Jag har via jobbet fått ett erbjudande om att få beställa komplett elcentral från Hager och jag fastnade för quickconnect-systemet.

JFB och säkringarna är ju enkelt, men..
Jag blir dock inte klok på alla alternativen av skenor?

och finns det någon skena eller modul som kan användas mellan huvudbrytaren och JFB så man ”slipper” blanda kablar och skena?

En öppen elcentral med quickconnect-system, säkringar, och olika skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hackatall skrev:
Jag har via jobbet fått ett erbjudande om att få beställa komplett elcentral från Hager och jag fastnade för quickconnect-systemet.

JFB och säkringarna är ju enkelt, men..
Jag blir dock inte klok på alla alternativen av skenor?

och finns det någon skena eller modul som kan användas mellan huvudbrytaren och JFB så man ”slipper” blanda kablar och skena?

[bild]
Du blandar inte kablar och skena eftersom de inte sitter på samma plats på säkringarna/jordfelsbrytarna.
Skruven som håller fast skenan på en vanlig säkring (ej quick) används bara när man behöver dra fast en ledning. Skenan hålls fast med fjäderbelastning på quick.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D
Ja det finns många varianter på skenor:
  • Vanlig skena för 1, 2, 3 eller 4 faser. 1 eller 3 är väl det som gäller? 2-fas är det Norge? 4-fas?!
  • Samlingsskena för JFB där N sitter till höger kräver en lucka där, vanlig funkar om N sitter till vänster
  • 63 A eller 80 A. 63 är 10 mm2 och lämplig.
  • Från få moduler ända upp till 1 meter
I framtiden kanske det finns extra-breda skenor som tar ut från huvudbrytare (HB) vidare in i JFB utöver dagens funktion. JFB skulle då behöva både in och ut på undersidan :geek:

Vanligt är att sätta HB på egen rad och på nästa rad starta med JFB.

Sedan kan man bygla ihop flera rader med en färdig bygel på 10 mm2. De kommer i olika längder. Den Hager jag köpte var 150 men radavståndet var 125 så det blev vanliga FK 6 istället
 

Bästa svaret

Mikael_L
För att göra en hager QC-central standard 1A så börjar man med en kapsling.
Sen en HB e2106000, som har mjukledare som man trär under DIN-skenan upp till ovan JFB.
Bredvid HB en JFB e2163820
Sen önskat antal säkringar, 1, 2 och trepoliga. Sätt gärna trepoliga först i raden/raderna. Vanligast är också att börja med de största förbrukarna, men inget krav.
Här en lista med säkringar och enummer.

Sen sätter man en överkopplingsbygel mellan varje rad med säkringar. En tvåradig central - en bygel, en treradig central - två byglar
Överkoppl.bygel e2290918

För att skruva in mjukledare ifrån HB samt dessa överk-bygl, så får man trycka bort flärparna över skruvarna på normkomponenterna.
En bit blå RK6 får man sätta mellan JFB till nollskenan också, ev även mellan PE och JFB.

Nu kopplar man in alla grupper, och gör allt klart, eller nästan klart.

Nu som sista steg trycker man på QC-fasskenor av lämplig längd. (genom att göra det först nu så har man haft mer plats för allt kopplande.
På en 13-modulers central ryms det en 9-pol e2108561 bredvid HB och JFB, en 12-mod e2108587 för rena säkringsrader. Sista platsen kan man lämna tom eller sätta en liten kort bit RK som kopplar in en sista säkring eller så köpa längre fasskenor och kapa.

Har man 18 modulplatsers centraler så är skenorna istället
15-mod e2108562
och 18-mod e2108563

Ändskydd vill man ha två av på varje fasskena
e2108602
och beröringsskydd på alla oanvända gafflar på fasskenorna
e2108636

Och så täckremsa över hål i centralen där det inte sitter säkringar/normapparater
e2281714

Vissa av dessa saker köper jag av andra märken för att de är lite billigare, men det är inte många tior det gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grod4n och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen kan vi krångla till det förstås, med flera JFB, PSA, grupper utan JFB, andra apparater, astrour osv.
Men en standard liten lägenhetscentral eller villa central bygger man ungefär sådär.
 
Mikael_L
FYI, det är samma fasskena till QC, som de andra säkringarna, så man kan kombinera olika på raden, bara viktigt att då komma ihåg att skruva fast icke QC mot fasskenan,
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack!
Jag såg att det även fanns vertikala fasskenor, är det något du har någon erfarenhet av? Tabell och bilder av vertikala fasskenor med artikelnummer och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har under mycket lång tid funnit den typ av "byglingsskenor" och dom fyller helt klart en funktion.Men är det mycket trångt är väl mk/rk det bästa alternativet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
FYI, det är samma fasskena till QC, som de andra säkringarna, så man kan kombinera olika på raden, bara viktigt att då komma ihåg att skruva fast icke QC mot fasskenan,
Råkade hamna i en tråd på Facebook där de hävdar att man inte kan kombinera Quick connect och dvärgbrytare med skruv från Hager. I min elcentral är det blandat. Jag har fasskenor från Hager som är 5-10 år gamla. Kan det vara något problem? Dvärgbrytarna med skruv är givetvis fastskruvade.
 
Mikael_L
Det är samma fasskena för både qc och skruv.
Och de har samma höjd för anslutningen på säkringarna.

Så det enda som gäller är att inte glömma att skruva åt överfallet på säkringarna utan quick connect.
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
 
Tack för svar. Jag tyckte att det lät mycket märkligt. Du skruvar alltså även QC vid högre A? Skruven bakom lilla plastflärpen? En del hävdar att den bara används om man vill ansluta kabel underifrån.
 
Mikael_L
Japp, bryter upp flärpen och skruvar sen.

Men jag ska väl inte säga att jag alltid gör det. Och det ska ju inte behövas, men jag börjar bli lite nojig när det blir högre strömmar, och snabbt varmt om det är det minsta övergångsmotstånd.

Jag sätter ju å andra sidan otroligt sällan upp någon säkring över 16A, skruvar ju mest med svagström faktiskt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är samma fasskena för både qc och skruv.
Och de har samma höjd för anslutningen på säkringarna.

Så det enda som gäller är att inte glömma att skruva åt överfallet på säkringarna utan quick connect.
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
Skruven på QC påverkar endast hissklämman, inte fasskenan.
Så både fel och väldigt onödigt🙃
 
  • Gilla
  • Wow
daddydj och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
Det påverkar som sagt inte alls. Jag har testat att dra åt skruven på QC ordentligt men det går att snäppa loss skenan utan problem ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.