Har du bytt från rörligt till fast elpris nu?

  • Antal röster
    110
Elpriset är bananas. Vore kul att se hur ni andra agerar i frågan om huruvida ni håller er till rörligt och hoppas på ett lågt snitt över tid, eller om ni safear och binder upp er.

Vore även intressant att höra er resonera om era val.
 
Som med räntor tjänar man normalt på att ha rörligt om man kan leva med risken och inte är bättre på att se runt hörn än vad säljaren är.

Själv tror jag på att gå åt andra hållet om man kan: timpris och flytta tung förbrukning till natten.
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Har en årsförbrukning av el på ca 3500kWh normalt sett, så det påverkar inte så mycket att elen blir dyrare. Kan dessutom elda mer om jag vill sänka elförbrukning ytterligare. Kommer fortsätta ha rörligt.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hur det påverkar vår ekonomisom är vårt största incitament är ju också vilken zon.
Zon 4 i söder har ju extra höga priser nu kontra zon 1 i norr. Hur utvecklas priserna beroende av var man bor och kanske även val.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag har legat på ett snitt på ca 55 med rörligt under 1 års tid. Nu senaste 2 månaderna har snittet varit 100. Jag valde att binda 1 år på 70 öre. Mest för att jag vill slippa behöva tänka på när jag bör vara sparsam under dygnet etc.
 
Har rörligt men kommer binda så fort de sjunker, brukar de sjunka till våren eller sommaren? Anledningen att till jag vill binda är för att lösningar med vindkraft skulle dröja till 2040 samt att jag bor i Skåne lol


Fast elpris 1 år 147.00 (183.75) öre/kWh
Fast elpris 2 år 120.10 (150.13) öre/kWh
Fast elpris 3 år 110.00 (137.50) öre/kWhPriser inom parantes är inkl moms.


Rörligt elpris 130.30 (162.88) öre/kWh (september)Priser inom parantes är inkl moms.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
brukar de sjunka till våren eller sommaren?
Vad får dig att tro att priserna kommer sjunka? Efterfrågan stiger och den stabila kraftproduktionen sjunker eller står still.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att tro att priserna kommer sjunka? Efterfrågan stiger och den stabila kraftproduktionen sjunker eller står still.

Tillgång och efterfrågan. Högre efterfrågan när de blir kallare ute och mindre efterfrågan när de blir varmare ute. Ingen slump att de e dyrast på vintern väl
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jo, men det leder ju inte per definition till att ett bundet elavtal är billigare att teckna på sommaren. Även säljaren kan ju räkna ut att det blir kallare på vintern.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tillgång och efterfrågan. Högre efterfrågan när de blir kallare ute och mindre efterfrågan när de blir varmare ute. Ingen slump att de e dyrast på vintern väl
Nja, så tolkar jag inte att marknaden prissätts utan utifrån vilken trend elbolagen ser för framtiden och på den tidsperiod som bindningstiden gäller.
Ungefär som räntebindning på lån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tillgång och efterfrågan. Högre efterfrågan när de blir kallare ute och mindre efterfrågan när de blir varmare ute. Ingen slump att de e dyrast på vintern väl
Det stämmer inte alltid.
Kolla priset förra vintern och nu i sommar då var priset mer än dubbelt så dyrt i somras.
Kärnkraften avstängd för service och underhåll samtidigt som det blåste lite gjorde det rekord dyrt trots varmt och skönt.
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Det stämmer inte alltid.
Kolla priset förra vintern och nu i sommar då var priset mer än dubbelt så dyrt i somras.
Kärnkraften avstängd för service och underhåll samtidigt som det blåste lite gjorde det rekord dyrt trots varmt och skönt.
Sommarpriserna i SE4 berodde på underhåll av elnätet med reducerad överföring från norr.
 
Ööhhhh sluta skriv så som ni gör, är man dömd till att betala skyhöga elräkningar fram till 2040 nu eller haha. Men alla andra som kommer ur sina bundna avtal, dom kommer också rätt ut i de här nya dyra avtalen ?
 
Hittills i år är ju spotpriset runt 67öre i genomsnitt om jag knappat siffrorna rätt i kalkylatorn. Alla reaktorer är väl igång och snurrar nu igen och man vet inte hur vädret blir i vinter. Rörligt är ju fortfarande billigare än fastpris efter vad jag läst folk bundit till. Runt 70öre som lägst?
 
Mätare visar nuvarande elproduktion på 1441 MW för Oskarshamn 3 kärnreaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.