Som många andra skriver så vore det otroligt intressant med fler tester liknande detta med lövblås. Det jag skulle vilja komplettera testerna med är vilken miljöpåverkan maskinen har så man även har den aspekten på helhetsintrycket av maskinen.
Att köpa en lövblås som är bäst funktionsmässigt är mycket roligare om man även vet att den miljömässigt är ok.
Här går även att göra ”test” av de olika tillverkarna och deras miljö och csr-arbete. Vilken tillverkare är bäst när det kommer till csr
 
Jag skulle önska en guide /lathund för saker man bör kolla extra noga på vid ett husköp som är tidstypiskt för när det byggdes. Tex radon för 60-80 tals hus (osäker?), syllar osv. Det vill säga ”klassiska byggfällor” från tiden när de byggdes. Som någon skrev ovan hade det varit super med videoklipp steg-för-steg för den okunnige med just t.ex. byte av dörr och dörrkarm, rengöring av vattenlås, byta silikonlister mm.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag skulle vilja se mer artiklar kring småkryp i fastigheter och hur man blir av med dem. Se gärna inlägg jag skrivit här på forumet på senare tid kring silverfiskar som vi själva har. Jag har summerat ihop vad man kan göra i några meddelanden. Önskar att jag kunnat få en sådan sammanfattning när jag själv började söka på åtgärder. Tyvärr började vi med fällor och luktolja som säker många andra men nu med mer kunskap på området tycker jag det är slöseri med tid. Ta tag med hårdhandskarna direkt om man säger så :cool: Tyvärr har vi även haft dammlöss/boklöss hemma hos oss. Vi är väldigt renliga av oss men boklössen följde troligtvis med ett beg skåp vi köpte och silverfiskarna (långsprötiga) fanns när vi flyttade in.

Ett annat tips är ex på att på enklaste möjliga sätt få ett smart hem. Vi kör Hue idag men är inte helt nöjda. Ikea är billiga men saknar tekniken. Matter är framtiden (zigbee) och bluetooth så attinvestera i tex zwave, 433mhz är bortkastat. Det finns betydligt mer system men vad är värt att satsa på?
 
Pyssel.
I skrivande stund är det pumpa carving till halloween här hemma, har också tillverkat flera läskiga saker till halloween med barnen tejpspöken gravstenar av frigolit pappfigurer till fönster skelett delar etc etc.
Så det skulle vara kul med en pysseldel här där man kan få tips och guider från Byggahus och medlemmar om pyssel.
För några veckor sedan så gjorde vi fågelholkar och insektshotell.
Snart är det pepparkakshus tävling här och allt jul pyssel. Tänk och kunna se ritningar och tips om alla otroliga pepparkakshus som varit med på Byggahus.
Ja det finns otroligt mycket att göra som också är roligt att göra med sina barn så det vore kul med mer Pyssel.
 
Jag vill gärna lära mig mer om snickeri för hemmet, tex platsbyggda garderober och IKEA-hacks.
 
Jag skulle vilja se en total garagerenovering: Golvfix med lagning av hål i cement, flytspackling och epoxyfinish.
Väggfix med hur man får garaget tätt mot intilliggande hus, så inte bensinångor etc tar sig in i huset och såklart en lättstädad finish av innerväggarna i garaget.
Till sist, garageförvaring. Hur ska man få plats med allt till hus och trädgård och sedan även en bil? Bästa tipsen för att få undan allt.
Ett garagespecial helt enkelt och det passar bra att dela upp i flera delar. Tack!
 
  • Gilla
MaRad och 1 till
  • Laddar…
Allt om återbruk är intressant!
Går säkert att skriva tusen reportage om medlemmars projekt.
Hade också verkligen kunnat uppskatta artiklar om materialegenskaper så man ex. vet att de där gamla brädorna skulle kunna vara stomme till något, eller så man inte bygger en barnsäng av eternitplattor. ‍♂️
 
Jag skulle gärna vilja se:

1. Fler gör det själv ritningar att följa steg för steg. Exempelvis så bygger du ditt egna vedförråd.

2. Byggnadsteknikskola för nybörjare. Vi förutsätter att många på hemsidan och forumen är inom branschen eller är händiga hemmafixare. Men det finns nog en stor andel där ute som växt upp i en generation där teoretiska färdigheter trumfar praktiska färdigheter. Det blir en chock när man sedan flyttar till sin egna lägenhet eller hus hur man tar hand om det på lång sikt. I teknikskolan skulle man kunna ta upp allt från dagens material och när dessa används till hur man reglar upp en vägg. Det skulle även knyta an till punkt nr.1 som är en handfast guide på hur man utför det man lärt sig.

3. Det finns riktigt bra prisjämförelser på hemsidan för hustillverkare. Det hade varit behjälpligt med ett avsnitt som jämför materialkostnader för de stora varuhusen. Vad kostar tryckimpregnerat trallvirke 28x120 på Bauhaus kontra Beijers, K-rauta, Hornbach m.m?

4. Ett veckoavsnitt på sidan med en inredningsdesigner för att ta upp trender och ge inspiration. Hur kombinerar man tavlor tillsammans? Vilka färger och trätyper går ihop? Hur kan man med små medel ändra hur ett rum upplevs i form och rymd?
 
Vi köpte oss ett totalrenoveringsobjekt i somras, ett 200år gammalt eftersatt hus. Det var därför jag gick med här för att kunna läsa och söka information om allt man springer på när man börjar greja med ett sådant hus. Jag har lärt mig massor på vägen, men kommer fortfarande gigantiska frågetecken. Så jag skulle gärna vilja läsa mer om såna projekt. Vi har ett Instagram konto där vi lägger upp bilder och text kring det. Vi är långt ifrån klara efter 5 vattenskador i kök/badrum, katastrofeldragningar. Vi har snart golv i halva undervåningen osv. Sedan har vi resten av huset och en trädgård, uthus, stall, avlopp som ska fixas.

Min far håller på med ungefär samma sak i sitt projekt han köpt, så det måste finnas fler som sitter på massor med tips, råd, inspiration kring detta. Alla hus är unika så det skulle vara jätteroligt.
 
Jag vill gärna läsa mer om vilka blommor och andra växter vi kan plantera för att skapa en mångfald av insekter och fjärilar i trädgården. Eftersom Sverige är avlångt och har olika växtförutsättningar får det gärna vara olika reportage från olika landsändar.

På samma tema vill jag även läsa om hur man kan kombinera odling av ätbara grödor med växtlighet för insekter och fjärilar. Det finns kanske en risk att skadeinsekter ökar när vi planterar samrabatter (ätbart + blommor för insekter), hur hanterar man det?

Ett ytterligare förslag, som har kopplingar till priset, är ett reportage hur lövblåsen kan användas för att skapa bättre förutsättningar för växter och djurliv. Kan man skapa bättre förutsättningar för växter och djur med lövblås?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle önska att ritningar blev lite mer tillgängligt. Allt från lekstuga till enkla små träbockar.
När man är nybörjare så underlättar det att ha något att utgå ifrån, sen är det kul med inspiration med. :)

På det temat så uppskattar jag alla former artiklar som beskriver olika moment eller projekt.
Gärna en intervju med en yrkesperson som kan ge smarta tips och hur man undviker enkla fallgropar.
 
Jag är flitig besökare på sajten och har lärt mig oerhört mycket av er alla genom åren men vissa områden känns som att det skuggas över och då tänker jag exempelvis hur man ska behandla och ta tillvara på t.ex. frukten man får på sina träd och förvara den, beskära densamme men även kunna smidigt plocka fram alla tester som gjorts för att enkelt kunna hitta om test på aktuell produkt har gjorts tidigare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]
B Beretic skrev:
Jag är flitig besökare på sajten och har lärt mig oerhört mycket av er alla genom åren men vissa områden känns som att det skuggas över och då tänker jag exempelvis hur man ska behandla och ta tillvara på t.ex. frukten man får på sina träd och förvara den, beskära densamme men även kunna smidigt plocka fram alla tester som gjorts för att enkelt kunna hitta om test på aktuell produkt har gjorts tidigare.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
Hej,
Jag ska börja renovera ett gammalt hus och skulle vilja se fler reportage/artiklar om just att renovera gamla hus. Att också få en historisk genomgång av hur man byggde i början på 1900-talet och framåt, en tidsresa!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
Skulle vara intressant med ett reportage om hur någon har flyttat från hus/lägenhet till ett permanent boende i sommar stugan med vad nu det innebär. Vatten, avlopp, isolering, el ev tillbyggnad och ett annat leverne i form av dubbla bilar mm.
Sedan kan jag garantera att man verkligen behöver en lövblås när man bor i skogen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]


Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
Det jag önskat att det funnits mer om att läsa är ngt större dammprojekt. Vi håller på att bygga en baddamm som även kommer innehålla flodkräftor på sikt. Tidigare har jag byggt pool på våra ställen men detta är första gången vi bygger en baddamm med viss filtrering. Tror detta kommer att bli stort och ett alternativ till ”vanlig” pool framöver. Nere i Europa är det väldigt stort. Vårat projekt har pågått sedan i maj-21 och kommer att färdigställas under 2022. Just nu håller vi på att fylla upp dammen ca 350-400m3 ( det tar sin tid). Det hade varit så mycket lättare att göra detta projekt om ni hade gjort ett reportage av liknande bygge.
 
  • Konstruktion av baddamm med stenar och vatten, omgiven av grönska i en trädgård.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.