J Jsson83 skrev:
En trappströmbrytare har ju bara 1 st vippa, eller menar du en dubbeltrapp? Det känns lite onödigt dyrt isf. En vanlig kron fungerar fint då det bara handlar om att skicka in fasen på SW1 eller SW2. Glöm inte fjädrarna!

Du har bara tändning på denna lampa från 1 ställe?
Tack för snabbt feedback..
Ja det finns bara tändning av lampan på ett ställe.

Inser att jag uttryckte något otydligt. Då jag menar att jag vill ha två knappar så är det antingen en dubbelkron- eller dubbeltrapp- min fråga handlar om.
 
N nikno skrev:
Tack för snabbt feedback..
Ja det finns bara tändning av lampan på ett ställe.

Inser att jag uttryckte något otydligt. Då jag menar att jag vill ha två knappar så är det antingen en dubbelkron- eller dubbeltrapp- min fråga handlar om.
Dubbelkron finns det inget som heter, en vanlig kron har en gemensam ingång och två utgångar, en för varje vippa.

En vanlig kron är det du ska ha, en dubbeltrapp är onödigt dyr.
 
J Jsson83 skrev:
Dubbelkron finns det inget som heter, en vanlig kron har en gemensam ingång och två utgångar, en för varje vippa.

En vanlig kron är det du ska ha, en dubbeltrapp är onödigt dyr.
J Jsson83 skrev:
Dubbelkron finns det inget som heter, en vanlig kron har en gemensam ingång och två utgångar, en för varje vippa.

En vanlig kron är det du ska ha, en dubbeltrapp är onödigt dyr.
Ok, jag förstår nu. Dubbelkron- var vad Kjell kallade det. :)
 
N nikno skrev:
Ok, jag förstår nu. Dubbelkron- var vad Kjell kallade det. :)
Jo jag såg det nu. Först kallar de den kron som alla andra, men sedan i underrubriken står det "Dubbelkronströmbrytare" vilket i så fall borde innebära 4 st olika vippor, då en kron i sig betecknar 2 vippor med gemensam matning.

De har nog tänkt lite fel där...
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det tyder på att något "stör" ingången till den grad att den tror en knapptryckning skett. Inte helt ovanligt om man har långa ledningar dragna till en knapp parallellt med andra ledning med hög ström. Då kan induktans göra att spänningen stiger tillräckligt för att det ska ske.

I ditt fall tyder det väl snarare på att något i elektroniken i pelletspannan skapar magnetfält som ger samma fenomen. Bra att det löste sig genom att sätta knappen detached. Ett annat sätt hade troligen varit att flytta pucken en bit från pannan.
Harka nu är jag tillbaka
Igår hade pannan stannat igen. Efter omstart funka den. Idag va det samma ska igen.
Så nu är felet tillbaka.

Jag har nu ca 1.5meter kabel. Ska man prova korta ner den. Eller prova förlänga tro?
 
Redigerat:
välkommen åter ;)

1.5 meter kabel från Shellyns reläutgångar till strömbrytaren på px-kortet? det borde inte vara några problem alls – jag antar att du använde samma kabel till det pensionerade Biltema-reläet

nää, det måste vara något annat som spökar här...

jag har väl tidigare funderat kring om det finns något noterat i händelseloggen (pratbubblan uppe i högra hörnet i appen) men tror inte att jag sett någon bekräftelse på att den inte innehåller några händelser (som du inte initierat)

OM den är tom så försiggår det något som Shellyn inte är införstådd med, till exempel

– glapp i kabeln, eller anslutningarna (fast du ändrar väl inte något vid px-kortet, utan byter bara den styrande apparaten, så näää)

– glapp i Shellyn, som kallödning av någon komponent eller måndagsexemplar utav reläet... det borde vara sällsynt, men kanske

så om det inte finns någon rimlig förklaring, så ser jag två alternativ:
– anta att det är ett individberoende fel på pucken och skaffa en likadan och testa med

– pröva med att driva befintlig puck med 230V för att se om det blir stabil (alltså flytta tillbaka bygeln i Shellyn och koppla den till 230V, men det ska göras på ett elsäkert sätt... inte att Shellyn hänger i den matande elkabeln utan har dragavlastade kablar och är beröringsskyddad – det är tight mellan hålen för L/N-anslutningen så om pucken rör sig finns stor risk för att någon lite rackarns utspretande kardel kommer åt den andra kabeln och orsakar kortslutning eller elstöt)

skulle du gå på 230V-alternativet så ska du heller INTE försöka koppla in plint 5&6 till Shellyn, då det finns risk att px-kortet i så fall utsätts för nätspänning med okända – men inte omöjligtvis otrevliga – konsekvenser

vad gäller just plint 5&6 så grävde jag lite vidare och det "potentialfria relä" som omnämnts i några äldre forumdebatter, förefaller inte vara ett fysiskt relä utan består snarare av en optokopplare, så det förklarar nog dina mätresultat – det borde vara komponent "U5" som sitter i närheten av plintarna 5&6; men som du själv konstaterat så kan en temperaturövervakning vara mer informativ än en driftstoppsnotis
 
harka harka skrev:
välkommen åter ;)

1.5 meter kabel från Shellyns reläutgångar till strömbrytaren på px-kortet? det borde inte vara några problem alls – jag antar att du använde samma kabel till det pensionerade Biltema-reläet

nää, det måste vara något annat som spökar här...

jag har väl tidigare funderat kring om det finns något noterat i händelseloggen (pratbubblan uppe i högra hörnet i appen) men tror inte att jag sett någon bekräftelse på att den inte innehåller några händelser (som du inte initierat)

OM den är tom så försiggår det något som Shellyn inte är införstådd med, till exempel

– glapp i kabeln, eller anslutningarna (fast du ändrar väl inte något vid px-kortet, utan byter bara den styrande apparaten, så näää)

– glapp i Shellyn, som kallödning av någon komponent eller måndagsexemplar utav reläet... det borde vara sällsynt, men kanske

så om det inte finns någon rimlig förklaring, så ser jag två alternativ:
– anta att det är ett individberoende fel på pucken och skaffa en likadan och testa med

– pröva med att driva befintlig puck med 230V för att se om det blir stabil (alltså flytta tillbaka bygeln i Shellyn och koppla den till 230V, men det ska göras på ett elsäkert sätt... inte att Shellyn hänger i den matande elkabeln utan har dragavlastade kablar och är beröringsskyddad – det är tight mellan hålen för L/N-anslutningen så om pucken rör sig finns stor risk för att någon lite rackarns utspretande kardel kommer åt den andra kabeln och orsakar kortslutning eller elstöt)

skulle du gå på 230V-alternativet så ska du heller INTE försöka koppla in plint 5&6 till Shellyn, då det finns risk att px-kortet i så fall utsätts för nätspänning med okända – men inte omöjligtvis otrevliga – konsekvenser

vad gäller just plint 5&6 så grävde jag lite vidare och det "potentialfria relä" som omnämnts i några äldre forumdebatter, förefaller inte vara ett fysiskt relä utan består snarare av en optokopplare, så det förklarar nog dina mätresultat – det borde vara komponent "U5" som sitter i närheten av plintarna 5&6; men som du själv konstaterat så kan en temperaturövervakning vara mer informativ än en driftstoppsnotis
harka harka skrev:
välkommen åter ;)

1.5 meter kabel från Shellyns reläutgångar till strömbrytaren på px-kortet? det borde inte vara några problem alls – jag antar att du använde samma kabel till det pensionerade Biltema-reläet

nää, det måste vara något annat som spökar här...

jag har väl tidigare funderat kring om det finns något noterat i händelseloggen (pratbubblan uppe i högra hörnet i appen) men tror inte att jag sett någon bekräftelse på att den inte innehåller några händelser (som du inte initierat)

OM den är tom så försiggår det något som Shellyn inte är införstådd med, till exempel

– glapp i kabeln, eller anslutningarna (fast du ändrar väl inte något vid px-kortet, utan byter bara den styrande apparaten, så näää)

– glapp i Shellyn, som kallödning av någon komponent eller måndagsexemplar utav reläet... det borde vara sällsynt, men kanske

så om det inte finns någon rimlig förklaring, så ser jag två alternativ:
– anta att det är ett individberoende fel på pucken och skaffa en likadan och testa med

– pröva med att driva befintlig puck med 230V för att se om det blir stabil (alltså flytta tillbaka bygeln i Shellyn och koppla den till 230V, men det ska göras på ett elsäkert sätt... inte att Shellyn hänger i den matande elkabeln utan har dragavlastade kablar och är beröringsskyddad – det är tight mellan hålen för L/N-anslutningen så om pucken rör sig finns stor risk för att någon lite rackarns utspretande kardel kommer åt den andra kabeln och orsakar kortslutning eller elstöt)

skulle du gå på 230V-alternativet så ska du heller INTE försöka koppla in plint 5&6 till Shellyn, då det finns risk att px-kortet i så fall utsätts för nätspänning med okända – men inte omöjligtvis otrevliga – konsekvenser

vad gäller just plint 5&6 så grävde jag lite vidare och det "potentialfria relä" som omnämnts i några äldre forumdebatter, förefaller inte vara ett fysiskt relä utan består snarare av en optokopplare, så det förklarar nog dina mätresultat – det borde vara komponent "U5" som sitter i närheten av plintarna 5&6; men som du själv konstaterat så kan en temperaturövervakning vara mer informativ än en driftstoppsnotis
Ingen info i shelly appen förutom on och off loggor varje gång jag har startat.

Skulle jag prova 230v så blir det väl fel när on off knappen är 12v igenom..?

Känns svårt att klaga på shelly när jag inte kan bevisa att den e trasig. Kanske köpa en ny helt enkelt och prova.

Jävla surt när det har funkat så jävla fint i flera dagar nu.

Precis kablarna är fastlödna på kretskortet och dessa är inte rörda.

När jag kollade tidigare i dag så hade den stängda av. (i appen va brännaren igång)
Då stängde jag av i appen och starta igen. Detta hjälpte inte.
Gick fortfarande inte starta.

Efter några försök så valde jag att dra ur kabeln till shelly och brännaren.
Sen hoppa den igång igen och funka i appen. Men valde då att starta manuellt på brännaren för att va garanterad värme i natt.

Frågan va om det funka för jag starta om. Shelly eller för jag starta om brännaren. Borde va shelly för annars hade jag haft samma problem tidigare med biltemas relä
 
J jonaslatt skrev:
Skulle jag prova 230v så blir det väl fel när on off knappen är 12v igenom..?
nej det är lugnt med den blå Shelly 1 – det fina med den är att den har ett potentialfritt relä som utgång som alltså inte bryr sig om – inom rimliga gränser – vad den ansluts till (den röda Shelly 1PM och Shelly 2.5 lägger ut 230V vid tillslag och fungerar alltså inte alls för din applikation)

men att man dessutom kan köra Shelly 1 på 12V driftspänning känns väldigt bra då risken för olyckstillbud är så väldigt mycket lägre, speciellt i lite "rörigare miljöer" där pucken inte sitter orörlig och dold/skyddad inuti en apparatdosa i en vägg

J jonaslatt skrev:
Gick fortfarande inte starta.
fast Shelly-appen reagerade normalt med "blå ring" osv? det låter mer och mer som att det är något fel behäftat med pucken
 
harka harka skrev:
nej det är lugnt med den blå Shelly 1 – det fina med den är att den har ett potentialfritt relä som utgång som alltså inte bryr sig om – inom rimliga gränser – vad den ansluts till (den röda Shelly 1PM och Shelly 2.5 lägger ut 230V vid tillslag och fungerar alltså inte alls för din applikation)

men att man dessutom kan köra Shelly 1 på 12V driftspänning känns väldigt bra då risken för olyckstillbud är så väldigt mycket lägre, speciellt i lite "rörigare miljöer" där pucken inte sitter orörlig och dold/skyddad inuti en apparatdosa i en vägg



fast Shelly-appen reagerade normalt med "blå ring" osv? det låter mer och mer som att det är något fel behäftat med pucken
Stämmer bra. Jag klicka på blåa ringen och hör hur relät i shellyn slår till. Tryckte igen och hör samma ljud igen men ändå händer inget på pannan.
 
då skulle jag säga att Shellyn uppför sig [nästan...] precis som den borde – det finns nog ingen parameter/meny som kan förbättra något, utan det måste vara något fel på relä[kontakterna], ledningsbanorna (eller anslutning av kabeln till px-kortet)

och då skulle jag heller inte se någon vits med att lägga någon tid på att testa med 230V drivspänning – utan införskaffa en ny Shelly 1 i stället
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av ingång på brännaren? Drivs den av låg spänning tex 5 V och utlagd för låg ström är det inte ovanligt att kontakter som i reläet missar. Det relä som sitter där är inte avsett att säkert fungera i såna fall det är snarare valt för att klara högre belastningar och vid nätspänning.

Så även ett byte av puck är ingen garanti dock troligt att det funkar men utanför spec och med lite frågetecken för hur det går på längre sikt. Vore TS mer van kunde det gå att lasta kontaken mer vid sidan av och "slita in" den lite först.
 
aha – så du tror att det finns någon oxid på reläkontakterna som går att "bränna bort"?

det är förvisso ett kraftfullt relä som sitter där (max 16A vid 250V AC / 10A vid 30V DC), men vilken ström som går genom reläkontakterna vet vi nog inte men gissningsvis är den inte helt försumbar, och spänningen uppges vara 12V – som jag förstår det rör det sig om en MacGyver-parallellkoppling av till-/frånströmbrytaren på pelletsbrännaren:

Del av en pelletsbrännare kontrollpanel med märkningar och en omkopplare i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


specen på reläet i Shellyn finns här (type 1A 012-HSTP):
https://www.tme.com/Document/bedbe9e937f860c1e7d083e38b5c7f27/HF7520.pdf
 
harka harka skrev:
aha – så du tror att det finns någon oxid på reläkontakterna som går att "bränna bort"?

det är förvisso ett kraftfullt relä som sitter där (max 16A vid 250V AC / 10A vid 30V DC), men vilken ström som går genom reläkontakterna vet vi nog inte men gissningsvis är den inte helt försumbar, och spänningen uppges vara 12V – som jag förstår det rör det sig om en MacGyver-parallellkoppling av till-/frånströmbrytaren på pelletsbrännaren:

[bild]

specen på reläet i Shellyn finns här (type 1A 012-HSTP):
[länk]
Ja det är ju inte ovanligt för kontakter av den typen som inte är direkt förutsedda för signalnivåer. Men är det en bonnkoppling över den brytaren faller ju i stort det problemet bort.

Jag har inte hängt med i alla inlägg kring det senaste med brännaren här så då kan vi nog bortse från det. Vore kanske ide ändå att hjälpa jonaslatt lite med lösningar som är mer på spår än det han håller på med även om det är elektriskt ofarligt som nu kanske det blir sämre rent funktionellt ändå.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
R
J jonaslatt skrev:
Stämmer bra. Jag klicka på blåa ringen och hör hur relät i shellyn slår till. Tryckte igen och hör samma ljud igen men ändå händer inget på pannan.
När detta händer bör du mäta resistansen över utgången. Du bör få i det närmaste 0ohm om allt är som det ska. Har du inte det så är det något fel på shellyn. Jag tycker det börjar kännas som den mest troliga förklaringen.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
När felet uppstår hade jag mätt spänningen över reläplinten på mottagaren.
Slutet relä (aktiverat) = 0 V.
Öppet relä (inaktiverad) = 12 V (eller vad som kommer från pannan).
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.