EllaBella skrev:
Exakt! Och det gör mig irriterad så in i norden!!! Hans nedrans altan m jacuzzi kommer som sagt ligga ca 1/2 meter ifrån tomtgränsen rakt ovanför vår baksida och med insyn rakt in i vår ovanvåning! Jag kan heller inte fatta _varför_ han väljer att placera bygget här så långt ifrån sitt eget hus när han har en kalasfin stor yta (mer privat) direkt bakom huset i sydväst. Han kommer sitta och sola närmre vårt hus än sitt eget! Hade aldrig i min vildaste fantasi räknat med nåt liknade på denna del av hans tomt...

Vi kommer definitivt bygga ett insynsskydd på vår sida om tomtgränsen ifall han inte gör något på sin sida. Vill dock inte ha det för högt då det kommer stjäla vår morgonsol då. Detta var också en grej som han "hotade med" när jag frågade honom om hans planer och försiktigt påpekade att de inte var något vidare för vår del. Då gormade han något om att han minsann skulle anlägga en hög häck eller plank så att jag inte fick nån j*vla sol i överhuvudtaget. Så trevligt bemött blev man alltså när jag "la mig i" hans bygge. *ARG*
Jag förstår din frustration, men frustrationen du riktar mot din granne är nog egentligen ett sätt att hantera att ni "blundat" för att något sådant skulle kunna hända. För varför skulle grannen inte lägga sådana här saker i tomtgränsen om det ligger på en höjd?. kvm-ytorna är dyra i dagens läge och varför ha en stor yta vid tomtgränsen som bara står outnyttjad. Jag måste tyvärr säga att jag skulle gjort samma sak som eran granne. Sen informerat på ett lite trevligare sätt vad jag skulle göra, men jag skulle inte vika mig en tum från min plan, då det ju är "min tomt" som jag betalat dyrt för och jag kan ju inte ta hänsyn hela tiden för personer som köpt tomter som gemeneman ser har en stor risk för att i framtiden få stor insyn.

Så ta det som en kvinna, gnäll lite till, acceptera läget och sen gå vidare och köp lite persiener etc så ni slipper ha grannen tittandes in i ert sovrum när han sitter och dricker öl på kvällarna i sin jacuzzi.

//Mvh Joakim.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
jocke-j skrev:
Jag förstår din frustration, men frustrationen du riktar mot din granne är nog egentligen ett sätt att hantera att ni "blundat" för att något sådant skulle kunna hända. För varför skulle grannen inte lägga sådana här saker i tomtgränsen om det ligger på en höjd?. kvm-ytorna är dyra i dagens läge och varför ha en stor yta vid tomtgränsen som bara står outnyttjad. Jag måste tyvärr säga att jag skulle gjort samma sak som eran granne. Sen informerat på ett lite trevligare sätt vad jag skulle göra, men jag skulle inte vika mig en tum från min plan, då det ju är "min tomt" som jag betalat dyrt för och jag kan ju inte ta hänsyn hela tiden för personer som köpt tomter som gemeneman ser har en stor risk för att i framtiden få stor insyn.

Så ta det som en kvinna, gnäll lite till, acceptera läget och sen gå vidare och köp lite persiener etc så ni slipper ha grannen tittandes in i ert sovrum när han sitter och dricker öl på kvällarna i sin jacuzzi.

//Mvh Joakim.
Tack för psykoanalysen etc, den värmde verkligen! Nu sätter jag punkt här!
 
  • Gilla
Robzon och 1 till
  • Laddar…
jocke-j skrev:
Jag förstår din frustration, men frustrationen du riktar mot din granne är nog egentligen ett sätt att hantera att ni "blundat" för att något sådant skulle kunna hända. För varför skulle grannen inte lägga sådana här saker i tomtgränsen om det ligger på en höjd?. kvm-ytorna är dyra i dagens läge och varför ha en stor yta vid tomtgränsen som bara står outnyttjad. Jag måste tyvärr säga att jag skulle gjort samma sak som eran granne. Sen informerat på ett lite trevligare sätt vad jag skulle göra, men jag skulle inte vika mig en tum från min plan, då det ju är "min tomt" som jag betalat dyrt för och jag kan ju inte ta hänsyn hela tiden för personer som köpt tomter som gemeneman ser har en stor risk för att i framtiden få stor insyn.

Så ta det som en kvinna, gnäll lite till, acceptera läget och sen gå vidare och köp lite persiener etc så ni slipper ha grannen tittandes in i ert sovrum när han sitter och dricker öl på kvällarna i sin jacuzzi.

//Mvh Joakim.
Inte min drömgranne precis ;)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
HEJ,

Gäller inte 4,5 meter från tomtgräns? Att få tillstånd av grannen.
 
hkkv skrev:
HEJ,

Gäller inte 4,5 meter från tomtgräns? Att få tillstånd av grannen.
Det gäller för bygglovspliktiga saker. (Och friggebodar, de blir bygglovspliktiga om de ligger för nära gränsen).

Ett trädäck är inte lovpliktigt förrän det sticker upp mer än 50cm.
 
M.a.o. kan ett trädäck gå fram till tomtgräns om det inte är högre an 50 cm?


hempularen skrev:
Det gäller för bygglovspliktiga saker. (Och friggebodar, de blir bygglovspliktiga om de ligger för nära gränsen).

Ett trädäck är inte lovpliktigt förrän det sticker upp mer än 50cm.
 
Så vitt jag förstår, Ja.

men som du kanske ser lite högre upp i tråden så är det lite tveksamt om det är medelhöjden som skall vara lägre eller om ingen del får vara högre än 50cm.

I det aktuella fallet lär det vara svårt att få till det utan att någon del blir högre.

Badanläggningen är nog också tveksamt om den inte är bygglovspliktig.
 
Altaner får byggas i tomtgräns, det finns ej heller något som begränsar hur stor yta de får ha,
I min kommun begränsas höjden av att utrymmet under ej får ha en "takhöjd" på mer än 120 cm.
TB
 
Verkar som om TS är mest sur över bemötandet (och det är sällan den enas fel att två träter, vi har inte hört grannens verion). Självklart vill han utnyttja sin tomt och det ser inte störande ut på bilderna.

Jag kan ha fel men har hört att det till och med är så att grannen kan bli tvungen att betala halva staketkostnaden eftersom det står på gränsen. Någon som kan dementera?

Någon som såg Insiders program om grannfejder för ett par månader sedan? Skulle inte rekommendera andypandys strumptrick för då lär du få problem på riktigt...
 
Ett förslag till EllaBella är att bjuda in grannen på lite kaffe. Ställ ut bord och stolar rakt under den tilltänka jacuzzin. Berätta sen om hur trevlig plats detta är för stora kräftkalas. Nappar han inte direkt så tala om att ni tänker ha era kräftkalas samtidigt som han och hustrun planerar en romantisk afton i jacuzzin. Hur ni kan stå i ert sovrum och titta på när dom badar... )
Han kanske inte heller är så intresserad av "insyn".
 
Jag skrev i den här tråden om grannar och insyn
http://www.byggahus.se/forum/juridik/65571-aennu-mera-grannar-och-traed.html

Det är mitt inlägg även i just denna fråga, här nedan kommer en story om insyn och granndiskussion.

Jag renoverade min utbyggda balkong som förra ägaren byggt lite halvtaskigt minst sagt, dessutom utan bygglov.

Kollade med kommunen innan om detta med preskriptionstid på svartbyggen och enligt handläggaren där var det tio år som gällde och den tiden var passerad och därmed var mitt svartbygge helt plötsligt ok.

Satte igång med renoveringen, bytte stolpar och staket, givetvis omlott så det inte skulle klassas som nybygge. Grannfrun muttrade om att vi skulle se in i deras sovrumsfönster som ligger snett bakom balkongen vilket gjorde att jag behövde någon form av periskop för att se in...mest gnäll tror jag för att jag fick en finare balkong, dessutom med sjöutsikt. Balkongen blev inte en enda kvm större...suck

Gissa om hon fick fart att sätta upp gardiner i deras badrum när jag talade om att jag har direkt insyn in dit från mitt köksfönster om jag står och diskar...
Det problemet har de levt med i trettio år utan att reflektera över men när jag som granne lyxar till det lite blev det gnäll.
 
  • Gilla
  • Wow
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Hoppsan, det var visst fortfarande liv i tråden... ;)

Jag är _både_ förbaskad på grannens uppträdande _och_ hans byggplaner - som för övrigt är i full gång... :\ *mutter* Hela hans tomt kryllar av polska svartjobbare (skulle jag tro) och det ser ut som att de är på väg att bygga ut varenda kvadratmillimeter som nåt plåttrigt nöjesfält el. liknande. Fattar inte vad de håller på med faktiskt, ser inte klokt ut...

Bygga - det där låter ju helt vansinnigt att man som granne skulle bli betalningsskyldig för halva staketkostnaden! Kan _inte_ stämma, eller?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
EllaBella: Kan ni inte montera ett stort teleskop strax intill hans jacuzzi på er sida och när han frågar vad ni gör så säger ni att ni vill flukta in på tomten lite då och då bara , och om han vill vara ostörd kanhan ju alltid bygga ngn annan stans ;)

Skämt åsido - det är ju som tråden ovan säger - han får - men kanske inte bör - vilket han verkar strunta i. Era sovrum får ni väl skaffa persienner till, vad det gäller barnen så tror jag han blir mer störd av dom när han skall koppla av i sitt bad, än vad dom blir av att ha grannen "ovanför" sig :)

/K

PS: "plottrigt nöjesfält" - nu blev jag nyfiken kan du inte fota och lägga ut en bild ? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
EllaBella skrev:
Hela hans tomt kryllar av polska svartjobbare (skulle jag tro)
Hmm, det där tycker jag känns som en otrevlig generalisering. Bygger din tro om att de är svartjobbare på något konkret? Annars vädrar du bara fördomar.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Om du inte kan acceptera att grannen använder sin tomt som han själv vill och har rätt till så föreslår jag att du flyttar till ett ställe där inga grannar finns. Det har vi gjort, har ca 300 meter till närmaste granne och jag gör som jag vill på min mark utan att någon kan lägga sig i det.

Att du sedan blev bemött på ett otrevligt sätt är tråkigt, men det kanske var så att din granne uppfattade dig som aggresiv när du frågade och därför vände taggarna utåt.
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.