Pellegnillot71
Och hade du behövt göra allt det där? Det var väl precis det här som TS oroar sig för....
Bättre och vänta och kunna sätta lute personlig prägel på sin bostad istället.
Sorry!
 
  • Gilla
Petronille
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Regnar det in eller läcker det in vatten i källaren?
Är svaret nej så måste ni inte renovera, de går att bo i slitna bostäder.

Många renoverar om i onödan, bara för att man vill förändra.
Så ta det i den takten ni klarar av ekonomiskt och har ork till.
Ta ett rum i sänder.
 
  • Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu har jag sett filmen och förstår ärligt talat inte vad du får ångest av? (Kan förstås vara brutala fuktskador i källaren med egen penicillinodling som inte är filmat.)
Av det som går att se så är det egentligen bara att ta sina kartonger och möbler och flytta in i januari! Köket är inte det vackraste, men 70-talskök är ofta både praktiska och välplanerade, och det såg fräscht ut under diskbänken. Det stora badrummet är mest estetiskt anpassat för de mest inbitna 70-talsfansen, men om det klarat sig undan fuktskador kan det vara användbart många år till. (Är människan inte klok?? tänker du nu, men det vill jag nog påstå att jag är. Väl limmade våtrumsmattor och tapeter från 1970-talet är ofta bra mycket mer fuktsäkra än det tidiga 00-talets kaklade badrum med obligatoriskt kakel!)
Ett fult kök eller badrum går att leva med, eller dra på lite färg i någon icke-brun eller icke-mossgrön nyans, men det är betydligt värre att ha ett nermöglat kök eller badrum, oavsett färg.

Hur illa är det med källaren? Är källaren boyta eller potatiskällare/ pannrum / tvättstuga?
Jag kan bara hålla med. En högtryckstvätt o lite färg får uteplatsen att bli fin.
Golvet i vardagsrummet är riktig homogen stavparkett. Sååå dyrt idag. Detta kan du slipa till nyskick.
Börja med att måla tak o tapetsera ett mindre rum. Så ser ni att ni klara det galant. Då växer ert självförtroende mer o mer. Köp bra verktyg. Skruvdragare , tapetbord, bra penslar. Men att köpa in en målare är inte heller så dyrt. Är rummet tomt gör han jobbet fort. Ingen en barnfödd med byggkunskaper. Dummare människor än ni har lärt sig.
 
Första man kollar är att taket är okej så att det inte läcker in någonstans. Sedan skicket på fönster, samt givetvis kök och badrum.

På filmen ser det mesta helt okej ut, dvs ytskiktsproblem.

Badrummet är givetvis utdaterat vad gäller tätskikt och sådant, men så länge man inte duschar stående i badkaret och blöter ner väggar och golv mycket och ofta klarar det sig ett tag. Det är en sådan sak som ska göras ordentligt, man kan spara pengar på att riva ut en del själv och är möblemanget i gott skick kan det säljas till någon som gillar retrostilen.

Köket är det som du sett i tråden också många som gillar, så vill man bli av med det kan det säljas eller skänkas (folk kommer och plockar ner det själva!) så spar man lite pengar.

Men om köket är okej i sig och man bara ogillar utseendet kan man också lämna in luckorna för lackering, eller köpa nya luckor. Nytt kakel i ett kök är ett rätt bra nybörjarprojekt, vi gjorde det själva för 15 år sedan.

I övrigt är det ju mest ytskikt. Börja öva i ett mindre sovrum tex. Ute kan man snygga till snabbt genom att ta bort fuskluckorna, bygga trall på stenläggningen, gallra ur de kraftigaste grenarna i syrenbuskarna och lite sådant.

På sikt kollar man givetvis även dränering och sådant, du märker snabbt i källaren om det behövs. Är det torrt och inte luktar unket kan det vänta.
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla

Ta det lungt och ett stort djupt andetag. Det är fullt normal reaktion; först blir man glad när mäklaren ringer och meddelar att säljaren gärna säljer till en. Därefter får man kalla fötter (varför vi önskar håva in er innan ni får detta ;) och efter kontraktskrivning så följer man priserna för att få bekräftat att man gjort en bra affär och därefter landar man i sitt förvärv. Så mitt råd är; ta det lungt och andas och tillträd (slutför köpet). Ångrar ni er fortfarande en tid senare så kan ni alltid sälja huset.

Med vänliga hälsningar från fastighetsmäklare sedan 13 år tillbaka.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Första man kollar är att taket är okej så att det inte läcker in någonstans. Sedan skicket på fönster, samt givetvis kök och badrum.

På filmen ser det mesta helt okej ut, dvs ytskiktsproblem.

Badrummet är givetvis utdaterat vad gäller tätskikt och sådant, men så länge man inte duschar stående i badkaret och blöter ner väggar och golv mycket och ofta klarar det sig ett tag. Det är en sådan sak som ska göras ordentligt, man kan spara pengar på att riva ut en del själv och är möblemanget i gott skick kan det säljas till någon som gillar retrostilen.

Köket är det som du sett i tråden också många som gillar, så vill man bli av med det kan det säljas eller skänkas (folk kommer och plockar ner det själva!) så spar man lite pengar.

Men om köket är okej i sig och man bara ogillar utseendet kan man också lämna in luckorna för lackering, eller köpa nya luckor. Nytt kakel i ett kök är ett rätt bra nybörjarprojekt, vi gjorde det själva för 15 år sedan.

I övrigt är det ju mest ytskikt. Börja öva i ett mindre sovrum tex. Ute kan man snygga till snabbt genom att ta bort fuskluckorna, bygga trall på stenläggningen, gallra ur de kraftigaste grenarna i syrenbuskarna och lite sådant.
Precis, köket är jättehäftigt, det går att byta kakel eller måla över det om man absolut vill ha något annat till den dag man bestämmer sig för hur man ska göra. Det går också att ta bort ett skåp om man vill ha diskmaskin.
 
P Petronille skrev:
Precis, köket är jättehäftigt, det går att byta kakel eller måla över det om man absolut vill ha något annat till den dag man bestämmer sig för hur man ska göra. Det går också att ta bort ett skåp om man vill ha diskmaskin.
Precis vad jag menade, jag tycker det är hemskt, men det är inte mitt hus ;-)
 
Lägg inte trall på stenläggningen. Rengör med högtryck istället.
Om ni byter kök, ta till vara skåpen för källarens hobbydel. Ovärderligt!
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Grattis till ett fint hus.
Ni har redan fått många bra kommentar,
och jag vill bara understryka att ni kommer fixa det här.
Om ni tror att ni inte är händiga ”gör det självare” så släpp den tanken.
De flesta kan prova sig fram och öva upp handlagt efter hand.
Jag blir glad när jag ser hur man kan göra massa saker som man initialt trodde var för proffs bara.

Och detta forum är en guldgruva att ösa ur. ❤️

Välkommen till villalivet. Allt kommer att bli bra.


//AA
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Alltså wow!
Vilket hus! En sak i taget. Det som är skönt när man renoverar och man gör en sak i taget är att man kan stänga dörren till det rummet på kvällen. Voilà, så är känslan bättre.
Men återigen vilket hus! Uteplatsen, gå lös med högtryck så är den ”klar”
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Måla om innertak och redan målade väggar. Måla radiatorer som gulnat. Se till att underhålla fönster, en del ser ut att vara betade 70-talsfönster. I övrigt ser jag inget som måste göras direkt.

Skall du fixa köket så ändra inget för som Pappspik skrev är 70-talshus ofta väldigt bra planlösta.

Köp i stället ett begagnat kök på Blocket, kolla först att det passar, och byt vid tillfälle. Finns beg vitvaror nen även Elgiganten Outlet är bra.

Simma lugnt, slappna av och njut av huset.

Tänk även på att om ni nu får tid över att skaffa barn så sliter dessa enormt på inredningen så se till att renovera rustikt, dvs mycket vitmålade ytor.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Att ha ett hus är som att ha en gammal träbåt.
Du ville blivit förvånad över hur många fel en båt kan ha utan att den sjunker.
Sannolikheten är stor för att den varar livet ut utan att du totalrenoverar den.
Samma sak med et hus. Ta det bara lugnt och ta en ting i taget, taket ramlar inte ner på ett bra tag än.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Köper man hus så är det inte helt fel att ha en slant över att spendera på akuta renoveringar. Man måste inte göra allt själv. Det finns hantverkare. För trivselrenoveringar så kan man göra mycket själv! Typ måla. När vi flyttade in i vårt radhus för 10 år sedan så gjorde vi i princip bara det direkt vid inflyttning. Målade kök, vardagsrum och hall vitt, så såg det fräschare ut direkt. Nu 10 år senare gör vi en större renovering med hjälp av hantverkare. Kunde låna oss en summa från värdeökningen av huset. Barnen har både kommit till världen och hunnit bli några år. Sitt lugnt i båten (huset) och ta det bit för bit. En tröst är att man hinner bli jäkligt hemmablind med tiden, och då ser man inte alla skavanker längre ☺️ . Visst kan det vara skönt med lägenhet, att slippa tänka på underhåll, men det e så skönt att ha ett eget boende, egen trädgård och slippa störmonent från grannar i lägenheten ovanför som går i högklackat och sjunger högt mitt på natten..tex.
 
A Asso skrev:
[video]

Tack för svaret!

Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
Tack på förhand!
Det där vara ju bara lite ytskikt. Skillnad om husets tak läckte eller hela grunden var sned. Bara att flytta in och ta lite i taget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Asso skrev:
[video]

Tack för svaret!

Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
Tack på förhand!
Så länge taket är tätt och det inte rinner in vatten så är det bara att sitta lugnt i båten. Det är en faslig hysteri över att renovera för att det ska se snyggt och "rätt" ut.

Bo in er. Ta reda på om det är stora saker som behöver fixas. Dränering, tak, avlopp. Rinner det in vatten i fasaden vid fönstren osv.
Allt annat är underordnat och kan vänta, länge.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.