A
N nasrin josefsson skrev:
Nu har hantverkaren skickat sms till min moster att han har pratat med sin advokat och bestämt att stämma henne. Men om hon betalar summan det kommer han inte göra. Personligen tycker inte att han kan överhuvudtaget ta det här till domstol för att de har inte skrivit ett avtal. Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
Ja det blir inte lätt att bevisa detta i rättsal..
hörsägen, tror inte ens att en domstol lyfter detta..
 
  • Gilla
  • Haha
Plattsättning&Sånt och 4 till
  • Laddar…
N nasrin josefsson skrev:
Nu har hantverkaren skickat sms till min moster att han har pratat med sin advokat och bestämt att stämma henne. Men om hon betalar summan det kommer han inte göra. Personligen tycker inte att han kan överhuvudtaget ta det här till domstol för att de har inte skrivit ett avtal. Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
Förutom det omoraliska att låta oss andra betala den skatt som din hantverkare borde betala och som dessutom sannolikt går som bidrag till samma invandrande hantverkare så är det just detta som är problemet med svartarbete. Du saknar nästan helt möjlighet att få rättelse när arbetet är dåligt utfört.
 
  • Gilla
Tryggve Strömgren och 22 till
  • Laddar…
N nasrin josefsson skrev:
Nu har hantverkaren skickat sms till min moster att han har pratat med sin advokat och bestämt att stämma henne. Men om hon betalar summan det kommer han inte göra. Personligen tycker inte att han kan överhuvudtaget ta det här till domstol för att de har inte skrivit ett avtal. Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
En asylsökande med advokat?? Du kan nog utgå ifrån att han ljuger.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
shtob och 28 till
  • Laddar…
Mikael_L
N nasrin josefsson skrev:
Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
Och vad kan motparten bevisa då?
Man ligger pyrt till om man inte kan göra sin version trovärdig.
 
  • Gilla
kils och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Ja det blir inte lätt att bevisa detta i rättsal..
hörsägen, tror inte ens att en domstol lyfter detta..
Domstolar måste ta de mål som inkommer. Åklagare kan välja att lägga ner, men detta är ett civilmål utan åklagare inblandad.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
En asylsökande med advokat??
Inte helt ovanligt. Men kanske i annan situation än denna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nasrin josefsson skrev:
Nu har hantverkaren skickat sms till min moster att han har pratat med sin advokat och bestämt att stämma henne. Men om hon betalar summan det kommer han inte göra. Personligen tycker inte att han kan överhuvudtaget ta det här till domstol för att de har inte skrivit ett avtal. Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
Haha, årets sämsta bluff! Inget kommer hända, be amatören sluta höra av sig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
T
N nasrin josefsson skrev:
Ja. Han har en vän till honom att han kan fakturera. Han är asylsökande och min moster egentligen ville stötta honom.
På vilket sätt stöttar man någon genom att betala svart? :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 13 till
  • Laddar…
T
N nasrin josefsson skrev:
Nu har hantverkaren skickat sms till min moster att han har pratat med sin advokat och bestämt att stämma henne. Men om hon betalar summan det kommer han inte göra. Personligen tycker inte att han kan överhuvudtaget ta det här till domstol för att de har inte skrivit ett avtal. Muntligt vad är det som han kan egentligen bevisa i rätten?
Tror du på allvar att en svartjobbande asylsökande har en advokat?
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 11 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
På vilket sätt stöttar man någon genom att betala svart? :thinking:
Som asylsökande ska man försörja sig själv i väntan på beslut, främst genom att leva på ev besparingar man har lyckats ta med sig. Arbete är ett alternativ, men då får man söka om undantag från kravet på arbetstillstånd, vilket man inte alltid får, och då inte heller kan arbeta på annat sätt än svart. Inte för att försvara agerandet, men det är anledningen.
 
  • Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
Heij83
Känner bara att har du anlitat svart arbetskraft får du skylla dig själv.
 
  • Gilla
  • Wow
shtob och 28 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Som asylsökande ska man försörja sig själv i väntan på beslut, främst genom att leva på ev besparingar man har lyckats ta med sig. Arbete är ett alternativ, men då får man söka om undantag från kravet på arbetstillstånd, vilket man inte alltid får, och då inte heller kan arbeta på annat sätt än svart. Inte för att försvara agerandet, men det är anledningen.
Är det verkligen så? Som asylsökande får man väll bo på ett flyktingboende med socialbidrag?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det verkligen så? Som asylsökande får man väll bo på ett flyktingboende med socialbidrag?
Som jag trodde, har man inga pengar kan man som asylsökande få bidrag från migrationsverket
 
  • Gilla
ckswede och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Ekonomiskt stöd - Migrationsverket
Undra om de har så bra om man blir asylsökande i mellanöstern...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elpatronen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.