Säger som i tidigare inlägg, fokusera på att lösa problemet och släpp frågan med "rätten att skapa störande ljud".
Två alternativ, försöka få befintlig fläkt att inte fortplanta ljud som kan vara komplicerat. Speciellt en köksfläkt av det billigare slaget som ofta brukar ha små "datorliknande fläktar" som arbetar med höga varv.
Vad är det för fläktar i er köksfläkt?

Eller så får man leta upp en köksfläkt med annan konstruktion och då med en annan och större fläkt som roterar med betydligt lägre hastighet. Här återkommer frågan vad er nuvarande köksfläkt har för fläktdel,

Har ni tagit upp håll i överskåpet där luften trycks ut?

Som exempel ger vår köksfläkt från 45 till 56 dB på högsta läge vid frånluft, men kanske inte skulle hjälpa om det är stomljud som fortplantar sig och kostar lite mera.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Gör om och gör rätt och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
det är en jävla skillnad på att få låta t.ex spela musik än att starta något som vibrerar och skapar såna ljud i grannens lägenhet varje dag.

du behöver mer gummi för att dämpa vibrationerna eller byta fläkt till en tystare. Ge fan i att fundera över hur mycket du får väsnas och sträva efter att inte väsnas alls…
Tack för ditt vänliga svar! Vi bor i ett lägenhetshus med 40 lägenheter, att folk ger ljud ifrån sig i flerfamiljshus får man vänta sig tycker jag, särskilt som jag bott i lägenhet 40 år av mitt liv. Så länge man inte har vilda fester stup i kvarten, dansar med trätofflor mitt i natten eller driver en byggfirma från sin lägenhet så har jag accepterat att man hör mer än man vill från grannarna. Att inte väsnas alls är svårt, och inte något jag strävar efter för detta är mitt hem där jag lever och har barn, jag spelar musik, dammsuger och gör annat som låter. Ska jag gå upp och klaga på grannen som låter som en elefant varje gång han går över golvet?
Jag vill inte att någon ska bli jättestörd på oss så klart, därav skrev jag inlägget och bad om råd på vad mer som kan göras, sedan försvarar jag min rätt att ha en fläkt om det är stomljud som är oundvikliga.
 
  • Gilla
Veronica. och 9 till
  • Laddar…
Kan det vara så illa att lägenhetsskiljeväggen är tunn och lite/dåligt isolerad?
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara så illa att lägenhetsskiljeväggen är tunn och lite/dåligt isolerad?
Det är nog en betongvägg (eventuellt tegel också för det fanns tegel i skarven från dörröppningen som tidigare hyresgästen öppnat upp som är cirka 700 cm till höger om där skåpet är uppsatt) för det krävdes en hel del att få skåpet på plats. Först 5 cm lättbetong/ puts som bara ramlade ner som grus, sedan stenhårt bakom så att det tog stopp helt 7 cm in. Generellt är det nog välisolerat för vi hör inte mycket från grannarna förutom han ovanpå som låter väldigt mycket när han går runt i sin lägenhet. Men å andra sidan har jag bara två grannar för jag bor på bottenplan och ut mot portgången (gammalt hus) så egentligen vet jag nog inte hur lyhört det är, för en av mina två grannar hör jag ju väldigt mycket genom hans golv..
 
  • Gilla
nettanriddaren
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annicka__22 skrev:
Det är nog en betongvägg (eventuellt tegel också för det fanns tegel i skarven från dörröppningen som tidigare hyresgästen öppnat upp som är cirka 700 cm till höger om där skåpet är uppsatt) för det krävdes en hel del att få skåpet på plats. Först 5 cm lättbetong/ puts som bara ramlade ner som grus, sedan stenhårt bakom så att det tog stopp helt 7 cm in. Generellt är det nog välisolerat för vi hör inte mycket från grannarna förutom han ovanpå som låter väldigt mycket när han går runt i sin lägenhet. Men å andra sidan har jag bara två grannar för jag bor på bottenplan och ut mot portgången (gammalt hus) så egentligen vet jag nog inte hur lyhört det är, för en av mina två grannar hör jag ju väldigt mycket genom hans golv..
Då är det nog tegel med kalkputs på. Om huset inte är efterkrigshus för så kom betongen på allvar men man envisades med att kalkputsa på den.

Lite olyckligt att man har lagt ett sovrum mot ert kök men det är ju svårt att ändra på nu. Som har framkommit i tråden måste det till nån gummiupphängning eller liknande för fläkten så att den inte kan föra in sitt oljud i väggen.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Ta in en opartisk medlare=styrelsen

Såvida inte grannen är ordförande ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
S
A annicka__22 skrev:
Tack för ditt vänliga svar! Vi bor i ett lägenhetshus med 40 lägenheter, att folk ger ljud ifrån sig i flerfamiljshus får man vänta sig tycker jag, särskilt som jag bott i lägenhet 40 år av mitt liv. Så länge man inte har vilda fester stup i kvarten, dansar med trätofflor mitt i natten eller driver en byggfirma från sin lägenhet så har jag accepterat att man hör mer än man vill från grannarna. Att inte väsnas alls är svårt, och inte något jag strävar efter för detta är mitt hem där jag lever och har barn, jag spelar musik, dammsuger och gör annat som låter. Ska jag gå upp och klaga på grannen som låter som en elefant varje gång han går över golvet?
Jag vill inte att någon ska bli jättestörd på oss så klart, därav skrev jag inlägget och bad om råd på vad mer som kan göras, sedan försvarar jag min rätt att ha en fläkt om det är stomljud som är oundvikliga.
Din vinkel har hela tiden varit "Visst får jag väl föra oväsen vissa tider, nu vet jag ju inte vilka tider grannen är vaken osv. osv."

Du borde inte ens bry dig om sånt, byt ut din fläkt om den låter för mycket eller montera den på ett bättre sätt. Din spisfläkt ska inte behöva höras in hos grannen, det är orimligt.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 19 till
  • Laddar…
Du löser det genom att sätta på lite bakgrundsmusik när ni lagar mat. Köp en subwoofer

Så länge du inte lagar mat på natten är det ett problem. Troligtvis är din granne bortskämd av all tystnad
 
  • Gilla
  • Haha
adron och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?

Det är säkert inom ok ramar.. svårt att avgöra i text hur det låter i verkligheten...
Det finns kanske regler från er BRF om hur man får lov att väsnas men huvud regeln är att man aldrig får störa sina grannar. Dock är den en stor skillnad på att störa och bli störd. Det är t.ex helt ok att det låter om en när man gör saker som tillhör det normala livet...

Jag kommer varken hålla med eller säga emot.. däremot hade jag bara försökt att få ner vibrationer.. vart är den köpt ? Kanske dom kan hjälpa dig ?
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Finns ju fläktar som är upphängda i vajrar
Bytt till det
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det nog tegel med kalkputs på. Om huset inte är efterkrigshus för så kom betongen på allvar men man envisades med att kalkputsa på den.

Lite olyckligt att man har lagt ett sovrum mot ert kök men det är ju svårt att ändra på nu. Som har framkommit i tråden måste det till nån gummiupphängning eller liknande för fläkten så att den inte kan föra in sitt oljud i väggen.
Om det skulle visa sig att grannens kök en gång har legat där hen numera har sovrum; kan det vara förmildrande för TS bullerskapande?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Om det skulle visa sig att grannens kök en gång har legat där hen numera har sovrum; kan det vara förmildrande för TS bullerskapande?
Det beror förmodligen på om styrelsen godkänt flytten.
 
Claes Sörmland
oshu oshu skrev:
Om det skulle visa sig att grannens kök en gång har legat där hen numera har sovrum; kan det vara förmildrande för TS bullerskapande?
Jag kan inte se hur.
 
Och kan ju vara så enkelt att ts köksfläkt är enkelt uppbyggd, sett till priset kan man misstänka det.
Har noterat det tidigare att de ofta har enkla fläktar som roterar med hög hastighet.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
huvud regeln är att man aldrig får störa sina grannar.
Nja, grannar får inte vara för lättstörda heller…
 
  • Gilla
Veronica. och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.