A
S Screew skrev:
Precis, politiker utan någon riktig koll dikterar sånt. Vänta bara tills tillräckligt många kör elbilar och elen inte räcker till. Då dyker det väl upp någon form av tvångsinförda elmätare på laddstationen så vi får betala 12-13kr kWh för att ladda.
Jajemän och när alla ska ladda sina bilar på natten då är inte elen billig längre och det kommer skapa att elen blir ännu dyrare på dagtid... Och elbristen är ett faktum på många fler ställen samtidigt än idag..

samt att det kommer kräva mer utbyggnad av elnätet...

Det är inte så enkelt som bolund sa...
Att när elen inte finns i kapacitet... Så är det bara att sätta upp fler uttag på väggen...
apropå flöden och dess lära... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
EbbarpSkansen och 11 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
byte av batteri... ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Maskintok skrev:
byte av batteri... ;)
Ja det va det jag tänkte ha det tunga släpet till annars får jag inte med mej extra batterier.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Mike S och 9 till
  • Laddar…
Klart att tokfan även hittade hit.

Det finns gruvor och bolag som bryter cobalt på vidriga sätt. Men till skillnad från oljan som också på många sätt utvinns på vidrgäiga sätt så kan bolagen aktivt välja att inte köpa cobolt därifrån.

Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.

Olja som utvinns på de mest miljövidriga sätt som finns hamnar dock tyvärr även bland den "fina" oljan. Är en marknad som länge arbetat in sig på det sättet som samma sätt som diamanter som är rena blods diamanter tillslut ändå hamnar på ett Cartierhalsband.
 
  • Gilla
Wolser och 12 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Ja det va det jag tänkte ha det tunga släpet till annars får jag inte med mej extra batterier.:crysmile:
hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... :thinking:...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar... ;)
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden:thinking:
...
 
  • Gilla
  • Haha
Lasse43 och 7 till
  • Laddar…
Det blev en tråd med bakåtsträvare.
tror ni på allvar att utvecklingen komemr stå still?
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 28 till
  • Laddar…
Sittställning
Märks att det finns bakåtsträvare här..

Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.



Jag är för kilometerskatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 26 till
  • Laddar…
G
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
Kolväten har fördelen att innehålla väldigt mycket energi per massa och volym. Helst inte fossilt.
 
A
T TheGame skrev:
Det blev en tråd med bakåtsträvare.
tror ni på allvar att utvecklingen komemr stå still?
Nej men att man inte behöver ha övertro till hysterin heller..
Finns inget idag som egentligen säger att batteri maskiner/bilar är överlägsna..
speciellt om man ska börja skrubba på ytan..
Eller har du missat cementa krisen?
miljöbalken som ställer till det med tillstånd... Och just gruvdrift är ytterst viktigt för batteri industrin...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... :thinking:...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar... ;)
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden:thinking:
...

Lugnt alla dom pengar du sparar på bränsle och motorolja kan du lägga på att ta hand om batteriet.

På tal om bränsle, skönt frigöra energi i fossilt bränsle där en stor del bara åker ut där bak och kan förpesta naturen ;) mmmmm mysigt
 
  • Gilla
Wolser och 5 till
  • Laddar…
E
S Screew skrev:
Man kan inte förvänta sig någon som helst kontinuitet när det gäller personbilar och skatter. Det var ju inte så länge sedan som diesel var bäst med låg skatt, nu är diesel djävulen själv som dödar jorden. Det visar på att politikerna gärna tar beslut utan att tänka igenom det ordentligt. Samma med etanol, förut var det något som skulle rädda klimatet nu finns risken att man skövlar regnskog och struntar i att odla mat. Snart är väl batteribilar där också.
…och det är förstås samma politiker som fattar de här besluten?
 
A
vart är alla bussar då med batteridrift?
Jag behöver ha en med 8 säten då familjen är 7 medlemmar stor..
Jag har då inte sätt någon vivaro eller trafic med batteri... Och vad gäller att dra släp..
Vad är det för moderna skit bilar ni har?
En äldre fixar ju detta galant... :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 7 till
  • Laddar…
Då va det dags igen……:rolleyes:
 
  • Gilla
Texan och 15 till
  • Laddar…
wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
Märks att det finns bakåtsträvare här..

Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.



Jag är för kilometerskatt.
Man köper väll bil efter behov, vi har 3 bilar och alla kan dra tunga släp. parkerar sällan där det finns någon laddstolpe varken för bil eller mobil. Så riktigt skit samma är det inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Lugnt alla dom pengar du sparar på bränsle och motorolja kan du lägga på att ta hand om batteriet.

På tal om bränsle, skönt frigöra energi i fossilt bränsle där en stor del bara åker ut där bak och kan förpesta naturen ;) mmmmm mysigt
Nä inte alls men det är för och nackdelar med allt.. man kan inte bara rada upp fördelar och bara nackdelar med 2 skilda fordons typer och sedan säga att den med flest fördelar är bäst... Det är inte seriöst...

Sedan får man inte glömma just industrin bakom dessa fordon... Vad som krävs.. Och att volvon från 1980 är mer miljövänlig än teslan från 2020...oavsett..;)
 
  • Gilla
  • Haha
PNI och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.