Satte igår upp en Solarventi SV7 som i första hand ska förbättra ventilation och men även ge lite värme. Sommarstugan står ouppvärmd över vintern och så värmer vi den på helgerna vår och höst, med el-element och kamin.

Skulle vilja få lite kommentarer från er som haft en sådan anläggning igång och ev. tips som kan förbättra Solarventilösningen.
 
Jag har en sv7 på gäst huset. Funkar bra. Vet inte hur man skulle kunna förbättra den.
 
en annan fråga kanske..?

Var den svår att montera? tung kanske?
 
Nej det var simpelt.Den är inte så tung heller.


Det jävliga var att ta hål i väggen.Jag upptäckte att det var timmer i väggen :)
 
Jag hade en vanlig yttervägg med panel men ingen hålsåg. Så jag körde ett 300mm borr rakt genom vägen och ritade 130mm cirklar. Fram med sticksågen och fixa till hålen. Det tar max en timma om du inte har en besvärlig vägg.
Det enda som jag reagerade på var att man från fabrik hade tvinnat samman kopparn på brytartrådarna i anslutningssladden, så att mitt under monteringen började fläkten snurra trots att jag inte tagit bort skyddsplasten.
 
Har nu kört den i några veckor och mitt första notering är att den fungerar utmärkt för att ventilera och få bort den råa och instängda lukten. Däremot så tillför den inte speciellt mycket värme så här ska man nog överdimensionera om man önskar något tillskott vår/höst.
Har nog inte en helt optimal placering då fläkten start tidigt på morgonen för att sedan stanna runt 2-tiden. Det innebär att den pumpar in den kallare morgonluften istället för den varmare eftermiddagsluften.
 
Har likadan placering. Men det är ju oftast soligare på förmiddagarna...
 
Jag har tänkt bygga en egen solluftfångare, lik den från TA-TEKNIK & Fritid - Försäljning av hopfällbara produkter, men fläkten skulle drivas av nätström och termostat. dvs. fläkten startar då solfångaren uppnår önskad värme, typ 15-20 grader. Har någon erfarenhet av en sådan? Skillande mellan den och Solarventi är att TA's fläkt tvingar kalluften genom absorbatorfilten (luften silas genom den varma filten) , medan Solarventi's lösning bygger på strålvärme från den varma plåten. Har jag förstått rätt?
Kan någon tipsa om var jag hittar passande termostat? den behöver kunna tåla uppemot 120grader, tror jag.
 
Om jag tolkar informationen rätt som du länkar till så drivs väl fläkten i TA's variant redan av nätström och termostat?
 
just det..så var det ju. Men jag tänkte bygga den helt själv, varmed jag skulle behöva förslag på termostat. låd-material har jag, så vad jag skulle behöva skaffa är fläkt för ca 190,-, rör och en termostat. Investeringen skulle alltså vara minimal.
 
Aha, då missförstod jag dig

Som fläkt kanske en billig datorfläkt från clas o duger? Dom pumpar ju på hyfsat med luft och är tysta och så.
 
fläkten har jag hittat på Clas: 6W, 12v (batterieliminator finns). Problemet är dock att hitta en termostat som fungerar som för att driva kylanläggning, dvs. den startar fläkten när värmen stiger till viss nivå. Jag funderade på att testa Myson's värmeflyttare (termostat + fläkt) som finns på Clas, men det står att den endast klarar upp till 40C. Jag hoppas ju uppnå mycket högre temperatur i min solfångare. Vad händer efter 40C? stänger termostaten av fläkten? smälter hela fläkten/termostaten?
 
Själva termostaten behöver inte befinna sig i solfångaren utan bara en givare, en sådan måste man väl kunna hitta som klarar högre temperaturer. Att termostaten sedan har ett område upp till 40 grader innebär nog att vid temperaturer över detta så är osäkerheten för stor och noggranheten för dålig för att kunna styras tillförlitligt, men nog fungerar den ändå.
 
OK, då kan man alltså lugnt använda en sådan termostat. den kommer alltså att fläkta på ända tills värmen åker ner under önskad temperatur. Maxtemperaturen 40C behöver man alltså inte bry sig om. Har du något förslag på termostat med "extern" givare?
 
Nej det har jag egentligen inte, men en sökning på google "termostat extern givare" ger rätt många träff...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.