Hej. Nu har det blivit dags att uppgradera fritidshuset till ett permanentboende.

Och i dagsläget är det risiga gamla 2glasfönster (2luft) som drar in massa kyla på vintern.

Dessa fönster har ett karmdjup på 60mm.
Och dom tunnaste karmdjupen jag kan hitta i nya 2glas/3glas är 95mm.

Och mäter jag från insidan av fönstret till ytterkanten av nuvarande foder så är det exakt 95mm.

Men nu innan jag beställer något i onödan:

Hur blir det med allting om jag beställer dessa fönster med 95mm karmdjup o sätter upp?
Det måste väl bli jättefel och svårt att sätta foder på dessa?

Någon som gjort något liknande?

Mvh marcus
 
Hur är väggen uppbygd, kan du kolla det? Är det 70-reglar i ytterväggen?

Alltså, utifrån och in: panel, board?,reglar/isolering, innerpanel/gips?

Har du 95 som reglar så sätter man fönstret jämns med reglarna och foder på ut och insida.

nu verkar det ju som att du eventuellt har tunnare väggar, men kolla det först så är det enklare att hjälpa till. Ta en bild på det också kanske :)
 
Om den nya karmen rymms i väggtjockleken är det väl bara att byta?
 
Jag visste inte riktigt vad jag skulle fota, så fotade lite allt möjligt.

Jag vet inte så mycket om hur väggen ser ut på insidan eller något.

Om jag skulle beställa 95mm-karmen,
Så betyder det att fönstret kommer sticka ut exakt så mycket som fodret sitter ut just nu.


Hjälpte bilderna något?
 
  • Närbild av röd och vit vägg med synlig väggfog och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband vid ett vitt fönster visar avståndet mellan karm och foder, med detalj av gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rödmålad vägg och ett fönster med synligt foder för att visa tjockleken på karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med vit karm på en röd väggbeklädnad vid nattetid; synligt fönsterfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitfönstrad fönsterkarm och foder på en röd husvägg i dunkel belysning, osäkerhet kring innerstrukturen uttrycks.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vitmålat fönster med klassiskt snickeri och fönsterbeslag som synliggör fodrets tjocklek och utstånd från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du har blandat ihop begreppen. Karmen är den delen av fönstret som sitter i väggen. Det ser ut som karmdjupet är ca 125 mm.
Bågen är den del man öppar och den kan nog vara 60 mm.
 
Jaha... :)

Du får riva bort fodret samt fönsterbrädan på insidan av fönstret först. Sedan monterar du det nya fönstret så att det linjerar korrekt på utsidan. (Så att fodret på utsidan löper över det nya fönstret)
Slutligen monterar du nya foder på insidan som är anpassade till det nya fönstret

skönt att du inte hade 70-reglar i ytterväggen, då hade man kunnat värdera nyttan av att faktiskt byta fönster ;)
 
S
Men om du renoverar fönstrena så att kittet är tätt och med nya tätlister och byter till energiglas i innerbågen kommer du förbättra isoleringen mycket.
Till ett billigare pris och mindre miljöpåverkan och med nya fönster kommer förmodligen glasytan minska.
 
Ja ni förstår att jag är nybörjare på detta :p
Så hela mitt nuvarande fönster är mycket djupare än 60mm?
Hur tar jag enklast reda på exakta djup-mått på nuvarande?

Jag vill helst slippa fönster med kitt, tycker det är så himla bökigt. Så också därför jag vill byta.

Tack för tipsen än sålänge :)

Edit: hur ser mitt foder på insidan ut? Är det de beige-målade?
 
Visst hjälpte bilderna, såhär års kan du prova att montera nya tätningslister i något av fönstren, till våren kan du byta resten av listerna om du upplevt någon komforthöjning av listbytet och överväga att ta bort de utvändiga fodren på nått av fönstren och se om du behöver komplettera drevningen.
I maj kan det vara lämpligt att komplettera kittning och målning.

Dina fönster ser ju fina ut, jag tror inte du gör någon vinst varken ekonomiskt eller komfortmässigt på att byta fönster om de ser sådär bra ut.
 
Jaha, jag trodde mina fönster var skit, både utseende, och funktion

Känner jag med handen nu i kanterna av fönstret så känner jag kyla några cm ifrån. (Trots att jag häftat fast tätgummi).

Draget kanske kommer från fodret?


Jag får testa o göra som du säger o ta bort ytter-fodret o ta en kik om det går att förbättra något där under
 
H Hydropressmk skrev:
Jaha, jag trodde mina fönster var skit, både utseende, och funktion

Känner jag med handen nu i kanterna av fönstret så känner jag kyla några cm ifrån. (Trots att jag häftat fast tätgummi).

Draget kanske kommer från fodret?


Jag får testa o göra som du säger o ta bort ytter-fodret o ta en kik om det går att förbättra något där under
Det kanske behövs drevas invändigt oxå, men börja utvändigt på markplan så du står stadigt och lätt och smidigt kan återställa fodret när du drevat. Rullgardiner nattetid är billigt och energibesparande om rutan känns kall
 
Kommer jag inte åt att dreva "inne" också om jag plockar bort ytterfodret?

Edit: jag borde söka lite själv efter varje svar. Såg nu att det är två helt olika saker på youtubet :)

Tack för alla svar!
 
Redigerat:
H Hydropressmk skrev:
Kommer jag inte åt att dreva "inne" också om jag plockar bort ytterfodret?
Om det visar sig vara så dåligt drevat så du kan peta in drev ända till inre fodret får du nog räkna med att ta bort salningen och göra om hela montaget. Så illa ska det väl inte behöva vara, boka du 1:aMaj till dina fönster om du inte ska demonstrera.
Tills dess skaffar du drev och den absolut billigaste vinkelhake du kan finna till att dreva med
 
  • Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
Microkatten
Du har kopplade fönster, d.v.s två fönsterbågar (de som kan öppnas) som är sammankopplade med varandra. Du kan "okoppla" dessa så att det går att putsa glasytorna som ligger mellan de två bågarna.

De kopplade bågarna är fastsatta med gångjärn i fönsterkarmen, som är massivt trä och som är målat både vitt (där bågarna sitter) och beige (på insidan om fönsterbågarna).

Det skall finnas tätning (gummi, lin eller ull) mellan innerbågen och karmen så att den varma inneluften inte kan smita ut. Ingen tätning mellan de två bågarna normalt, då det behövs lite ventilation där.

Sedan skall det vara drevat (isolering, t.ex. lindrev) mellan karmen och väggen också. Om det drar därifrån så kan man ta väck fodret (listen som täcker springan mellan karm och vägg) på ut- och/eller insida för att kontrollera och ev fylla på med drev.

H Hydropressmk skrev:
Jag vill helst slippa fönster med kitt, tycker det är så himla bökigt.
Gamla träfönster, som kittats med linoljekitt, är egentligen väldigt enkla att underhålla. Saknas lite kitt på något ställe så kan man i princip bara kleta i lite mer linoljekitt och så är det som nytt igen! ;)
 
  • Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Du har kopplade fönster, d.v.s två fönsterbågar (de som kan öppnas) som är sammankopplade med varandra. Du kan "okoppla" dessa så att det går att putsa glasytorna som ligger mellan de två bågarna.

De kopplade bågarna är fastsatta med gångjärn i fönsterkarmen, som är massivt trä och som är målat både vitt (där bågarna sitter) och beige (på insidan om fönsterbågarna).

Det skall finnas tätning (gummi, lin eller ull) mellan innerbågen och karmen så att den varma inneluften inte kan smita ut. Ingen tätning mellan de två bågarna normalt, då det behövs lite ventilation där.

Sedan skall det vara drevat (isolering, t.ex. lindrev) mellan karmen och väggen också. Om det drar därifrån så kan man ta väck fodret (listen som täcker springan mellan karm och vägg) på ut- och/eller insida för att kontrollera och ev fylla på med drev.



Gamla träfönster, som kittats med linoljekitt, är egentligen väldigt enkla att underhålla. Saknas lite kitt på något ställe så kan man i princip bara kleta i lite mer linoljekitt och så är det som nytt igen! ;)
TS fönster ser ju fina ut, en halvoljning på utsatta delar så kan man nog skjuta på målningen om man inte vill och orkar alla fönster på ett år.
 
  • Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.