Idag gjordes sista etappen i projektet. La krypgrundsisolering i den nyare delen/tillbyggnaden.

Där var det sedan tidigare plant på marken och sand, så jag la bara ut mattan och fäste den i väggen och tejpade skarvarna.
Låg även en byggplast på marken sedan tidigare, valde att låta den ligga kvar.

En notering, angående temperaturen i krypgrunden så har den gått från 14-15 grader, när avfuktaren blåste luft och ventilerna stängda så landade tempen kring 16,5 grader och idag när mattan har lagts in så är tempen 17,5 grad.

I torpargrunden är tempen nu kring 18,5-19grader, gått från ca 14-15 grader.

Luftfuktigheten är nu enligt avfuktaren på 62%, och enligt mina mätare 68% i krypgrunden och 70% i torpargrunden.
Avfuktaren är inställd på 60%, får väl se hur mycket den kommer att arbeta och så.
Lite fundersam kring vilka mätare jag ska gå efter.

En sak är säker, grunden är betydligt torrare nu än innan avfuktaren, och 3-4 grader varmare. Senaste dygnet har dock avfuktaren dragit 15kwh.

Nyinstallerad krypgrundsisolering i hus med synliga träbjälkar, rör och byggplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Det blir dyrt med avfuktaren. Elen kostar ju nästan 1,5 kr/kWh. Inklusive allt.
 
E Evamag skrev:
Det blir dyrt med avfuktaren. Elen kostar ju nästan 1,5 kr/kWh. Inklusive allt.
Dyrt och dyrt, ha i åtanke att den just nu avfuktar och torkar ut trät och luften där nere, inkl mark osv. När den väl kommit ner i en lagom nivå ska den bara hålla den nivån, dvs avfuktaren kommer inte jobba lika mycket. Just nu är det även sommar och den ”fuktigaste” perioden på året.

Enligt senaste fakturan så låg mitt kwh-pris (inkl allt) på 1,13kr.
Om avfuktaren kostar ett par hundra i månaden, och jag får en grund som inte möglar eller äts upp av skadeinsekter, då tycker jag det är en billig kostnad. :)
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du har rätt.
Du har gjort ett fantastiskt arbete.
 
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
Liten uppdatering.
Avfuktaren står och går, jag har för tillfället ställt in den på 71% luftfuktighet och mina hygrometer visar 72% luftfuktighet både i krypgrunden och torpargrunden.

I början förbrukade avfuktaren en hel del el, 7-8 kWh/dygn. Det var då 30grader varmt ute och soligt.
Sedan dess har avfuktaren gått ner i förbrukning, vid en period drog den 5,5kwh/dygn.
De senaste dagarna har den snittat 4,4kwh/dygn.

Elförbrukningen verkar gå lite upp och ner, antagligen beroende på hur mycket fukt som tar sig in genom grundmur och springor.


Skärmbild av dashboard med avfuktarens hygrometerläsningar för olika områden, visar temperatur och luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fantastiskt att läsa om ditt arbete. Måste kännas fint att få det torrt. Vi står inför liknande projekt. Vårt hus torpargrund är lägre än ditt så vi är kanske tvungna att gräva ur en del. Hur många timmars arbete har du på ett ungefär lagt ned på hela projektet?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Fantastiskt att läsa om ditt arbete. Måste kännas fint att få det torrt. Vi står inför liknande projekt. Vårt hus torpargrund är lägre än ditt så vi är kanske tvungna att gräva ur en del. Hur många timmars arbete har du på ett ungefär lagt ned på hela projektet?
oj, väldigt svårt att svara på. Har för mig att jag höll på till och från i ca 3 månaders tid. Vissa dagar 1 timme, andra dagar fler timmar. Det som tog längst tid och var jobbigast var att skyffla/förflytta all jord och bära upp för källartrappan.
Hade jag gjort om det så hade jag nog hyrt in en torrsug.
 
S Swebfn skrev:
oj, väldigt svårt att svara på. Har för mig att jag höll på till och från i ca 3 månaders tid. Vissa dagar 1 timme, andra dagar fler timmar. Det som tog längst tid och var jobbigast var att skyffla/förflytta all jord och bära upp för källartrappan.
Hade jag gjort om det så hade jag nog hyrt in en torrsug.
Tog du bort all bjälklag och blindbotten? Eller kunde du låta en del vara kvar? Kan en torrsug ta med sig stenar
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tog du bort all bjälklag och blindbotten? Eller kunde du låta en del vara kvar? Kan en torrsug ta med sig stenar
Har inte rört bjälklaget alls, bara bytt ut några brädor som håller isolering på plats.

En torrsug kan nog ta lite mindre stenar, men det har nog firman som sköter torrsugen koll på.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Har inte rört bjälklaget alls, bara bytt ut några brädor som håller isolering på plats.

En torrsug kan nog ta lite mindre stenar, men det har nog firman som sköter torrsugen koll på.
Tack. Är ni nöjda med resultatet?
 
Kul att läsa om ditt projekt, jag står oxå inför samma uppgift
Men jag har en liten fundering avgående tilluft ?
Hur har du gjort med den?
 
emil bäckström emil bäckström skrev:
Kul att läsa om ditt projekt, jag står oxå inför samma uppgift
Men jag har en liten fundering avgående tilluft ?
Hur har du gjort med den?
Tack, vad roligt… :)

Alla kattgluggar och hål är tätade. Så tilluft kommer genom de springor som finns, lite överallt.
 
emil bäckström emil bäckström skrev:
Kul att läsa om ditt projekt, jag står oxå inför samma uppgift
Men jag har en liten fundering avgående tilluft ?
Hur har du gjort med den?
Det visade sig att större delen av huset är en s k mullbänk. Dvs golvbjälklaget ligger direkt på jorden. Vi har nu tömt den del som var av torpargrundstyp. Vi ska återskapa en modetn mullbänk. Ska fylla hela grunden med Hasopor (skumglas) upp till golvbräderna. Stänga ventiler så att det blir helt tätt. Renoveringsarbete i hus med upprivet golv och synligt golvbjälklag, skottkärra och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Golvbjälkarna ser fina ut?
Gissar att de endast är lite lätt ankomna av fukt undertill?
De ser ut att kunna fungera lääänge till. :)

Är det inte en otroligt bra konstruktion som överlever så länge?
Jämför med dagens fukthysteri (riskkonstruktioner) och balsaträ i klena dimensioner från brädgården som ruttnar upp på nolltid. :poop:

Såg i ngn annan tråd hur ngn hade rivit en gammal altan/trädäck där bärreglarna hade legat i sand i ca 50 år, utomhus såklart, ändå var de i gott skick utom lite undertill förmodligen vad det såg ut som.

I Österlen i Skåne var det inte ovanligt att golven bestod av ren sand med golvbjälkar och golvplank direkt på/i. Så länge husen inte låg i fuktig mark (sänkor) så kan sådana golv klara sig hur länge som helst. (Inte världens varmaste golv visserligen, men ändå intressant utifrån fuktperspektiv.)
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
S
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Det visade sig att större delen av huset är en s k mullbänk. Dvs golvbjälklaget ligger direkt på jorden. Vi har nu tömt den del som var av torpargrundstyp. Vi ska återskapa en modetn mullbänk. Ska fylla hela grunden med Hasopor (skumglas) upp till golvbräderna. Stänga ventiler så att det blir helt tätt. [bild]
Wow Har man verkligen byggt hus sådär förr i tiden? :)

Jag antar att bjälkarna hade stöd från marken längsmed hela sin längd. Nu när ni gräver bort, hur stöttar ni bjälkarna då? Stoppar ni under stenar eller vad gör ni? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.