Chr3
Eriklundwcist2 Eriklundwcist2 skrev:
Här kommer planlösningen :) dock har vi gjort ett till sovrum i källaren utanför dusch/bastudelen :)
Wow, vilket jättesovrum #1 är! *ha-begäret vaknar*
 
Chr3 Chr3 skrev:
Wow, vilket jättesovrum #1 är! *ha-begäret vaknar*
Jo det är riktigt stort och härligt med mycket fönster oxå :)
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
D Dros skrev:
Det har gått bra, vi har nu njutit av badrummet i snart 2 månader. Tänkte lägga upp en massa bilder när jag hinner
Har du några bilder att dela så vi får sukta lite? :cool:
Gjorde ni något åt ventilationen när ni byggde om? Förmodar att ni har mekanisk frånluft som vårt hus har? Vår spisfläkt är tydligen husets fläkt, något jag inte visste från början.
 
Chr3 Chr3 skrev:
Har du några bilder att dela så vi får sukta lite? :cool:
Gjorde ni något åt ventilationen när ni byggde om? Förmodar att ni har mekanisk frånluft som vårt hus har? Vår spisfläkt är tydligen husets fläkt, något jag inte visste från början.
Jovisst! Här kommer ett gäng bilder!
Vi lät ventilationen vara, vi har mekanisk frånluft med fläkt i skorstenen samt köksfläkt (såklart).
Detta är före
Bild före renovering showing a gammalt badrum med toalett och handfat, beige tapeter och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre badrum före renovering med tvättställ, spegel, borrskruvdragare och korkklädda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med duschhörna, handfat och trähylla, kaklade väggar i beige och brunt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga före renovering med kläder på tork, äldre köksinredning och retro golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och efter badrummet blev klart. Dörr och en bit av väggen mellan tvättstuga och badrum togs bort så det kombinerade badrummet och tvättstuga nu är på ca 9kvm.
Renoverat badrum med vitt kakel, toalett och tvättställ med spegel och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med duschhörna, vit kakling och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum på 9 kvm med vitt kakel, glasduschväggar och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kombinerat badrum och tvättstuga med tvättpar och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt kombinerat badrum och tvättstuga med vita skåp, diskho, tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
Chr3
D Dros skrev:
Och efter badrummet blev klart. Dörr och en bit av väggen mellan tvättstuga och badrum togs bort så det kombinerade badrummet och tvättstuga nu är på ca 9kvm.
[bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt! Gillar den underbart stora duschen!
Hur gjorde ni med lilla toaletten och fönstret/ljusinsläppet därifrån?

Roligt att se hur det var ursprungligen, vårt hus har kvar samma spegel (vitmålat trä runtom, med pensel.. ) samt väggskåpet som jag faktiskt gillar, vårt har spegel utanpå. Bidén finns kvar, toastol och handfat är utbytta av någon tidigare ägare och någon har kaklat hela badrummet.

Vi har en duschkabin/spa-dito som jag gärna byter ut mot en ordentlig dusch som er! Tvättstugan är jag beredd att riva ut här och nu, är så trött på det -men samtidigt är det lite charmigt med gamla mattan på väggen vid hon, förmodar att ni hade samma där
 
Chr3 Chr3 skrev:
Snyggt! Gillar den underbart stora duschen!
Hur gjorde ni med lilla toaletten och fönstret/ljusinsläppet därifrån?

Roligt att se hur det var ursprungligen, vårt hus har kvar samma spegel (vitmålat trä runtom, med pensel.. ) samt väggskåpet som jag faktiskt gillar, vårt har spegel utanpå. Bidén finns kvar, toastol och handfat är utbytta av någon tidigare ägare och någon har kaklat hela badrummet.

Vi har en duschkabin/spa-dito som jag gärna byter ut mot en ordentlig dusch som er! Tvättstugan är jag beredd att riva ut här och nu, är så trött på det -men samtidigt är det lite charmigt med gamla mattan på väggen vid hon, förmodar att ni hade samma där
Fönstret sattes igen men den lilla toan måste göras i ordning med framöver men det blir nog bara att sätta igen gluggen, fixa väggarna och måla, byta toastol och lägga in samma typ av klinker som vi har i badrummet. Förra ägaren satte klinkern själv och kakelkryssen sitter kvar, fogarna har släppt och det är bomljud i samtliga plattor.
Vi tänkte först ta bort hela väggen mellan tvättstuga och badrum men det vilar 3-4 takstolar där. Eftersom nischduschen skulle bli så stor passade vi på att göra det bästa av läget och satte in en extra blandare och duschhandtag och det var verkligen värt det! Man kan nu med lätthet duscha 2 vuxna och ett barn utan problem.
Det infällda skåpet tyckte jag med var bra men när jag började riva såg jag att det var helt tomt i väggen förutom avluftningen till avloppet som var placerat en bra bit ut från väggen där inne. Den utreglade väggen bygger 26cm från den "riktiga" väggen där inne. Man kan ju hoppas att förra ägarna till ditt hus monterat någon typ av tätskikt bakom kaklet för det är bara masonit nitat direkt på väggelementen. Under den otroligt snygga mörkbruna mattan på golvet var det någon typ av formgjuten frigolit som byggarna aldrig sett förut.

Tvättstugan var helt värdelös, fattar inte hur den idén kunde gå från ritbordet till verklighet. Vi hade någon röd skiva på väggen vid tvätthon.

På tal om inget så har jag hittat att en del av de fräna golvsocklarna i plåt inte har några elkablar i sig eller endast gamla telefonkablar.
 
Chr3
D Dros skrev:
Fönstret sattes igen men den lilla toan måste göras i ordning med framöver men det blir nog bara att sätta igen gluggen, fixa väggarna och måla, byta toastol och lägga in samma typ av klinker som vi har i badrummet. Förra ägaren satte klinkern själv och kakelkryssen sitter kvar, fogarna har släppt och det är bomljud i samtliga plattor.
Vi tänkte först ta bort hela väggen mellan tvättstuga och badrum men det vilar 3-4 takstolar där. Eftersom nischduschen skulle bli så stor passade vi på att göra det bästa av läget och satte in en extra blandare och duschhandtag och det var verkligen värt det! Man kan nu med lätthet duscha 2 vuxna och ett barn utan problem.
Det infällda skåpet tyckte jag med var bra men när jag började riva såg jag att det var helt tomt i väggen förutom avluftningen till avloppet som var placerat en bra bit ut från väggen där inne. Den utreglade väggen bygger 26cm från den "riktiga" väggen där inne. Man kan ju hoppas att förra ägarna till ditt hus monterat någon typ av tätskikt bakom kaklet för det är bara masonit nitat direkt på väggelementen. Under den otroligt snygga mörkbruna mattan på golvet var det någon typ av formgjuten frigolit som byggarna aldrig sett förut.

Tvättstugan var helt värdelös, fattar inte hur den idén kunde gå från ritbordet till verklighet. Vi hade någon röd skiva på väggen vid tvätthon.

På tal om inget så har jag hittat att en del av de fräna golvsocklarna i plåt inte har några elkablar i sig eller endast gamla telefonkablar.
Hur gjorde ni med avlopp? Behövdes det dras om/flyttas något?
Gjorde ni allt arbete själva?
 
Chr3 Chr3 skrev:
Hur gjorde ni med avlopp? Behövdes det dras om/flyttas något?
Gjorde ni allt arbete själva?
Detta var den ursprungliga dragningen och gjordes sedan om enligt den andra bilden. Det vertikala röret är en avluftning som drogs betydligt närmare väggen, anslutningen till toaletten ändrades, golvbrunn i duschutrymmet flyttades och en helt ny golvbrunn sattes in i apparatrummet där det tidigare inte fanns någon. Apparatrummet flytspacklades och bekläddes med våtrumsmatta som blev jättebra.
Vi gjorde inget mer än att riva väggarna då vi saknade all form av erfarenhet och hade dessutom en 5 månaders bebis.
 
  • Fastighetsutrymme med rördragning, avluftningsrör närmare väggen, ett golvbrunnshål och byggverktyg i behållare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett rörsystem i ett utrymme under en renovering, där flera gråa rör slingrar sig längs golvet. Ett vertikalt rör är uppfäst mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta med ett nytt, grått avloppsrör som delvis är inbäddat i betong. En plastplugg med texten "Purus" ligger ovanpå en öppning som kan vara en golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.