja tar dig som ett troll, då vi fick noll information om något. Om du kan saker som du påstår varför inte beskriva dessa saker då. Du klagar på mig utan att komma med alternativ information , tills du gör det är du bara ett troll.
Du tar mig för ett troll då du i dina inlägg
Börjar med att du tycker andra ska söka på informationen du påstår är facit .

Vad vill du veta ?
Vill du veta vad differensen på 2 st 120 m hål är gentemot ett 240 m hål
Med samma drift parametrar?

hur mycket extra tror du man får borra för 8 plusgrader in på kb vid belastning gentemot 0
Eller vad skillnaden blir om vi lägger oss på -2 in tex som lägsta temperatur?
Fråga bara ! Så får du svar .
för ingen konsument ska lyssna på det du beskriver.
Då konsumenten som detta forum är till för
Blir helt vilseledda på det du skriver om just nu
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.