I Ironside skrev:
Återigen, jag har inte förutspråkat någon varning direkt på produkten, jag hoppas inte du läser manualer som du läser mina poster.

Och återigen, känns det ändå inte lite rimligt att man placerar varningar för en specifik funktion i nära anslutning till beskrivningen av denne? Särskilt med tanke på att det inte är ovanligt att människor bara läser funktionsbeskrivningen när det är dags att användas.

Tänk dig såhär, du köper en IKEA Ugn, du använder den sparsamt under säg 2-3 år. Tiden kommer då det är dags att köra pyrolys på ugnen för första gången. Vad gör du nu? I ditt fall har du ju redan läst manualen för 2-3 år sen, kommer du ihåg i detalj hur det går till? Kommer du ihåg just de risker som föreligger med denna funktion? Risken är nog stor att du plockar fram den där manualen för att läsa just funktionstexten för pyrolysfunktionen. Är det då inte rimligt att man då också blir påmind om riskerna i nära anslutning till funktionstexten?
Enkelt man tar fram manualen igen för att kolla hur man.
 
I
B BSOD skrev:
Det kanske var fågelns manual som var bristfällig... eller säljaren till fågeln som inte informerat ordentligt om farorna med pyrolys.

Som djurägare får man ju ta reda på vilka specifika faror som finns i omgivningen för sina djur.
Haha, du har inte fel!
 
Jag var tvungen att leta rätt på manualen till min ugn. En siemens. De nämner inte med ett ord om om fåglar eller gaser. Däremot varnar. De väldigt mycket om att luckan blir varm.
Bläddra igenom hela manualen.
Så något större problem verkar det vara
 
I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Enkelt man tar fram manualen igen för att kolla hur man.
Här är manualen till en IKEA ugn som har pyrolys : https://www.ikea.com/se/sv/manuals/mirakulos-ugn-pyrolytisk__AA-1411263-3.pdf

Pyrolysfunktionen finns på sidan 44 i manualen, där beskrivs flödet och ett par varningar. När det gäller varningen för fålgar och reptiler hittar man detta på sidan 33 under Säkerhetsföreskrifter.

Så då är frågan, när du ska köra pyrolys så läser du alltså funktionsbeskrivningen för pyrolys och sen hela kapitlet om Säkerhetsföreskrifter? Egentligen läser du säkerhetsföreskrifter alltid efter att du läst på en funktion i efterhand?

Jag köper att riskerna i detta fall troligen är små, men frågan är varför inte varningarna ligger iallafall i anslutning till funktionsbeskrivningen?
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag var tvungen att leta rätt på manualen till min ugn. En siemens. De nämner inte med ett ord om om fåglar eller gaser. Däremot varnar. De väldigt mycket om att luckan blir varm.
Bläddra igenom hela manualen.
Så något större problem verkar det vara
Sökte upp en random Siemens inbyggnad ugn och där nämner man mycket riktigt inte häller något om riskerna för fågel och reptiler.

Undra hur ofta problemet uppstår. Oavsett så skadar det uppenbarligen inte att nämna det i anslutning till funktionsbeskrivningen.
 
P
K koolla skrev:
Börja använda den. Fantastisk funktion. Men det kommer lukta lite under en halvdag. Fettet förbränns ju men det blir strålande rent.
Njae, grejen med pyrolys är att det inte sker någon förbränning. Det som pyrolyseras övergår till gasform utan förbränning.

Jag undrar dock om det verkligen är pyrolys som görs i en ugn med "pyrolysfunktion". Går det att skapa en syrefri miljö i ugnen?
 
P pmd skrev:
Njae, grejen med pyrolys är att det inte sker någon förbränning. Det som pyrolyseras övergår till gasform utan förbränning.

Jag undrar dock om det verkligen är pyrolys som görs i en ugn med "pyrolysfunktion". Går det att skapa en syrefri miljö i ugnen?
Ok. Men luktar gör det. Och funkar gör det
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att man inte läser manualen är enbart ens eget fel. Det är inte tillverkarnas fel.
Jag är böjd att hålla med. Bristfällig läsning av instruktionerna för potentiellt farliga maskiner får man nog se som att evolutionen är i farten.
 
P
I Ironside skrev:
Å
Tänk dig såhär, du köper en IKEA Ugn, du använder den sparsamt under säg 2-3 år. Tiden kommer då det är dags att köra pyrolys på ugnen för första gången. Vad gör du nu? I ditt fall har du ju redan läst manualen för 2-3 år sen, kommer du ihåg i detalj hur det går till? Kommer du ihåg just de risker som föreligger med denna funktion? Risken är nog stor att du plockar fram den där manualen för att läsa just funktionstexten för pyrolysfunktionen. Är det då inte rimligt att man då också blir påmind om riskerna i nära anslutning till funktionstexten?
Mycket rimligt. För att återknyta till manualen till min röjsåg som jag skrev om i ett tidigare inlägg så finns det varningssymboler med varningstext lite här och var i manualen som varnar för farorna som förknippas med instruktionerna i ett visst avsnitt. Mycket bra.

Jag håller helt med om att för en funktion hos en maskin som man använder mycket sällan (som pyrolysrengöringen i en ugn) är det mycket lämpligt att titta i manualen innan användning. Dels behöver man inte gissa hur man gör och dels ser man om funktionen medför potentiella faror som man kan ha glömt bort.
 
Vem placerar en levande varelse framför en ugn med pyrolys? Även om man inte visste om koldioxiden. Så röken som luktar borde tänka lite själv.
Själv skulle jag aldrig sitta framför ugnen med röken. Så varför skulle man på fullaste placera sina fåglar?
Alla som testat pyrolys vet.
Har man gjort det för så kan man kan inte vara så korkad att man placerar fåglarna vid ugnen och sedan lämnar lägenheten? Då är mer än lovligt dum
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vem placerar en levande varelse framför en ugn med pyrolys? Även om man inte visste om koldioxiden. Så röken som luktar borde tänka lite själv.
Själv skulle jag aldrig sitta framför ugnen med röken. Så varför skulle man på fullaste placera sina fåglar?
Alla som testat pyrolys vet.
Har man gjort det för så kan man kan inte vara så korkad att man placerar fåglarna vid ugnen och sedan lämnar lägenheten? Då är mer än lovligt dum
Detta var första gången. Så de visste nog inte. Undra om du visste detta första gången också?
 
K koolla skrev:
Detta var första gången. Så de visste nog inte. Undra om du visste detta förstaDey gången också?
Eftersom jag och de flesta andra här är tillräckligt smarta så skulle vi inte ha fåglar nära ugnen första gången man testar pyrolys. De flesta här vet att ugnen hettas upp ordentlig

Så jag tycker synd om fåglarna,. Men inte ägarna
 
I
Spontant känns det inte vidare hygieniskt att ha fåglar i köket, de skitar ner en hel del. Men var går gränsen när det kommer till pyrolys, är det lugnt att ha dem 5m bort men fortfarande i köket? Vissa planlösningar är öppna så då sitter köket ihop med vardagsrummet. Eller är det verkligen så att fåglarna måste vara inom 1 m från ugnen för att det ska vara en risk?
 
Jag läste på ett annat ställe att de haft fåglarna i ett annat rum, men möjligen med öppen dörr? Känns ju oavsett som en relativt hög risk när 4 av 5 fåglar dör inom bara någon halvtimme.
Men man behöver såklart inte tycka synd om paret för det, jag tycker också att det var synnerligen dumt gjort att lämna sina djur ensamma hemma med ugnen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.