Det viktigaste att skriva om är de stora renoveringarna. Helt enkelt för att det är de som är viktigast för huset och därmed husägaren. De kan vara mer eller mindre nödvändiga. Vilken skruvdragare som är bra är trevligt att läsa om, men det är inte lika avgörande.

Helst skulle det vara artiklar utformade som en skola för att hjälpa en göra en bra upphandling. De som kan ge sig på de stora projekten själva är en minoritet som är så drivna att de tar reda på hur man gör själva och informerar varandra i forumen.

Här är mina ämnesförslag:
1. Takrenovering. Fördelar och nackdelar med att t.ex. byta från takpannor till plåt. Vilken sorts plåt? Hur blir det om man renoverar pannorna med målning? Men då blir inte takpappen bytt.
2. Badrumsrenovering.
3. Köksrenovering.
4. Dränering. När behöver man dränera? Dränerar folk i onödan? Kan man klara sig billigare undan genom att t.ex. renovera stuprännorna?
5. Byte av värmepanna eller värmesystem. Lönar sig bergvärme jämfört med luftvatten värmepumpar som blivit effektivare? Är kostnaden för bergvärme svår att förutse? (Osäkerhet kring borrdjup och borrhålets kvalitet.) Kan man i så fall minska osäkerheten? Hur kraftig värmepump är lämplig beroende på faktorer som ex. husstorlek och hustyp? Bör man välja en kraftigare värmepump om den är varvtalsstyrd? Hur ser kalkylen ut om man jämför med luftluft värmepump och frånluftsvärme? Lönar det sig att kombinera frånluftsvärme med andra metoder? Internetstyrning/kontroll?
6. Bygga om garage till boyta?
7. Andra projekt som är viktiga för huset: Hur öka vattensäkerheten? Vattenfelsbrytare? Byta ut gamla rör? Rör i rör? Hur öka brandsäkerheten? När lönar sig fönsterbyte? Eller bör fönstren renoveras och hur? Hur mår fasaden och hur bör den tas om hand beträffande olika fasadtyper?

Jag tar inte med poolbygge för det är ett lyxprojekt.

Generella frågeställningar: Fallgropar? Hur märker man om entreprenören är seriös? Vad borde olika lösningar kosta? Vad har de för fördelar och nackdelar?
Nyinstallerad värmepanna i ett pannrum med synliga rör och ledningar på en fläckig vägg.
Byte av värmepanna är ett kostsamt projekt som ofta upplevs svårt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
Jag skulle vilja läsa om hur man renoverar ett gammalt 1800-tals torp med timmerstomme utan att förstöra huset - gör det för tätt mm.
Tex renovera lerklining, sköter mullbänk eller tipps på hur man bygger till ett rum eller farstu utan att skada huset.
Tror att många är intresserade av detta då intresset för att bevara och flytta in i gamla torp har ökat och vi får inte renovera sönder vårt historiska arv med alla moderna "täta" material.
 
Jag vill läsa mer om trädgård och hur man bäst bygger odlingar i en slänt, terrassering av olika slag och kanske "hemma hos - besök" i medlemmars trädgårdar.
Sedan är jag gräsnörd så tester med motor/batteridrivna cylindergräsklippare skulle jag älska att läsa! (y)
 
Skumpe
Byggahus-podden! Intervjuer med experter med utgångspunkt i diskussioner i forumet, tävlingar och kanske andra inbjudna gäster som genomfört spännande projekt!
 
Skulle vilja se en artikel om att byta panel på ett hus, vad bör man tänka på, vilka steg man tar samt om det är någonting mer man bör ha i åtanke att göra i samband med bytet.

Vill även se ett reportage om hur man kan byta termostaterna i vattenburna element, då menar jag inte själva delen man vrider på för att ställa värmen utan den delen som sitter i själva elementet, eller om man helt enkelt måste byta ut elementen helt.
 
Jag tycker det vore bra med ett reportage om olika värmesystem och konverteringar dem emellan. Har själv el-radiatorer och inser att det inte är det mest ekonomiska valet.
 
Hej!

Tillvaratagande av regnvatten

Vi märker av allt mer att vatten blir en bristvara, jag själv funderar på att ta tillvara på regnvattnet som faller på mitt garagetak. I dagsläget har jag en regnvattentunna kopplad till stupröret, vattnet använder vi till att vattna trädgården med. Men jag tänker att det borde gå att nyttja det på fler och bättre sätt.

Hade gärna sett en artikel med flera alternativ, olika tips och idéer på hur man går till väga för att lagra, filtrera och distribuera regnvattnet.

Ha de gott!

Mvh Johan
 
Skulle gärna vilja i reportagen vilja se mer vad man kan räkna med att de olika sakerna kostar att göra.
Både som GDS och för att leja, att man redovisar matrialkostnad, tid och eventuell ca-kostnad och tid att leja bort.

Utifrån det man läser på forumet så tror jag att det även skulle behövas gås igenom och tydliggöras, hur man gör offerter med hantverkare.
Vad man kan tänka sej vara realistisk väntetider, priser och framför allt hur går man vidare om det inte går enligt plan, oavsett om det är Kvalité, Tids- eller Kostnadsmässigt.
 
Åhhh lövblås det skulle inte vara dumt särskilt nu när hela min trädgård är full av löv.
Det jag vill se mer av är olika diy projekt. Allt för den vanliga husägaren så från trädgårdsprojekt där man bygger växthus till små enkla reparationer hemma där man kanske byter ut lister eller byter ut en kran. Finns oändligt med små till stora projekt som skulle vara hjälpsamma för många.
 
Skulle gärna läsa ett test eller utvärdering av verksamheter som hyr ut verktyg och maskiner. Det ligger ju i tiden med cirkulär ekonomi och att hyra istället för att köpa många verktyg som man använder max någon gång per år är för många en bra lösning. Men hur hittar man rätt i uthyrningsdjungeln? Var hyr jag en minigrävare till bäst pris? Vilka har bäst utbud - Ramirent, Cramo eller Lambertsson? Vilka villkor gäller när man hyr? Vad händer om jag glömmer rengöra tombolan?

Man kan också vända på myntet och fråga sig om det lönar sig att hyra ut sina egna verktyg på Hygglo eller liknande?

Hoppas på en fjärdeplats då jag har andra Ryobi-verktyg.
 
Måste säga att jag verkligen uppskattar de här testen. Som konsument och ny husägare är det en djungel av produkter att förstå sig på och veta vilket märke som är bra på vad.

Jag har nog redan gett mitt bästa förslag på sånt jag vill läsa tidigare, men två saker som dykt upp under året med hus kan ändå vara grund för lite inspiration.

Trädgård för hundägaren - Det finns information om vad man behöver tänka på som hundägare med ny trädgård, men den är utspridd och svårhittad ibland. Rabatter med blommor, frukt och bär går att luska fram vad man ska undvika, men det finns väldigt lite bra guider om vad som passar bäst. Vårt allra största problem under året har varit att ta reda på om det finns några bra året-runt-gröna häckar för vår zon och vår tomt. Svaret verkar ha varit att allt är i alla fall lite giftigt för hunden med undantag för det ganska dyra alternativet gran. Och det är ju så klart det viktigaste att ta reda på, kommer hunden må bra bland växterna. Men jag skulle också vilja få bättre koll på vilka växter som mår bra runt hunden. Vad dör om han väljer att markera ofta på det t.ex? Hur kan jag plantera för att skydda växter som är känsliga för mos, tugg och kiss. Det känns som att fler än vi måste ha de här frågorna?

En annan liten tanke som dykt upp nu när virke varit dyrt och vi ha mycket lösa reglar, plank och annat spill som ligger här från en föregående ägare är vad man kan hitta på med det som blivit över. Det verkar så onödigt att bara göra sig av med allt och i värsta fall se det slängas när det känns som att det borde finnas massa praktiskt användning för det. Man kan såklart spara tills ideerna kommer, men det vore kul med lite småprojekt som inspiration.
 
Precis som så många andra män gillar jag att spendera tid i garaget! Men hur får man till strukturen?

Här samsas barnens slalomskidor, cyklar, hockeybagar, frugans och mina vinterdäck, fiskespön.
trädgårdsredskap, hammare, motorsåg, sonens skivstång, resväskor, fotbollsskor, slalompjäxor m m.

Jag vill få till den perfekta förvaringen så man kan få utrymme att röra sig utan att riva ner saker. Drömmer om den där verktygstavlan jag sett med ritade konturer efter varje sak så man inte ska glömma var det hängde... Smarta hyllor med plats för allt från fotbollsskor till slalompjäxor. Smart skidförvaring i taket som ger fritt utrymme på golvet. Styr upp med ett givande reportage och jag blir er evigt tacksam! Målet är inte att få in bilen utan bara att få ett praktiskt garage där jag kan hitta saker utan att leta!
--------------------------------------------------------
Frugan fyller på med hennes önskemål:
- Möbelrenovering, gammalt blir "nytt", klä om din fåtölj t ex
- Hur kan vi minska elförbrukningen i vårt hus? Jämföra solceller?
- Bygg ett miniväxthus tillsammans med barnen
- Får man ha höns på gården? Så bygger du ett eget hönshus.

Vi vill också läsa om hur barnen kan bli bättre på att hjälpa till hemma. :crysmile:(y) Och "får man såga ner grannens lövträd"? Det är där lövblåsen kommer in.i bilden... den vore helt enkelt perfekt!
 
Kul med test av produkter, grymt jobb och kul att det inte är någon reklam sida som det inte går att lita på.
Här hade ett test av hörselskydd varit bra att testa samtidigt.
Och då till vad jag vill se mer av på Byggahus, säkerhet när man bygger, många skador uppkommer när folk bygger hemma.
Och manga skador kan vara allvarliga, många på forumet visar stolt upp sina byggen men har tyvärr totalt livsfarliga arbetsplatser både för sig själva och sina närstående.
Allt i från hörselskydd ställningar ergonomiska verktyg skyddskläder etc etc kan testas och diskuteras.
Var och hjälpte en kund i veckan som ligger på akuten med fyra brutna revben och punkterad lunga, vad var hans miss? Ja han hade perfekt ställning bra verktyg, men han hade inte städat på arbetsplatsen och snubblat på skräp på golvet.
Så till och med städningen på arbetsplatsen är en risk när vi bygger.
 
Eftersom jag gillar att läsa på innan jag köper något och då gärna vill hitta oberoende sidor så är mitt svar fler tester.
Kan vara allt från maskiner till verktyg, elprodukter och färg.
Gärna blanda allt från billigast möjliga till riktiga proffprodukter för att få en uppfattning om det är värt att lägga de extra pengarna.
Det vanligaste är kanske när man ska komplettera maskin eller verktygsparken.
Varje gång man ska handla står man där med sitt ekonomiska sinne och funderar på om det är värt att lägga 4 gånger så mycket på en pryl man kanske bara använder 1-2 gånger per år.
Gärna tester där det tydligt framkommer vad som skiljer billigt från dyrt.
Är en billig maskin lika effektiv men får sämre betyg för att den kanske vibrerar eller låter mer än en dyr kanske det spelar mindre roll om man inte använder den ofta.
 
Kom på detta när jag läste eran (admins) kökrenoveringstråd igårkväll
Varför inte hemma hos reportage hos framstående forumsmedlemmar, med frågor om vad man har fått hjälp med i forumet och grejer man snickrat på det senaste, vad man är stoltast över med sitt boende, vad man hade behövt hjälp med osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.