sverre skrev:
Du har inte provat med partex?
Självklart, men dom är dock inte lika lättillgängliga som en tuschpenna när man håller på att dra trådarna. Undantaget är när man gör en trefasmatning om till tre enfas i en dosa, t.ex till ett renoverat kök, då brukar jag lägga på L1/L2/L3 märkningar för att inte nästa man i dosan ska få problem.
 
Applåder Mickael_L. Tack för ett bra dokument.

Från en som började 1998 och som just bytt klart från vit till svart. Svart -> brunt, here we go;)
 
Ja du gravedigger, ska man hänga med i modets svängningar så får man ligga i. Jag är uppfödd med svart som fas och det får väl fortsätta så.

Prototypen
 
gravedigger skrev:
Här är man borta en liten stund och vips hamnar det 11 poster i tråden. Känner inte att jag fått riktigt klarhet i min frågeställnnig så jag förenklar den lite.
Vilka färger får jag inte använda på sekundärsidan av en transformator vid installation av lågvoltshalogen?
Du får inte använda gul/grön till nått annat än jord. Till lågspänningssidan av trafon kan du använda vilken annan färg som helst, t.ex. blått och svart som du sedan kan använda till dina 230V halogener när du vill byta.
 
sawsaw skrev:
Blå SKA vara nolla i rörinstallationer men FÅR vara tändtråd från strömbrytare till närmaste kopplingsdosa vid kabelinstallationer.
Men låt säga att man har dragit flexslang med fördragen gröngul blå och brun från kopplingsdosa till strömbrytare. Då måste man dra i ny kabel som kan användas som tändtråd eller är det något mitt emellan kabel och rörinstallation och då kan man använda blå som tändtråd?
 
Jag använder alltid PLS-90 kabel på sekundärsidan i lågvoltshalogeninstallationer.
värmebeständig kabel och då slipper man böket med skyddsslang o dyl.
Snyggare och proffsigare blir det också.
 
CHEMAS skrev:
Men låt säga att man har dragit flexslang med fördragen gröngul blå och brun från kopplingsdosa till strömbrytare. Då måste man dra i ny kabel som kan användas som tändtråd eller är det något mitt emellan kabel och rörinstallation och då kan man använda blå som tändtråd?
Nej, inte heller fördragen FK i slang får ha blå tändtråd. Endast mantlad kabel får ha blå tändtråd.
 
snaggletooth skrev:
Nej, inte heller fördragen FK i slang får ha blå tändtråd. Endast mantlad kabel får ha blå tändtråd.
Mångledar eller flerledarkabel. Fast jag har aldrig sett någon dubbelmantlad enledare bortsett från vissa specialkablar som man inte använder i vanliga installationer. ;)
 
ok ok.. Men man kan byta färg vid kopplingsdosan till exempelvis brun?
 
Vilken fär du använder i löstråd/rörinstallation är upp till dej så länge du inte använder blå som enbart får används till nolla och gulgrön som endast får användas till skyddsjord. Brun används nu för tiden normalt som obruten fas.

I flerledare får gulgrön bara användas som skyddsjord. Blå får användas till annat än nolla om det inte föreligger förväxlingsrisk.
 
pefo skrev:
Mångledar eller flerledarkabel. Fast jag har aldrig sett någon dubbelmantlad enledare bortsett från vissa specialkablar som man inte använder i vanliga installationer. ;)
Ooops, tappade visst bort ett halvt ord där :surprised:
 
Martin_B
Nu väcker jag en gammal tråd till liv igen ;)

Min elektriker har så fullt upp så vi kom överens om att jag fick dra alla kablar själv, så skulle han sedan kontrollera och, om allt är ok, koppla allting. Tänkte inhandla FK imorrn, men jag har inte fått tag i elektrikern på hela dagen (naturligtvis glömde jag ju fråga honom ang. färg på FK som jag bör använda) så jag börjar bli smått desperat här :)

Vet ej när elen drogs om sist här, men färgerna är idag följande:

Skyddsjord: Röd på vissa ställen, Gul/Grön på andra
Nolla: Vit
Fas: Svart samt Brun på något enstaka ställe
Tändtrådar: Blå samt Gul för det mesta, men även Grön här och där, inte minst vid trappkopplingar.

I centralen är i princip all fas ansluten med Svart FK. Nollskenan är överrepresenterad av Vit FK.

Nu har jag ju hört lite olika från elektriker ang. gamla färgkoder och vissa menar på att de typ aldrig sett vit nolla och svart fas och menar på att det vanliga förr var svart nolla och vit fas, medan andra säger tvärt emot. Så aningen förrvirrad blir man.
Oavsett så är här Vita nollor och Svarta faser, vilket jag tänkte köra vidare på.

Dessa färger tänkte jag utöka med:

Skyddsjord: Gul/Grön (ev. byta Rött mot Gul/Grön om det handlar om mindre sträckor)
Nolla: Vit
Obruten fas: Svart
Tändtråd: Orange (tänkte också ha grå eventuellt men viss förväxlingsrisk kan finnas med Vit nolla i så fall)

Till spisen tänkte jag att köra:
PE: Gul/Grön
N: Vit (Vit ist. för blå för att det skall överensstämma med övriga grupper)
L1: Svart
L2: Svart
L3: Svart

Nu vet jag inte vad min elektriker tycker, om vi skall gå över till de nya färgerna med Brun fas och Blå nolla, eller om vi skall köra på samma som det är nu (förutom skyddsjord som får bli Gul/Grön), men för mig känns det vettigare att köra på samma, då det ju är hyfsat konsekvent med färgerna som de är idag.

Vad tycker ni, elektriker? :)
 
Ja, om du ska dra nytt så g/g jord, blå nolla och brun fas (egentligen L1 brun, L2 svart och L3 vit)
 
Mikael_L
Ditt hus är redan ett helvete i lapptäcke av olika färger.
Kör du på dagens standard, och på sikt kanske hela elsystemet fräschas upp så allt blir enhetligt då. Och du behöver inte göra om det som görs nu.

Dvs gg som skyddsjord
blå som nolla
brun som obruten fas.
Andra färger som bruten fas, men undvik kanske vit som bruten fas, så inte någon tolkar spänningslöshet som att tåten är nolla. Bara därför att du har vita nollor i huset.

Men vad du än gör, använd inte röd till något i ditt hus, iom att du har röda skyddsjordar på en del ställen, och använd gulgrön till all skyddsjord du drar nu.
Denna sista mening är det som verkligen bör följas under alla omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.