Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av lån till samfällighet? Vi står inför en renovering, utan några pengar i kassan. (Jag är nyinflyttad och ny ordförande...)
Jag ser hellre att vi tar ett lån än chockhöjer avgiften, men flera är tveksamma till detta då de TROR att de måste skriva sina egna fastigheter som säkerhet, att de själva måste skriva på lånet och inte samfälligheten (som är en juridisk person där jag är firmatecknare) och är osäkra på vad som händer om någon flyttar etc. Så hur funkar det? Någon som vet? Lånar banken överhuvudtaget ut pengar till en samfällighet?

(Ja, jag ska gå till banken och fråga dem också, ska bara välja vilken bank vi ska ha...)

Mvh
 
Hemmakatten
Jag förstår dig. Det är ett komplicerat ärende. Sitt still i båten!

Bra att du har kontakt med banken. Har du nån kontakt med HSB eller nån annan?

Skapa kontakter! Du som ordförande har rätt att ta kontakt med jurister. Gör det!
 
  • Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
Det enklaste lösningen är en extra betalning till samfälligheten. Sen beror de på om vissa tar pengarna från madrassen eller lån de är upp till respektive fastighetsägare.

Alt 2 är att samfälligheten tar lånen med en aggressiv avbetalningsplan.

Då står det på fakturan till samfälligheten

Avgift samfällighet xxx kronor
Avbetalningsplan kulvert/ fjärrvärme xxx kronor

Oavsett hur ni gör kommer ingen undan
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag förstår dig. Det är ett komplicerat ärende. Sitt still i båten!

Bra att du har kontakt med banken. Har du nån kontakt med HSB eller nån annan?

Skapa kontakter! Du som ordförande har rätt att ta kontakt med jurister. Gör det!
Tack!

Nej, bara kontakt med andra samfälligheter för att höra hur de gjort. Vi är en väldigt liten förening (11 fastigheter) och alla utgifter känns i budget.
 
K Knight skrev:
Det enklaste lösningen är en extra betalning till samfälligheten. Sen beror de på om vissa tar pengarna från madrassen eller lån de är upp till respektive fastighetsägare.

Alt 2 är att samfälligheten tar lånen med en aggressiv avbetalningsplan.

Då står det på fakturan till samfälligheten

Avgift samfällighet xxx kronor
Avbetalningsplan kulvert/ fjärrvärme xxx kronor

Oavsett hur ni gör kommer ingen undan
Hej!

Javisst är det enklast att alla bara slantar in sin del av kostnaden. Tyvärr har inte alla möjlighet att göra detta.

Vad är syftet med en aggressiv avbetalningsplan? Jag förstår att man vill bli av med lånet, men samtidigt kan man med en något långsammare avbetalning sprida kostnaden även på ev framtida fastighetsköpare.
 
Min erfarenhet är att respektive fastighet kommer behövas som säkerhet, respektive ägare behöver skriva på lånen.

Normalt i en samfällighet finns utrymme i avgiften för att genomföra underhåll på de funktioner som samfälligheten reglerar enligt stadgarna. Utifrån ert läge bedömer jag att det är en misskött förening som ej skapat och följt en underhållsplan. En samfällighet skall inte belastas med lån.

vad är det som behöver renoveras och ligger det inom samfällighetens uppdrag?
 
Hej!

Ni har ju lite olika alternativ;

1. Medlemmarna gör en extra betalning till samfälligheten. Detta håller månadsavgiften till samfälligheten låg => bostäderna värderas högre. Vissa medlemmar kan ha svårt att få fram beloppet då man kan ha olika förutsättningar att t.ex. utöka bolån.

2. Samfälligheten tar lån med kort löptid (aggressiv avbetalningsplan). Påverkar månadsavgiften kraftigt negativt under löptiden => kan påverka bostädernas värdering negativt under samma period. Vid första anblick kan det för en bostadsspekulant verka som att samfälligheten har sämre ekonomi än vad den har.

3. Samfälligheten tar lån med så lång löptid som möjligt. Detta påverkar månadsavgiften mindre än alternativ 2 och sprider även ut kostnaden för renoveringen/underhållet mer jämt bland de boende under en lång tid framåt.

Tycker själv att alternativ 1 är klart bäst - i annat fall alternativ 3.
 
B Bergsee skrev:
Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av lån till samfällighet? Vi står inför en renovering, utan några pengar i kassan. (Jag är nyinflyttad och ny ordförande...)
Jag ser hellre att vi tar ett lån än chockhöjer avgiften, men flera är tveksamma till detta då de TROR att de måste skriva sina egna fastigheter som säkerhet, att de själva måste skriva på lånet och inte samfälligheten (som är en juridisk person där jag är firmatecknare) och är osäkra på vad som händer om någon flyttar etc. Så hur funkar det? Någon som vet? Lånar banken överhuvudtaget ut pengar till en samfällighet?

(Ja, jag ska gå till banken och fråga dem också, ska bara välja vilken bank vi ska ha...)

Mvh
Om banken kräver borgensförbindelse så kräver banken borgensförbindelse.

(Följande under förutsättning att det är en samfällighetsförening enligt Lagen om förvaltning av samfälligheter, inte någon annan sorts förening som av misstag kallas "samfällighet")

Om banken inte kräver borgensförbindelse och skulden inte betalas i tid får styrelsen uttaxera vad som behövs ut de fastigheter som är medlemmar, så den latenta skulden följer fastigheten, inte den person som var ägare när lånet tecknades.

Latar sig styrelsen med uttaxeringen kan styrelsens medlemmar få betalningsansvar alternativt så kan en syssloman få genomföra uttaxeringen.

Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter skrev:
43 § Räcker ej tillgängliga medel till betalning av klar och förfallen skuld för vilken föreningen svarar, skall styrelsen utan dröjsmål upprätta och på föreningsstämma framlägga särskild debiteringslängd samt omedelbart uttaga vad som fordras.

Försummar styrelsens ledamöter vad som åligger dem enligt första stycket, är de solidariskt ansvariga för skulden. Är försummelsen uppenbar, förordnar länsstyrelsen på borgenärens yrkande syssloman att debitera och uttaga vad som fordras. I fråga om ersättning till sådan syssloman äger 33 § andra stycket motsvarande tillämpning.
Ekonomiskt är det oftast gynnsammare för privatpersoner att låna.

Om föreningen är så stor och har slöa medlemmar (kanske sommarstugor och obebyggda tomter) så kanske en större inbetalning leder till väldigt mycket arbete och att föreningen lånar är att föredra.

Ett alternativ är att höja avgiften några år innan renoveringen sker. Om avgiftshöjningen redan skett finns dels en del av pengarna redan insamlade och dels minskas risken att medlemmar sätter sig på tvåren när allt redan är igångsatt. För många kommer "sätta sig på tvåren" beslutet när man rent konkret krävs på en större summa pengar. Banken kan också bli mer medgörlig om avbetalningen är "säkrad" på kort tid med de avgifter som redan inbetalas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad är det för renovering som ska göras ? Vad hade samfälligheten avsatt för medel ?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här finns en forskningsrapport från Hans Lind på KTH om marknaden för lånegivning till samfällighetsföreningar.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:901437/FULLTEXT01.pdf

Enligt rapporten erbjuder marknaden dyrare blancolån eller inte alls lån (SBAB). Tyvärr kan ju ränteavdrag heller inte göras för dessa lån av medlemmarna vilket ytterligare fördyrar dem jämfört med att delägarna själva tar lån.
 
  • Gilla
Bergsee och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju se det som ett stort misslyckande när man kommer till en sånhär situation. Det bevisar bara att avgiften till samfälligheten är för låg och det lär ju knappas finnas kvar andra medel som ska täcka annat underhåll
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag är tveksam till om samfälligheter bör låna ö.h.t. Föreningen förvaltar en anläggning och kan ta ut kostnaden för alla åtgärder från medlemmarna. Nyckeln här tror jag ligger i att göra en långsiktig renoveringsplan för vad det nu är som ska renoveras och sedan taxera medlemmarna för kostnaden enligt andelstalen. Hur de sedan väljer att betala är deras ensak. Men utan att veta vad föreningen förvaltar (väg, vatten, avlopp, kabel-TV) och vad som ska åtgärdas är det omöjligt att ge mer än väldigt allmänna råd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lagstiftaren har ju tänkt sig att det ska fonderas medel för underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen som är samfälld och av kommunalteknisk natur. Föreningens styrelse ska också upprätta en underhålls- och förnyelseplan som ska innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek skall kunna bedömas. Detta finns i 19 § av samfällighetslagen.

Men det finns ju inget i lagen som förhindrar lånefinansiering som komplement till fonderingarna.
 
Berätta vad som skall göras i vägföreningen/vägen.
Som nybakad ordförande kanske du inte sitter inne med nödvändiga kunskaper om hur en väg skall skötas, eller vägförening för den delen. Nu ska jag inte klanka på dig, det är inte meningen, utan jag vill se vad som är dåligt med vägen och att belysa det kan ge mycket input från många om att kanske skiva elefanten. Typ dikesgrävning ett år, slyrensning nästa år eller vad som nu krävs och att göra det i rätt ordning.
Det sitter många vägmästare och ekonomer här med kunskap :)

Lycka till.
/W
 
Hej!

Jag ska försöka svara alla ovanstående kommentarer här...

Det är en samfällighetsförening enligt lagen om samfälligheter, 11 fastigheter i ett bostadsområde som förvaltar gemensamma garage i huvudsak. (Därutöver lite mark, gemensamt vatten och soptömning etc.) Det är renovering av garagen det handlar om.

Ja, den var misskött. När jag tog över (som nyinflyttad) fanns en skuld, ingen underhållsplan och inget fonderat. (Jag känner till att det var mot samfällighetslagen, men vill inte börja med att stämma mina grannar...)

Nej, jag har inte kunskapen själv, därför tog jag en fastighetskonsult till hjälp som har skapat en underhållsplan. Renoveringar behöver göras inom några år, men därefter har vi 30-40 år på oss igen. Därför är det tråkigt att pytsa ut massa pengar under kort tid, när vi egentligen har råd under längre tid utan några höjningar. (Jag har infört flera åtgärder för att minska andra kostnader, men det kommer ta tid att bygga upp en fond som täcker renoveringen.)

Tack för alla tips och synpunkter!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.