Jag tittar på att hjälpa min mamma om det är möjligt att byta från en åldrad keramik till en induktionshäll.

https://www.ikea.com/se/sv/p/grundad-induktionshaell-ikea-300-svart-40467082/ verkar vara en brandad Elektroluxhäll och ser ut vara bland de billigare hällarna som finns.

Att sätta in något med mycket funktionalitet är inte rätt väg fram här utan enkelheten är det som efterfrågas.
Jag tror inte det finns några andra krav (från mamma) än att det ska vara lätt att reglera spisen och lite snabbare uppvärmning än en keramikhäll. Ikeas ser ut som min egen Electrolux som (iofs åxå har en timer jag aldrig använder och därmed lite fler knappar) har on / off och effekt per platta och ingen krånglig reglering av plattorna som kräver upprepade tryck för att "ställa in".

Inkoppling ser ut att kunna göras med både 1-fas och 2-fas, men det jag inte hittar är vad som krävs för avsäkring i respektive fall. Jag har inte kollat upp vad det är avsäkrat med nu och hur det är inkopplat, men jag skulle kunna tänka mig att det är 3x10A framdraget till köket och att ugnen tar en fas. Worst case är det ju bara 1x10A eller ingen nolla framdragen.

Är de flesta induktionshällar ungefär lika i detta avseende, eller finns det de som man kan ställa max effekt de drar så att man inte bränner säkringen?

Är det sannolikt att det går att koppla in tänker jag att jag kan köpa en häll och ta med, så jag inte behöver göra 2 besök (då jag bor ett antal mil bort).
 
Du måste kontrollera så att nolla finns först och främst. Är det trefas där hon bor så kopplas hällen in med två faser +nolla och jord
 
Frågan är vilken säkring som behövs i dessa båda fall?
 
Eftersom den är på 6000W är nog inte 1-fasinkoppling aktuell. 2 faser med 16A avsäkring känns rekommenderat.
Har du kollat med IKEA?
 
K Kane skrev:
Eftersom den är på 6000W är nog inte 1-fasinkoppling aktuell. 2 faser med 16A avsäkring känns rekommenderat.
Har du kollat med IKEA?
Ikea har ju ingen vettig chattfunktion... Jag tänkte om det var ställbart. Min egen häll går ju inte att köra boost-läget samtidigt som full fart på de andra. Den drar ned. Samma kunde ju vara om man kopplar på 1-fas.
Hittade nån spec där en enfashäll krävde typ 20 el 25A, det är ju löjligt. Måste vara tänkt för andra länder.
Om det är 2-fas och 16A men bara är draget 10A fram till spis så blir det ju också fel. Jag vet inte vad som historiskt är standard? Jag misstänker att det snarare är minst trefas 10A utan nolla som är det som gällt sista 40 åren? Men att nyare har nolla och 16A?
I IKEAs manual (som finns på länken ovan) finns inkoppling till de olika fasalternativen, men står inte avsäkring vad jag kunnat hitta...
 
Jag hittade svaret själv, det stod inte i manualen utan på hemsidan under "mer info"
Ström: 2x16A eller 1x32A.
Det måste vara många som har 32A enfas här i sverige väl? :D
 
  • Haha
  • Gilla
Olle Lindholm1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
Jag vet inte vad som historiskt är standard?
Det har varit normalt med 3 faser och 16 A till spisen sen åtminstone 50 år, alltså till spisar med 4 gjutjärnsplattor. Däremot hade spisar med gjutjärnsplattor normalt inget behov av en nolla.

Har din mamma kvar en bruksanvisning till hällen där det står vad det är för fabrikat och modell nu?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har varit normalt med 3 faser och 16 A till spisen sen åtminstone 50 år, alltså till spisar med 4 gjutjärnsplattor. Däremot hade spisar med gjutjärnsplattor normalt inget behov av en nolla.

Har din mamma kvar en bruksanvisning till hällen där det står vad det är för fabrikat och modell nu?
Tack för feedback!
Nix. Tror inte det. Men om det är så så borde det funka att byta till en induktionshäll. Då kan jag chansa och köpa en så borde det funka. Troligen är då alla hällar specade till 2-fas 16A, så det blir ingen skillnad vilken jag än köper... Då kan jag hitta en som är prisvärd och ser lämplig ut.
Lirar det inte så får jag se till att det är öppet köp på det jag köper. :)

Jag tror det sitter med ett perliexuttag iallafall. Men för att kolla måste man ut med ugnen (alternativt lyfta hällen om den sitter lös), vilken en 80 åring inte bör ta sig an själv... Men det blir ändå att mäta och kolla noga, hört flera som säger att de lyckats koppla fel eller utelämnat nollan så hällen smällt...

Till vårt hus (som ju är betydligt mer än 50 år) var det ett riktigt provisorium med en extrakabel bara för hällen...

När jag ändå frågar - IKEA verkar vara E-lux, jag har själv en e-lux som satt i huset och som vi inte bytte när vi renoverade köket, säkert 8-10 år gammal och tuffar på... Är det troligen OK märke? Annars brukar jag föredra Bosch/Siemens sett till pris/kvalitet. Troligen kräver en häll med boost funktion inte mer, iallafall vår häll drar ned den andra plattan när man kör boost. Ska ju vara en basic-häll, men ok kvalitet. Kanske satsa på en med boost?
 
  • Gilla
OlofHe
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hittade svaret själv, det stod inte i manualen utan på hemsidan under "mer info"
Ström: 2x16A eller 1x32A.
Det måste vara många som har 32A enfas här i sverige väl? :D
Enfaslägenheter brukar ha 20A till spisen. Och spisar brukar ha en märkeffekt på ungefär 11 kW vilket innebär 48A enfas eller 16A trefas. Då är ugnen inkluderad. Så för så gott som alla enfaslägenheter gäller att man inte kan ha allt på spisen för fullt samtidigt. Men i praktiken brukar det fungera ganska bra ändå. Om din mamma inte skjuter säkringar idag när hon lagar mat så lär hon inte gör det med en ny spis heller.
 
BirgitS
Som jag uppfattar det så är det viktigaste att det är 5 års garanti och det har ju Ikea (om de inte har ändrat nyligen). Alla vanliga märken har problem med fel som dyker upp under efter ett tag. Jag har en Electrolux-spis (induktion) som är minst 5 år gammal och den har inte behövt någon service.

Jag tror din mamma kan ha svårt att börja använda boost och andra features utan det blir nog de funktioner som hon redan är van vid, dvs. vanlig reglering av effekten.

J JohanLun skrev:
Troligen är då alla hällar specade till 2-fas 16A
Japp
 
A Avemo skrev:
Enfaslägenheter brukar ha 20A till spisen. Och spisar brukar ha en märkeffekt på ungefär 11 kW vilket innebär 48A enfas eller 16A trefas. Då är ugnen inkluderad. Så för så gott som alla enfaslägenheter gäller att man inte kan ha allt på spisen för fullt samtidigt. Men i praktiken brukar det fungera ganska bra ändå. Om din mamma inte skjuter säkringar idag när hon lagar mat så lär hon inte gör det med en ny spis heller.
Alltså... 48A enfas... Har någon det?

Kommer ihåg när jag var liten, då fick man inte ha ugnen och motorvärmaren på samtidigt och några mer kombinatorikgrejor, annars gick säkringarna... Men själv har jag aldrig upplevt detta. Vi har haft allt på samtidigt här hemma... Men det var väl så att man hade väldigt mycket "färre" grupper i gamla elentraler...

Men, om det är så att man ska räkna med att man kan dra säkringar om man krämar fullt på spisen och det är normalt så får det väl vara OK även så... Man tycker att spisen borde kunna ha en setting för max A. Så kunde den själv begränsa om man drar på för mkt samtidigt. Även många moderna villor har väl ibland huvudsäkring på 16A?
 
BirgitS
Kan du inte ladda ner bruksanvisningen och kolla om där står något om inställning för mindre än 16 A?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte ladda ner bruksanvisningen och kolla om där står något om inställning för mindre än 16 A?
Jag har tittat på några olika och det verkar inte finnas. Bara en setting mellan 1 och 2 fas beroende på hur man kopplar in. Men om standarden är att man kör med den säkring som finns och får hålla koll att man inte överbelastar så är det ju så. En keramikhäll verkar isåfall inte kräva mindre säkring än en induktion (vilket förvånade mig lite) och därmed spelar det ingen roll. Det skulle vara om man bränner säkringen lättare med en induktion än en vanlig, då blir ju bytet troligen inte bra, om man i realiteten inte får någon snabbare spis (iofs så kan man ju reglera en induktion snabbare både upp och ned, så lite förbättring blir det ju).
 
J JohanLun skrev:
Alltså... 48A enfas... Har någon det?
Knappast i Sverige. Men 16A trefas är desto vanligare.

J JohanLun skrev:
Vi har haft allt på samtidigt här hemma.
När det gäller spisen så är det ju fråga om allt på med full effekt under en längre tid som kan ställa till problem i en enfaslägenhet. Och det är sällan eller aldrig som det inträffar vid normal matlagning. När ugnen är varm bryter termostaten och när vattnet kokat upp så skruvar man ner plattan. Därför blir det aldrig full effekt mer än möjligen någon minut ibland.

J JohanLun skrev:
Men, om det är så att man ska räkna med att man kan dra säkringar om man krämar fullt på spisen och det är normalt så får det väl vara OK även så... Man tycker att spisen borde kunna ha en setting för max A. Så kunde den själv begränsa om man drar på för mkt samtidigt. Även många moderna villor har väl ibland huvudsäkring på 16A?
Det finns effektbegränsning på vissa spisar.

J JohanLun skrev:
En keramikhäll verkar isåfall inte kräva mindre säkring än en induktion (vilket förvånade mig lite) och därmed spelar det ingen roll. Det skulle vara om man bränner säkringen lättare med en induktion än en vanlig, då blir ju bytet troligen inte bra, om man i realiteten inte får någon snabbare spis (iofs så kan man ju reglera en induktion snabbare både upp och ned, så lite förbättring blir det ju).
Keramikhällen har en fördröjning av att plattan i sig skall värmas innan den värmer kastrullen. Induktionshällen har inte den fördröjningen. Ju större mängder vatten du skall koka upp desto mindre blir skillnaden i tid. Den främsta fördelen med induktion är hur snabbreglerad den är. Inte hur snabb den är.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag sökte vidare och hittade en modell med effektbegränsning;
https://www.bosch-home.com/ae/supportdetail/product/PUJ611BB1E/03#/Tabs=section-manuals/
Nu verkar just denna inte finnas (i lager) att köpa, men gissar att fler Bosch-hällar har detta.

Power management function. Limiting the total power of the hob The available settings depend on the maximum power of the hob. ‹ Deactivated. Maximum power of the hob. */** ‚ 1000 W minimum power. ‚. 1500 W ... „ 3000 W recommended for 13 A. „. 3500 W recommended for 16 A. … 4000 W …. 4500 W recommended for 20 A. ... Š or Š. Maximum power of the hob.**

Det kanske tyvärr är så att jag behöver göra ett rek besök innan inköp. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.