Du har förmodligen ingen cirkulation mellan panna och tank ,så pannan bryter brännaren då den blir för varm. Kontrollera pumpen mellan tank och panna.
 
dof dof skrev:
Du har förmodligen ingen cirkulation mellan panna och tank ,så pannan bryter brännaren då den blir för varm. Kontrollera pumpen mellan tank och panna.
Det sitter 2 st Grundfos pumpar mellan panna och tank. Ska båda gå jämnt. Känner man på dom så känns den övre som är grundfos alpha + , den känns att den går. Känner man på den nedre nära pannan så är den bara varm. Om man sätter en skruvmejsel mot pumpens mittskruv och mitt öra så hör jag den övre hur den roterar. Den nedre hör jag bara typ ett elljud som låter. Inget roterande ljud. Den nedre berkar vara äldre modell
 
B
Borde ju vara en cirkpump till huset och en för att pumpa mellan panna och tank. Känns knepigt med 2 pumpar mellan panna o tank.

Kan även vara en vvc pump.

Om trycket i systemet är lågt (ser ut att vara det) kan det bli luft i pump, med problem att pumpa i vissa fall. Men det brukar höras.
 
Sitter de i serie? I så fall ska bara en gå, de sitter åt olika håll.
 
B BSOD skrev:
Borde ju vara en cirkpump till huset och en för att pumpa mellan panna och tank. Känns knepigt med 2 pumpar mellan panna o tank.

Kan även vara en vvc pump.

Om trycket i systemet är lågt (ser ut att vara det) kan det bli luft i pump, med problem att pumpa i vissa fall. Men det brukar höras.
Jag är inte jätteinsatt hur pumparna är inkopplade. Såg en video på hur de får igång pumpar som fastnat. Tog istöllet och knackade på pumpen försiktigt med plasthammare runt pumpen och nu gick den igång. Tempsensorn i tanken ökade från 64 grader till 79 grader.
Överhettningsskyddet gick att nollställa och koden försvann. Ska kanske inte starta pannan förräns den gått ned i temperatur
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
B
Låter som du löst problemet
 
B BSOD skrev:
Låter som du löst problemet
Nu har brännaren gått i snart en timme. Pannans temperatur visar samma som tankens ungefär så nu

ska de nog fungera , får väl fixa den kärvande pumpen nån dag.
 
Nu när grundfos pumpen började fungera igen så känns det som om den går hela tiden. När den startade började den pumpa vatten genom pannan bort till tanken där man hör ett rinnande ljud. Nu på morgonen hörs det fortfarande att det rinner ner i tanken. Ska pumpen gå hela tiden.

Innan jag knackade på pumpen så vred jag på vredet på ovansidan. Den gick lite trögt och det känns inte som om det är några speciella lägen.

Kan pumpen ha fastnat i ett på läge så den pumpar runt vattnet hela tiden. Kännsju som om den bara behövde gå när pannan går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.