Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har heller påstått det. Men mark som någon "äger och sköter" kan vara mark där allemansrätten inte gäller. Inte på grund av att någon "äger och sköter" marken utan på grund av andra skäl.
Allemansrätten är inte en lag utan en hävdvunnen begränsad rätt att färdas över eller tillfälligt uppehålla sig på annans mark. Naturligtvis omgiven av lagar och lokala föreskrifter som på ett eller annat sätt modifierar den. T.ex. hade jag en gång i tiden en egendom med rätt för alla att ta vägen över min egendom då de skulle från busshållplatsen på landsvägen och ner till byn. Det stod inskrivet i de lokala föreskrifterna och utökade allemansrätten eftersom den lokala föreskriften innebar att folk kunde gå precis förbi mitt hus. Det var inget problem eftersom jag kände alla, det var inte många som tog den vägen och de flesta tittade in för en kopp kaffe på vägen förbi. Efter en avstyckning där kommunen avsatte en remsa för gående (och som senare utökades till väg efter ytterligare avstyckningar) så togs den lokala föreskriften bort.
 
M Myckling skrev:
Det finns rätt gott om skidspår som tillåter skidåkning med hund.
huu? Skidåkning med hund funkar inte, skidspår ska fredas mot skor och hundar och inte missbrukas... De som går i skidspår har aldrig åkt skidor...
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
O orfr skrev:
skidspår ska fredas mot skor och hundar och inte missbrukas.
Ska fredas??? Det är väl helt upp till skidspårets ägare att bestämma om exempelvis hundar är välkomna eller finns det någon "skidspårslag" som jag missat?
 
A Anderssonsarna skrev:
Tråkigt bara att det finns idioter som te x får för sig att använda kniv och repar bryggor... lämna en massa sopor och skit är inte heller ovanligt... allemansrätten måste stramas åt så att folk respekterar andras prylar och ägande. Tråkigt!
Ja, det är tråkigt att det finns idioter som inte klarar av att sköta sig. Det kvittar om det busshållplatser, bryggor, träd eller något annat de förstör. Lösningen på det problemet är inte att begränsa tillträdet för alla.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Händer det en olycka 1 gång av 100, så det denna enda gång som räknas. Upptäcker min hund en löpande tik så då är det bara koppel som gäller. Han är bra med större kreatur, men katter, harar etc där sätter han gärna av efter dem. Men så är det bara, de är trots allt bara djur.
1% fel är ok om det handlar om att springa efter en hare 50m men inte ok om det handlar om att bita grannen i armen.
 
  • Gilla
Kunnasebilderna
  • Laddar…
Du var sannerligen en liten glädjespridare och lyckopiller! Måste va kul på fest!

Du lär iaf inte vara en sån som ska hälsa på alla hundar, som att det vore det mest självklara, utan att fråga om lov.
Folk som kastar sig ner eller sträcker ut en hand för att klapp en okänd hund.
som det vore allmän egendom… ‍♂️

A ArneTW skrev:
Bara hundar och hundägare.

/ATW
 
  • Haha
majmun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är tråkigt att det finns idioter som inte klarar av att sköta sig. Det kvittar om det busshållplatser, bryggor, träd eller något annat de förstör. Lösningen på det problemet är inte att begränsa tillträdet för alla.
Jag vill nog ändå skilja på det som är en privat egendom som är lagt ner både egen tid och pengar på eller om det är offentlig egendom?
Lika mkt idioter som förstör så att vi får använda skattepengar till meningslösa saker...
Är med i en grupp med övergivna platser och typ bilar som står i lador eller vad det må vara... då går ibland personer fram för att ta bilder på det som kanske inte precis är så övergivna platser... svårt för ägare att veta om det är tjuvar, marodörer eller pyromaner som smyger fram till förråd/lador.
Tycker själv att det hör till god sed att prata med markägaren eller stugägaren innan man klampar in på någons brygga eller vad det må vara?
HUR nära man ska befinna sig utan att fråga bör vettigt folk kunna känna in... typ att man inte hörs eller syns speciellt mycket från tomten med hus... som det blivit med stölder så lär det inte dröja länge innan nån skjuts av nån som ledsnat på tjuvar... polis för att freda sig är inte ett alternativ som det ser ut i vårt land... finns t.o.m. folk som tagit över folks stugor och där polisen väntar tills det är utrett då någon redan befinner sig där... förstör och lever rövare och ägaren får inte omedelbar hjälp...
Ändra lagarna (då vårt folk och folk utifrån) inte kan hantera frihet under ansvar!
 
  • Gilla
Kunnasebilderna
  • Laddar…
J J00 skrev:
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar?
Oavsett rätt eller fel så blir jag uppriktigt besviken över att ingen verkar ta chansen till några bra ”pappaskämt” om att det faktiskt var den förbipasserande kvinnan som var ute och cyklade… jag hittar ut själv…
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Egoistiska hundägare är det gott om...

Alla uppskattar inte löst springande hundar men det är vanligtvis för mycket begärt av hundägare att visa hänsyn... Men vid fyrverkeritider begär de hänsyn själva.

Gäller allemansrätten lösa hundar?

/ATW
Jättebra kommentar den skall jag använda själv vid behov.
 
H
J J00 skrev:
Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.

Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.

Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Rent allmänt, inte direkt riktat mot dig. När man skaffar hund måste man väl se till vilka förutsättningar man har för att rasta sin hund. Bor i ett villaområde och en del hundägare låter sin hundar pissa både i rabatter och på huskusknutar, ni som har sån dåligt respekt och inte tar hänsyn till andra, låt er hundar pissa hemma i era egna trädgårdar. Säger man till dessa hundägare så får man svaret att de inte kan styra hunden var den pissar, en del ska inte ha hund. Även att inre koppla sin hund är ett aber för de personer som är hundrädda.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
H
T Taxture skrev:
Min fastighets ägs och sköts av mig men ”tyvärr” gäller allemansrätten även där (utanför hemfridszonen)
Oavsett, normalt tänkande personer visar respekt och hänsyn när begränsa områden ligger så nära husen och dess trädgårdar. Det finns endast smala gångvägar i området.
 
J J00 skrev:
Att kvinnan grymtade att det inte är ok att ha hunden okopplad på deras (samfällighetens) ägor har jag i sak inget emot att hon sa (förutom att det bara var otrevligt och fegt att hon bara trampade iväg utan någon respons från mig).

Det jag var ute efter i den här tråden är om jag gjorde rätt eller fel (eller om det kvinnan sa var rätt eller fel) i att låta min hund vara okopplad på en stor folktom kommunal-liknande gräsmatta omringad av vägar kl.7.30...
Du verkar bara vara ute efter sympati röster... För att undvika liknande situationer så håll din hund i koppel. Inte alla som uppskattar se en hund springande löst mot den. Det är en sak om det är en liten chihuahua, men stora hundar skall hållas i koppel. Många som är hundrädda uppskattar absolut inte det. Tror inte att en hund uppskattar någon som är hundrädd heller.

Annars köp dig dig en stor bit mark, se till att få upp staket och ha den lös där om det är så viktigt att hunden ska vara lös.

Bara för att man inte har staket innebär inte att du får går runt med din hund som bajsar sönder gräsmattan och skrämmer barnen att inte komma ut..
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska fredas??? Det är väl helt upp till skidspårets ägare att bestämma om exempelvis hundar är välkomna eller finns det någon "skidspårslag" som jag missat?
Dessvärre inte, men det borde inte behövas. Att skapa ett skidspår innebär en massa jobb som sedan förstörs av egoister på ett ögonblick. För mig innebär det vanligt hyfs att inte förstöra för skidmotionärer - de som promenerar med /utan jycke får skapa egna spår.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1% fel är ok om det handlar om att springa efter en hare 50m men inte ok om det handlar om att bita grannen i armen.
Jag håller med, då har man orsakat skada.

Men en stor schäfer eller liknande som springer omkring vind för våg hindrar andra att utnyttja området. Jag skulle vara försiktig att släppa ut en lilla hund om en stor en springer omkring. Jag såg en hundägare som hade en sådan där gul väst med texten "Håll koll på din hund. Jag vill inte att din hund "hälsar" på min." Inte exakt så men andemeningen var åt det hållet. Det får jag respektera.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Små hundar är ofta värre än större.
 
  • Gilla
Nilsson i Boda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.