hsd
Hade glömt att koppla in sladden så det blev en vab-dag....( Vård av bilbatteri)
 
hsd hsd skrev:
så det blev en vab-dag....( Vård av bilbatteri)
Stavas inte det vabb-dag?
 
@
Denna tråd är snart uppe i 6200 inlägg. Samtidigt torde det vara forumets mest "värdelösa" tråd :crysmile:

De flesta inlägg handlar bara om "tyckanden". Det är väl inte heller så konstigt då vi alla har olika behov, olika preferenser och olika ekonomiska möjligheter.

Köpte själv en elbil och kan köra 45-50 mil på en laddning. Är grymt nöjd. Den är hur härlig som helst att köra. Ångrar den absolut inte. Men hade den kostat 200 000 kronor mindre så hade jag varit ännu gladare. På sikt gör de förhoppningsvis också!

Men att tråden genererar så många inlägg är intressant. Många inlägg förefaller vara klart överdrivna. Eller så sitter folk och kör 200 mil varje helg..... Och då tycker jag synd om dem. Så roligt är det inte att sitta i bilen hela helgen :cool:
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Köpte själv en elbil och kan köra 45-50 mil på en laddning. Är grymt nöjd. Den är hur härlig som helst att köra. Ångrar den absolut inte. Men hade den kostat 200 000 kronor mindre så hade jag varit ännu gladare. På sikt gör de förhoppningsvis också!
De flesta skulle vara grymt nöjda om de hade råd att köpa en bil för 200 000.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag tror de allra flesta har råd att köpa en bil för 200 tkr. Det viktiga är snarare vad ägandet kostar.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror de allra flesta har råd att köpa en bil för 200 tkr. Det viktiga är snarare vad ägandet kostar.
Jag gissar att det var ett tag sen du försökte få ett lån som medelinkomsttagare?

200 000 kostar ju också typ 10 000 om året i kapitalkostnad. Det räcker till bensin för ungefär 700 mil (då räknar jag med ett bensinpris på 20 spänn litern och en förbrukning på 0,7 liter milen).

Men som sagt var, första steget är ju att antingen spara ihop 200 000 eller lyckas få ett lån.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag gissar att det var ett tag sen du försökte få ett lån som medelinkomsttagare?
Förvisso, men jag kan sätta mig in i fler personers liv än mitt eget, och min uppfattning är att fler än du nog tror kan låna till ganska dyra bilar, och till en ränta klart under 5 %.

Därmed inte sagt att alla kan eller vill göra det.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Denna tråd är snart uppe i 6200 inlägg. Samtidigt torde det vara forumets mest "värdelösa" tråd
Tycker du verkligen att den är så dålig? Jag har haft rätt bra hjälp av den när jag bestämt mig för att köpa elbil, och hoppas att fler har utbyte av att läsa i tråden.

Det är klart att det blir en del trams och lite långpissartävling över det hela, men det får man väl ta.
 
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Köpte själv en elbil och kan köra 45-50 mil på en laddning. Är grymt nöjd. Den är hur härlig som helst att köra. Ångrar den absolut inte. Men hade den kostat 200 000 kronor mindre så hade jag varit ännu gladare. På sikt gör de förhoppningsvis också!
:cool:
Du glömde en nog så viktig information, VAD köpte du för elbil?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
@
M Myckling skrev:
Du glömde en nog så viktig information, VAD köpte du för elbil?
Det är en Skoda Enyaq 80x.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är en Skoda Enyaq 80x.
Tack, En av de mest intressanta som finns på marknaden med avseende på pris, storlek och prestanda (räckvidd).
 
@
M Myckling skrev:
Tack, En av de mest intressanta som finns på marknaden med avseende på pris, storlek och prestanda (räckvidd).
Många elbilar sticker ut mycket i design och formspråk. Enyaq är mer neutral och de som inte när insatta vet nog inte att det är en elbil. Däremot så märker det då de blir i frånåkta av en stor "suv". Den här bra acceleration - inte Tesla snabb - men mer än tillräckligt snabb. Brukar sällan byta bil och tänkte att man nog blir mindre "less" på Enyaq än vissa allt för spejsade elbilar....
 
Patrik440
Idag pendlar jag med min lille skåpbil för inte några större summor och för att inte kallas bakåtsträvare så har man ju kikat lite på el.
En vit Nissan Kubistar skåpbil parkerad på en våt parkering med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittade den här men räckvidden imponerar tyvärr inte.
https://www.blocket.se/annons/jonko...press_22_kwh___hanterverkarens_tesla/98176289
En Renault Kangoo Z.E. elskåpbil parkerad framför Rudbecks Bil, till salu som hantverkarens Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Patrik440 Patrik440 skrev:
Idag pendlar jag med min lille skåpbil för inte några större summor och för att inte kallas bakåtsträvare så har man ju kikat lite på el.
[bild]


Hittade den här men räckvidden imponerar tyvärr inte.
[länk]
[bild]
https://www.opel.se/transportbilar/vivaro/nya-vivaro-e/overblick/
Tyvärr inte billigt.
 
sunnis
AXS AXS skrev:
[länk]
Tyvärr inte billigt.
Med tanke på att man slipper ca 60tkr i malusskatt och istället får 70tkr i bonus så är de inte så farligt dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.