hej!

En liten fråga. Jag har träd placerade väldigt nära grannen. Jag vill ta bort träden eftersom de tar för stor del av min ganska lilla tomt. Grannen däremot vill att träden ska vara kvar som insynsskydd!

Jag anser att om grannen vill ha någon form av insynsskydd så får de isåfall fixa det själva! Jag anser att jag bestämmer över träden på min tomt, vill jag ta bort dem så får jag det oavsett grannens önskemål. Har jag rätt eller fel?
 
*suck* det finns alltid nåt! :)
Självklart kan du ta bort träden om du vill, det kan ju inte grannen bestämma över. Man får iofs förstå grannens oro att det skall bli för mycket insyn men tillsammans kanske ni kan lösa detta på nåt annat sätt?
 
Jag tycker du har helt rätt.
 
Dina träd, du bestämmer. Träd är dessutom dåliga insynsskydd, består mest av stammar. Bättre med buskar eller plank om man vill slippa synas.
 
Hej!

Känns tryggt att det är fler som tycker att jag har rätt att ta bort träden! :D Glömde dock påpeka att det inte är några stora ståtliga träd vi pratar om här utan mera i form av "sly" så jag förstår att de ger grannen bra insynsskydd!

Tyvärr har jag inte den bästa kontakten med grannen och inte lär det väl bli bättre när jag kapar träden... :( men vissa grannar funkar det inte med hur man än gör...

Så jag kommer kapa träden och grannen får väl sätta upp ett plank eller plantera egna buskar/träd!
 
Ge honom ett år.

Säg att du tar ner träden nästa vår, och han får den tiden på sig att plantera egen häck eller sätt upp ett staket.....

/Abbe
 
Tycker jag låter som en bra kompromiss om du har tid att vänta ett år, då kan grannen inte klaga på du inte visar hänsyn åtminstonde
 
Jag tycker inte du ska ge grannen ett år. Vill du ta ner slyet idag så gör det. Grannen kan köpa ett vindskydd och sätta upp som insynsskydd tills han har löst det mer permanent.
 
Det finns ett annat bra argument du kan använda gentemot grannen. Sly växer faktiskt upp och blir då en (vanligen mycket ful) "trädgrensmatta" 3 - 5 m upp i luften, dvs grannens nuvarande insynsskydd hamnar då 2 - 3 m över mark, och nyttan som insynsskydd är då borta.. Det kommer att inträffa om kanske 5 - 10 år. Ska man ha insynsskydd på en tomt, så är det endast häckar, buskar eller plankl som fungerarr.
 
Instämmer! Din tomt dina träd. Ditt beslut!
 
Fogarbo skrev:
...
Ska man ha insynsskydd på en tomt, så är det endast häckar, buskar eller plankl som fungerarr.
Vi har granar på ena sidan tomten. Funkar finfint som insyningsskydd. Problemet är väl att om man planterar nya så växer dom "lite" långsammare än förslagen du gav. :)
 
Nog får du ta ned träden om du vill...

Men jag skulle nog rekomendera en flexibel lösning, som tidigare nämnts kanske vänta nåt år för häck eller plank att komma upp.

är det flera träd? måste alla ned eller kan nåt lämnas.
 
ulricac skrev:
hej!

En liten fråga. Jag har träd placerade väldigt nära grannen. Jag vill ta bort träden eftersom de tar för stor del av min ganska lilla tomt. Grannen däremot vill att träden ska vara kvar som insynsskydd!

Jag anser att om grannen vill ha någon form av insynsskydd så får de isåfall fixa det själva! Jag anser att jag bestämmer över träden på min tomt, vill jag ta bort dem så får jag det oavsett grannens önskemål. Har jag rätt eller fel?
Ta ner dem om de är planterade på din sida tomtgränsen och du inte har några problem med insyn :)
Jag fick en rejäl avhyvling av vår ena granne när vi tagit bort en otroligt vanskött gammal granhäck som stod helt på vår sida tomten mot vår ANDRA granne. Hennes insynsskydd försvann :D Hon blev sur när jag förklarade att vi inte hade ont av insyn därifrån och om hon ville ha insynsskydd fick hon skaffa det på sin egen tomt.
 
Åh detta evennerliga tjat om "insynsskydd". Vad sjutton håller folk på med i trädgår´n som är så himla hemligt?

Odlar Cannabis? Idkar sommarsex? Utför rituella voodoo-danser? Nackar höns?

Bor man i ett vanligt villaområde och inte tål att grannen kan råka se in på din tomt tycker jag man ska flytta ut i skogen.

Skulle jag vara dig så tog jag fram motorsågen redan ikväll och rensade rent. Trädkramare är nog det värsta som finns, är de sen paranoida och tror att du som granne inte har annat för dig än att bekymra sig för vad grannen pysslar med är det dubbelt upp med vansinne.

HUGG!

Bor du i Dalarna så kan jag göra jobbet åt dig.....jag kan klistra dit några simpla dekaler på bilen med "Huggarexperten" så kommer jag dit en vardag och tar bort rubbet när du är borta, då kan du beklaga dig över felkörningen "Huggarexperten" gjort, egentligen skulle han till en annan adress....Grannsämjan räddad.
 
  • Haha
Bettan74
  • Laddar…
Vilket inlägg cheesus!!!!!
Bland det bästa och roligaste jag läst på länge och jag håller med dig till fullo!

är det skrivet i frustration?? jag läser det så :surprised:) :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.