Papphammar666 Papphammar666 skrev:
(Sidospår ~ Kreativ tänk gillar per bolund,jag tror tyvärr att 80% slängt tvn ... sidospår till sidospåret .. vad var det för värsting tv som du vägrade slänga :love::rofl:) hoppas du och tvn har ett bra kvällsliv tillsammans (y)
Jodu, den var hårdare än hårdast, nu är den ännu hårdare, lika hård som en fossil ungefär.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har försökt med lite frågor till ts om det men inte fått något svar, t.ex. hur luften släpps ut från skåpet då det är kolfilter och skapar man tryck inne i skåpet kan det skapa både extra ljud och vibrationer. Skapar man ett tryck så kan det avge lägre frekvenser och låga frekvenser fortplantar sig lättare i väggar.
En bild av den lösningen kan hjälpa till att hitta lösning på problemet.
Osäker på om ts vill hitta en lösning eller enbart få svar på vad som kan anses som störande för grannen och inte behöva göra någon åtgärd, det senare uppfattar jag det som.
Jag jobbar skift och arbetade till midnatt igår, idag har jag haft min dotter och då använder jag inte min telefon. skåpet är ett 60x30x100 metodskåp från IKEA, uppsatt på betongvägg, med lucka och två hyllplan innuti. Skåpet sitter cirka 4-5 centimeter från taket, luften kommer ut via att vi öppnar dörren när vi använder skåpet, så vi leder inte ut den via ett rör. Jag gissar att det inte är orsaken för luftutsläpp genom öppen dörr på 60x 100 centimeter borde ju funka bättre än luftutsläpp genom ett rör med diameter på 20 centimeter.
Vi känner själv inga vibrationer, vi hör maskinljudet från fläkten, dess db ska ligga på 61, och det är där jag uppskattar att den är jämfört med andra kolfilterfläktar jag haft. Fläkten är inbyggd i skåp då köket är 4 kvm och endast har ett överskåp med två dörrar och två små underskåp så vi behöver förvaringsplatsen, därför var jag tvungen att köpa en inbyggnadsfläkt och jämfört med till ex IKEAS två inbyggda så ska denna vara tystare..
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Utan att veta något specifikt om just din fläkt så har jag minst sagt blandad erfarenhet av produkter från tyskarna på Chal-Tec, Berlin Brands eller vad fan dom kallar sig för dagen. Klarstein, Auna, Blumfeldt etc.

Skulle aldrig lita på att deras produkters specificerade värden stämmer. Med reservation för att jag som sagt inte känner till din specifika produkt så spänner deras produktsortiment mellan rent budgetskräp till ok grejer (och kanske ännu bättre). Nu vet jag förvisso inget om vad fläktar spec'ar brukar ange men din är specad till 70 db (inte 60 - 64 db som du skrivit) enligt den obligatoriska energispecifikationen och det låter spontant lite högt då normal samtalston brukar anses låta mellan 60-65 db. Dessutom så gissar jag att hur mycket vibrationer fläkten avger dessutom är intressant i sammanhanget. Allt sammantaget tror jag att felkällan är aktuell fläktmodell så förutom att säkerställa att installationen är så ljuddämpande som möjligt tror jag att den enda lösningen är att byta till en tystare fläkt.

Och som andra redan varit inne på, att ändra inställning från "hur mycket störning någon annan måste anses kunna tåla" till "hur gör jag mitt bästa för att inte störa". Med en ödmjuk inställning och en genuin vilja att åtgärda detta så kommer det snart vara löst.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
Hänger skåpet på skena eller sitter det direkt skruvat mot väggen?
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hänger skåpet på skena eller sitter det direkt skruvat mot väggen?
Det sitter direkt mot väggen, vi använde någon som kallas fischer ankarmassa för att fästa det då vi inte litade på att väggarna kunde hålla vikten
 
Tror stora delar av problemet finns här och i kombination med fläktmodellen.
Med skena hamnar inte hela skåpsstommen mot väggen och de två distanserna nedtill skulle kunna bytas/modifieras till något mjukare.
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror stora delar av problemet finns här och i kombination med fläktmodellen.
Med skena hamnar inte hela skåpsstommen mot väggen och de två distanserna nedtill skulle kunna bytas/modifieras till något mjukare.
okej, jag ska föreslå detta till min man och se om vi ens får loss skåpet utan att riva halva väggen eftersom vi monterade det när ankarmassan var våt så skruvarna är fastgjutna. Jag är givetvis inte sugen på att byta till en dyrare fläkt pga att jag inte hade råd från början att köpa den jag ville, har byggt väggar och renoverat allt själv parallellt med heltidsjobb för att ha råd, men är det fläkten som är problemet så får jag givetvis byta ut den vid tillfälle. Jag upplever bara inte att den är mer högljudd än den vi har i vår sommastuga, eller den jag hade i min tidigare lägenhet. De enda jag har haft som varit ganska tysta är de som varit kopplade till byggnadens ventilationssystem och inte gått på återcirkulation.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Ska inte älta om och om igen men jag tycker min nya är 10ggr bättre på alla vis och dessutom 20 db lägre .. gjorde all skillnad i världen
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Hej, förlåt, vadå byta spiskåpan?
Det finns ingen spiskåpa och det fanns ingen köksfläkt från början, bara en spis och en slät vägg ovanför.
Vi har nu installerat en fläkt som vi har byggt in i ett IKEA METODskåp. Den används med återcirkulation, dvs kolfilter, så den är inte kopplad till något ventilationssystem överhuvudtaget.
Vi har inte bett om tillstånd då det inte behövs för att installera en kolfilterfläkt.
Andra personer har sagt att en sådan fläkt, genererar stomljud i vissa hus, särskilt då den är installerad på en betongvägg, därmed är det inte fråga om en reklamation av produkten som håller sig på 60-64 db, inom ramen för dess specifikationer.
Frågan är om vi kan bli tvingade att ta bort den trots att den är rätt installerad? Man har väl rätt att ha en köksfläkt och med tanke på att hela lägenheten är öppen planlösning så vill vi inte ha ut fett och matos överallt!
Jag undrar om det inte skulle räcka med att isolera skåpet med ljudisolering och eller också sätta som andra skrivit ngn form av dämpmatta bakom skåpet med. För jag kan tro att skåpet ger en resonans som går in i väggen. Antar att det är betongvägg med reglar. Dom
Brukar generera ljud igenom.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Vi har nyss flyttat in i vår nyrenoverade bostadsrätt. Igår lagade jag mat för första gången och inom tre minuter ringer det på dörren och grannen bredvid säger att hela hans sovrum som ligger vägg i vägg med vårt kök, vibrerar och brummar när vi har igång köksfläkten.
Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar.
Men vad gör vi åt det?? Fläkten är ny ( [länk]) Och uppsatt enligt instruktioner, inkopplad på cirkulation och inbyggd i ett skåp.
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket som det var innan vi renoverade (då fanns ingen fläkt) så vad gör vi mer än det vi redan gjort- gummilist mot vägg och mellan fläkt och skåp i skarvar och mellan skruvar?
Hur har andra ägare i föreningen löst det? Fråga! Alla kan väl inte ha fläktlöst?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Min granne har en fläkt som ger stomljud in i min lgh. Det ljudet är helt vansinnigt jobbigt att lyssna på (inte jämförbart med fotsteg, musik, normala ljud), det gräver sig in i hjärnan.

Jag har valt att flytta, för jag orkar inte med det. Grannen bodde där innan mig, och även fast han är trevlig så tog jag den lätta vägen ut när jag fick chansen. (Någon som vill köpa min lgh förresten…? Ha ha ha)

Jag ser att trådskaparen har fått många goda råd här. Jag hoppas att det löser sig!
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Ljudvärden mäts friblåsande, och utgörs normalt av ljud man förväntas höra på fläktsidan när den är monterad misstänker jag. Som många har nämnt så är det fråga om resonansljud som fortplantar sig in till grannen. Det är garanterat en följd av ett i det här sammanhanget mindre lyckat montage. För att undvika att ljud fortplantar sig så vill man ha så lite kontaktyta som möjligt. Ni har nog 2 problem, ett själva fläkten som ger ifrån sig ljud både ifråga om fläktblås, motorljud, och vibrationer. Nästa problem är ju att den är monterad inbyggd i ett skåp. Den blir ju en resonans kammare i sig själv. Så om er fläkt sitter monterad dikt an en hård yta i skåpet, och vibrerar, även sparsamt, så kan skåpet förstärka detta. Då skåpet sen sitter dikt an en tunn hård vägg. Så fortplantas det rakt igenom väggen. Vissa frekvenser transporteras lättare än andra. Det gör att det som på er sida när ni använder fläkten, känns ganska ok, kan uppfattas rätt obehagligt på andra sidan. När man bygger lägenheter idag, så bygger man normalt dubbla väggar med luft emellan. Det är luften som ljudisolerar. Sen har ni nog inte gjort en installation enligt instruktion när ni låter den blåsa friblåsande inne i skåpet. Nu framgår det inte om ni satt en böj så ni skickar ut luften framåt, eller om den fortsätter upp mot taket inne i skåpet. Om utblåset är riktat rakt uppåt, så skickar ni massa luft med hög fart som "krockar" mot köksskåpets undertak. Det kan definitivt skapa ljudproblem. Jag hade satt in en lägre lucka, och satt för övre delen av dörren, och där gjort ett utblås in i köket. Släpp inte luften inne i skåpet. I det fall man drar igång fläkten utan att öppna dörren så får man ännu större problem. med 4-5 cm till tak, är det troligen inget alternativ att släppa luften uppåt heller. Utöver det lossa fläkten skruva fast dem med gummibussningar så den inte har någon "hård" kontakt med andra material, som många nämnt. Kan du lägga upp ett foto på hur det ser ut i skåpet?
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
undine
K Knight skrev:
Troligtvis är din granne bortskämd av all tystnad
För om man vill leva i lugn och ro, utan stress och inte höra konstant brummande, är man bortskämd?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A annicka__22 skrev:
Vi har nyss flyttat in i vår nyrenoverade bostadsrätt. Igår lagade jag mat för första gången och inom tre minuter ringer det på dörren och grannen bredvid säger att hela hans sovrum som ligger vägg i vägg med vårt kök, vibrerar och brummar när vi har igång köksfläkten.
Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar.
Men vad gör vi åt det?? Fläkten är ny ( [länk]) Och uppsatt enligt instruktioner, inkopplad på cirkulation och inbyggd i ett skåp.
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket som det var innan vi renoverade (då fanns ingen fläkt) så vad gör vi mer än det vi redan gjort- gummilist mot vägg och mellan fläkt och skåp i skarvar och mellan skruvar?
A annicka__22 skrev:
Tack för ditt vänliga svar! Vi bor i ett lägenhetshus med 40 lägenheter, att folk ger ljud ifrån sig i flerfamiljshus får man vänta sig tycker jag, särskilt som jag bott i lägenhet 40 år av mitt liv. Så länge man inte har vilda fester stup i kvarten, dansar med trätofflor mitt i natten eller driver en byggfirma från sin lägenhet så har jag accepterat att man hör mer än man vill från grannarna. Att inte väsnas alls är svårt, och inte något jag strävar efter för detta är mitt hem där jag lever och har barn, jag spelar musik, dammsuger och gör annat som låter. Ska jag gå upp och klaga på grannen som låter som en elefant varje gång han går över golvet?
Jag vill inte att någon ska bli jättestörd på oss så klart, därav skrev jag inlägget och bad om råd på vad mer som kan göras, sedan försvarar jag min rätt att ha en fläkt om det är stomljud som är oundvikliga.
Gör det du kan för att minimera stomljudet. Hilti säljer en hel del olika typer av upphängningsanordningar med inbyggt gummi just för dessa typer av problem. Har du tur så får du ned ljudnivåerna så att grannen är ok med det. Annars så får styrelsen förmodligen ta beslut i ärendet. Men som sagt. Mitt tips är att prata med Hilti om ditt problem och prova montera upp fläkten igen.

ett annat tips kan va att jämföra din nuvarande fläkt med andra modeller/märken/typer. Kanske hittar du någon med lägre ljudnivåer, lägre effekt eller annan typ av Infästning?

Lycka till och hoppas det löser sig, för er båda :)
 
  • Gilla
kwasibengt och 5 till
  • Laddar…
P
Hade en del konstiga ljud från en köksfläkt så prövade till slut att se till att inte skruva fast den rakt i skåpet utan det gick att med lite god vilja få gummilister imellan så fläkten är "gummi upphängd" mot skåpet. Lite som om du tittar på en luftvärmepump så står oftast utedelen på gummikuddar för att inte vibrationer ska ledas vidare.

En del köksfläktar låter förjäkligt rent utsagt och en kompis köpte en ny till deras villa med en massa glas och grejer men fläkten i den vart till slut bortslängd. gick inte att använda då det lät förjäkla illa när den gick. nu sitter fläktkåpan kvar men fläkten uttagen och alla hål tätade och numera sitter det en bättre ventillations fläkt uppe på vinden som knappt hörs i köket. Tråkigt att nästan behöva hörselskydd i köket och helt sanslöst att det säljs sånt skit i sverige och det var ingen billig köksfläkt utan det var en stor dyr av "fint" märke. dom försökte reklamera men fick bara stödddiga otrevliga svar.. så vi löste det själva istället.

Allt beror på hur köksfläkten ser ut och är konstruerad vad som är bästa alternativet att få den tystare och få bort vibrationerna från väggen som troligen leds in till grannen.

Sen kanske den inte behöver köras på full fart för att fylla sin funktion ? har nån prövat olika hastigheter och se hur ljudet inne hos grannen påverkas?
många kör ju sina köksfläktar på full fart jämt oavsett om det behövs eller inte utan man gör så av gammal vana..
Kanske är det nån slags obalans i fläkten..
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.