Hej, nu när det börjar bli kallt ute så har jag några funderingar kring ventilation.
I badrummet så har vi två ventilationer. En elektrisk fläkt som vi drar igång efter dusch mm samt en ventil enl bilder. Just nu står ventilationen öppen och det drar in kalluft hela tiden. Badrummet har träpanel.

Frågan är egentligen. Räcker den elektriska fläkten så att vi kan stänga igen ventilationen eller behöver vi båda? Kan vi isåfall öppna och stänga ventilationen efter dusch eller behöver den vara öppen hela tiden?

//Victor
 
  • En badrumsventil på en vägg med kakel och träpanel ovanför, elektrisk fläktventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggventil på träpanel i ett badrum, med synliga rör och öppningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Man brukar inte i regel ha tilluftsventil i badrum utan man tar luft från övriga rum och ventilerar ut genom badrummet. På så sätt får man bättre luftcirkulation.
Frånluftsfläkten bör vara igång hela tiden.
 
Ok. Frånluftsfläkten låter väldigt högt så den har vi helst inte på hela tiden. Men där kanske vi bör tänka om?

Vad kan vi göra med tilluftsventilen då? Det är där det sprutar in kalluft
 
surris
L lagerwall88 skrev:
Ok. Frånluftsfläkten låter väldigt högt så den har vi helst inte på hela tiden. Men där kanske vi bör tänka om?

Vad kan vi göra med tilluftsventilen då? Det är där det sprutar in kalluft
Jag förstår. Sådana där gamla brukar inte låta så roligt. Ni kan byta till en modern, typ PAX fläkt, men de låter endel med. Bästa är att ha en fläkt som inte är placerad i rummet, beroende på förutsättningar kan man ha den på vinden/tak/yttervägg. Hos er ser det ut som det blåser ut rakt genom yttervägg.

Börja med att bara stänga tilluftsventilen, hur ser det ut i resten av huset med tilluft? Vidare så skulle ni kunna isolera, ta bort och bygga igen tilluften i badrummet.
 
Att bara stänga tilluftsventilen, kan det ge några negativa följder, så som mögel? Vi har bland annat en öppen spis i rummet bredvid som ger tilluft.

Går det att stänga av eller bör man snarare plugga igen?
 
surris
L lagerwall88 skrev:
Att bara stänga tilluftsventilen, kan det ge några negativa följder, så som mögel? Vi har bland annat en öppen spis i rummet bredvid som ger tilluft.

Går det att stänga av eller bör man snarare plugga igen?
Öppna spisen ska fungera som självdragsventilstion och ventilera ut luft (frånluft). Har du inte frånluften igång och tilluften stängd så är det nog inte optimalt efter det inte blir någon luftcirkulation. Men stänger du av frånluften och har tilluftventilen öppen som kommer den fuktiga luften transporteras ut ur badrummet till de andra rummen.
 
Funderar just nu på om jag ska sätta in en ny frånluftsfläkt som är tystare och därmed kan stå igång hela tiden och plugga igen tilluften. Är det vettigt?
 
surris
L lagerwall88 skrev:
Funderar just nu på om jag ska sätta in en ny frånluftsfläkt som är tystare och därmed kan stå igång hela tiden och plugga igen tilluften. Är det vettigt?
Det är rätt lösning.
 
Fresh intellivent råder jag dig att installera. De är tysta (extremt tysta), körs både på fuktsensor och strömbrytare och är snygga.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tror du att en sån och att stänga tilluftsventilen är nog? Och därmed ta tilluft från andra rum.
 
L lagerwall88 skrev:
Tror du att en sån och att stänga tilluftsventilen är nog? Och därmed ta tilluft från andra rum.
Alltså det är så jag själv har i mina badrum. Moderna fläktar har sensorer så att de går tills luften i rummet är ok.
 
Och då behöver man alltså ingen tilluft? Utan det räcker helt enkelt med att ha tilluft kommer från andra rum?
 
L lagerwall88 skrev:
Och då behöver man alltså ingen tilluft? Utan det räcker helt enkelt med att ha tilluft kommer från andra rum?
Jaja.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jaja.
Så har vi gjort på landet med en Fresh Intellivent för frånluft. Tillluft från andra ställen i huset. Fläkten är riktigt tyst och sen går det att plocka lös fläktvingen (propellern) för rengöring vilket är fiffigt.
 
Just det, fläkten går med ett grundflöde hela tiden och varvar upp när det blir fuktigt vid duschning.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.