svårbegripligt!

jag mätte lite på den Shelly1 som jag har liggande och kopplade upp med 12V DC, den drog då 30mA i normalläge och 45mA när dess relä var draget – alltså runt en halv watt som mest och den blygsamma förbrukningen ställer alltså inga större krav på strömförsörjningen

jag testade också med att sänka matningsspänningen och reläet slutade att dra i trakterna av 8.5 Volt, men hela pucken slutade svara på tilltal när spänningen kröp ner till 7.5V – ett ganska litet spann (mindre än jag trodde) där Shellyn skulle kunna vara responsiv i appen men oförmögen att dra reläet

jag förstår inte varför reläet skulle slå ifrån (intermittent)
– och du har inget anslutet till SW-ingången på din Shelly (som skulle kunna råka växla reläet)?
– inga aktiviteter synliga i händelseloggen (pratbubblan uppe till höger)?

möjligen kan man sätta Settings | Button Type | Detahed Switch (som beskrivet i ett tidigare inlägg) för att undanröja oavsiktliga manövrar – men det låter långsökt

och det är förstås inte din Weekly Schedule som är inne och fixar och donar?
 
harka harka skrev:
svårbegripligt!

jag mätte lite på den Shelly1 som jag har liggande och kopplade upp med 12V DC, den drog då 30mA i normalläge och 45mA när dess relä var draget – alltså runt en halv watt som mest och den blygsamma förbrukningen ställer alltså inga större krav på strömförsörjningen

jag testade också med att sänka matningsspänningen och reläet slutade att dra i trakterna av 8.5 Volt, men hela pucken slutade svara på tilltal när spänningen kröp ner till 7.5V – ett ganska litet spann (mindre än jag trodde) där Shellyn skulle kunna vara responsiv i appen men oförmögen att dra reläet

jag förstår inte varför reläet skulle slå ifrån (intermittent)
– och du har inget anslutet till SW-ingången på din Shelly (som skulle kunna råka växla reläet)?
– inga aktiviteter synliga i händelseloggen (pratbubblan uppe till höger)?

möjligen kan man sätta Settings | Button Type | Detahed Switch (som beskrivet i ett tidigare inlägg) för att undanröja oavsiktliga manövrar – men det låter långsökt

och det är förstås inte din Weekly Schedule som är inne och fixar och donar?
Ändrade Detahed Switch och det verkade faktiskt funka.
Nu har den gått flera timmar.
Tack för all hjälp och för att du står ut med alla mina frågor
 
R
J jonaslatt skrev:
Ändrade Detahed Switch och det verkade faktiskt funka.
Nu har den gått flera timmar.
Tack för all hjälp och för att du står ut med alla mina frågor
Det tyder på att något "stör" ingången till den grad att den tror en knapptryckning skett. Inte helt ovanligt om man har långa ledningar dragna till en knapp parallellt med andra ledning med hög ström. Då kan induktans göra att spänningen stiger tillräckligt för att det ska ske.

I ditt fall tyder det väl snarare på att något i elektroniken i pelletspannan skapar magnetfält som ger samma fenomen. Bra att det löste sig genom att sätta knappen detached. Ett annat sätt hade troligen varit att flytta pucken en bit från pannan.
 
ja visst går det att åstadkomma! det är väl liksom tanken dom hade ;)

det finns två varianter på vad Shellyn kan ta sig för:
– direkt kontroll av det inbyggda reläet, och/eller
– trigga en extern mottagare via ett URL-anrop

alla händelser, temperaturgränser, för både över-/underskridande definieras separat för maximal flexibilitet

när man kopplar in temperaturadaptern så dyker det upp lite fler inställningsmenyer i Shelly-appen, jag bifogar några screenshots:

Screenshots av inställningsmenyer i Shelly-appen för temperaturstyrning och URL-händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


av din fråga att döma ;) så tolkar jag det som att pannan tuffar på med Shellyn i drift, och att det inte förekommit några ofrivilliga/oväntade avstängningar på ett tag

jag tycker att detta med Detached strömbrytare verkligen var ett långskott, jag tror inte att pucken fångar upp några störningar speciellt inte om den aldrig var ansluten eller att det inte syns några aktiviteter i händelseloggen (pratbubblan uppe till höger i appen) – men det kan vara att något annat råkade trilla på plats samtidigt...

sen ska väl du ha en eloge för ditt tålamod också :D
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Stämmer bra. Brännaren funkar kanon nu med shelly. Har ställt in schema så nu går den bara på nätterna.

Det får bli att beställa hem en sån temperatur sensor.
Funkar detta ihop med min nuvarande shelly eller behövs en ny till detta?.

När den kommer hem behövs säkert hjälp igen.

Men med temperatursensorn inkopplad i pannan kan jag med hjälp av temperaturen i appen se om pannan är på eller av eallafall. Skulle jag lyckas få ett mejl när temperaturen är låg (panna avstängd) så är det dröm läge. Men om jag lyckas är en annan sak.
 
B
Antog att du har shelly 1 eller shelly 1pm...
 
(y) så bra!

det ska gå bra att koppla till detta till din existerande Shelly – satsen innehåller en adapter, samt en till tre temperatursensorer

skulle inte tveka att köpa till minst en sensor mer än vad jag planerar för (de kostar som sagt cirka 20 kr styck) då man aldrig vet vad man kommer på att mäta upp härnäst...(rumstemperaturen, rörledningstemperaturen osv)

ska du bara köpa den från Shelly direkt så kan möjligen frakten bli hög (om man inte passar på och köper lite annat godis); jag såg att den finns hos Dustin ockå – googla Temperature Sensor AddOn for Shelly

vill minnas att sensorn kommer med en sladd (tre ledare) på en meter, men den går att förlänga (någon meter borde vara problemfritt i alla fall)

har du kunnat verifiera om du har ett [potentialtfritt] driftlarmsrelä mellan plint 5&6 då?
 
harka harka skrev:
jag skulle:
– först verifiera att det inte finns någon spänning pålagd (från styrkortet) på plint 5 och 6, genom att mäta spänning mot jord för femman och sexan, dessa båda mätningarna bör visa noll volt

– sedan mäta resistansen mellan 5&6 och den bör vara "oändlig", eller "OL" eller så

– skapa ett fel så att röda lampan tänds (och kanske lyssna efter ett relä-klick från styrkortet) och mäta resistansen mellan 5&6 som då bör vara nära 0 ohm
harka harka skrev:
jag skulle:
– först verifiera att det inte finns någon spänning pålagd (från styrkortet) på plint 5 och 6, genom att mäta spänning mot jord för femman och sexan, dessa båda mätningarna bör visa noll volt

– sedan mäta resistansen mellan 5&6 och den bör vara "oändlig", eller "OL" eller så

– skapa ett fel så att röda lampan tänds (och kanske lyssna efter ett relä-klick från styrkortet) och mäta resistansen mellan 5&6 som då bör vara nära 0 ohm
Händer inget på 5 eller 6. Visade LO innan och efter röda lampan tänds. Ingen ström heller tyvärr.
 
Hej forumvänner

Vilka shellypuckar ska jag välja ?

Vi har precis flyttat in i en Brf lägenhet och jag (eller elektrikern) tänkte sätta in shellypuckar i takdosorna för att styra alla våra taklampor och över fönster kontakter i lgh, väggströmbrytarna är dubbla med ett vägguttag under och är av märket Elko rs. Alltså så styr man takuttaget på den ena knappen och den andra styr överfönsteruttaget
Till våra lampor som sätts in vu använder jag mig av shelly plugg s. Jag tänker att jag installerar dimbara led glödlampor i tak- och fönsterlampor.
Vi har även ett antal Ikea vaxmyra hyllbelysningar så det vore ju kul om man kunde styra även dessa via shellygränssnittet men är inte helt nödvändigt

Nu blev det mycket men hoppas någon kan hjälpa mig så jag beställer rätta prylar
/B
 
Du får dra i lite extra tråd men.. dimmer2 om du vill ha dimmning. Shelly1 PM plus till övrigt. Du får inte in båda i dosan bakom brytare så därav sannolikt en fas tråd till lamputaget
 
J jonaslatt skrev:
Händer inget på 5 eller 6. Visade LO innan och efter röda lampan tänds. Ingen ström heller tyvärr
att du inte har spänning på plint 5&6 är ju bara bra – det är i alla fall en indikation på att styrkortet inte lägger ut någon spänning där (med något annat syfte och som skulle kunna skada Shellyn/människor)

men jag ställer mig lite frågande till hur du tänder röda lampan... genom att koppla något direkt till den på kortet? jag skulle inte hålla på med det – det skulle i värsta fall kunna förstöra styrkortet och behöver inte nödvändigtvis påverka reläet

reläet och lysdioden kan ha två helt olika styrningar, så att en tvångständning av lysdioden inte gör att reläet kommer att dra

det kan se ut typ så här:
Elektroniskt kretsschema som visar anslutning av styrkort med plintar 5 och 6, och tre dioder markerade D3, D4, D5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så för att få reläet att dra behövs det nog ett "äkta" driftstopp, som kanske går att framkalla på ett säkert sätt?
 
Jag koppla bort matarskruven med pellets så det blir samma sak som att pelletsen tar slut.
 
(y)

men menar du att resistansmätningen mätt mellan plint 5&6 då indikerar "OL" och inte nära 0 ohm?

(mät mellan plint 5&6 – du skrev "inget på 5 eller 6")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.