Jag antar ni upplever fladdereko el dylikt? Dvs klappar ni händerna lever ekot vidare mycket längre än man förväntar sig

Innan ni skaffar massa fula undertaksplattor eller canvastavlor, ta täcket från sovrummet och håll upp/placera på olika ställen i rummet och se om det gör skillnad.

Ja, ni behöver en ökad absorption i rummet - men placeringen är mer än halva grejen. Det kan bli lite olyckliga avstånd mellan parallella hårdgjorda ytor som för situationen skapar det här. Det handlar om att bryta dessa reflexer. Jag är inte säker på att taket är lösningen, eller en enskild tavla.

Som sagt, testa runt med en tjock fåtölj, täcke på lite olika platser först!
 
  • Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…
V VikingS skrev:
Tunna och lätta saker hjälper inte så mycket mot akustiska problem. Som många skriver. Akustikplattor i taket är nog en bra lösning för dig. Du kan köpa sådana eller bygga själv. Lite tips på hur och annat kring hur akustik fungerar kan du hitta på sidor kring t.ex. hemmabio och stereoforum: T.ex: [länk]. För att dämpa ljudvågor är det bra att det du har i taket eller väggen är några cm från väggen eller taket. Ju, så att säga djupare det man har på väggen/taket är desto längre ned i frekvens dämpar det. Det är avståndet på väggen till där det ljuddämpande materialet slutar som räknas, det går bra att ha en del tomrum däremellan. LIkaså är absorberande saker som är tunga svårare för ljudvågorna att röra och dämpar bättre. Det viktiga för dig är nog att dämpa två raka, plana hårda ytor som vetter mot varandra. T.ex. golv och tak (dämpa taket, i kök+ kanske man kan ha en lös Papelinamatta el dyl som dämpar stegljud).
Väggarna och mot köket är nog svårare. lite tyngre gardiner hjälper nog lite grann.

Om man bygger akustikdämpning i tak så kan man också fundera på om man vill fälla in spotbelysning i den också.. Det passar rätt bra att kombinera
Vi hade planerat att göra spotbelysning i badrummet, men efter att köket (innan akustikproblemet) blev nästan 50.000 kr över vår budget (främst pga el och rör) så gav vi helt upp den idén. Klart att det är snyggt, men har man en budget så är man begränsad. Och jag känner faktiskt ingen som har renoverat helt utan en budget.
 
A AdelsöKlas skrev:
Av bilderna att döma så är avståndet mellan väggarna ganska likt avståndet mellan golv och tak. Det ger resonans och stående vågor.
Intressant! Är det samma sak om det är en jämn multipel i storleksförhållande? (t ex Vägg 2m, tak 4m)

Har varit med om ett kök där det blev mycket resonans efter renovering. Samma lösning som innan i stort sett. Tror det egentligen var skåpens djup och höjd som ändrades (upp till taket istället för ett tomrum ovanför).

(För att tillföra mindre till originaldiskussionen: Är personligen helt emot spottar - i alla fall om man inte får jämn och bra spridning på ljuset. Stora diffusa lampor, det är grejen!)
 
Gjutematta under bordet kanske, det har vi. Om man inte vill ha en matta vid/kring arbetsytan menar jag.
 
A AdelsöKlas skrev:
Det verkar råda lite begreppsförvirring här.
Tunga material har man för att ljudisolera, dvs att hindra ljud från att spridas från ett rum till ett annat. Det har ingenting med akustiken att göra. Vill man dämpa reflexer är det mjuka material som gäller. Vill man diffusera fungerar hårda ytor, men massan (tyngden) är oväsentlig.
Du har rätt, jag skrev kanske slarvigt. När jag testade med "lättare" material i mina absorbenter ("skumgummi", vanligt isolering) så upplevde jag inte alls samma effekt. (Inte heller med gardiner eller tyger som ju var det första som testades). "Tygtavlorna" med "tung" (dvs högre densitet, men ändå "genomsläppande") isolering formligen suger in ljudet och dödar det.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Stoppade köksstolar?
Absolut! Helst med stoppad rygg också. Ryggarna hamnar (ur ett akustiskt perspektiv) på ett slumpmässigt avstånd från en reflekterande yta, och kommer därför att absorbera olika frekvenser slumpmässigt. Dessutom fungerar de som diffusorer i andra frekvenser.
 
A AdelsöKlas skrev:
Absolut! Helst med stoppad rygg också. Ryggarna hamnar (ur ett akustiskt perspektiv) på ett slumpmässigt avstånd från en reflekterande yta, och kommer därför att absorbera olika frekvenser slumpmässigt. Dessutom fungerar de som diffusorer i andra frekvenser.
Ja, med stoppad rygg menade jag för bästa effekt.
 
mowatom skrev:
Du kan testa med canvastavlor. Även om tyget inte är optimalt för en absorbent är det många som får bra resultat ändå. Köper du dom löst, kan du spänna upp dom på en djupare ram som du kan ha rockwool eller liknande i. Prova även att distansiera ut den lite från väggen. Man får prova. Sen bör du som redan nämnts möblera upp lite, så att du får naturlig diffusion. Växter, böcker mm. Eller flytta till ett torp med treetex på väggarna;)
Vet det yngre generationen vad treetex är?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
H Henrikrso76 skrev:
Min sambo och jag flyttade i somras och vårt första projekt var att bygga om köket i vår nya lägenhet. Allt blev jättefint - utom det som inte syns. Akustiken. Det ekar som i en resonanslåda. Jag har aldrig förr varit med om det i ett kök. Köket är cirka 20 kvm. Möblerna tog vi med oss från vår gamla bostad (och någon matta hade vi inte där heller). Gardinerna - som inte är så värst köksmässiga - satte vi upp i hopp om att kunna råda bot på eländet, men åtgärden hjälpte endast marginellt. Måste man ha väggen full av tavlor och hyllor? Hjälper ens det? Funderar på att sätta upp plattor i taket, men skulle i så fall gärna vilja veta vad som krävs. Gärna något diskret. Tacksam för både erfarenheter och tips!

[bild] [bild] [bild] [bild][bild]
yonna yonna skrev:
Då återstår nog en mycket mönstrad gallerimatta på golvet. Jag har en sådan i mitt kök som har betonggolv.
En tjock gummerad bordsfilt på bordet och en duk gör massvis. Det var så vi överlevde småbarnsåren med tre barn. Även absorbenter(eller bordsfilt) som klistras under bord och stolar gör en del.

Kanske dags att visa upp de fina kokböckerna i en snygg hylla med blomma/växt. Var hänger förklädena?
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Börja med billiga trasmattor på golvet…
 
H Henrikrso76 skrev:
Tack för tipset. Jag är övertygad om att det är jättebra. Problemet är bara att plattorna ser ut att kosta 2-3 tusen kronor st för en dryg 1/4-dels kvadratmeter, vilket skulle göra taket (även om det bara kläddes till 30%) dyrare än hela köket i övrigt... :(
Priset är per paket och ett paket innehåller från typ 7 till 10 kvadratmeter.
 
A
P per149 skrev:
Vet det yngre generationen vad treetex är?
Vet faktiskt inte. Men rum med treetex har en härlig akustisk miljö iaf:)
 
L lingonlingon skrev:
Detta kanske kan vara ett alternativ?
[länk]
Tack för tipset, men vi vill inte ha en träpanel i köket. Vi bor dessutom i e
L Langos skrev:
Priset är per paket och ett paket innehåller från typ 7 till 10 kvadratmeter.
Ok. Missförstod. Tack för förtydligandet!
 
D
mowatom skrev:
Vet faktiskt inte. Men rum med treetex har en härlig akustisk miljö iaf:)
Det beror kanske på? :)
I det här 40-talshuset bor en 90-talist här som är mycket nöjd med treetex-klädda väggar. Har bara bytt ut de som fått fuktskador, och har inga planer på att byta resten om det inte behövs.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.