Faidros skrev:
Jo, Boverket har synpunkter på det där:

Vilken är lägsta tillåtna rumshöjd?
Tack för informationen, då har man lärt sig något idag också;).
 
Att observera dock att det gäller vid nybyggnation eller tillbyggnad, inredning av vind räknas väl inte då?
 
Behövs det bygglov om man "bara" ska isolera och inreda den oisolerade vinden?
 
Inte bygglov men jag tror att bygganmälan skall göras, åtminstonde i de flesta kommuner
 
Zapzap skrev:
Behövs det bygglov om man "bara" ska isolera och inreda den oisolerade vinden?
Jag har för mig att bygganmälan krävdes för inredningen av vinden men däremot så krävdes bygglov för att sätta in fönster pga att detta då är en fasadändring.

Boverket beskriver inledningsvis bygganmälan för denna typ av förändring enligt nedan:
"sådana ändringar av en byggnad som berör konstruktionen av de bärande delarna eller som avsevärt påverkar dess planlösning."

Medan bygglov beskrivs enligt nedan:
"Bygglov krävs för att uppföra byggnader, göra tillbyggnader eller ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamål."
 
Skitkul att se.....har själv dessa planer för vårt hus och det verkar bli nästan en identisk ovanvåning.......gärna lite fler bilder när ni får tid
 
Ja då ska vi se om vi kan få upp några nya bilder på projektet........

Här har jag gipsat snedtaket och ena sidan av mellanväggarna.
PICT3793_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 07 001_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 07 006_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT3787_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja som ni nog märkte på förra inlägget så kom alla fyra bilderna med (teknikens under).

Den första miniatyren visar anslutningen mellan snedtak och stödbensvägg.
Här har jag skruvat upp 45x45 reglar så att jag då fick en liten klyka att hålla fast gipsskivan med innan den var inriktad och ditskruvad.

På de andra två bilderna så kan man se en av mellanväggarna som är isolerade innan gipsning av sista sidan samt den ena gaveln isolerad med andra skiktet innan gipsning.
 
Hur går det NIclasR ??? har du kommit någon vart med ovanvåningen...?.....är väldigt nyfiken eftersom vi som sagt har en likadan ovanvåning som skall inredas snart
 
Florida skrev:
Hur går det NIclasR ??? har du kommit någon vart med ovanvåningen...?.....är väldigt nyfiken eftersom vi som sagt har en likadan ovanvåning som skall inredas snart
Jo det går sakta men säkert framåt ;)

Ska försöka att lägga in lite nya bilder de närmsta dagarna.
 
Då kommer här lite nya bilder, oturligt nog så har forumet inte fungerat de senaste kvällarna men nu verkar det fungera igen.

Här är en bild på mittrummet från trappan sett. Tak och vägg är gipsat och remsorna i skarvarna är klistrade med vävlim för överspackling.
PICT4113_mittrum_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild på mittrummet sett från andra sidan rummet. Längst bort till höger ser man ljusinsläppet från takfönstret ovanför trappan.
PICT4119_mittrum_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här kommer en bild på mittenrummet från en annan vinkel där man också kan se ett av hålen ut till "krypvindarna" där jag har tänkt göra någon form av lucka så småningom.
PICT4120_mittrum_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild på gipsningen runt takfönstret ovanför trappan.
PICT4112_takfönster_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.