291 470 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jajemän och när alla ska ladda sina bilar på natten då är inte elen billig längre och det kommer skapa att elen blir ännu dyrare på dagtid... Och elbristen är ett faktum på många fler ställen samtidigt än idag..S Screew skrev:
samt att det kommer kräva mer utbyggnad av elnätet...
Det är inte så enkelt som bolund sa...
Att när elen inte finns i kapacitet... Så är det bara att sätta upp fler uttag på väggen...
apropå flöden och dess lära...
Klart att tokfan även hittade hit.
Det finns gruvor och bolag som bryter cobalt på vidriga sätt. Men till skillnad från oljan som också på många sätt utvinns på vidrgäiga sätt så kan bolagen aktivt välja att inte köpa cobolt därifrån.
Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.
Olja som utvinns på de mest miljövidriga sätt som finns hamnar dock tyvärr även bland den "fina" oljan. Är en marknad som länge arbetat in sig på det sättet som samma sätt som diamanter som är rena blods diamanter tillslut ändå hamnar på ett Cartierhalsband.
Det finns gruvor och bolag som bryter cobalt på vidriga sätt. Men till skillnad från oljan som också på många sätt utvinns på vidrgäiga sätt så kan bolagen aktivt välja att inte köpa cobolt därifrån.
Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.
Olja som utvinns på de mest miljövidriga sätt som finns hamnar dock tyvärr även bland den "fina" oljan. Är en marknad som länge arbetat in sig på det sättet som samma sätt som diamanter som är rena blods diamanter tillslut ändå hamnar på ett Cartierhalsband.
hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...wildeside skrev:
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... ...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar...
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden
...
Märks att det finns bakåtsträvare här..
Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.
Jag är för kilometerskatt.
Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.
Jag är för kilometerskatt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej men att man inte behöver ha övertro till hysterin heller..T TheGame skrev:
Finns inget idag som egentligen säger att batteri maskiner/bilar är överlägsna..
speciellt om man ska börja skrubba på ytan..
Eller har du missat cementa krisen?
miljöbalken som ställer till det med tillstånd... Och just gruvdrift är ytterst viktigt för batteri industrin...
Maskintok skrev:hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... ...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar...
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden
...
Lugnt alla dom pengar du sparar på bränsle och motorolja kan du lägga på att ta hand om batteriet.
På tal om bränsle, skönt frigöra energi i fossilt bränsle där en stor del bara åker ut där bak och kan förpesta naturen mmmmm mysigt
…och det är förstås samma politiker som fattar de här besluten?S Screew skrev:Man kan inte förvänta sig någon som helst kontinuitet när det gäller personbilar och skatter. Det var ju inte så länge sedan som diesel var bäst med låg skatt, nu är diesel djävulen själv som dödar jorden. Det visar på att politikerna gärna tar beslut utan att tänka igenom det ordentligt. Samma med etanol, förut var det något som skulle rädda klimatet nu finns risken att man skövlar regnskog och struntar i att odla mat. Snart är väl batteribilar där också.
vart är alla bussar då med batteridrift?
Jag behöver ha en med 8 säten då familjen är 7 medlemmar stor..
Jag har då inte sätt någon vivaro eller trafic med batteri... Och vad gäller att dra släp..
Vad är det för moderna skit bilar ni har?
En äldre fixar ju detta galant...
Jag behöver ha en med 8 säten då familjen är 7 medlemmar stor..
Jag har då inte sätt någon vivaro eller trafic med batteri... Och vad gäller att dra släp..
Vad är det för moderna skit bilar ni har?
En äldre fixar ju detta galant...
Man köper väll bil efter behov, vi har 3 bilar och alla kan dra tunga släp. parkerar sällan där det finns någon laddstolpe varken för bil eller mobil. Så riktigt skit samma är det inte.Forlowt skrev:Märks att det finns bakåtsträvare här..
Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.
Jag är för kilometerskatt.
Nä inte alls men det är för och nackdelar med allt.. man kan inte bara rada upp fördelar och bara nackdelar med 2 skilda fordons typer och sedan säga att den med flest fördelar är bäst... Det är inte seriöst...Forlowt skrev:
Sedan får man inte glömma just industrin bakom dessa fordon... Vad som krävs.. Och att volvon från 1980 är mer miljövänlig än teslan från 2020...oavsett..