J JohanLun skrev:
Hur kan jag ha missat eller glömt den? Jag gick ju på "Katte"(-dralskolan) som ligger på skolgatan...
Eller var det en sån där affär som säljer garnnystan och flörtkulor?
Tvärs över gatan från Katte, i en liten lokal halvt om halvt i källaren. Jag tror de sålde rollspelsprylar och liknande.
 
B Bassrunner skrev:
Redigering: Efter lunchen funkar hjärnan bättre. Det var ju Hobbyhuset som låg där, som sålde rollspel och liknande. Och där har jag ju visst varit in och handlat! Men jag tror inte den finns kvar.
Den slog igen för fem-sex år sedan, ungefär.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har numerisk del på mitt tgb. Används aldrig Måste flytta händerna från QERTY fattnig
num-padden används ju för att köra debuggern på VMS. Hur kan man klara sig utan den?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
num-padden används ju för att köra debuggern på VMS. Hur kan man klara sig utan den?
Man använder Microsoft-verktyg förstås.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man använder Microsoft-verktyg förstås.
Trots korrekt fingersättning kan du tydligen inte stava för du menar väl otyg och inte verktyg?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trots korrekt fingersättning kan du tydligen inte stava för du menar väl otyg och inte verktyg?
Finns inga bättre verktyg. Tycker synd om utvecklare som måste sitta i andra verktyg.
 
P
jarlh jarlh skrev:
Den fanns kvar så sent som för mindre än tio år sedan. (Jag bor i kvarteret.)
Vad heter (hette?) den?
[Edit: Hobbyhuset, har några i tråden kommit på. Efter googling lutar jag åt att den butiken slog igen cirka 2010].
 
Redigerat:
P
Alfredo Alfredo skrev:
Trodde inte den färgsättningen var i din smak. :thinking: Hur som helt rätt odugligt då de glömt den numeriska delen. :thumbdown:
Alla (såvitt jag vet) andra tangentbord än Space Cadet Keyboard saknar Break- och Resume-tangenterna som var ovärderliga för debugging.
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Rymdkadett : vissa teckenkombinationer är mycket lättare att slå om man har en eller två händer till eller tentakelliknande fingrar. :)
Ja, men då är det nästan möjligt att få till CTRL-META-COKEBOTTLE. :)
Grekiska och operatorer ur satslogiken direkt tillgängliga på ett tangentbord - använder man det fullt ut för programmering så behöver man ha ganska så mycket diskret matematik i ryggen för att fatta koden.
För att använda de tecknen på tangentbordet räcker det med att skriva koden. :)

Efter det gäller devisen "if it was hard to write, it should be hard to read" …
 
P pmd skrev:
Alla (såvitt jag vet) andra tangentbord än Space Cadet Keyboard saknar Break- och Resume-tangenterna som var ovärderliga för debugging.
Breakline lägger man ju med F9 i nästan alla moderna IDE. Step over f10, step in f11. F5 resume
 
P
Call-tangenten var också rätt bra. Med den kunde man anropa en procedur.

Att notera är att Space Cadet Keyboard gjordes till Lispmaskiner. All kod var skriven i Lisp, även operativsystemet. Det gick alltså bra att debugga operativsystemet på ungefär samma sätt som man debuggade sina egna program. Det gjorde att OS-buggar blev fixade mycket snabbare än i de flesta andra system.

1970-tal.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Jag hade faktiskt inte bara glömt detta space cadet utan visste inte ens om det... :oops: men när jag googlar ser jag att det var framtidssäkert. Det har en "META" tangent. Och nu har ju facebook bytt namn till "META". Perfekt. Undrar om nån kommer glömma facebook?
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Call-tangenten var också rätt bra. Med den kunde man anropa en procedur.

Att notera är att Space Cadet Keyboard gjordes till Lispmaskiner. All kod var skriven i Lisp, även operativsystemet. Det gick alltså bra att debugga operativsystemet på ungefär samma sätt som man debuggade sina egna program. Det gjorde att OS-buggar blev fixade mycket snabbare än i de flesta andra system.

1970-tal.
Jo, det tillsammans med Smalltalk-systemen är unika i hur man under drift kan modifiera systemet kontinuerligt. Alla andra även Java där man kan ha en JIT som automagiskt modifierar det program som man faktiskt arbetar med och i fungerar enbart därför att man i dag kastar hårdvara på saken.

LISP tillåter användaren (hjälper väldigt mycket om man är riktigt elakt bra) att designa och skriva första exemplaren av ett system. Jag tänker bland annat på Viaweb man skulle kunna säga den första web-shopen. Viaweb köptes upp av yahoo. Dock de två personerna som skrev den saken (det gick fort - de hade ett komplett system efter 3 månader) är kända som väldigt bra och med förmåga att hur ska man säga tänka rätt.

IOFS så är den ene känd för att ha släckt ner Internet 1988.
 
J JohanLun skrev:
Jag hade faktiskt inte bara glömt detta space cadet utan visste inte ens om det... :oops: men när jag googlar ser jag att det var framtidssäkert. Det har en "META" tangent. Och nu har ju facebook bytt namn till "META". Perfekt. Undrar om nån kommer glömma facebook?
Escape-Meta-Alt-Ctrl-Shift, that spells emacs.
 
  • Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag utvecklade att antal system i ett verktyg som hette Omnis (finns fortfarande, Omnis Studio), med början på APPLE III.
De var bla först med crossplattform Windows/Mac.
Underbart verktyg som körde interpretande kod så debugging var en dröm. Deras egna databasmotor låg, och ligger enligt mig, mil före allt vad SQL server och så vidare heter.
Snabb, stabil, genialisk vad det gäller koppling av tabeller. Ända nackdelen är att det inte går att ta backup under drift.
Mitt största system var i drift +20 år utan databas problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.