B ByggarNicke skrev:
Det jag önskat att det funnits mer om att läsa är ngt större dammprojekt. Vi håller på att bygga en baddamm som även kommer innehålla flodkräftor på sikt. Tidigare har jag byggt pool på våra ställen men detta är första gången vi bygger en baddamm med viss filtrering. Tror detta kommer att bli stort och ett
alternativ till ”vanlig” pool framöver. Nere i Europa är det väldigt stort. Vårat projekt har pågått sedan i maj-21 och kommer att färdigställas under 2022. Just nu håller vi på att fylla upp dammen ca 350-400m3 ( det tar sin tid). Det hade varit så mycket lättare att göra detta projekt om ni hade gjort ett reportage av liknande bygge.
En lövblås hade underlättat avsevärt för vår del i denna period när löven faller det i dammen innan vi monterat skimmrarna som filtrerar bort nerfallna löv
 
Jag skulle vilja läsa om el-utredning/el-byte och sådant i gamla hus.

Har ett hus som är över hundra år gammalt. Det är tillbyggt och ombyggt i omgångar och elinstallationerna har slutat med att det finns 5 proppskåp i huset och en helt sanslös elförbrukning. Jag tror det hör ihop för jag använder inte så galet mycket el faktiskt.
I alla eljämförelsebolag tycks standardförbrukningen ligga på 25000kwh, mitt hus drar 36000. Helt obegripligt med tanke på att jag har bergvärme osv.
 
Jag skulle vilja se ett reportage om enkla sätt att göra ett hus mer hållbart och på så vis få ner de löpande kostnaderna. Alltifrån isolering, till om nya radiatorer kan minska uppvärmningskostnaderna jämfört med gamla etc. Hållbara lösningar.
 
Likt en annan medlem skulle jag vilja se fler steg för steg guider i hur man gör olika saker, exempelvis en guide i vad man kan göra själv i solcellsmontage. Sen skulle det vara intressant med reportage om just solceller, vad som är viktigt att tänka med garantier, batterilagring, optimerare och liknande. Just för att skapa en generell kunskap hos mig och andra som funderar på solceller, utan påverkan av företag som vill sälja just sina egna produkter.
 
Jag skulle vilja följa en serie om hur man får en fastighet att bli så nära självförsörjande som möjligt. El, vatten, avlopp, kompost, växter och hur man tar hand om skördarna, enklare djurhantering (ex bin, höns), ved m.m.
 
Läser gärna mer om jordkällare då det är något som blir mer och mer intressant då många vill utnyttja "gratis" kyla.
Gärna om vad man bör tänka på och även olika tekniker och hur man gör med ventilation, isolering osv.

En liten kurs i tunnbinderi kanske kan vara något också som jag tror många plus mig själv är nyfikna på. Vem skulle inte vilja ha en egen liten tunna stå på gården :)
 
Redigerat:
Jag skulle vilja ha en ”vita listan” där man kan lägga ut företagsnamn på hantverkare, KA etc som man är nöjd med. För att hjälpa andra som letar hantverkare.
 
Jag skulle vilja ha fler artiklar om hur man renoverar ett 1800-tals hus så det blir inom byggnadsvård men har 2000-tals standard inomhus. Att få ihop huset som en enhet med över 100 år mellan nytt och renoverat.
 
Vill se mer av olika idéer för att flytta vattenutkastare bort från husväggen och till en snygg fristående vattenpost i trädgården. Vi har själva kunnat gräva ner isolerad slang ända inifrån pannrummet och ut en meter ner i gräsmattan. Sedan har vi inte kunnat bestämma oss för hus det ska se ut i gräsmatten vid trädgårdslandet.
 
Med dagens alla energikrav och dyrare el,hantverkare m.m. så skulle det vara intressant med sammanställt dokument om ett hus där man ser över allt för huset som man kan spara pengar på. Man börjar med de snabbaste och lättaste billigaste lösningar sen till större ingrepp.
T.ex åtgärda drag i huset, Se över fönster,rätt temp inne,Vatten besparing, Isolering,värmesystem m.m.
Där man har så mycket kan man spara
 
JOSEF502 JOSEF502 skrev:
Jag skulle vilja se ett reportage om hur man flyttar ett helt hus, gammalt eller nyare, eller som i Kiruna där man flyttar nästan en hel stad. Hur mycket man lämnar kvar i huset innan man flyttar det skulle vara intressant att veta.
Sen vill jag läsa mer om prepping, hur man tex. klarar ett längre strömavbrott i ett hus och kanske några tester av saker som kan vara bra att behöva vid en krissituation.
Ser att du gjort en Pascalidou på mitt tävlingsbidrag #3
Hitta på något eget istället mupp :devilish:
 
Jag skulle vilja läsa mer om hållbart byggande/renovering.

Finns det ”fallgropar” i val av material som har extra stor miljöpåverkan, är svåra att återvinna, skapar stora biprodukter.

Åt andra hållet skulle jag och många andra vara intresserade av att veta vilka material osv är bäst? Sett utifrån klimat, hållbarhet.

Jag är intresserad av Makitan eftersom jag har andra Makita verktyg
 
T
Jag skulle vilja ha ett reportage om någon som gjort om den typiska "platta-på-mark" ifrån 70/80talet. Dvs den oisolerade/med isolering ovanpå och med helt eller delvis nedgjutna reglar.
Ett reportage om någon som kanske bilat ut rum för rum, och så att säga börjat om från början den vägen med isolering osv.
Hur gör man på bästa sätt om en sådan typ av platta för tex mer isolering och mindre risker? Kan man ens ha golvvärme med tanke på den omvända fukten som bildas? När jag googlat ang detta ser jag att jag inte är ensam med mina funderingar, men det är dåligt mer svar.

Gärna tester av fönster och dörrar. Samt även motordrivna garageportar.

Jag skulle även vilja ha mer tips/läsa mer om att växla av bärande väggar.
 
T
Jag skulle gärna se mer projektreportage. Där ni bygger olika saker och går igenom steg för steg. Lite som en bygguide.
Sedan skulle era premiummedlemmar kunna få access till byggbeskrivningarna som sedan samlades i ett arkiv.
Lite liknande Gör Det Själv tidningen/webbplatsen. Då skulle ni dessutom förmodligen få lite fler premiummedlemmar och dessutom sno medlemmar från GDS :).
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Magnus E K
Vill läsa mer om onödiga trädgårdsredskap som inte borde finnas.

Tar inte i en sån där med tång, men kan tänka mig att sticka in en lång pinne i handtaget och bära iväg till en granne som envisas med att köra en bensindriven i timtals varje höst. (Batteridriven är fortfarande onödig men något mindre destruktiv.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.