Jag har via jobbet fått ett erbjudande om att få beställa komplett elcentral från Hager och jag fastnade för quickconnect-systemet.
JFB och säkringarna är ju enkelt, men..
Jag blir dock inte klok på alla alternativen av skenor?
och finns det någon skena eller modul som kan användas mellan huvudbrytaren och JFB så man ”slipper” blanda kablar och skena?
JFB och säkringarna är ju enkelt, men..
Jag blir dock inte klok på alla alternativen av skenor?
och finns det någon skena eller modul som kan användas mellan huvudbrytaren och JFB så man ”slipper” blanda kablar och skena?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du blandar inte kablar och skena eftersom de inte sitter på samma plats på säkringarna/jordfelsbrytarna.H hackatall skrev:Jag har via jobbet fått ett erbjudande om att få beställa komplett elcentral från Hager och jag fastnade för quickconnect-systemet.
JFB och säkringarna är ju enkelt, men..
Jag blir dock inte klok på alla alternativen av skenor?
och finns det någon skena eller modul som kan användas mellan huvudbrytaren och JFB så man ”slipper” blanda kablar och skena?
[bild]
Skruven som håller fast skenan på en vanlig säkring (ej quick) används bara när man behöver dra fast en ledning. Skenan hålls fast med fjäderbelastning på quick.
Ja det finns många varianter på skenor:
Vanligt är att sätta HB på egen rad och på nästa rad starta med JFB.
Sedan kan man bygla ihop flera rader med en färdig bygel på 10 mm2. De kommer i olika längder. Den Hager jag köpte var 150 men radavståndet var 125 så det blev vanliga FK 6 istället
- Vanlig skena för 1, 2, 3 eller 4 faser. 1 eller 3 är väl det som gäller? 2-fas är det Norge? 4-fas?!
- Samlingsskena för JFB där N sitter till höger kräver en lucka där, vanlig funkar om N sitter till vänster
- 63 A eller 80 A. 63 är 10 mm2 och lämplig.
- Från få moduler ända upp till 1 meter
Vanligt är att sätta HB på egen rad och på nästa rad starta med JFB.
Sedan kan man bygla ihop flera rader med en färdig bygel på 10 mm2. De kommer i olika längder. Den Hager jag köpte var 150 men radavståndet var 125 så det blev vanliga FK 6 istället
Bästa svaret
För att göra en hager QC-central standard 1A så börjar man med en kapsling.
Sen en HB e2106000, som har mjukledare som man trär under DIN-skenan upp till ovan JFB.
Bredvid HB en JFB e2163820
Sen önskat antal säkringar, 1, 2 och trepoliga. Sätt gärna trepoliga först i raden/raderna. Vanligast är också att börja med de största förbrukarna, men inget krav.
Här en lista med säkringar och enummer.
Sen sätter man en överkopplingsbygel mellan varje rad med säkringar. En tvåradig central - en bygel, en treradig central - två byglar
Överkoppl.bygel e2290918
För att skruva in mjukledare ifrån HB samt dessa överk-bygl, så får man trycka bort flärparna över skruvarna på normkomponenterna.
En bit blå RK6 får man sätta mellan JFB till nollskenan också, ev även mellan PE och JFB.
Nu kopplar man in alla grupper, och gör allt klart, eller nästan klart.
Nu som sista steg trycker man på QC-fasskenor av lämplig längd. (genom att göra det först nu så har man haft mer plats för allt kopplande.
På en 13-modulers central ryms det en 9-pol e2108561 bredvid HB och JFB, en 12-mod e2108587 för rena säkringsrader. Sista platsen kan man lämna tom eller sätta en liten kort bit RK som kopplar in en sista säkring eller så köpa längre fasskenor och kapa.
Har man 18 modulplatsers centraler så är skenorna istället
15-mod e2108562
och 18-mod e2108563
Ändskydd vill man ha två av på varje fasskena
e2108602
och beröringsskydd på alla oanvända gafflar på fasskenorna
e2108636
Och så täckremsa över hål i centralen där det inte sitter säkringar/normapparater
e2281714
Vissa av dessa saker köper jag av andra märken för att de är lite billigare, men det är inte många tior det gäller.
Sen en HB e2106000, som har mjukledare som man trär under DIN-skenan upp till ovan JFB.
Bredvid HB en JFB e2163820
Sen önskat antal säkringar, 1, 2 och trepoliga. Sätt gärna trepoliga först i raden/raderna. Vanligast är också att börja med de största förbrukarna, men inget krav.
Här en lista med säkringar och enummer.
Sen sätter man en överkopplingsbygel mellan varje rad med säkringar. En tvåradig central - en bygel, en treradig central - två byglar
Överkoppl.bygel e2290918
För att skruva in mjukledare ifrån HB samt dessa överk-bygl, så får man trycka bort flärparna över skruvarna på normkomponenterna.
En bit blå RK6 får man sätta mellan JFB till nollskenan också, ev även mellan PE och JFB.
Nu kopplar man in alla grupper, och gör allt klart, eller nästan klart.
Nu som sista steg trycker man på QC-fasskenor av lämplig längd. (genom att göra det först nu så har man haft mer plats för allt kopplande.
På en 13-modulers central ryms det en 9-pol e2108561 bredvid HB och JFB, en 12-mod e2108587 för rena säkringsrader. Sista platsen kan man lämna tom eller sätta en liten kort bit RK som kopplar in en sista säkring eller så köpa längre fasskenor och kapa.
Har man 18 modulplatsers centraler så är skenorna istället
15-mod e2108562
och 18-mod e2108563
Ändskydd vill man ha två av på varje fasskena
e2108602
och beröringsskydd på alla oanvända gafflar på fasskenorna
e2108636
Och så täckremsa över hål i centralen där det inte sitter säkringar/normapparater
e2281714
Vissa av dessa saker köper jag av andra märken för att de är lite billigare, men det är inte många tior det gäller.
Redigerat:
Jag blev varse om att jag inte lyckats få in länken till listan med olika säkringar i QC-systemet.
Så den kommer här:
Så den kommer här:
https://www.hager.se/e-katalog/elce...ytare/dvaergbrytare-6ka-quickconnect/5916.htmMikael_L skrev:
Råkade hamna i en tråd på Facebook där de hävdar att man inte kan kombinera Quick connect och dvärgbrytare med skruv från Hager. I min elcentral är det blandat. Jag har fasskenor från Hager som är 5-10 år gamla. Kan det vara något problem? Dvärgbrytarna med skruv är givetvis fastskruvade.Mikael_L skrev:
Det är samma fasskena för både qc och skruv.
Och de har samma höjd för anslutningen på säkringarna.
Så det enda som gäller är att inte glömma att skruva åt överfallet på säkringarna utan quick connect.
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
Och de har samma höjd för anslutningen på säkringarna.
Så det enda som gäller är att inte glömma att skruva åt överfallet på säkringarna utan quick connect.
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
Japp, bryter upp flärpen och skruvar sen.
Men jag ska väl inte säga att jag alltid gör det. Och det ska ju inte behövas, men jag börjar bli lite nojig när det blir högre strömmar, och snabbt varmt om det är det minsta övergångsmotstånd.
Jag sätter ju å andra sidan otroligt sällan upp någon säkring över 16A, skruvar ju mest med svagström faktiskt.
Men jag ska väl inte säga att jag alltid gör det. Och det ska ju inte behövas, men jag börjar bli lite nojig när det blir högre strömmar, och snabbt varmt om det är det minsta övergångsmotstånd.
Jag sätter ju å andra sidan otroligt sällan upp någon säkring över 16A, skruvar ju mest med svagström faktiskt.
Skruven på QC påverkar endast hissklämman, inte fasskenan.Mikael_L skrev:Det är samma fasskena för både qc och skruv.
Och de har samma höjd för anslutningen på säkringarna.
Så det enda som gäller är att inte glömma att skruva åt överfallet på säkringarna utan quick connect.
Jag brukar faktiskt även skruva qc-säkringar som har märkström på 20A eller mer, ibland även 16A.
Ja, det är nog både onödigt och kanske kan ses som lite fel. Men jag vill vara säker på bra kontakt när det börjar gå lite högre strömmar.
Så både fel och väldigt onödigt🙃
Det påverkar som sagt inte alls. Jag har testat att dra åt skruven på QC ordentligt men det går att snäppa loss skenan utan problem ändå.Mikael_L skrev: