Håller på med att renovera källaren. Nästa sak att ta tag i är anslutning av fläkt till dräneringsslangen som lagts ned i botten på det nya golvet. Har läst fram och tillbaka i olika trådar här men står osäker inför det praktiska genomförandet.

Slangen (diameter 60mm ca) ligger i en slinga och jag uppskattar längden till ca 40m.

- Kopplar man bägge ändar till en fläkt eller pluggar man ena och suger bara i andra? Känner mig verkligen som ett spån här...


- Vilken fläkt kan vara lämplig med dessa förutsättningar?

Inser att det är optimalt med fläkten på utsidan men då det inte passar med fläkt där urblåst kommer mynna (entrétrapp, uteplats etc) kommer den då placeras invändigt.. Dock är det ett biutrymme (matkällare) så estetiken är sekundär.

Någon som har expertis att bidra med här?
@MathiasS
@myrstack
@GK100
 
Dräneringslang du har med en massa hål i, är det 110 slang så går det att muffa dom vid golvet och skarva med vanliga avloppsrör 110 . Det blir även en massa vatten då marken under innehåller fukt/väta. Du kan koppla ihop båda till ett rör med en fläkt. Nu ska det inte vara storm i rören, utan det går utmärkt med en liten en som kan får plats i ett 110 rör, den kan varvtalsregleras med en motordimmer. Undertrycket ska inte vara högre än 2 mm.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dräneringslang du har med en massa hål i, är det 110 slang så går det att muffa dom vid golvet och skarva med vanliga avloppsrör 110 . Det blir även en massa vatten då marken under innehåller fukt/väta. Du kan koppla ihop båda till ett rör med en fläkt. Nu ska det inte vara storm i rören, utan det går utmärkt med en liten en som kan får plats i ett 110 rör, den kan varvtalsregleras med en motordimmer. Undertrycket ska inte vara högre än 2 mm.
Det är dräneringsslang med ytterdiameter ca 60mm.

Men du stöttar tanken att övergå i avloppsrör eller liknade under färdigt golv. Bra! Får se om det går att hitta några delar som kan lösa detta för diameter 60mm. Beror ju också på vilken 'ingångsdiameter' det är på fläkten...

Sen menar du alltså att man ska ansluta bägge ändar på slingan av dräneringsslangen till fläkten. Bra att få en röst här! Kändes på något sätt bakvänt att göra så - som att fläkten ska suga luft från sig själv så att säga...

Undertryck på 2mm? 2mmhg? Mäter fläkten detta själv eller gör man det med någon apparat? En gång vid inkoppling/inställning eller kontinuerligt?

//Anders
 
Enklast är väl att du går från dräneringsslangen till någon dimension du kan koppla fläkt på under färdig golvnivå. Så du Mao kommer upp med din färdiga dimension. 100 är en lämplig diameter där du kommer hitta ett gäng fläktar men att ta sig dit från dubbla 60 kanske kan lösas med lite HT-delar. Att tex plugga ena änden på dräneringsslangen och testa om en 70mm muff på andra sluter rimligt tätt inuti ett 100mm rör är vad jag testat med spontant först
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Håller på med att renovera källaren. Nästa sak att ta tag i är anslutning av fläkt till dräneringsslangen som lagts ned i botten på det nya golvet. Har läst fram och tillbaka i olika trådar här men står osäker inför det praktiska genomförandet.

Slangen (diameter 60mm ca) ligger i en slinga och jag uppskattar längden till ca 40m.

- Kopplar man bägge ändar till en fläkt eller pluggar man ena och suger bara i andra? Känner mig verkligen som ett spån här...
[bild]

- Vilken fläkt kan vara lämplig med dessa förutsättningar?

Inser att det är optimalt med fläkten på utsidan men då det inte passar med fläkt där urblåst kommer mynna (entrétrapp, uteplats etc) kommer den då placeras invändigt.. Dock är det ett biutrymme (matkällare) så estetiken är sekundär.

Någon som har expertis att bidra med här?
@MathiasS
@myrstack
@GK100
Fläkt är lämpligt att välja någon kanalfläkt av EC-typ som är enkel att ställa kapaciteten på och tysta och långlivade. De som brukar nämnas i trådar kring ventilation är ju vanligt med fabrikatet Östbergs så kolla där.

Koppla in båda slangändarna mot fläkten nu når du har båda tillgängliga det är fördelaktigt även om det normalt är ganska marginellt. De 2 mm jonaserik skriver om bör vara mmVp dvs undertryck 2 mm vattenpelare eller i mer nutida mått ca; 20 Pa. Det justerar du enkelt in eller om med hjälp av fläktens varvtalsstyrning, när allt varit i drift en tid kan du kolla och justera sen bör det vara bra även på sikt.

Hopkopplingen mot slangarna bör du kunna göra enkelt med vanliga delar för PVC avlopp tex 75 mm rör där du trär in slangen invändigt och tätar lite i skarven där du gjuter in. Med lite T-rör, vinklar och förstoringar bör du kunna få till 110 mm ut samlat mot fläkten på ett bra sätt.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Enklast är väl att du går från dräneringsslangen till någon dimension du kan koppla fläkt på under färdig golvnivå. Så du Mao kommer upp med din färdiga dimension. 100 är en lämplig diameter där du kommer hitta ett gäng fläktar men att ta sig dit från dubbla 60 kanske kan lösas med lite HT-delar. Att tex plugga ena änden på dräneringsslangen och testa om en 70mm muff på andra sluter rimligt tätt inuti ett 100mm rör är vad jag testat med spontant först
Så du tänker att plugga ena änden på dräneringsslangen är ett ok alternativ. Ser du några uppenbara för- eller nackdelar med alternativen?

Känns väl spontant lättare att få till en bra anslutning från en slangända... Får besöka en vvs-firma och se vad de har i sortimentet att erbjuda!
 
GK100 GK100 skrev:
Fläkt är lämpligt att välja någon kanalfläkt av EC-typ som är enkel att ställa kapaciteten på och tysta och långlivade. De som brukar nämnas i trådar kring ventilation är ju vanligt med fabrikatet Östbergs så kolla där.

Koppla in båda slangändarna mot fläkten nu når du har båda tillgängliga det är fördelaktigt även om det normalt är ganska marginellt. De 2 mm jonaserik skriver om bör vara mmVp dvs undertryck 2 mm vattenpelare eller i mer nutida mått ca; 20 Pa. Det justerar du enkelt in eller om med hjälp av fläktens varvtalsstyrning, när allt varit i drift en tid kan du kolla och justera sen bör det vara bra även på sikt.

Hopkopplingen mot slangarna bör du kunna göra enkelt med vanliga delar för PVC avlopp tex 75 mm rör där du trär in slangen invändigt och tätar lite i skarven där du gjuter in. Med lite T-rör, vinklar och förstoringar bör du kunna få till 110 mm ut samlat mot fläkten på ett bra sätt.
Tack för omfattande svar! Speciellt med avseende på din input om att ansluta bägge ändar eller plugga ena. (y)

Har sett att fläktar från Östbergs rekommenderas. Kanske inte de snyggaste och sen upplever jag den typen som 'skrymmande' - speciellt med tanke på det utrymme som jag ska montera den i. Söker jag på kanalfläkt får men ju upp även fläktar av annan grundläggande design...

Låg ljudnivå och möjlighet att anpassa hastigheten är ju två uppenbara parametrar att titta efter men hur vet man att de genererar rätt undertryck?

Ser data på luftflöde men inget om tryck (vilket jag förstår att tillverkaren inte kan ange då det beror på systemet som fläkten installeras i)... Volymen på slangen kan jag ju beräkna på ett ungefär men sen antar jag markens 'porositet' påverkar hur trögt det går att suga luft -> alltså påverkar undertrycket. Nu kanske allt detta är överteoretiskt och man behöver bara ta en fläkt med lågt luftflöde? Tacksam för lite tankar här! :D

Hur mäter man praktiskt undertrycket vid installation? :thinking:

//Anders
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Så du tänker att plugga ena änden på dräneringsslangen är ett ok alternativ. Ser du några uppenbara för- eller nackdelar med alternativen?

Känns väl spontant lättare att få till en bra anslutning från en slangända... Får besöka en vvs-firma och se vad de har i sortimentet att erbjuda!
Förutsatt att slangen går som ett U så tror jag det är mestadels akademisk att ansluta en eller två ändar. Du ska ju givetvis inte ha något större luftflöde genom slangen. Om du har ett kraftigt läckage upp från mark eller en otät grund kanske man teoretiskt kan tycka att en anslutning på båda ändar borde vara bättre.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Förutsatt att slangen går som ett U så tror jag det är mestadels akademisk att ansluta en eller två ändar. Du ska ju givetvis inte ha något större luftflöde genom slangen. Om du har ett kraftigt läckage upp från mark eller en otät grund kanske man teoretiskt kan tycka att en anslutning på båda ändar borde vara bättre.
Innan vi grävde ur, isolerade och gjöt ny platta låg vi på 480-490 bq/m3. Källaren är innan dessa mätvärden dränerad. Ytterväggarna består av betonghålsten och huset är byggt -34. Marken runtom/under källaren består av lera och ett fåtal stora klippblock/'berg i dagen'. Innebär detta ett kraftigt läckage? Oklart... känns som standardförutsättningar.

Tror tyvärr inte det gick ned någon åldersbeständig plast under plattan men måste kolla specifikationen från byggaren.. Tror hur som helst att ny platta gör sitt till men vill ändå lägga in fläkten för att få ned värdena så mycket som möjligt.

Slangen går i en slinga genom de tre olika rummen och givetvis har läggningen här och var begränsats av var dörröppningar finns. Alltså lagd mer eller mindre som ett u.

Men om jag summerar diskussionen såhär långt så är det marginellt bättre att ansluta bägge ändarna. I mitt fall får jag helt enkelt är vad som är praktiskt genomförbart!
 
A aekeberg skrev:
Tack för omfattande svar! Speciellt med avseende på din input om att ansluta bägge ändar eller plugga ena. (y)

Har sett att fläktar från Östbergs rekommenderas. Kanske inte de snyggaste och sen upplever jag den typen som 'skrymmande' - speciellt med tanke på det utrymme som jag ska montera den i. Söker jag på kanalfläkt får men ju upp även fläktar av annan grundläggande design...

Låg ljudnivå och möjlighet att anpassa hastigheten är ju två uppenbara parametrar att titta efter men hur vet man att de genererar rätt undertryck?

Ser data på luftflöde men inget om tryck (vilket jag förstår att tillverkaren inte kan ange då det beror på systemet som fläkten installeras i)... Volymen på slangen kan jag ju beräkna på ett ungefär men sen antar jag markens 'porositet' påverkar hur trögt det går att suga luft -> alltså påverkar undertrycket. Nu kanske allt detta är överteoretiskt och man behöver bara ta en fläkt med lågt luftflöde? Tacksam för lite tankar här! :D

Hur mäter man praktiskt undertrycket vid installation? :thinking:

//Anders
Fläkt kan du ju ta vad du tycker passar bäst tex liknande den jonaserik har men för egen del skulle jag välja en ur toppskiktet så att man i princip aldrig behöver tänka på den mer. En där själva fläktdelen är från EBM Papst är tex ett exempel på såna. Sitter det så till att man kan störas av ljud är EC bra och i andra hand konventionella med stegtrafo minst lämpat avseende ljud är "tyristor", "motordimmer" och liknande lösningar.

Kapaciteten på fläkten är ju normalt liten dvs du ska som sagt inte ha några direkt höga flöden så i stort alla kommer räcka för att skapa det undertryck du behöver. Tryck och flöde för fläktarna ser du i databladens fläktkurvor som visar karaktäristiken. Bonntekniskt kan du mäta undertrycket med ett U-rör det görs så även idag ganska ofta på ventaggregat, filter osv.

Och när det ser ut som på din bild där du har perfekt tillgång att ansluta båda ändarna vore det dumt att inte göra så. Det finns som jag ser det inget praktiskt hínder där för att inte enkelt kunna lyckas med det.Som myrstack är inne på kan ev ojämnheter i hur lätt luften tar sig till slangen bli bättre tagna omhand med anslutning av båda ändarna. Det är knappast en akademisk fråga snarare en mycket jordnära enkel som man kan fixa lätt när det ser ut som på din bild.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Eftersom du har markradon så är det viktigast att alla genomförningar ( avlopp/vatten eller annat ) har gjorts på rätt sätt. Vid gjutning så fäster inte betongen 100 % mot rör, det blir en liten springa som det kommer att pysa upp radon genom. Det går att lägga en sträng med silikon eller annan tätmassa ( den får inte vara stum utan lite flexibel ) i vecket mellan betong och rör.

Edit Slangarna som kommer upp genom golvet har en grop, det är bra, för att skarva så kapas dom ca 5 cm från botten, massor med silikon eller annat lägges på tjockt på slangarna och sen sätts en muff på, det ska pösa över massor och bli som en stor valk längst ner. Då finns det en möjlighet att det blir tätt på det stället.
 
Redigerat:
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Slangarna som kommer upp genom golvet har en grop, det är bra, för att skarva så kapas dom ca 5 cm från botten, massor med silikon eller annat lägges på tjockt på slangarna och sen sätts en muff på, det ska pösa över massor och bli som en stor valk längst ner. Då finns det en möjlighet att det blir tätt på det stället.
Mätte mer exakt på dräneringsslangen nu. 51mm invändig diameter o 58mm utvändig.

Visst borde man kunna kunna föra in ett 50mm avloppsrör invändigt? Annars hittar jag ingen muff som passar ytterdiametern direkt... Eller är det något i den här stilen du tänker dig: https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-gumminippel-75-70-50-40/

Finns det olika typer av silikon? Tänker någon typ som är åldersbeständig...

//Anders
 
Du behöver inte kladda med silikon eller andra tätmassor där. Det du nämner med 50 mm rör in i slangen passar ju bra med dina mått. Ska du gjuta över lägg bara tex lite tejp runt skarven, det passar bra oavsett hur du bygger in det och är helt normalt vid tätning av delar inom vent.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Då känns förprojekteringen vad gäller 'rörgenomföringen' klar! :rofl: 2st 50mm avloppsrör in i dräneringsslangarna, åldersbeständig tejp runt för att täta, 45 graders böj på ena röret, grenrör som länkar ihop de två rören och sedan passande övergång o anslutning till fläkt. (y)

Ska läsa in mig på fläktar och se vad jag fastnar för! Återkommer säkerligen med fler frågor innan valet är gjort.

Tack för hjälpen så här långt! Guld värt! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.