Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Det kommer garanterat att bli skatt även på elbilar på något sätt... problemet är att staten inte lägger skattepengarna på vägnätetMarike skrev:Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Man kan inte förvänta sig någon som helst kontinuitet när det gäller personbilar och skatter. Det var ju inte så länge sedan som diesel var bäst med låg skatt, nu är diesel djävulen själv som dödar jorden. Det visar på att politikerna gärna tar beslut utan att tänka igenom det ordentligt. Samma med etanol, förut var det något som skulle rädda klimatet nu finns risken att man skövlar regnskog och struntar i att odla mat. Snart är väl batteribilar där också.
Vare sig man gillar el bilar eller inte är det bara inse att det är framtiden.
"miljö diesel" etanol mm var bara ett "mellanting", något kort dock för man insåg att det var lite sent påfunnet.
Men staten kommer vilja ha in sina pengar, räkna inte med att elbil kommer vara "billig i drift" och utan/låg skatt allt för länge.
Det som inte tas in via drivmedel kommer nog tas in via högre vägskatt bla.
"miljö diesel" etanol mm var bara ett "mellanting", något kort dock för man insåg att det var lite sent påfunnet.
Men staten kommer vilja ha in sina pengar, räkna inte med att elbil kommer vara "billig i drift" och utan/låg skatt allt för länge.
Det som inte tas in via drivmedel kommer nog tas in via högre vägskatt bla.
etanol kan man hämta från skogen så det behövs bara att våra folkvalda väljer att satsa mer på detta så går det att hämta från röjskogar, grot mm..S Screew skrev:Man kan inte förvänta sig någon som helst kontinuitet när det gäller personbilar och skatter. Det var ju inte så länge sedan som diesel var bäst med låg skatt, nu är diesel djävulen själv som dödar jorden. Det visar på att politikerna gärna tar beslut utan att tänka igenom det ordentligt. Samma med etanol, förut var det något som skulle rädda klimatet nu finns risken att man skövlar regnskog och struntar i att odla mat. Snart är väl batteribilar där också.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 312 inlägg
Alla vägarbeten idag tycks gå ut på att bygga hinder för de som betalar väg- och bränsleskatt. De spenderades nyligen 80 miljoner på att bygga puckelpist av annars släta vägar här i området.
Men elbilsskatt kommer absolut när råoljepriset går ner och intäkterna från drivmedelskatten minskar. Det vore ju osolidariskt om teslaåkarna slipper bidra till statens intäkter.
Men elbilsskatt kommer absolut när råoljepriset går ner och intäkterna från drivmedelskatten minskar. Det vore ju osolidariskt om teslaåkarna slipper bidra till statens intäkter.
Kilometerskatt i personbilar? Obligatoriskt med uppkopplad GPS...
Precis, politiker utan någon riktig koll dikterar sånt. Vänta bara tills tillräckligt många kör elbilar och elen inte räcker till. Då dyker det väl upp någon form av tvångsinförda elmätare på laddstationen så vi får betala 12-13kr kWh för att ladda.Maskintok skrev:
nä inte är en batteribil överlägsen en bil med fossil motor..
Och den fossila motorn har mer att ge om man bara utvecklar bränslen..
Medans batterihysteri kräver att man får tillstånd om att bedriva gruvdrift... får man inte det så måste detta utföras i länder där man inte är så nogräknade med tillstånd och människoliv... framförallt barns liv och säkerhet... Så den som köper en sådan är inte bättre själv än de som driver ner dessa människor i dessa gruvor....
Och den fossila motorn har mer att ge om man bara utvecklar bränslen..
Medans batterihysteri kräver att man får tillstånd om att bedriva gruvdrift... får man inte det så måste detta utföras i länder där man inte är så nogräknade med tillstånd och människoliv... framförallt barns liv och säkerhet... Så den som köper en sådan är inte bättre själv än de som driver ner dessa människor i dessa gruvor....