I ikeo skrev:
Det har ju hänt att jag castat tablå tv till min tv från min mobil och även om det jag tittar på streamas så är det ju fortfarande tablå tv jag tittar på ;)
Men i mitt exempel i #374, då jag tittar på tablå-TV fast tio minuter i efterhand. Är det då tablå-TV eller streamat?

Eller om jag tittar på en film i "direktsändning" och efter halva filmen tar en paus på ett par minuter och sedan fortsätter med att se filmen i efterhand. Är då första halvan av filmen "tablå-TV" och den andra halvan "streamat"?

Det jag försöker säga är att jag nog inte tycker att begreppet "tablå-TV" är helt solklart eller bara har en möjlig definition.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men i mitt exempel i #374, då jag tittar på tablå-TV fast tio minuter i efterhand. Är det då tablå-TV eller streamat?

Eller om jag tittar på en film i "direktsändning" och efter halva filmen tar en paus på ett par minuter och sedan fortsätter med att se filmen i efterhand. Är då första halvan av filmen "tablå-TV" och den andra halvan "streamat"?

Det jag försöker säga är att jag nog inte tycker att begreppet "tablå-TV" är helt solklart eller bara har en möjlig definition.
jovisst men det går ju inte att sätta nån definition............lika lite som man kan få alla att säga skruv om bultar men vi vet vad man menar ändå. Det du tittar på låter ju som streamat så det skulle då inte jag kalla för tablåtv.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men i mitt exempel i #374, då jag tittar på tablå-TV fast tio minuter i efterhand. Är det då tablå-TV eller streamat?

Eller om jag tittar på en film i "direktsändning" och efter halva filmen tar en paus på ett par minuter och sedan fortsätter med att se filmen i efterhand. Är då första halvan av filmen "tablå-TV" och den andra halvan "streamat"?

Det jag försöker säga är att jag nog inte tycker att begreppet "tablå-TV" är helt solklart eller bara har en möjlig definition.
Det är väl fortfarande tablå-TV? Den var schemalagd :)
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jovisst men det går ju inte att sätta nån definition.
Det jag försöker säga är att tablå-TV och streamad TV kan innebära en väldigt likartad upplevelse för tittaren. En knapptryckning på fjärren (startaomfrånbörjanknappen) kan rent tekniskt förvandla tablå-TV till streamad TV och därför tycker jag det är lite märkligt att en del så kraftfullt argumenterar kring för-/nackdelar med respektive teknik.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är väl fortfarande tablå-TV? Den var schemalagd :)
Om jag tittar en vecka senare då? Eller via SVT-play? Eller om jag tittar på "Bodyguard" på Netflix, den filmen tror jag mig veta har varit schemalagd.

Återigen, som jag ser det finns inte den svartvita skillnaden mellan tablå-TV och streamad TV som vissa verkar anse. För mig är det betydligt mer grådiffust än svartvitt. :)
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det du tittar på låter ju som streamat så det skulle då inte jag kalla för tablåtv.
S sjoelund skrev:
Det är väl fortfarande tablå-TV? Den var schemalagd :)

Två svar på min fråga inom 20 minuter. Dock två helt motsatta svar. Det styrker min tes att begreppen är lite svårdefinierade. :D
 
lika grådiffust som att en del kallar skruvar för bultar men jag finner ingen större anledning att omvända någon för det........
 
S Stefan1972 skrev:
lika grådiffust som att en del kallar skruvar för bultar men jag finner ingen större anledning att omvända någon för det........
Bra! Tillräckligt många här ändå som försöker sig på det. :p

Problem med din liknelse, som jag ser det, är att det inte brukar finnas några större motsättningar mellan de som föredrar skruvar jämfört med de som föredrar bultar. Där handlar det bara om benämningen, inte om vad benämningen egentligen syftar på för typ av företeelse.

När det gäller "tablå-TV" kontra "streamad TV" brukar diskussionen vara betydligt mer polariserad trots att begreppen i vissa fall betyder mer eller mindre samma sak eller kanske tolkas helt olika av de som diskuterar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Två svar på min fråga inom 20 minuter. Dock två helt motsatta svar. Det styrker min tes att begreppen är lite svårdefinierade. :D
"Streamad tablå-TV" måste vara svaret du söker.....:)

För egen del undrar jag om det spelar någon roll, måste fenomenet ha en etikett?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För egen del undrar jag om det spelar någon roll, måste fenomenet ha en etikett?
Då de olika "TV-tittsätten" diskuteras här och ibland med kraftiga (känslo)argumet underlättar det antagligen om de som diskuterar använder samma terminologi. Tror i alla fall jag. :)

Det är väl som med all kommunikation att den försvåras och orsakar missförstånd om de som försöker kommunicera använder olika språk.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Bra! Tillräckligt många här ändå som försöker sig på det. :p

Problem med din liknelse, som jag ser det, är att det inte brukar finnas några större motsättningar mellan de som föredrar skruvar jämfört med de som föredrar bultar. Där handlar det bara om benämningen, inte om vad benämningen egentligen syftar på för typ av företeelse.

När det gäller "tablå-TV" kontra "streamad TV" brukar diskussionen vara betydligt mer polariserad trots att begreppen i vissa fall betyder mer eller mindre samma sak eller kanske tolkas helt olika av de som diskuterar.
Rent tekniskt ur tjänsteleverantörens synvinkel så streamar du innehållet så fort som du inte ser det live. Detta eftersom du då har en helt egen bitström (unicast) till din enhet. Vanlig tablå-tv delar du på tillsammans med alla andra från närmsta nodpunkt (multicast) för att spara bandbredd i core-nätet. Detta gäller "IPTV", så jag tycker samma definition funkar ur ett användarperspektiv också. Själva begreppet med tablå-tv, menas ju att man bänkar sig vid tvn för att se programmet när det är planerat i tablån. Visst komplicerar det det hela att man även kan streama live-sändningen tex i Apple/Android TV-apparna, men i mitt tycke är det tablå-TV om man ser det paketerat på det sätt som TV-kanalen skickar ut det med reklam etc oavsett om det då är via marksänt/satellit/coax/fiber/ADSL/you name it. Om du ser det efteråt, för att du själv vill se just då, så spelar det ingen roll om det är en minut eller tio minuter i efterhand. Ofta kan du ju då också spola förbi reklam etc. Lite rörigt kanske, när jag tänker efter :cool:
 
J Jocke Best skrev:
Lite rörigt kanske, när jag tänker efter :cool:
Lite det jag menar, dvs att tekniken och alla möjligheter gör TV-tittande idag "lite rörigt" eller om man så vill väldigt flexibelt.

Gränserna mellan "traditionell antennbunden SVT tablå-TV" och ren "streaming från köpt film från SF-anytime" är idag i många fall rätt utsuddade och därför ter det sig för mig rätt märkligt när några så starkt förespråkar det ena framför det andra, när det i vissa fall inte ens är helt klart vad som egentligen åsyftas.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
men tror du ändå inte att de flesta med tablåtv menar det gamla sättet att titta på? En tv ansluten till en antenn eller liknande där man kan titta på nåt någon sänder ut. Missar man barbapappa vid 18.00 så är det kört liksom. Förr kunde man ju snudd på avlida om videon av nån outgrundlig anledning inte hade startat timerinspelningen och man på riktigt missade något.:cool:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
nåja med tanke på att jag troligen har nån bokstavskombination i kombination med att jag jobbar på ett ställe som säljer både tablå tv och streaming så tycker jag gränsen är klar och att det inte finns nåt grådiffust sätt att tänka.
 
S Stefan1972 skrev:
men tror du ändå inte att de flesta med tablåtv menar det gamla sättet att titta på?
De flesta kanske. Ännu så länge i alla fall.

S Stefan1972 skrev:
En tv ansluten till en antenn eller liknande där man kan titta på nåt någon sänder ut.
Ja så tittar jag mycket på "tablå-tv". Antennen är dock ersatt med en TP-kabel men upplevelsen vid själva tittandet är helt likvärdig förutom då att jag kan ta en paus för att hämta en kall när jag vill utan att missa något. :)

S Stefan1972 skrev:
Missar man barbapappa vid 18.00 så är det kört liksom.
Fast lyckligtvis är det inte kört numera då jag kan se de flesta program upp till en vecka "retroaktivt" även om jag skulle råka ha missat att "programmera" så att:

S Stefan1972 skrev:
videon av nån outgrundlig anledning inte hade startat timerinspelningen
För den metoden måste jag fortfarande ta till om jag enkelt vill kunna se min tablå-TV senare än en vecka efter det att tablå-tiden passerats. Och har jag glömt att spela in så finns alltid appar och även om det inte är så enkelt som en riktig TV-lösning ;) så fungerar de i väldigt många fall för att se det man vill, när man vill.

Alla tekniska varianter flyter liksom ihop lite tycker jag och det känns lite onödigt att ställa olika tekniker mot varandra då det som vanligt handlar om att välja rätt verktyg till rätt uppgift.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.