Belmlu
Hej,

Ska installera en Grohe Sense Guard vattenfelsbrytare som köps in själv till ett bra pris. Denna ska sedan installeras efter vattenmätaren som sitter lättåtkomligt i tvättstugan. Bifogar bild på hur det ser ut.

Hela installationen går att ses här:

För detta fick jag en offert där det skulle kosta 2450kr inkl moms och efter ROT-avdrag. I denna ingår arbete, anslutningar och rimligtvis körstäcka på ca 5-6 mil. Har använt företaget tidigare vid installatation av varmvattenberedare, byte av utkastare utomhus samt laga gammal blandare i tvättstugan och har då varit väldigt nöjd.

Är denna summan rimlig eller lite dyr/billig?

Tack på förhand!
 
  • Vattenmätare med röda avstängningskranar i en tvättstuga, installationsplats för Grohe Sense Guard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare med kopparledningar och avstängningsventil installerade i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur gick det med installationen? Funkar allt bra? Har du satt utkastare till trädgårdskran före brytaren?
 
Belmlu
J JohanLun skrev:
Hur gick det med installationen? Funkar allt bra? Har du satt utkastare till trädgårdskran före brytaren?
Det gick super! Utkastare byttes och brytare installerades av VVS-företag i samband med att ny varmvattenberedare :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Härligt när nåt går bra och är prisvärt! (oftast är det det motsatta man får läsa om här).

Satte du så att trädgårdsutkastaren gick före vattenfelsbrytaren?
 
Belmlu
J JohanLun skrev:
Härligt när nåt går bra och är prisvärt! (oftast är det det motsatta man får läsa om här).

Satte du så att trädgårdsutkastaren gick före vattenfelsbrytaren?
Nu såg jag att jag var lite väl snabb att svara. Har bytt utkastaren och satt ballofix på insidan. Skippade att installera vattenfelsbrytare då vi dels har plastmatta och dels fungerande avrinningsbrunn i tvättstugan. Även lagt in ett vattenlarm på golvet. Har detsamma i kök under vask och bredvid diskmaskinen. Har även plasttråg med avrinning utåt under diskmaskin, kyl och frys sedan innan.
 
Ah, ok. Har redan köpt min, ligger hemma sen 2 år. Nu måste den upp känner jag.

Jag nästan tror att jag ska köra utkastaren före vattenfelsbrytaren. Funderat fram och tillbaka. Kör man efter så får man ju en funktion som fimpar vattnet om man glömmer utkastaren på och slangen hoppar av (har hänt) så det är ju bra. Men kanske får man krångel när man vattnar gräsmattan...
 
Har precis beställt en Phyn istället, dock det jag läste som gäller alla vattenfelsbrytare men helt tydligt är att man ska/bör se till att installatören även monterar en backventil och gärna även ett smutsfilter innan vattenfelsbrytaren.

Utan backventilen kan det nämligen bli fler falsk-larm än vad kanske är önskvärt. Alltså:

Inkommande vatten -> vattenmätare -> smutsfilter -> backventil -> vattenfelsbrytare -> vatten vidare in i huset.

Allra bäst kanske vore att också att installera en manuell by-pass med kulventiler så kan gå förbi vattenfelsbrytaren om den om den skulle strula.
 
Min vattenmätare har inbyggd backventil. Ska inte behövas någon ytterligare, eller?

Frågan är, smutsfilter? Måste det rengöras? Jag tror mätningen sker utan rörliga delar nuförtiden?
 
Nu letar jag också efter prisvärd installation för vattenfelsbrytare. Ev blir det Grohe Sense Guard då den är relativt billig och vanlig. Vad måste jag tänka på gällande utkastaren till trädgårdsslangen ? Kommer jag få en massa falsklarm eller hur funkar det ?
 
S Saintus skrev:
Nu letar jag också efter prisvärd installation för vattenfelsbrytare. Ev blir det Grohe Sense Guard då den är relativt billig och vanlig. Vad måste jag tänka på gällande utkastaren till trädgårdsslangen ? Kommer jag få en massa falsklarm eller hur funkar det ?
Jag har en Grohe Sense Guard istallerad sedan Jan 2020, har även 2st puckar (sense vattenlarm) som är kopplat till brytaren.
Allt funkar bra, har haft 4-5 larm med avstängning som följd, anledning var droppande duschar som någon glömt att stänga helt, första veckan stängde den av mitt i en dusch, anledningen då var att totalfödet under en dag hade överskridits så jag fick höja det, tror jag har ca 600liter nu (två vuxna, 1 tonåring och en 7 åring).

Angående utkastaren så finns det en funktion du aktiverar som typ heter bevattning så då ska den inte larma.

Mina 2 st puckar har jag lagt under köksskåpet som då kan upptäcka läckage ifrån blandare, diskmaskin och kylen, den andra ligger på golvet i tvättstugan där också all vatten är kopplat till hela huset, jag har provat och de funkar perfekt, la på en torr disktrasa hade en kran öppen och droppade sedan lite vatten på trasan, den började larma direkt samtidigt stängde den vattnet och fick larm i mobilen.

Pris för installation vet jag inte, var någon kampanj på folksam, betalade 3500-4000:- för vattenfelsbrytaren inkl installation.
 
  • Gilla
AndreasS78
  • Laddar…
Skärmdump av en app för övervakning av hushållsförbrukning med avstängningsknappar för olika utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av inställningar för vattenkontrollsystem med alternativ för automatisk avstängning och mängdbegränsning aktiverade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av inställningsmeny för vattenanvändning med alternativ för mängdbegränsning, styrning via Sense och trädgårdssprinklerläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndreasS78 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla föregående inlägg men jag är inte ett skvatt övertygad om ”vattenfelsbrytares” påstådda funktionalitet, i ett verkligt hus. Ja, jag gick på detta med ”vattenfelsbrytare” men missade att förutsättningarna är att du har en 100% tät installation. Normalt når man aldrig detta, finns alltid någon toa, någon kran som läcker en liten droppe då och då.

Så vår ”vattenfelksbrytare” är numera permanent urkopplad sedan några år, det gick inte att ställa in den såpass att den klarade att bete sig vettigt med våra ultraminimala småläckage på kranar och toaletter.

Sedan får man inte glömma att *även* om du fått precis allt 100% tätt så tar denna ”vattenfelsbrytare” inte alls det som troligen är det vanligaste bekymret vad gäller vattenläckor, diskmaskiner, tvättmaskiner och framför allt vattenburna värmesystem.

Ser detta med ”vattenfelsbrytare” som en av de mest meningslösa prylar som någonsin saluförts i namnet av att vara en ”säkerhetsanordning”. Bara löjligt att försäkringsbolag anammat denna bluff.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har jag inte läst alla föregående inlägg men jag är inte ett skvatt övertygad om ”vattenfelsbrytares” påstådda funktionalitet, i ett verkligt hus. Ja, jag gick på detta med ”vattenfelsbrytare” men missade att förutsättningarna är att du har en 100% tät installation. Normalt når man aldrig detta, finns alltid någon toa, någon kran som läcker en liten droppe då och då.

Så vår ”vattenfelksbrytare” är numera permanent urkopplad sedan några år, det gick inte att ställa in den såpass att den klarade att bete sig vettigt med våra ultraminimala småläckage på kranar och toaletter.

Sedan får man inte glömma att *även* om du fått precis allt 100% tätt så tar denna ”vattenfelsbrytare” inte alls det som troligen är det vanligaste bekymret vad gäller vattenläckor, diskmaskiner, tvättmaskiner och framför allt vattenburna värmesystem.

Ser detta med ”vattenfelsbrytare” som en av de mest meningslösa prylar som någonsin saluförts i namnet av att vara en ”säkerhetsanordning”. Bara löjligt att försäkringsbolag anammat denna bluff.
Jo du har en poäng där angående små läckor på tex en toalett, där blir det fel... Men det läckaget hamnar ju på rätt ställe, i avloppet?!
Små läckor på diskmaskin eller tvättmaskin rinner ju ut på golvet i bästa fall och i sämsta ned under golvet och det är ju det den märker och larmar för?! Iallafall så som jag har installerat det hos mej.
Men vet man med sig att det läcker i kopplingar och blandare så är det ju något man bör fixa.
Min brytare har endast larmat när en dusch eller badkarsblandare stått och runnit pga dåligt åtdragen kran, aldrig annars.
Kollade nu och senast den larmade för något var ca 6mån sedan (badkar som stod och droppade), har totalt 7 blandare, 2 toaletter, 2 vatten utkast, tvättmaskin, diskmaskin, kyl och frys med vatten, uppvärmning, så ganska många förbrukare men ingen läcker igenom, hus från -54.
Men ja känner man att man har helt ok anläggning och den är gjord rätt så kommer det aldrig att uppstå läckage, och då är den helt onödig, precis som en villa/hemförsäkring.
Jag är inte ute efter att dra igång en diskussion här utan bara drar mina erfarenheter, det har funkat bra hos mej, ingen produkt är felfri och har man en annan utgångspunkt så funkar det inte.
 
  • Gilla
AndreasS78
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min vattenmätare har inbyggd backventil. Ska inte behövas någon ytterligare, eller?
Det ska räcka med en backventil innan vattenfelsbrytaren så om din vattenmätare har inbyggd backventil behövs det tekniskt sätt inte en till, men det man kanske bör tänka på att vattenmätare byts ut minst var 10-år och det finns ju ingen garanti att din nästa modell av vattenmätare har inbyggd backventil. Min har det inte iaf.

O ollo skrev:
Pris för installation vet jag inte, var någon kampanj på folksam, betalade 3500-4000:- för vattenfelsbrytaren inkl installation.
Det var ett väldigt bra pris. Grohe Sense Guard verkar idag ligga på cika 4000kr utan vattenläckage sensor puckar sedan cirka 650kr per Grohe Sense vattenläckage sensor puck.

Phyn Plus kostar idag cirka 8000kr och jag räknar sedan med att bara installationen av en certifierad VVS-installatör kommer hamna på max 4000kr före ROT-avdrag (5-timmar a la 800kr) men då jag har bett de att även installera en manuell by-pass som kan koppla ur den och skicka vatten runt den via 32mm kopparrör och kulventiler.

Har ett stort hus ifrån -36 med totalt 10 blandare, 4 toaletter, tvättmaskin + diskmaskin där vad jag vet inget läcker idag. Har redan sedan tidigare renoverat eller bytt ut alla gamla toaletter + kranar där flera läckte lite eller var tröga att stänga av helt.

S Saintus skrev:
Vad måste jag tänka på gällande utkastaren till trädgårdsslangen ? Kommer jag få en massa falsklarm eller hur funkar det ?
Som ett alternativ kan man väl alltid gå in i appen och temporärt avaktivera larm och automatiskt avstängning.

Vi har även ett vattenutkast men det används knappt så har två tappställen på tomten med separat sjövatten för bevattning ifrån en gemensam pumpstation som drivs till självkostnadspris av en ideell förening i området.

H Harald Blåtumme skrev:
Nu har jag inte läst alla föregående inlägg men jag är inte ett skvatt övertygad om ”vattenfelsbrytares” påstådda funktionalitet, i ett verkligt hus.
Nu har jag inte fått min nya Phyn vattenfelsbrytare installerad än så kan inte ännu prata ur egen erfarenhet, men baserat vad jag har läst på hittills (vilket är massor) så bör man ha i åtanke att det är väldigt stor skillnad i upplevelse mellan pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar uppkopplad vattenfelsbrytare som Phyn Plus eller Grohe Sense Guard (där båda efter intrimning ska kunna identifiera vilken enhet i huset det är som läcker), jämfört med en icke-pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar vattenfelsbrytare med mindre "smarta" funktioner som Leakomatic, Vatette eller LK vattenfelsbrytare.

Som smarta hem entusiast och allmänt pryl/teknikintresserad tycker jag det ska bli bekvämt att få larm i mobiltelefonen vad som läcker och då ha möjligheten att öppna eller stänga efter behov.

H Harald Blåtumme skrev:
Sedan får man inte glömma att *även* om du fått precis allt 100% tätt så tar denna ”vattenfelsbrytare” inte alls det som troligen är det vanligaste bekymret vad gäller vattenläckor, diskmaskiner, tvättmaskiner och framför allt vattenburna värmesystem.
Det är bara delvis sant för vattenfelsbrytare ska ju täcka större vattenläckage ifrån diskmaskiner och tvättmaskiner även om det tar längre tid, men glöm inte att de flesta vattenfelsbrytare kan kombineras med läckagesensorer/vattenlarmsensor (ofta i form av trådlösa "puckar") som är ihopkopplade med vattenfelsbrytare.

Borde vare svårt att argumentera där att det är sämre med ett läckage på 50-liter istället för ett läckage på 5000-liter innan man har fått stop på det själv genom att vara på plats.

Även om hoppas att inget ska hända så har jag har självfallet också uppkopplade brandlarm och inbrottslarm, och båda de systemen har gett falsklarm vid flera tillfällen, men det känns ändå tryggare att ha de på plats.
 
Redigerat:
A AndreasS78 skrev:
Det ska räcka med en backventil innan vattenfelsbrytaren så om din vattenmätare har inbyggd backventil behövs det tekniskt sätt inte en till, men det man kanske bör tänka på att vattenmätare byts ut minst var 10-år och det finns ju ingen garanti att din nästa modell av vattenmätare har inbyggd backventil. Min har det inte iaf.

Det var ett väldigt bra pris. Grohe Sense Guard verkar idag ligga på cika 4000kr utan vattenläckage sensor puckar sedan cirka 650kr per Grohe Sense vattenläckage sensor puck.

Phyn Plus kostar idag cirka 8000kr och jag räknar sedan med att bara installationen av en certifierad VVS-installatör kommer hamna på max 4000kr före ROT-avdrag (5-timmar a la 800kr) men då jag har bett de att även installera en manuell by-pass som kan koppla ur den och skicka vatten runt den via 32mm kopparrör och kulventiler.

Har ett stort hus ifrån -36 med totalt 10 blandare, 4 toaletter, tvättmaskin + diskmaskin där vad jag vet inget läcker idag. Har redan sedan tidigare renoverat eller bytt ut alla gamla toaletter + kranar där flera läckte lite eller var tröga att stänga av helt.


Som ett alternativ kan man väl alltid gå in i appen och temporärt avaktivera larm och automatiskt avstängning.

Vi har även ett vattenutkast men det används knappt så har två tappställen på tomten med separat sjövatten för bevattning ifrån en gemensam pumpstation som drivs till självkostnadspris av en ideell förening i området.



Nu har jag inte fått min nya Phyn vattenfelsbrytare installerad än så kan inte ännu prata ur egen erfarenhet, men baserat vad jag har läst på hittills (vilket är massor) så bör man ha i åtanke att det är väldigt stor skillnad i upplevelse mellan pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar uppkopplad vattenfelsbrytare som Phyn Plus eller Grohe Sense Guard (där båda efter intrimning ska kunna identifiera vilken enhet i huset det är som läcker), jämfört med en icke-pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar vattenfelsbrytare med mindre "smarta" funktioner som Leakomatic, Vatette eller LK vattenfelsbrytare.

Som smarta hem entusiast och allmänt pryl/teknikintresserad tycker jag det ska bli bekvämt att få larm i mobiltelefonen vad som läcker och då ha möjligheten att öppna eller stänga efter behov.



Det är bara delvis sant för vattenfelsbrytare ska ju täcka större vattenläckage ifrån diskmaskiner och tvättmaskiner även om det tar längre tid, men glöm inte att de flesta vattenfelsbrytare kan kombineras med läckagesensorer/vattenlarmsensor (ofta i form av trådlösa "puckar") som är ihopkopplade med vattenfelsbrytare.

Borde vare svårt att argumentera där att det är sämre med ett läckage på 50-liter istället för ett läckage på 5000-liter innan man har fått stop på det själv genom att vara på plats.

Även om hoppas att inget ska hända så har jag har självfallet också uppkopplade brandlarm och inbrottslarm, och båda de systemen har gett falsklarm vid flera tillfällen, men det känns ändå tryggare att ha de på plats.
Hur funkar Phyn för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.