Etiketter på en Grundfos membranhydrofor som visar teknisk information, bland annat volym och maxtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort fråga:
Om jag har en membranhydrofor måste jag då fylla på luft via nippeln i toppen?

Jag har testat att tömma den helt på vatten och sen startat pumpen och fyllt upp den igen. Dock kvarstår problemet att pumpen börjar jobba så fort jag tar lite vatten ur en kran vilket gör att om jag använder mycket vatten, så slår pumpen av och på hela tiden vilket leder till att motorskyddet löser ut
 
Ja, du måste fylla luft på toppen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, du måste fylla luft på toppen.

grymt!!
 
Skall du utnyttja den maximalt så börjar du med att titta på manometern vilket tillslagstryck pumpen har. Sedan stänger du av pumpen och öppnar kranen så att den blir trycklös. Därefter fyller du på med luft till strax under pumpens tillslagstryck. Slutligen stänger du kranen och startar pumpen.
 
Nu har jag tömt vattnet igen och var helt säker på att jag skulle behöva fylla på luft, men så blev det inte. Trycket i tanken låg på drygt 4 bar!!!
Nu har jag luftat ur så att trycket är 2 bar. Trycket håller gott till att spola på toa samt att fylla en spann med vatten utan att pumpen startar. Förhoppningsvis slipper jag nu de korta start och stoppen som leder till att motorskyddet löser ut.
 
Intressant!
Igår kväll började jag också sätta mig in i det här med expansionskärl, membranhydrofor och hydropress... Anledningen är att pumpen aldrig tystnade. Till slut drog jag sladden för att inte riskera överhettning av pumpen. Den lät konstigt, inte samma ljud som vanligt. Lite mer "metalliskt kluckande"... Vill inte köpa ny pump... Kollade om det var någon synbar felaktighet någonstans men det här blir man inte klok på i första taget. Källan 100 m in i granskogen var fylld till bredden så vatten finns. Och brunnen här utanför huset där rören samlas var också vattenfylld. Misstänkt läckage men det har ju regnat en del det senaste.
Så till min fundering.
Vi hade strömavbrott och allt var nedsläckt i förrgår. Kan hydropressen tömmas på vatten då? Som då skulle ge upphov till varför pumpen försöker bygga upp ett tryck igen från "noll". Har hänt förut vill jag minnas att pumpen låter lite annorlunda under processen vid byggandet av nytt tryck helt från "0". Hittade en liten manometer här som visar ca 4 bar. Testade hydroforen med kompressorn och mycket riktigt, den är på nästan 4 bar så de stämmer ju överens. Läste på nätet precis att de levereras med 1,5 bar. Så vad är bäst? Efter att ha pratat med svärfar tömde jag hydroforen på luft genom ventilen på toppen och lät pumpen bygga upp ett nytt tryck. Det gick till slut. Men kan strömavbrottet orsakat denna "hicka" i systemet, att allt vatten har runnit bort och nu har pumpen fått fnatt? Nu går pumpen igång så fort någon bara nämner ordet "vatten". Märkligt att det fortfarande är 4 bar trots att jag tömde den på luft innan.
Jag blir inte klok på det här.
Jag passade på att fylla på med "reningsgrus" i vattenfiltret när jag ändå höll på och har startat reningen manuellt så nu kör det runt i 17 min.
Jag har inte direkt preciserat en tydlig fråga, än men verkar det som om något är galet med vår VVS-anläggning? Jag kan väl inte trycka i MER luft i hydroforen om den redan är på 4bar. Max tillåtet tryck är visserligen 8,6 bar men här i tråden pratas det om arbetstryck på 1,5 bar som bra nivå.
Dessutom är expansionskärlet uppe på pannan på "0". Skumt. Allt är ju igång som det ska. Förutom pumpen som har fått virus.
Är det expansionskärlet som ska luftas? Det går inte, det sitter bara någon form av säkerhetsventil på toppen.
Vad gör jag?
 
  • Etikett på ett expansionskärl för dricksvatten, typ C2B-60, med volym- och tryckinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på VVS-system visar 4 bar, omgiven av rör och en hydrofor med etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar 4 bar tryck i ett VVS-system med mässingsventil och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display på en pumpkontrollpanel som visar tryck och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
B
Separera frågeställningarna i en egen tråd är mitt råd, istället för att lägga in nya frågor i en gammal tråd.

Du blandar även friskt mellan hydrofor och hydropress. Det är inte samma sak. Vad har du?

Expansionskärlet till värmesystemet är ett helt annat system, har inget med ditt vattenprover att göra. Separera problemen i olika egna trådar, så kan du säkert få hjälp att lösa dem var för sig.
 
Om bild 3 är för panna/värme ( rören från den ska vara kopplat till något värmerör ) så är det tomt i systemet, finns en ventil/kran som man fyller med, öppna sakta och se om manometern stiger sakta, hoppar den upp snabbt till 1,5 bar så är det antingen dåligt med luft eller hål i blåsan på kärlet. Det verkar som att ditt kärl är vattenanslutet på topp, då sitter det kanske en plastskiva underst, är gängad eller bara påtryckt och under den en bilventil, tryck lätt på piggen ,ska komma luft inget vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten när luft fylls på. Stiger trycket när det fylls med luft, ut med mer vatten tills trycket på luften är på rätt nivå ca 0,5 -0,6 bar.

Du har ett högt tryck 4 bar på foto 2 och är säkert där som pumpen stoppar när du öppnat en kran sjunker trycket fort då, bevisligen dåligt med luft i kärlet för vattnet eller om det är en hydrofon, dåligt med luft där med. Stäng alla kranar släpp ut allt vatten ur kärlet, fyll med luft till ca 2,3 bar och starta pumpen , håll koll att manometern går från noll till ca 4 bar och stannar.
 
Om vi delar på frågan. Först tappvarttnet. Jag gissar att du har en hydropress, då ska förtrycket vara något under starttrycket. 1,5bar är rimligt. Arbetstycket är en annan sak. Nu har du tappat ur så att det knappt finns luft kvar.
Stäng av pumpen, släpp ur vattnet och pumpa i luft till 1,5bar.

I värmesystemet ska förtrycket vara 0,5bar. Kolla det först. Om det är rätt fyller du vatten till 1bar. Annars fyller du luft till 0,5bar.
 
B BSOD skrev:
Separera frågeställningarna i en egen tråd är mitt råd, istället för att lägga in nya frågor i en gammal tråd.

Du blandar även friskt mellan hydrofor och hydropress. Det är inte samma sak. Vad har du?

Expansionskärlet till värmesystemet är ett helt annat system, har inget med ditt vattenprover att göra. Separera problemen i olika egna trådar, så kan du säkert få hjälp att lösa dem var för sig.
Hej BSOD,
Först av allt vill jag be om ursäkt att jag tog vid där en gammal tråd slutade; i min enfald har jag fått för mig att i forum ska man inte slösa med en massa nya trådstarter utan först söka på ämnet och se om man hittar något användbart. Jag hade visst fel.
Sen, jag erkänner.... Efter att googlat som en liten idiot igår råkade jag skriva hydropress en gång men sen hydrofor två gånger. Så förvirrat av mig. Det är alltså en hydropress. Den insatte listar dock snabbt ut det då det tydligt framgår av fotot på den gula dekalen: 56,8 liter. De brukar ju ligga på 60 l till skillnad från en normal hydrofor som vanligen rymmer uppåt 150 l för ett vanligt hushåll. Den inte riktigt lika insatte, likt mig själv, nödgas googla och ser det efter en första sökning på produktbeteckningen "C2B-60". Hydropress alltså.
Ok, vi skiter i expansionskärlet. Inbillade mig att det kunde vara intressant för den nyfikne och hjälpsamma att känna till status på omkringliggande apparatur. Så dumt av mig att tro det. Skall inte upprepas.
Men nu ska jag sluta vara dryg så nu är vi kvitt. Vi kan ju inte få ett seriöst forum att likna nån jävla FB-tråd.
Fokus nu....
Vad kan jag göra för att pumpen inte ska starta så ofta? Efter lite eftersökningar misstänker jag att det inte ska fyllas på mer luft i hydropressen då den redan ligger på 3,9-4 bar. Jag tömde dock ut en hel del luft ur den som jag så här i efterhand misstänker var fel gjort av mig. Jag vet ju inte vad den hade för tryck initialt eftersom den lilla manometern satt nere vid golvet något dumt placerad i mitt tycke.
Tacksam för ALL input som kan hjälpa mig framåt i detta lilla problem. Även från dig BSOD. Btw, kul namn, kraschar datorn ofta? Förlåt, jag kunde inte låta bli. ;)
 
Tack, såg inte de två senaste inläggen. Jag kollar detta och återkommer.
 
Om du läser svaren så kommer du långt. Mitt svar ovan tex. Jonaserik skrev ett liknande svar. Samtidigt som jag skrev.
 
Pannan
Jag provade att försiktigt fylla på vatten i det röda expansionskärlet. Det gick bra. Manometern reagerade direkt och steg sakta till 0,5 bar. Och mycket riltigt, det kom lite luft i botten. Där satt ju en liten vetil också. Men hur vet jag om mängden luft är ok? På dekalen står det att "Gas charge 0,5 bar" och "Max working pressure 3,0 bar". Hur töms den på vatten? Genom bottenvetilen?!

Hydropressen
Nu när jag trycker lite på avluftningen så skvätter det lite. Är det för mycket vatten i den eller är den trasig? Högt tryck är det ja, uppe på nästan 5 bar nu i morse. Tömde luft ner till 3,9 bar. Men hur tömma den på vatten? Det är bara en enorm slang i botten. Jag vill helst inte använda den stora rörtången i onödan.... edit. Nu testade jag en ventil vid manometern som visar ca 4 bar. Släpper jag lite på den sjunker trycket, pumpen går i gång vid 3 bar och det ökar upp till 5 bar och pumpen slutar.
 
Redigerat:
Hydropressen : Pumpens till-och-frånslag styrs av tryckvakten och inget annat !
Om den är inställd på intervallet 3-5 bar, så ska du koncentrera dig på att :
1 Slå ifrån spänningsmatningen till pumpen.
2 Gör systemet trycklöst på vattensidan genom att öppna en kallvattenkran och låt den vara öppen.
3 Pumpa i luft till c:a 2,7 bar ( = straxt under tillslagstrycket )
4 Stäng vattenkranen och slå på spänningen till pumpen .
5 Kontrollera att till-och-frånslagen är riktiga. Om de inte är det, så har du andra fel än mängden luft i systemet.
 
  • Gilla
JEGS
  • Laddar…
Pannan: Då har du för lute luft. Det var därför jag skrev att fu skulle kolla förtycket först. Det kan man inte kolla när systemet är trycksatt.

Du har fått svar på de här frågorna tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.