Vi har nyss flyttat in i vår nyrenoverade bostadsrätt. Igår lagade jag mat för första gången och inom tre minuter ringer det på dörren och grannen bredvid säger att hela hans sovrum som ligger vägg i vägg med vårt kök, vibrerar och brummar när vi har igång köksfläkten.
Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar.
Men vad gör vi åt det?? Fläkten är ny ( https://www.klarstein.se/?cl=detail...&varselid[0]=858e4c4740b3cd2bc90932ec6465c857) Och uppsatt enligt instruktioner, inkopplad på cirkulation och inbyggd i ett skåp.
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket som det var innan vi renoverade (då fanns ingen fläkt) så vad gör vi mer än det vi redan gjort- gummilist mot vägg och mellan fläkt och skåp i skarvar och mellan skruvar?
 
  • Gilla
forden
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att ni har fått tillstånd från föreningen att byta spiskåpa.
Första frågan är om fläkt verkligen är tillåten i spiskåpan. Vanligt är att det finns ett centralt ventilationssystem i huset och då är inte inbyggd fläkt i spiskåpan tillåten. Att ansluta en egen fläkt destabiliserar hela systemet. Kolla först detta.
När ni fått reda på grundfrågan så är det tydligt att motorn ge vibrationsljud och då är det en reklamation till tillverkaren.
Ni får räkna med att inte köra motorn fram till att allt detta är utklutat.
Ni kan också be föreningen göra en luftflödesmätning men då utan att ni kör Er egen fläkt.
 
  • Gilla
kjellinge och 12 till
  • Laddar…
Hej, förlåt, vadå byta spiskåpan?
Det finns ingen spiskåpa och det fanns ingen köksfläkt från början, bara en spis och en slät vägg ovanför.
Vi har nu installerat en fläkt som vi har byggt in i ett IKEA METODskåp. Den används med återcirkulation, dvs kolfilter, så den är inte kopplad till något ventilationssystem överhuvudtaget.
Vi har inte bett om tillstånd då det inte behövs för att installera en kolfilterfläkt.
Andra personer har sagt att en sådan fläkt, genererar stomljud i vissa hus, särskilt då den är installerad på en betongvägg, därmed är det inte fråga om en reklamation av produkten som håller sig på 60-64 db, inom ramen för dess specifikationer.
Frågan är om vi kan bli tvingade att ta bort den trots att den är rätt installerad? Man har väl rätt att ha en köksfläkt och med tanke på att hela lägenheten är öppen planlösning så vill vi inte ha ut fett och matos överallt!

S saltet skrev:
Jag utgår ifrån att ni har fått tillstånd från föreningen att byta spiskåpa.
Första frågan är om fläkt verkligen är tillåten i spiskåpan. Vanligt är att det finns ett centralt ventilationssystem i huset och då är inte inbyggd fläkt i spiskåpan tillåten. Att ansluta en egen fläkt destabiliserar hela systemet. Kolla först detta.
När ni fått reda på grundfrågan så är det tydligt att motorn ge vibrationsljud och då är det en reklamation till tillverkaren.
Ni får räkna med att inte köra motorn fram till att allt detta är utklutat.
Ni kan också be föreningen göra en luftflödesmätning men då utan att ni kör Er egen fläkt.
 
  • Gilla
kwasibengt och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag förstår att ni har använt gummilist etc. men det är ändå det ni måste jobba med får att få ner vibrationerna. Testa gummibussningar på skruv som sitter i väggen samt, om det finns plats, på de skruvar som fäster fläkten i skåpet.
 
  • Gilla
kwasibengt och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan ju vara bra att koppla in styrelsen, om inte annat för att få en som båda parter kan prata med utan att det riskerar att bli gräl.

Lägenheter har alltid haft åtminstone en imkanal i kök för frånluft. Denna kan ha självdrag eller mekanisk ventilation genom en central fläkt. Var är den i ditt kök?

Är huset lyhört på andra sätt?
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Ni har gjort rätt, men det blev ändå fel. Man får inte sätta in något som skapa störningar för sina grannar.

Jag skulle säga att ni behöver ordna en upphängning av fläkten i skåpet, eller av skåpet så inte ljudet fortplantas.

Hade huset varit byggt med detta från första början så hade föreningen kunnat ställa krav mot byggaren att ordna till det. Nu är tyvärr byggaren du.
 
  • Gilla
vincentt och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att koppla in styrelsen, om inte annat för att få en som båda parter kan prata med utan att det riskerar att bli gräl.

Lägenheter har alltid haft åtminstone en imkanal i kök för frånluft. Denna kan ha självdrag eller mekanisk ventilation genom en central fläkt. Var är den i ditt kök?

Är huset lyhört på andra sätt?
Det finns en ventilationskanal med självdrag snett ovanför där vi installerat vår fläkt, den fick jag besked av styrelsen att vi inte fick koppla vår fläkt till så därför valde vi en fläkt med kolfilter och återcirkulation.
Huset är ett 30-tals hus och är supertyst förutom att grannen ovanför låter som en elefant när han går, och han är inte tung eller så, men annars hör jag aldrig någonting från någon.
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ni har gjort rätt, men det blev ändå fel. Man får inte sätta in något som skapa störningar för sina grannar.

Jag skulle säga att ni behöver ordna en upphängning av fläkten i skåpet, eller av skåpet så inte ljudet fortplantas.

Hade huset varit byggt med detta från första början så hade föreningen kunnat ställa krav mot byggaren att ordna till det. Nu är tyvärr byggaren du.

Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
 
  • Gilla
Veronica. och 17 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
Skulle du vilja ha ett monotont brummande i din lägenhet var gång grannen lagar mat?
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 14 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skulle du vilja ha ett monotont brummande i din lägenhet var gång grannen lagar mat?
Självfallet inte, men vem vill inte ha några av de andra ljuden då? Helst vill man väl ha tyst så klart, vad jag frågar är, vad är skillnaden på att vissa ljud tillåts men inte andra? Om någon kör en tvättmaskin dagligen i en timme, och i fall jag har igång fläkten? Jag har för avsikt att sätta upp fler gummilister och försöka isolera ännu mer, för jag vill givetvis inte störa min granne om jag kan undvika det. Men jag planerar inte att låta mitt nyrenoverade hem bli täckt med klistrigt fett på alla väggar och ytor som det var när jag tog över den fläktlösa lägenheten.
 
  • Gilla
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
sover grannen middag efter som han blir störd på dagen ?
man brukar ju inte tillbringa så mycket tid i sovrummet på dagarna
 
T tergo skrev:
sover grannen middag efter som han blir störd på dagen ?
man brukar ju inte tillbringa så mycket tid i sovrummet på dagarna
Igår när hqn knackade på, var det när jag lagade middag klockan 17:30, men jag vet inte hur han arbetar eller spenderar sin tid. Jag antar att jag får gå in och själv lyssna och ställa de här frågorna och rådfråga styrelsen hur vi bäst kan lösa det.
 
  • Ledsen
leffeisala
  • Laddar…
S
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
det är en jävla skillnad på att få låta t.ex spela musik än att starta något som vibrerar och skapar såna ljud i grannens lägenhet varje dag.

du behöver mer gummi för att dämpa vibrationerna eller byta fläkt till en tystare. Ge fan i att fundera över hur mycket du får väsnas och sträva efter att inte väsnas alls…
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Veronica. och 32 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Självfallet inte, men vem vill inte ha några av de andra ljuden då? Helst vill man väl ha tyst så klart, vad jag frågar är, vad är skillnaden på att vissa ljud tillåts men inte andra? Om någon kör en tvättmaskin dagligen i en timme, och i fall jag har igång fläkten? Jag har för avsikt att sätta upp fler gummilister och försöka isolera ännu mer, för jag vill givetvis inte störa min granne om jag kan undvika det. Men jag planerar inte att låta mitt nyrenoverade hem bli täckt med klistrigt fett på alla väggar och ytor som det var när jag tog över den fläktlösa lägenheten.
Du kan även prova att säga åt din granne att klaga till styrelsen. Så får de avgöra om det är ok eller inte. Du riskerar inte så mycket mer än att bli hatad av grannen.

Vissa typer av ljud får man räkna med. En fläkt som orsakar resonans ljud i sovrummet skulle inte jag acceptera som något normalt.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
Ja, det regleras i bostadsrättslagen 7 kap. 9 §:

"När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas."

D v s vanliga ljud får omgivningen skäligen tåla men du får inte försämra bostadsmiljön för de som bor i omgivningen t ex genom att installera en bullrande köksfläkt.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.