R
E etompau skrev:
När felet uppstår hade jag mätt spänningen över reläplinten på mottagaren.
Slutet relä (aktiverat) = 0 V.
Öppet relä (inaktiverad) = 12 V (eller vad som kommer från pannan).
Det är förstås en mycket bättre idé än att mäta resistansen :)
 
Har man inget att mäta med går det bra att bygla över skruvplintarna med en trådstump. Kanske det enklaste i detta fallet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Oj nu va det mycket att läsa.
Tack alla för att ni lägger energi.

Jag har lödit fast två kablar under orginal brytare. (ska kolla dessa sen om någon lödning ser dålig ut)


Ska ändå iväg lite nu så köper mig en shelly till.

Smart att prova ohm mäta mellan kablarna när funktionen inte funkar.
 
Att göra en resistansmätning på spänningssatt utrustning brukar inte bli bra.
Mät istället spänningen över plinten på mottagaren (shelly) och se vilka spänningsnivåer du får vid styrning av utrustningen.
 
R
J jonaslatt skrev:
Smart att prova ohm mäta mellan kablarna när funktionen inte funkar.
Bättre att göra som @etompau eller @GK100 föreslagit. Mät spänningen eller bygla utgången och se om brännaren startar. Ohm-mätningen kräver att du lossar en kabel från shellyn så det blir krångligare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Installera min nya shelly idag. Men denna installationen va inte alls lik förra. Kanske fått en beg. Va annorlunda jämfört med förra jag installera för någon vecka sedan.

Men men nu är den i gång men jag kan inte använda shelly utanför mitt wifi område.

På något sätt är den inte ansluten till molnet. Funkar bara när jag är inloggad på mitt wifi.

Ider hur jag kan rätta till denna miss?

Skärmdump av Shelly-appen med inställningar för molntjänst och varning om funktionsförlust utanför lokalt nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
(y)för uthållighet och snabbhet! ;)

skumt, om du inte kommer åt den utanför det egna nätverket så borde det betyda att den inte är ansluten till molnet, men skärmkopian ovan är väl klar med att du är ansluten... (finns endast alternativet att koppla bort sig från molnet)

på vilket sätt kändes installationen annorlunda?

begagnad... jag är osäker på om pucken har kvar sin gamla moln-koppling om den flyttas in i ett nytt nätverk, men det vore väl rimligt... någon annan?

annars skulle jag nog "nolla" pucken och göra om hela anslutningsproceduren en gång till (genom Settings | Factory Reset)....
 
Nollade allt nu såg det "riktigt ut" fick upp om jag ville ansluta till molnet mm
Nu verkar det funka.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Nån som har erfarenhet att koppla shelly i en utedosa?
Specen säger att den ska klara -40 grader
Hade som kallast förra vintern -37....
 
B
R Riddarn 115 skrev:
Nån som har erfarenhet att koppla shelly i en utedosa?
Specen säger att den ska klara -40 grader
Hade som kallast förra vintern -37....
Jepp. Min håller än så länge i alla fall. Men bor i mälardalen. Hade ca -15 förra året, men dosan sitter ju inuti ett uthus med lite djur som ger en viss värme, så jag tror att jag den i alla fall utsatts för -5 ungefär hos mig.
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Sen avger ju Shellyn även lite värme så i en stängd dosa kommer det antagligen ligga någon grad över utetemperatur normalt.
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Om man vill koppla in två temperatur sensorer. Kopplar man de på samma "uttag" då? Förstår shelly att det är två olika.?
 
jajamen, alla sensorerna läggs parallellt (alla ansluts till de tre små kopiorna på wago-klämmor)

pucken/mjukvaran stödjer upp till tre sensorer och menyerna visar automagiskt alla anslutna sensorer
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har 4G-router i sommarstugan och funderar på att skaffa ett gäng Shelly H&T för att ha koll på temperaturen under vintern. Jag skulle vilja ha en graf som visar temperaturskiftningarna i olika rum/hus. Har jag förstått det rätt att Shelly fixar detta? Och att jag bara behöver puckarna och ingen hub samt att loggen fungerar om jag köper Shelly-abonnemang? Ögonen står i kors efter all googling så uppskattar gärna ett svar.
 
det fixar Shelly H&T åt dig bara det finns ett fungerande Wi-Fi
– ingen hub behövs
– några abonnemang att köpa finns över huvud taget inte (anslutning till Shelly Cloud ingår som basfunktion för alla relevanta Shelly apparater)

typexempel på grafer tagna från appen med historik över de senaste 24h respektive månaden
Graf i smartphoneapp visar temperatur och luftfuktighet över dygn och månad för Shelly H&T-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hela apparaten: https://shop.shelly.cloud/shelly-h-t-wifi-smart-home-automation-1#160
den går på batteri som är relativt dyrt (50+ kronor) men räcker väl ett par år

det finns även en optionell batteriersättare, men då får man hålla med en USB-laddare & -sladd själv https://shop.shelly.cloud/usb-power-supply-for-shelly-h-t-wifi-smart-home-automation#69
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.