R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Hej!
Alla priser till privatperson skall redovisas inkl.moms.
Momsen skall redovisas separat på offerten.
Annars kan det verka missvisande.
Mvh Sigge
 
S Stig H Olsson skrev:
Har jobbat med tak i 10 år.

Priserna på råvaror har gått upp kraftigt sista året. På ett tak är ökningen c:a 100-115kr / kvm ex moms. Generellt ligger materialet på c:a 450 kr / kvm ex moms. Sen är det alltid faktorer som styr som tex antal genomföringar, huvar. Fasad höjd osv. Notera att candor pannan är betydligt dyrare än tex palema benderit. Jag skulle säga att det är en hårfin gräns på rot fusk med för låg redovisad material kostnad gentemot den faktiska kostnaden. Arbeteskostnaden är helt ok. Tidsåtgång för man bör vara 5-7 dagar inkl ställningsbygge beroende på väder och hur effektiva dom är. Förövrigt en bra offert. Kul att som specar val av takduk. T tak Evo är bra så inget att säga om det. Finns betydligt billigare takdukar men sämre att jobba med. Vore kul att veta vilken typ av plåt till gavelplåt, fotplåt, beslag osv. 0.5 eller 0.6. polyester eller greencoat. Dimension på läkt 25x48? Eller 25x38. 25x48 är att föredra.

Lycka till.
Tack för input! Jag ringde upp firman igår och hörde mig för kring diverse frågetecken och upplevde återigen proffsigt och trevlig bemötande. Läkten är 25x48, plåten kunde han inte svära på men sa att det är greencoat eller hardcoat från plannja. Mögelstopp glömde jag fråga om men det står ju i offerten att det monteras "vid behov". Ska kolla upp detta.

Ang. plåtarbeten; Gammalt expansionskärl tas bort. Något rör till avloppet som jag glömt namnet på tas bort och byts till en "avloppsluftare". Huven till spisfläkten kommer ses över och ev. målas om jag anser att det räcker. Likaså stora skorstenen som tyvärr är asful kommer ses över och ev. endast målas. Om jag vill klä in den kommer det troligtvis kosta runt 15-20k pga. krånglig konstruktion enligt firman. Vi kom överens om att vi ser över om vad jag vill måla och vad jag ev. vill byta till nytt men detta påverkar såklart priset.


N Nordsjö skrev:
Jag tycker nog det verkar rimligt med både arbetsbeskrivningen, materialkostnaderna och summeringen. Skulle dock räkna ca 10% utöver detta för att kunna vara på säkra sidan om det skulle uppstå kostnader som det i dagsläget inte gått att upptäcka. Alltså kostnader som berör underliggande tak (under pappen). Summan hamnar ju runt (inkl moms) på: 156 000,00kr enligt offerten du bifogat vilket verkar rimligt vid takbyte. Men var som sagt beredd på att lägga på ca 10% för att vara på den säkra sidan.

Annars kör på!
Efter kontroll av vind känner jag mig rätt lugn men skulle det vara något ruttet som upptäcks under papp så ingår i alla fall 10kvm nytt undertak.


Ussee Ussee skrev:
Låter som ett rimligt pris tycker jag. Jag har ungefär samma offert i förhållande till kvadraten. Dock har de hållit på i 3 månader och fortfarande inte klara. Men jag återkommer om detta när allt är löst.
Usch, låter inte alls kul. Hoppas det löser sig till slut.


P Peobjörn skrev:
Tänkte också på färdigstrykningen. Takfotsbrädan är ju svåråtkomlig när väl hängrännorna är monterade.
Det blir nog så att jag färdigstryker takfotsbrädorna innan de monteras. Kanske likaså vindskivorna.

S samohT1 skrev:
Hej!
Här lovas väldigt lång garanti, hur är den dokumenterad utifall företaget inte finns kvar mer än till arbetet är utfört?
Se till att det finns en försäkring som täcker dessa 40-år, knappast troligt att takentreprenören betalat för det.
En annan sak är att Benders utlovar 30-års frostskyddsgaranti på pannorna, under förutsättning att man använder deras produkter och följer deras montageanvisning, står inget om det i offerten, att man t.ex använder rätt dimension på läkten, ser inte det heller.
Vidare står att man bl.a delar besiktningsprotokollet efter utfört arbete, vem besiktigar, gör entreprenören det själv? vad är den i så fall värd? Här kan föreligga jäv.
Var försiktig, det finns alldeles för många som lovar guld och gröna skogar men det är inget värt när det kommer till kritan.
Kräv att ni skriver ett kontrakt där de intygar att de följer leverantörens anvisningar samt att man följer AMA, får du det har de svårt att komma undan. Ett sånt här uppdrag lyder under konsumenttjänstlagen vilket man ofta inte känner till och den är bra för konsumenter under förutsättning att det finns någon form av kontrakt eller beställningsskrivelse.
Hos konsumentverket kan ni hitta Hantverkarformuläret, använd det. Där kan ni även läsa och se Konsumenttjänstlagen
Thomas, (Besiktningsman)
Bra input. Bifogat med offert fick jag en kopia (exempel) på garantibevis från takfirman som där intygar "40års funktionsgaranti på takpapp och dess utförande". Står även saker som "Garanti för pannor och takplåt gäller materialtillverkarens garanti" och "XX garanterar att underlagstäckning, produkten -vårt montage är vattentät under garantitiden...." ".."XX ansvarar inte för följdskador som kan uppkomma vid läckage".

Bör ett kontrakt som intygar att de följer leverantörs anvisningar upprättas eller räcker ovan ("funktionsgaranti.....dess utförande")? Är det vanligt att privatpersoner kräver ett sådant?

Ska kolla hur det är med besiktning för det är klart man inte vill ha den från samma firma som gjort jobbet. Då får jag ta in en extern besiktningsman helt enkelt.


När jag hade firman på luren igår frågade jag även hur de jobbar och vad de har för grejor. Till svar fick jag att de jobbar på ett effektivt sätt, har egen lift som lyfter upp pannor, egna ställningar etc. Jobbar oftast 6 man på taket, ibland 1-2 extra när projektledaren också hjälper till. Låter som sagt seriöst och jag tror och hoppas de gör ett så bra jobb som de utlovar. Förhoppningsvis har vi ett resultat om 2-3 månader.

För övrigt har jag fått OK från byggnadnämnden att ändra kulör och/eller byta från 2- till 1-kupiga pannor (av estetiska skäl). Ska nu be om en uppdaterad offert och se hur mycket det gör på priset...

//MR
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Tack för input! Jag ringde upp firman igår och hörde mig för kring diverse frågetecken och upplevde återigen proffsigt och trevlig bemötande. Läkten är 25x48, plåten kunde han inte svära på men sa att det är greencoat eller hardcoat från plannja. Mögelstopp glömde jag fråga om men det står ju i offerten att det monteras "vid behov". Ska kolla upp detta.

Ang. plåtarbeten; Gammalt expansionskärl tas bort. Något rör till avloppet som jag glömt namnet på tas bort och byts till en "avloppsluftare". Huven till spisfläkten kommer ses över och ev. målas om jag anser att det räcker. Likaså stora skorstenen som tyvärr är asful kommer ses över och ev. endast målas. Om jag vill klä in den kommer det troligtvis kosta runt 15-20k pga. krånglig konstruktion enligt firman. Vi kom överens om att vi ser över om vad jag vill måla och vad jag ev. vill byta till nytt men detta påverkar såklart priset.




Efter kontroll av vind känner jag mig rätt lugn men skulle det vara något ruttet som upptäcks under papp så ingår i alla fall 10kvm nytt undertak.




Usch, låter inte alls kul. Hoppas det löser sig till slut.




Det blir nog så att jag färdigstryker takfotsbrädorna innan de monteras. Kanske likaså vindskivorna.



Bra input. Bifogat med offert fick jag en kopia (exempel) på garantibevis från takfirman som där intygar "40års funktionsgaranti på takpapp och dess utförande". Står även saker som "Garanti för pannor och takplåt gäller materialtillverkarens garanti" och "XX garanterar att underlagstäckning, produkten -vårt montage är vattentät under garantitiden...." ".."XX ansvarar inte för följdskador som kan uppkomma vid läckage".

Bör ett kontrakt som intygar att de följer leverantörs anvisningar upprättas eller räcker ovan ("funktionsgaranti.....dess utförande")? Är det vanligt att privatpersoner kräver ett sådant?

Ska kolla hur det är med besiktning för det är klart man inte vill ha den från samma firma som gjort jobbet. Då får jag ta in en extern besiktningsman helt enkelt.


När jag hade firman på luren igår frågade jag även hur de jobbar och vad de har för grejor. Till svar fick jag att de jobbar på ett effektivt sätt, har egen lift som lyfter upp pannor, egna ställningar etc. Jobbar oftast 6 man på taket, ibland 1-2 extra när projektledaren också hjälper till. Låter som sagt seriöst och jag tror och hoppas de gör ett så bra jobb som de utlovar. Förhoppningsvis har vi ett resultat om 2-3 månader.

För övrigt har jag fått OK från byggnadnämnden att ändra kulör och/eller byta från 2- till 1-kupiga pannor (av estetiska skäl). Ska nu be om en uppdaterad offert och se hur mycket det gör på priset...

//MR
Vilken firma är det?

/F
 
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Ser ut som en riktigt bra offert. Ni kan nog känna er trygg med väl investerade pengar Vart i landet är detta?
 
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Tycker offerten ser bra ut. Tydlig och välspelad. För tilläggsarbeten tar han 490 kr ex moms, men om man räknar med att de tar 600 kr/tim så motsvarar 75000 kr 125 tim vilket i sin tur motsvarar 8 pers i 2 dagar. Tycker priset är rimligt men är de så väl organiserade att 8 pers kan jobba samtidigt utan att gå på varandra? Jag skulle nog tolka det som 1 dag för upp- och nermonterande av ställningar och 2 dagar takjobb. På 5 personer så motsvarar det ung samma antal timmar. Summa summarum: Bra anbud, rimliga priser.
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker också, som de flesta andra, att offerten ser väldigt bra ut. (Jag har byggt lösvirkeshus, renoverat mycket)

Det jag tänker på är fågelband som inte finns med i offerten. Kolla.

Det andra är att jag tycker du ska strunta i enkupigt tegel. Så mycket dyrare, så mycket svårare att lägga, risk för läckage och det syns knappast från marken.

Det tredje är att jag skulle låta firman måla vindskivorna. Det är bara stressande att måla de själv (tänk om det regnar).

Skorstenen behöver du förmodligen åtgärda. Det är nog billigare om du låter plåtslagaren som ändå är där, får plåtinklä skorstenen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker också, som de flesta andra, att offerten ser väldigt bra ut. (Jag har byggt lösvirkeshus, renoverat mycket)

Det jag tänker på är fågelband som inte finns med i offerten. Kolla.

Det andra är att jag tycker du ska strunta i enkupigt tegel. Så mycket dyrare, så mycket svårare att lägga, risk för läckage och det syns knappast från marken.

Det tredje är att jag skulle låta firman måla vindskivorna. Det är bara stressande att måla de själv (tänk om det regnar).

Skorstenen behöver du förmodligen åtgärda. Det är nog billigare om du låter plåtslagaren som ändå är där, får plåtinklä skorstenen.
Hej,
Under ”takfotsbeslag” på offerten står ju ”fågellist” med. Det är väl det du menar?

Jag har inte läst nånstans att risken är större för läckage med 1-kupigt jämfört med 2-kupigt. Är det verkligen så och vadå, beror det på utformningen då på något vis?

Vindskivorna kan vi måla nere i källaren så vädret är inget problem.

Hur vi gör med skorstenen är fortfarande oklart men det är möjligt att vi låter plåtslagaren klä in den. Jag har svårt att se att målning kommer duga. Hoppas även att man kan korta ner den. Några grannar (identiskt hus) har betydligt lägre skorsten så antar att de kortat ner och klätt in den tidigare. Vår skorsten är nog drygt 2m hög.

//MR
 
Hemmakatten
Allt som innebär att skorstenen ska tas ner och förkortas innebär att du måste ta dit en skorstensfejarmästare för att få godkänt att skorstenen duger och att rökkanalen fungerar. Möjligtvis har du också flera ventilationspipor i skorstenen. Alla dessa måste kontrolleras. Risken med en kortare skorsten är att draget/ventilationen inte fungerar som det ska. Kan vara bra att konsultera en skorstenfejarmästare innan ni gör nåt.

En kortare skorsten kan också innebära att röken inte stiger utan lägger sig ned runt ert hus vilket inte är bra.

En inklädning av en plåtslagare behöver ni inte anmäla till sotaren och är förmodligendet billigaste alternativet.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Jag har ett liknande hus i Stockholm med betongplattor. Alla offerter jag har fått har landat runt 200.000 efter ROT vilket känns dyrt
På den relativa skalan, dvs kostnad för takbyte dividerat med värdet för ditt hus så är ditt takbyte billigare.

Bor själv i Skåneland och om jag ska arbeta i Stockholmsområdet så kostar det mellan 50% - 80% mer för kunden mest pga att jag har mycket extra kostnader för att vara i Stockholmsområdet.
 
lunnabo lunnabo skrev:
På den relativa skalan, dvs kostnad för takbyte dividerat med värdet för ditt hus så är ditt takbyte billigare.

Bor själv i Skåneland och om jag ska arbeta i Stockholmsområdet så kostar det mellan 50% - 80% mer för kunden mest pga att jag har mycket extra kostnader för att vara i Stockholmsområdet.
Ser inte varför det skulle vara mycket dyrare att jobba i Stockholmsförort jämfört med landsbygden, bortsett från om man har längre ressträcka då?
 
T TobiasStockholm skrev:
Ser inte varför det skulle vara mycket dyrare att jobba i Stockholmsförort jämfört med landsbygden, bortsett från om man har längre ressträcka då?
Då är du sannolikt inte heller särskilt begåvad.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Då är du sannolikt inte heller särskilt begåvad.
Oj här håller vi hög nivå ser jag
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Oj här håller vi hög nivå ser jag
Nej, du håller en låg nivå.
"Oj här håller vi hög nivå ser jag"

Vill du närma dig min nivå?

Oj, här håller vi hög nivå ser jag.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
fredri_k fredri_k skrev:
Bytte tak precis, Skaraborg. cirka 210kvm totalt med hus / garage. Basic betongpannor ala benders candor, läkt, papp, plåtarbete, vattenavrinning nya rör o så. 140k efter rot… Liten ort och företag som jobbar enbart med tak. Grundmålade vindskivor och har inga ränndalar eller dylikt som komplicerar. Vanligt lutande tak så att säga
Vill du dela med dig av namnet på den firman? Bor i Skaraborg och i behov av ett takbyte. Vore uppskattat, mvh Linnéa
 
linneac linneac skrev:
Vill du dela med dig av namnet på den firman? Bor i Skaraborg och i behov av ett takbyte. Vore uppskattat, mvh Linnéa
Intressant fråga då till dig.
Fick du med nocktätning, fågellist, skruvade/spikade pannor i randzooner med RF spik/skruv, läkt i rätt dimension samt den nya råsponten (kallas nu underlagsspont i AMA) som är rillad på ena eller båda sidorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.