Nu är det proffsklass på kabelförläggningen, speciellt bra jobb då kabeln ser ut att vara utan alumantel? Moderna kablar som EXQ har inge utfyllnad så det blir lätt platta i böjarna. Fördelen är att de går att böja skarpare, men dina är kanske aningen för skarpa. Vid sensorn på väggen hade jag valt andra klammer som gör att de båda kablarna kan lägga invid varandra, det blir fult med detta avstånd.
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Lagom böjradie är som på en snusdosa
Kolla vad kabeltillverkaren anser
Jag tycker tvärtom.
Slappböjar ser aldrig bra ut, jag kör rätt snäva böjar där det estetiska är viktigt.

Klammer får sitta 5cm från böjen (läget där kablarna skulle korsat varandra om de var raka istället), sen radien på nöjen den minsta radie som kabeltillverkaren tillåter, (och jag gör ibland ännu lite snävare ajaj).

Grövre kablar gäller ju inte detta för, men 1,5 och 2,5 mm2.
 
  • Gilla
Agge87 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker tvärtom.
Slappböjar ser aldrig bra ut, jag kör rätt snäva böjar där det estetiska är viktigt.

Klammer får sitta 5cm från böjen (läget där kablarna skulle korsat varandra om de var raka istället), sen radien på nöjen den minsta radie som kabeltillverkaren tillåter, (och jag gör ibland ännu lite snävare ajaj).

Grövre kablar gäller ju inte detta för, men 1,5 och 2,5 mm2.
Kan inte säga att du har fel
Själv tycker jag att lite större radie är snyggare då kabeln inte blir deformerad
Vid hörn mellan två väggar så knäcker jag emellertid kabeln mer
Din kommentar visar på att vi gör alla på olika sätt
Och det är inga fel på det ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu är det proffsklass på kabelförläggningen, speciellt bra jobb då kabeln ser ut att vara utan alumantel? Moderna kablar som EXQ har inge utfyllnad så det blir lätt platta i böjarna. Fördelen är att de går att böja skarpare, men dina är kanske aningen för skarpa. Vid sensorn på väggen hade jag valt andra klammer som gör att de båda kablarna kan lägga invid varandra, det blir fult med detta avstånd.
Tack så mycket! Uppskattas verkligen!
Haha jag håller med med vi har inte så mycket att välja mellan just nu.

Ska in till Malmö stad idag och köpa lite egna skruvar/klamrar. Tänkte även passa på och kolla lite verktyg/spänningsprovare

Det blir som fiskeprylar. Man köper på sig allt som man egentligen inte behöver men gör det för att man är intresserad och vill variera
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sådär!

lite snyggare denna gången.
Nu har jag rivit ner allt och sedan satt upp centralen igen.

Denna gången har jag installerat 2 lampor och en rörelsevakt.

Den ena lampan är kopplad till NC från kontaktorn och den andra är kopplad till NO från kontaktorn.

Den lampan som är kopplad med NC är alltid igång och när rörelsevakten känner av rörelse så drar den en signal till kontaktorn (A1) som sedan släpper genom ström till den andra lampan på NO.
 
  • Nyinstallerad elcentral med två lampor och rörelsevakt på en vägg av plywood med ritningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Sådär!

lite snyggare denna gången.
Nu har jag rivit ner allt och sedan satt upp centralen igen.

Denna gången har jag installerat 2 lampor och en rörelsevakt.

Den ena lampan är kopplad till NC från kontaktorn och den andra är kopplad till NO från kontaktorn.

Den lampan som är kopplad med NC är alltid igång och när rörelsevakten känner av rörelse så drar den en signal till kontaktorn (A1) som sedan släpper genom ström till den andra lampan på NO.
Ser ok ut
Men det hade sett bättre ut om det inte varit något mellanrum på de två kablarna ut från centralen
Klammer avstånd ser bra ut, skiljer avståndet mellan två på varandra klammer sig mer än 3-4 mm ser ett tränat öga det
Fortsätt på samma sätt så kommer det att bli bra
Med tanke på att du inte klamrat kabel mer än några få gånger så ska du vara nöjd

Trådningen i centralen kan fortfarande bli bättre
Ochär övertygad om att nästa gång blir det snyggare (y)
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det börjar se riktigt bra ut.
Visst kan lite olika detaljer finslipas, men samtidigt ska vi också inse att det finns elektriker med flera års anställning bakom sig som gör sämre jobb än såhär. OK, inte de med så stor yrkesstolthet då.
Men jag tycker TS kan känna sig stolt med detta resultat, såhär redan mitt i utbildningen.

Och till syvende og sidst så är det viljan och andan som alla som anställer vill åt, resten är lätt att finslipa under anställningens gång, så det blir nog bra det här.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det börjar se riktigt bra ut.
Visst kan lite olika detaljer finslipas, men samtidigt ska vi också inse att det finns elektriker med flera års anställning bakom sig som gör sämre jobb än såhär. OK, inte de med så stor yrkesstolthet då.
Men jag tycker TS kan känna sig stolt med detta resultat, såhär redan mitt i utbildningen.

Och till syvende og sidst så är det viljan och andan som alla som anställer vill åt, resten är lätt att finslipa under anställningens gång, så det blir nog bra det här.
Tack så mycket ! Jag kommer fortsätta ladda upp allt jag gör. Jag har påbörjat ritning på ”villan” vi ska jobba på i skolan.

Tänkte höra med er om någon av er kan hjälpa mig med hur man gruppfördelar i en elritning.

vad ska jag tänka på ?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Dra en stamledning från centralen (tjock svart ledning)
Från den utgår vanlig ledning till matningspunkter
antal utgåeende ledningar från stamledningen är så många grupper du har i centralen
På stamledningen ska inte finnas någon ledarmarkering
Stamledningen dras så att den inte kommer i vägen för uttag, brytare eller andra inkopplingspunkter
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Dra en stamledning från centralen (tjock svart ledning)
Från den utgår vanlig ledning till matningspunkter
antal utgåeende ledningar från stamledningen är så många grupper du har i centralen
På stamledningen ska inte finnas någon ledarmarkering
Stamledningen dras så att den inte kommer i vägen för uttag, brytare eller andra inkopplingspunkter
tack Uffe! Uppskattar det som vanligt! Är det alltid stamledning? För vissa ritningar jag tittar på har jag inte sett någon stamledning ?

Men antar att det ska vara så för att att underlätta dragningen?
 
Mikael_L
Man använder stamledning när ritningen blir bättre och mindre grötig än en massa separata gruppledningar.

Jag har gjort ritningar helt utan stamledning och ritningar med både och. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång ritat endast en enda stamledning från centralen och inget mer. Jag kan ha glömt dock ... :)
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man använder stamledning när ritningen blir bättre och mindre grötig än en massa separata gruppledningar.

Jag har gjort ritningar helt utan stamledning och ritningar med både och. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång ritat endast en enda stamledning från centralen och inget mer. Jag kan ha glömt dock ... :)
tack!

och hur fördelar man olika grupper ? Är det något man ska tänka på ?

t.ex 1-3 4-7 osv. Hur väljer jag grupperna ?

vill bara påpeka att vi ännu inte börjat med ritningar men har laddat ner easyel demo och vill alltid vara snäppet före utbildningen för att jag ska ha en bättre förståelse över vad jag gör.
 
Mikael_L
Jag kan svara lite, typ, imorgon, jag orkar inte peta in långa texter på telefonen.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan svara lite, typ, imorgon, jag orkar inte peta in långa texter på telefonen.
Haha ta helg nu för f**

tack för hjälpen!
 
Se till att fördela belastningen jämnt över de tre faserna, vilket innefattar att man får försöka bedöma vilka tunga hushållsapparater som ofta används samtidigt och vilka som sällan används samtidigt. Det kan vara lite svårt. Vissa kör diskmaskin samtidigt som de lagar mat...

Jag gissar att din fråga egentligen är lite bredare än just fördelning. Till att börja med behöver man bestämma vilka grupper som behövs. Det finns inte mycket regler idag annat än att spis (eller häll+ugn) ska ha sin egen gruppledning, men alla tyngre förbrukare bör ha det, VVB, elvärme, LVP, bastu, golvvärme, TM+TT, DM, mediaskåp, utomhusgrupper. Vissa grupper t.ex till TM+TT kan vara två/trefasiga. Snåla inte med uttag till köket, på flera olika grupper eller en trefasgrupp. En grupp bör ha ett tydligt syfte, t.ex belysning och uttag för allmänbruk. Blanda inte in t.ex LVP i en sådan grupp, även om den är trefasig.

Det finns grova riktlinjer om 10 uttag eller ljuspunkter per grupp, och en grupp per 30 m² golvyta, minst två grupper totalt till belysning. Det finns även åsikter om två grupper till varje rum. Detta för att inte hela huset ska bli mörkt om en säkring eller JFB löser.

Senare års standard har även lite fokus på energibesparing och rekommenderar central brytning och timers/tidur för belysning etc.

Minst två JFBer. En för allt utomhus och en för prioriterade saker inomhus som mediaskåp, kyl, frys, viss värme. Resten, belysning mm fördelas jämnt mellan JFBerna. Man vill alltid snabbt kunna upptäcka att en JFB (eller dvärg) löst ut så strategisk belysning är bra.

Elbasen (HB 436) innehåller mycket bra info kring grupper och kostar inte mycket.

Sedan har vi placeringen av uttag och andra kopplingspunkter som är ett kapitel i sig. Där behöver man ha SS 437 01 02 även om Elbasen innehåller en del.
 
  • Gilla
GustavGBG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.