En konstig fråga, jag vet, men är man novis så är man…

Vad förväntas man bjuda hantverkarna på under ett bygges framdrift?
Har ju hört talas om taklagsfest men är det förlegat eller gäller det fortfarande?
Ska man göra något vid andra tillfällen? (Typ smörgåstårta eller korv o bröd när plattan är gjuten.)
 
Jag erbjuder alltid kaffe om jag är hemma, sen tror jag inte nån förväntar sig nåt längre men det skulle säkert va uppskattat om man tänder grillen en dag och fixar lite lunch om tex taket är klart eller så.
 
  • Gilla
Oldjoe och 5 till
  • Laddar…
Knake till frukosten brukar aldrig gå fel;) och det kräver ingen egentligen förberedelse heller
 
  • Gilla
Oldjoe och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Knake till frukosten brukar aldrig gå fel;) och det kräver ingen egentligen förberedelse heller
Knake? Är det samma som "Gammel Dansk" :D
 
  • Haha
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Knake? Är det samma som "Gammel Dansk" :D
korv... gammel dansk är för mig mer flytande
 
  • Gilla
  • Haha
Rigor och 4 till
  • Laddar…
Hade jag haft ett liknande bygge hade jag väl lite då och då servat någon gofika för att hålla gubbarna (och förhoppningsvis gummorna) på gott humör. Absolut dra igång grillen till taklagsfest.

Nu med enskilda hantverkare som gör smågrejor här och där brukar jag erbjuda kaffe om de är här minst halvdagar och inte själva drar iväg till Ahlsell eller liknande. Eftersom jag själv brukar jobba hemma och tar en kaffe eller tre så känns det trevligare att sitta ner tillsammans och snacka lite skit än att jag sitter själv vid köksbordet och hantverkaren lommar ut och sitter i sin bil med nåt pulverkaffe i termos.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
När jag hade ett gäng här som gjorde vårt badrum, alltså en mindre grej men ändå hantverkare från och till under 14 dagars tid så bjöd jag på kaffe nästan varje dag och grillad korv när det började närma sig färdigt.

När dom sedan var hos en i grannskapet och gjorde jobb så kände dom sig så pass övervakade hela tiden, så när jag satt ute på lunchen och käkade så kom dom över och åt sin lunch med mig efter att dom självklart frågat och förklarat läget lite fint.

Vi hälsar fortfarande på varandra, trots 4 år sedan, när vi ses och är jag i närheten av deras kontor finns det alltid en kopp kaffe eller toalett att låna vid panik.
 
  • Gilla
  • Älska
Krilleman och 41 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
En konstig fråga, jag vet, men är man novis så är man…

Vad förväntas man bjuda hantverkarna på under ett bygges framdrift?
Har ju hört talas om taklagsfest men är det förlegat eller gäller det fortfarande?
Ska man göra något vid andra tillfällen? (Typ smörgåstårta eller korv o bröd när plattan är gjuten.)
Jag hade hantverkare hemma när vår utflugna dotter kom på besök och vi satt ute och fikade. Självklart frågar man då om dom inte också vill ha fika. De var dock så arbetsamma så dom tog knappt lunch, fick gå och fråga om de verkligen hade ätit och hur dom orkar jobba en hel dag utan lunch. Hade lätt gett dom något att äta, med en mätt mage gör man ett bättre jobb.
 
  • Gilla
Wallenbergare
  • Laddar…
Fråga först om dom vill!
Många uppskattar om man lämnar kaffebryggare och kaffe/mjölk så att dom kan brygga kaffe om dom vill.
Vid större bygge nån godfika men fråga först det är inte alla som uppskattar/ vill fika.
 
Gofika då och då, kanske något extra gott på fredagen, särskilt om jag är nöjd med hur jobbet går. Definitivt taklagsfest. Jag är inte skrockfull och rädd för att dra olycka över huset, men det är en fin gest och trevlig tradition.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
När vi gjorde totalrenovering av undervåningen och hade hantverkare på plats dagligen i 3 mån så fixade jag så de hade en kaffebryggare och en låda kakor att tillgå till fikat. Inget stort, men nån liten gest tror jag många uppskattar.
 
  • Gilla
Mack83 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Hantverkare som jag är så brukar jag alltid tillgodose att det finns kaffe & kaka till dom som hjälper mig. Sen är det aldrig fel att tända grillen och bjuda på hamburgare/korv + lättöl någon gång ibland om man har hantverkare på plats en längre period. Klokt är att föranmäla detta.

Kostar inte mycket och är i gengäld ofta väldigt uppskattat.
 
  • Gilla
12m och 1 till
  • Laddar…
Varför? Ingen som bjuder mig på kaffe när jag löser deras juridiska problem? Samtidigt som de tar både bättre betalt än de flesta andra serviceyrken i detta land så de har nog råd med kaffe.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
  • Arg
Jasper Z och 11 till
  • Laddar…
Lite bitter kanske ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 9 till
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Lite bitter kanske ;)
Absolut inte. Men ni måste hålla med om att det är nog inga andra yrkesgrupper där det ens diskuteras om man ska bjuda på fika eller ej…
 
  • Gilla
Silly Bear och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.