Är en del av att bo i lägenhet att man inomhus kan störa en granne. Har man ett eget fristående hus är den risken minimal även om vissa kanske går nakna (finns någon tråd om det).
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Nja, grannar får inte vara för lättstörda heller…
Ahh förlåt min poäng gick inte riktigt fram hos dig.
"Dock är den en stor skillnad på att störa och bli störd."

Med det menar jag att man har inte alltid rätt att bli störd, även om man känner sig störd. Samtidigt så är det subjektivt vad man tycker är jobbiga ljud så hänsyn till att folk är olika.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Med det menar jag att man har inte alltid rätt att bli störd, även om man känner sig störd. Samtidigt så är det subjektivt vad man tycker är jobbiga ljud så hänsyn till att folk är olika.
Du menar väl "har inte alltid rätt att inte bli störd";)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Har hyreshus med tre våningar.
Pojken längst upp skaffade en liten effektiv högtalare som han satte på ett glasbord med metallben.
Lägenheten under kom att fungera som en förstärkare och lägenheten längst ner hörde ett brummande ihållande ljud, men ingen musik. Detta var lätt fixat när vi väl kom på vad det var som störde.
Du har inte rätt att dagligen störa grannen med ett brummande ljud, så enkelt är det. Ljud när någon går eller dammsuger är helt annorlunda än maskinljud som via väggar fortplantas till nästa lägenhet. Kolla om det är fler som störs av er fläkt!
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jag kan förstå båda parter då jag kollade specifikationen på fläkten.. 60 - 70 dB tycker jag låter mycke .. jag hade en billigare fläkt som skulle vara tyst , och runt 65 dB snygg. bra billig men inte tyst.. jag slängde ut den efter ett tag och köpte en som var på 48 dB

Slutet gott allting gott
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
A AndersS skrev:
Du menar väl "har inte alltid rätt att inte bli störd";)
Ja Jo, dumt formulering kanske :crysmile:
 
Fläkten kostar en bråkdel av en kvalitetsfläkt, kan det vara det som spökar?
 
  • Gilla
prebbs_se och 4 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
Nu är det ju lite oklart exakt hur mycket oljud/vibrationer din nya fläkt för/skapar, men praxis rent juridisk är att man som bostadsrättshavare får tåla en hel del. Lite brummande lär inte vara en sådan störning som kan anses vara skadlig för grannens hälsa eller försämra hans bostadsmiljö i sådan omfattning att den inte får tålas, enligt bostadsrättslagen. Vibrerar hela väggen och grannens tavlor ramlar ner, då är det en annan fråga.

Med det sagt, nog hade jag själv spelat kass musik precis inom den tillåtna maxvolymen och tidsintervallet, dag in och dag ut, bara för att jäklas med en granne som har en köksfläkt som jag anser är helt åt skogen för högljudd. Så det är lite ge och ta.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
N
Hej
Det är inte så att det är skåpet som ni monterat blir en slags resonanslåda? Kör fläkten och känn på skåpstommen om den vibrerar eller liknande. Den kan ju också skapa missljud eller rikta ljudet lite olyckligt.

/N
 
  • Gilla
kwasibengt och 5 till
  • Laddar…
N NorraS skrev:
Hej
Det är inte så att det är skåpet som ni monterat blir en slags resonanslåda? Kör fläkten och känn på skåpstommen om den vibrerar eller liknande. Den kan ju också skapa missljud eller rikta ljudet lite olyckligt.
/N
Har försökt med lite frågor till ts om det men inte fått något svar, t.ex. hur luften släpps ut från skåpet då det är kolfilter och skapar man tryck inne i skåpet kan det skapa både extra ljud och vibrationer. Skapar man ett tryck så kan det avge lägre frekvenser och låga frekvenser fortplantar sig lättare i väggar.
En bild av den lösningen kan hjälpa till att hitta lösning på problemet.
Osäker på om ts vill hitta en lösning eller enbart få svar på vad som kan anses som störande för grannen och inte behöva göra någon åtgärd, det senare uppfattar jag det som.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Det är dumt att vara den som sätter igång ett ljudbråk. Som någon skrev så kan det göra att grannen börjar utnyttja till max sin "rätt" till hög volym.

Även om jag förstår ditt behov av köksfläkt så måste det gå att göra utan att störa grannen.

Jag bodde förut i lyhörd lägenhet, oftast var det inget problem då det var ett litet hyreshus med fem lägenheter, vi pratade med varandra.

Förutom ett par som flyttade in ovanpå mig. De älskade att springa i lägenheten och att spela musik med hög volym. När jag pratade med dem sänkte de volymen en liten stund för att sedan brassa på igen. Det fick mig att börja spela musik 8:00 på morgonen med högtalaren riktad uppåt.. Trist!

Lyckligtvis flyttade de efter åtta månader, annars hade jag gjort det. Det finns inga vinnare i ett ljudkrig! (det var inte pga av mig de flyttade utan de separerade. Vilket deras högljudda gräl hade fått hela huset att förutspå)
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan inte se hur.
Jag kan se att om grannen flyttat sovrummet utan lov så kan det faktiskt vara "Skyll dig själv".
Men, nu ska jag inte vara sådan ;-) Jag har en inbyggd tjockTV 36" som alstrar en del värme. Köpte en fläkt för att ventilera bort värme, det var den tystaste jag hittade, 27decibel.
Men stomljudet blev otroligt irriterande, då hängde jag fläkten i fjädrar, och det blev tyst.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
Ahh förlåt min poäng gick inte riktigt fram hos dig.
"Dock är den en stor skillnad på att störa och bli störd."

Med det menar jag att man har inte alltid rätt att bli störd, även om man känner sig störd. Samtidigt så är det subjektivt vad man tycker är jobbiga ljud så hänsyn till att folk är olika.
Haha, det verkar som att det är min poäng som inte riktigt gått fram hos dig.

Min poäng är att det är inte grannen som bestämmer vad man skall acceptera för ljud. En lättstörd granne har inte större rättigheter för att hen är lättstörd…
 
Redigerat:
  • Gilla
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
R
De flesta köksfläktar kan köras på flera hastigheter och det skiljer oftast väldigt mycket i ljudnivå mellan lägsta och högsta hastigheten. Om man eftersträvar en låg ljudnivå och ändå vill kunna ha bra ventilation så behöver man välja en fläkt med stor överkapacitet så att man aldrig behöver köra den på max.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan se att om grannen flyttat sovrummet utan lov så kan det faktiskt vara "Skyll dig själv".
Men, nu ska jag inte vara sådan ;-) Jag har en inbyggd tjockTV 36" som alstrar en del värme. Köpte en fläkt för att ventilera bort värme, det var den tystaste jag hittade, 27decibel.
Men stomljudet blev otroligt irriterande, då hängde jag fläkten i fjädrar, och det blev tyst.
(Sidospår ~ Kreativ tänk gillar per bolund,jag tror tyvärr att 80% slängt tvn ... sidospår till sidospåret .. vad var det för värsting tv som du vägrade slänga :love::rofl:) hoppas du och tvn har ett bra kvällsliv tillsammans (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.