Person på hustak tar bort en gammal TV-antenn mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen åkte tv antennen. Den har suttit där i årtionden, säkerligen förgyllt den tidigare ägaren med underhållning varje kväll.

De senaste 7 åren har varit annorlunda, som ett tecken över utvecklingen har dess kabel hängt där, avkapad och ensam i vinden.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Äntligen åkte tv antennen. Den har suttit där i årtionden, säkerligen förgyllt den tidigare ägaren med underhållning varje kväll.

De senaste 7 åren har varit annorlunda, som ett tecken över utvecklingen har dess kabel hängt där, avkapad och ensam i vinden.
Själv var det typ det första jag slet ner efter tillträdet ;) Bättre sent än aldrig (y)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Själv var det typ det första jag slet ner efter tillträdet ;) Bättre sent än aldrig (y)
Det här med att springa runt på taket är ju inte riktigt min grej, så den har fått hänga kvar

Första dagen i början av sommaren kändes det riktigt obehagligt att vara på taket. Inte så mycket nu längre - men nja, det är inte min grej!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Flög förbi igår och kollade så att dom jobbade :D
 
  • Två arbetare lägger takpannor på ett rött tegeltak på hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
quick och 7 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det här med att springa runt på taket är ju inte riktigt min grej, så den har fått hänga kvar

Första dagen i början av sommaren kändes det riktigt obehagligt att vara på taket. Inte så mycket nu längre - men nja, det är inte min grej!
Ja, det där med husrenovering kan vara riktigt terapi-arbete.
Svågern var höjdrädd så att han hissnade om han stod för nära en trottoarkant när de köpte ett gammalt ruckel. Ett av de första jobben var att skrapa bort gammal plastfärg och ersätta med linolja. Jag och min far fick ta allt arbete som var mer än en ställnings-nivå upp medan han skrapade det nedersta. Men allt eftersom projektet fortgick så bättrade det sig, när det var dags för den sista strykningen tog han gavelspetsen själv. :)

Hmm, undrar om det går att starta bygg och terapi-företag där man låter "patienterna" jobba på kundernas hus? :D
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
En hög med svart gummilist på ett trägolv avsedd för montage under glas på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


38 meter gummilist som glaset ska vila på. Kom igår, några dagar innan glaset ska upp på taket... om jag haft gott om tid på mig att fixa det innan? Ja, flera månader :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Väcktes av att telefonen ringde kvart i 7. Under tiden jag letade efter den, varför är det ett starkt ljus rakt in genom fönstret.

Lastbil med kran levererar förpackat glas vid gryningen, arbetare i rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leveransen av vårt glas har kommit, det känns så skönt att det äntligen är på plats efter alla turer fram och tillbaks.

Leverans av glaspaket med lyftkran i gryningen, arbetare i samspråk bredvid lastbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Peter på Malmö Glasindustri var den som slutligen lyckades leverera till oss, och denna gången var det inga problem med leveransmetoden.

Kvinna står bredvid stor förpackning glaspaneler som har levererats tidigt på morgonen, med en lastbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jenjaev och 10 till
  • Laddar…
Idag var så äntligen dagen då det var dags! Fredrik och jag förberedde under dagen igår, byggde ställning och försökte ordna glasen så att de skulle vara lätt att få tag på dem i rätt ordning.

Gummilisterna på plats.

Uppifrån-bild på en byggställning vid taket, material och verktyg syns på marken nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första glaset är uppe. Vi började givetvis med det tyngsta, bara för saks skull. Vi bar upp dem via ställningen och sen upp på taket för att därefter vrida dem.

Personer som installerar ett stort glastak, med ställningar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer bär ett stort fönsterglas vid en husbyggnad med ställning och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av takglaspanel på en ställning med sugkoppslyft och person vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Häftig känsla att stå inne i rummet och titta upp och se himlen genom ett tak!

Vy uppåt genom ett nylagt genomskinligt glastak mot en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite stökigt runtomkring, men vad gör väl det när glaset äntligen kommer upp på plats!

Vy över byggplats där en grupp människor installerar glastak över ett uterum, med byggmaterial och ställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av takglas på en byggnadsställning med synlig tegelvägg och stålbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En efter en åkte de upp på taket.
Takinstallation med glaspaneler på ett hus under renovering, stegar och ställning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer installerar ett stort glaspanel på ett tak med sugkoppslyftar, omgiven av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer installerar takglas med hjälp av en sugkoppshållare, med byggnadsställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det finns fortfarande 2 sektioner som inte är helt klara, här ska det in öppningsbara paneler, så vi måste först bygga klart "ramen" för dessa.

Vy uppåt genom nyinstallerat glas i tak som visar himlen, omgivet av träställning och gummilister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glaspåbyggnad på hus med ställning och takpaneler delvis installerade, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar med monterat första glaset sett inifrån ett rum med byggnadsställningar och tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnet kom först i slutet av dagen och vi hann få upp alla paneler innan det hann bli för mycket.

Nyinstallerade takglaspaneler på en byggnadsställning, med synlig himmel och regndroppar på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen innan när vi pratade om det konstaterade vi att om vi får upp 4 av 7 paneler så skulle vi vara nöjda. 2 timmar före mörkrets inbrott avslutade vi arbetet. Över förväntan med andra ord. Men det hade aldrig varit möjligt utan hjälp från våra kära vänner: Fredrik, Rasmus, Sebastian, Rikard, Markus och inte att glömma, Jenny och äppelkakan!

Ett av de första stora byggprojekten för Kasia och mig som börjar sig slutet... nu återstår bara dörrar och fönster samt att bygga upp väggarna igen ;)
 
  • Gilla
  • Älska
jenjaev och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Schysst!

En vän till mig köpte en stuga, den hade en altan med tak av härdat glas, mäktig känsla med glastak! :)

Jag gissar att det är rätt kostsamt?
Glasen ser något korta ut, hur är tanken på takets nedersta del? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Schysst!

En vän till mig köpte en stuga, den hade en altan med tak av härdat glas, mäktig känsla med glastak! :)

Jag gissar att det är rätt kostsamt?
Glasen ser något korta ut, hur är tanken på takets nedersta del? :)
Det är inte schysst att ställa en fråga om budget samma dag som det kommit upp. :)

Egentligen var det inte tänkt att vi skulle gjort detta projektet i år alls, utan att det skulle fått vänta 3-5 år. Men eftersom taket började läcka då de som bygga uterummet gjort fel, var det bara att sätta fart.

Hade ju ett antal turer och problem med att hitta en leverantör, men det blev i slutändan Malmö Glasindustri som kunde få ihop det. Kostnaden? Glaset går på kring 2.000:- / kvm och sen tillkommer lite frakt och allt som är runtomkring. Glaset är ett isolerglas med värmeavvisande ytglas (Pilkington SuncoolTM 70/35 Pro T) och därefter en laminerad innerruta.

Längden på glaset är gjort för att matcha rummet, skarven kommer över väggen. Detta är gjort av två anledningar. Dels vikten, det är behagliga kilon att slippa, dels kostnaden. Glas över 3 meter blir mycket dyrare.
 
  • Gilla
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
Hej

Har tagit mig igenom hela tråden nu och riktigt rolig läsning. Imponerad över allt du gått igenom och älskar din nyfikenhet för teknik. Har själv nyligen köpt hus och utformningen och planlösningen påminner mycket om ditt hus. Så därför väldigt rolig inspiration!

Liten fråga om golvvärmen. Såg att du kört med LK. Vet du vad som krävs för att LK ställdon skall kunna prata/kommunicera med en zigbee koordinator/basstation? Vill inte köpa deras temperatursensorer och gateway etc utan styra allt själv, likt så du gjort.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Andreas Nordin1 Andreas Nordin1 skrev:
Hej

Har tagit mig igenom hela tråden nu och riktigt rolig läsning. Imponerad över allt du gått igenom och älskar din nyfikenhet för teknik. Har själv nyligen köpt hus och utformningen och planlösningen påminner mycket om ditt hus. Så därför väldigt rolig inspiration!

Liten fråga om golvvärmen. Såg att du kört med LK. Vet du vad som krävs för att LK ställdon skall kunna prata/kommunicera med en zigbee koordinator/basstation? Vill inte köpa deras temperatursensorer och gateway etc utan styra allt själv, likt så du gjort.
Hej. Välkommen till tråden och tack :)

Jag kör den enkla varianten när det gäller deras ställdon. 230v ställdon och sen inkopplat till en z-wave puck i skåpet. Slå på pucken och ställdonen öppnas.

Sen styr jag allting via Home Assistant, och om det skulle krisa sig finns det en fysisk knapp på pucken om hela systemet i övrigt skulle gå ner, så det går att styra manuellt.
 
Ett in och ett i kras

Det har skett en del mindre saker här hemma, bland annat kom det nya fönster till gästrummet. En lärdom av detta, som redan är berörd i inlägg #196 och som med vänskaplig skadeglädje påpekades av @Raka Rör - var inte optimistisk när du mäter hur stort fönstret ska vara!

Vi följde i vart fall instruktionerna och kontrollmätte höjden innan vi gav oss på att såga ut det gamla fönstret, och efter den inledande paniken över differens på fel håll, fönstret var helt enkelt för stort, insåg vi vad som var fel och att det i sig var relativt enkelt att fixa.

Nytt installerat fönster i vägg med sugkoppsfästen och synlig utomhusvy vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra timmar, istället för planerade 45 minuter, senare, var fönstret på plats.

Krossat fönster liggande på en trätrall, indikerar problem vid fönsterbyte hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På natten hörde vi ett illavarslande ljud, men vi kunde inte lokalisera vad det var som hänt. Det måste vara hos grannen tänkte vi och sov vidare. På morgonen visade det sig att det inte var hos grannen... Addera ytterligare en timme till projekt fönsterbyte :rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Nylevererade fönster på pall redo för projektet, förpackade utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Veckans fönsterbyte föregicks av en ny leverans. Det var för övrigt nästan 4 år sedan, i februari 2018 som jag konstaterade inlägg #283 att jag Snart inte behöver fler fönster. Det är fortfarande sant, snart behöver jag inte fler, det återstår några små källarfönster som jag inte tänkt byta för tillfället, ett litet fönster på toaletten och i källaren vill jag ta upp ett nytt större fönster... :crysmile:
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Nu när vi håller på att fixa till det gamla köket, som är tänkt att kunna fungera som gästrum/kontor/sovrum, kommer ju en fundering på belysning. Det finns vind ovanför så det är relativt enkelt att sätta spottar eller göra installationer ovanifrån.

Men hur är det med spottar 2022? Det är ju praktiskt och ger mycket ljus, tänkte i så fall sätta Hue spottar, men är det kanske något som passar i tråden om trender som daterar hus? Tycker inte det finns mycket snygga plafonder heller, så hur löser man belysning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.