richardtenggren
Förstår det, gäller ju att de är laddade och på plats som sagt :)

I morgon ska jag också mura lite källarvägg, blir spännande! :)
 
Jag har nog följt det här vansinnesprojektet från start och inte varit det minsta avundsjuk över allt slit, men nu börjar avundsjukan komma krypande… hatten av, det ser fantastiskt ut!

Jag roade mig med att bläddra tillbaka till de första inläggen i tråden, och det är faktiskt ett helt galet projekt du (och familjen!) rott i land. Resten är väl mer eller mindre bara nerförsbacke!

Tack för all inspiration!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Resten är väl mer eller mindre bara nerförsbacke!
I ärlighetens namn, ungefär allt är väl nedförsbacke efter det här projektet så här långt.
 
  • Gilla
variety
  • Laddar…
tommib
Gräsänkling idag, så källarjobb förstås. Passade på att fylla på betongförrådet igår innan frun drog med betongbilen. Köpte också två reglar som jag tänkte ha till trappan ner. Dra åt skogen vad det var dyrt, 135 kr för en 45x120x2500. Rena lyxprodukten numera.

Först forma...
Källarutrymme med betongblockväggar och pågående arbete med trappkonstruktion och murarbalja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En betongförrådsdel i en källare med armeringsjärn och ett par reglar på, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjuta
Källarrymd under ombyggnad med träreglar, formar för betong och byggmaterial på pallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyformad betongtrappa i källare, byggmaterial och murarbalja syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade visst att äta lunch också men så kan det gå. Nu tidig middag och därefter förhoppningsvis lite mer jobb där nere. Man kan ju alltid städa lite om inte annat.

Upptäckte också att min murarbalja har fått ett hål i botten så jag måste köpa en ny. Tur att jag har en reserv ute i friggeboden. Det är tredje baljan jag har sönder, borde vara lite bättre kvalitet kan jag tycka men det kanske är så här?
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
S
Kolla så att inte vispen är dålig. Det hände med min biltema-variant och då hade det blivit en vass kant som slipade bort plasten i botten.

Köpt en ny visp som hade ungefär dubbelt så tjockt gods mot biltema-originalet…
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Bra tips, ska kolla. Vispen är relativt nyligen bytt och godset är rejält men det byggs upp en hel del betong på den som kan bli som ett sandpapper.
 
tommib
Hann köra ett kvällspass också. Efter en del funderande bestämde jag att dörrhålet blir 70 cm och att det inte blir någon gjuten karm. Det baseras på att måtten av en slump är sådana att jag kan lägga ett helt okapat lecablock på vardera sida. Ren bekvämlighet således.
Byggarbetsplats med 70 cm dörröppning markerad och lecablock placerade på sidorna mot en berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murade lite på övre "hyllan" också. Har inte helt bestämt hur det blir mot det berget men körde ett par varv ändå.

Byggplats med lecablock staplade för att forma ett dörrhål och ojämn betongyta, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde också glätta de nygjutna betongplattorna. Tur att ytan var helt ok ändå.
 
  • Gilla
Qaniel och 4 till
  • Laddar…
tommib
Nybyggda grå betongblocksväggar i ett ofärdigt källarutrymme med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murat lite.
 
  • Gilla
Greatstomp och 5 till
  • Laddar…
tommib
När jag kom upp hade familjen, tillsammans med grannarna, dragit ut på ficklampspromenad. Det lät visst en del.

Anledningen till att det lät var att varannat varv är armerat och armeringsjärnen är dubbade snett in i väggen som någon föreslog tidigare. Dessutom borrade jag igenom de murade blocken var tredje varv (pga 60 cm borr) och slog ner armeringsjärn vertikalt. Därav de röda markeringarna.

Annars går det ju bra att mura även kvällstid, det låter lite om betongvispen men annars är det rätt tyst. Nu gick det dock inte att göra tyst eftersom det var omöjligt att förborra hålen. Eller ja, de vertikala hade man väl kunnat förborra men det var enklare så här.

Den högra väggdelen visade sig också luta inåt en hel del när jag hade lagt dit sista blocket. Dumma jag hade inte kollat löpande på den sidan. Jag fick slägga till den rätt mycket och tvinga tillbaka den så nu är den lite lätt bananformad. Orkade liksom inte mura om den...
 
  • Haha
Greatstomp
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
lite lätt bananformad
Komplettera med ett murat stenvalv sista biten och hävda sen att det satt sig lite sista 100åren :)
 
  • Gilla
  • Haha
hjalle74 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den högra väggdelen visade sig också luta inåt en hel del när jag hade lagt dit sista blocket. Dumma jag hade inte kollat löpande på den sidan. Jag fick slägga till den rätt mycket och tvinga tillbaka den så nu är den lite lätt bananformad. Orkade liksom inte mura om den...
Alltid bra med ett lodsnöre, eller en lodad regel som stöd.
 
tommib
Du ser det röda strecket på väggen... Där är ett lodat blått streck i, gjort med snörslå.

Problemet var inte att det inte fanns, problemet var att jag inte kollade.:oops:

Jag vägde av blocken med kort pass i bägge horisontella ledderna men råkade uppenbarligen förskjuta dem några millimeter inåt i varje varv.
 
Sånt där är hopplöst när man jobbar nära inpå något, som sedan blir totalt uppenbart när man tar ett steg tillbaka.
Renoverade garaget för ett tag sedan och när jag satte upp första väggen med kortlingar så körde jag med ett kort-pass. När jag nästan var klar med den sidan tog jag en paus och kollade hur det såg ut.
Svar: Det såg fördjävligt ut, med kortlingar som gick än hit och än dit. Wtf?!?
Kollade med passet en gång till på en av de *uppenbart* sneda kortlingarna, bubblan var precis i mitten.
Vände på passet och bubblan rymde. *ridå*
Efter ett inköp av nytt pass gick det bättre... :)
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
tommib
Kröp ner igen för ett kvällspass och städade. Det behövdes verkligen, det var väldigt rörigt och skitigt. Synnerligen tillfredsställande känsla, det börjar verkligen ta sig nu. Förhoppningsvis ror jag detta i land under vintern. Det största frågetecknet är egentligen trappan ner och lucklyften. Förhoppningsvis kan jag jobba lite med det under V47 när jag är ledig.

Städad källarutrymme med verktygshyllor, byggmaterial och en trappa leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Städat och organiserat källarutrymme med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyorganiserat byggprojekt i källare med staplade byggmaterial och ren golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
keeej och 23 till
  • Laddar…
Nice!
Snart dags för nästa våning då!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.