Hej!
Jag och min sambo ska bygga nytt tillsammans med Vårgårdahus. Nolhaga heter modellen.

Det ingår en frånluftsvärmepump från Nibe - F730. Jag vill dock kunna ha 21 grader inomhus året om. Speciellt under sommarhalvåret. Värsta jag vet är när det är för varmt för att sova. :)

Så min fråga är: vad behöver jag för kunna ha mitt behagliga klimat inomhus året om? Räcker det med en uppgraderad frånsluftsvärmepump eller behöver jag något helt annat? AC? Vilken i så fall? Hur installeras den?
Har ingen koll på sånt här. :)

Tackar för svar.
 
Vart i landet ska du bygga huset? Det avgör lite vilken teknik man kan använda för AC inomhus. Men generellt är det frikyla som är mest ekonomiskt, men för att upp det behövs en markvärmepump, typ bergvärme.
 
T tobben87 skrev:
Vart i landet ska du bygga huset? Det avgör lite vilken teknik man kan använda för AC inomhus. Men generellt är det frikyla som är mest ekonomiskt, men för att upp det behövs en markvärmepump, typ bergvärme.
Bygger i Onsala, söder om Göteborg.
Tror tyvärr inte bergvärme är ett alternativ. Finns det någon annat alternativ?
 
Varför skulle bergvärme inte vara ett alternativ? Har du för lång till berg? Om det inte är ett alternativ är nog en luft / luft värmepump som komplement din lösning. Den kan ge kyla på sommaren, men är inte så snyggt i ett nybyggt hus enligt mig. Extra utrustning som drar mer ström än frikyla, mer service etc.
 
Jag fick berättat av min ventilationskille att om man vill köra kyla genom ventilationsrören i en fläktanläggning så ska man ha kondensskydd på alla ledningar eftersom det kan bildas dagg på utsidan av rören om temperaturskiljnaden är för stor. Det vill man inte ha innbygt i väggarna.
 
T tobben87 skrev:
Varför skulle bergvärme inte vara ett alternativ? Har du för lång till berg? Om det inte är ett alternativ är nog en luft / luft värmepump som komplement din lösning. Den kan ge kyla på sommaren, men är inte så snyggt i ett nybyggt hus enligt mig. Extra utrustning som drar mer ström än frikyla, mer service etc.
Nä, det vet jag egentligen inte. Har bara inte fått det som förslag av Vårgårdahus.
Luft/luft, det är sån fläkt på utsidan av huset och en sån kloss på insidan va? Och då vill man ju gärna ha det på mer än ett ställe inne i huset… och det är inte så vackert nä.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag fick berättat av min ventilationskille att om man vill köra kyla genom ventilationsrören i en fläktanläggning så ska man ha kondensskydd på alla ledningar eftersom det kan bildas dagg på utsidan av rören om temperaturskiljnaden är för stor. Det vill man inte ha innbygt i väggarna.
Okay! Det är ju bra att veta. tack!
 
@mr.Ola Det stämmer, vanligen benämns det som frikyla. Då monterar man en kylväxlar batteri i ventilationskanalen. Genom den kylväxlaren skickar man sedan ett kallt medium, vanligen brinen från ett bergvärmehål. Detta gör att tilluften kyls. Så du måste ha någon som matar kyla till ven-anläggningen.

Jag har så i mitt hus och ett batteri kyler ca 1,5-2kw. Det är inga jättemängd kyla, ska man köra så behöver man nog fler batterier, ett per rum eller så. Problemet är oftast att man har för låg luftvolym som går genom kanalerna. Mitt aggregat sänker temperaturen på 70m2 med 3-5grader mot utetemperatur beroende på solinstrålning, maximal utetemp etc.

Ett bättre alternativ är att köra en takmonterad fläktkonvektor, den kyler luften i de rum/rummen där den är monterad på ett mer effektivt sätt. Men den måste också matas med kallt medium, typ brine eller liknande.
 
Enklast och billigast är ett par luft luft värmepumpar som får producera kyla. Kostnad typ 50k för två st, är bra komplement till frånluft även vintertid.
Sen har det väl kommit luft vatten värmepump som kan producera kyla i separat system med fläktkonvektor eller kylbatteri . Para ihop det med ftx ventilation så borde det gå att få runt kyla i hela huset. Om nu bergvärme med frikyla inte går att få till. Lär väl va merkostnad på 150k jämfört med frånluft.
Alla rör som är kallare än omgivande måste kondensisoleras.
 
  • Gilla
Dojk
  • Laddar…
@Dojk Det stämmer, en koloss på utsidan och insidan får du om du har luft luft för att köra kyla. Då behöver du säkert 2-3stycken för att få kyla på samtliga ställen i huset.
För den pengen borde du kunna få uppgraderingen till BV och möjligen liten del av frikyleanläggningen betald.

Kolla med Vårgårdahus vad en BV installation skulle kosta att komplettera med.
 
T tobben87 skrev:
@Dojk Det stämmer, en koloss på utsidan och insidan får du om du har luft luft för att köra kyla. Då behöver du säkert 2-3stycken för att få kyla på samtliga ställen i huset.
För den pengen borde du kunna få uppgraderingen till BV och möjligen liten del av frikyleanläggningen betald.

Kolla med Vårgårdahus vad en BV installation skulle kosta att komplettera med.
Jag behöver inte 2-3 fläktar på utsidan va? Borde räcka med en som man kopplar till tre på insidan?

Ska kolla med Vårgårdahus och se vad dom säger.

Tack ska du ha för hjälpen!
 
Det finns vissa utedelar som man kan koppla till två innerdelar. Men det beror på modell du väljer och planlösning / önskad plats du vill ha kyla på.
 
Det finns bara en anledning till att ha flera innedelar till en utedel och det är utseendet. Utbudet är så mycket större på vanliga en till en, så du får bättre effekt per krona, större redundans och mindre förluster i långa ledningar om du kör ”vanliga”.

Säger jag som har både en duopump och ett par enkla. Nu skulle jag valt bort duon om jag skulle göra om allt.
 
A
D Dojk skrev:
Jag behöver inte 2-3 fläktar på utsidan va? Borde räcka med en som man kopplar till tre på insidan?

Ska kolla med Vårgårdahus och se vad dom säger.

Tack ska du ha för hjälpen!
Kolla om det går och attdu får Borra för bergvärme först
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.