P
Jag har för mig att det låg en hobbyaffär på Skolgatan i Uppsala (1980-90-tal). Minns jag rätt, eller har jag glömt fel? Nån som kan upplysa oss?
 
P pmd skrev:
Jag har för mig att det låg en hobbyaffär på Skolgatan i Uppsala (1980-90-tal). Minns jag rätt, eller har jag glömt fel? Nån som kan upplysa oss?
Den fanns kvar så sent som för mindre än tio år sedan. (Jag bor i kvarteret.)
 
P pmd skrev:
Det här, mina damer och herrar, är ett överlägset tangentbord. De flesta av er har dock knappast haft chansen att glömma det.

The Space Cadet Keyboard. Inte originalmodellen, utan en något senare variant. Layouten är dock densamma.

[bild]

Öppna bilden i en ny flik eller ett nytt fönster för att se märkningen på alla tangenterna.
Nasa tgb går att köpa än idag. Riktigt fina¨

89c537f5ce720dee9b3c0b82ea688b7b.jpg
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nasa tgb går att köpa än idag. Riktigt fina¨
Trodde inte den färgsättningen var i din smak. :thinking: Hur som helt rätt odugligt då de glömt den numeriska delen. :thumbdown:
 
jarlh jarlh skrev:
Den fanns kvar så sent som för mindre än tio år sedan. (Jag bor i kvarteret.)
Hur kan jag ha missat eller glömt den? Jag gick ju på "Katte"(-dralskolan) som ligger på skolgatan...
Eller var det en sån där affär som säljer garnnystan och flörtkulor?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Trodde inte den färgsättningen var i din smak. :thinking: Hur som helt rätt odugligt då de glömt den numeriska delen. :thumbdown:
Jag har numerisk del på mitt tgb. Används aldrig Måste flytta händerna från QERTY fattnig
 
J JohanLun skrev:
Hur kan jag ha missat eller glömt den?
En till som missat den. Var på Skolgatan? Var "periodarstammis" på systemet där en gång i tiden men den butiken kanske ni har glömt? :rofl:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har numerisk del på mitt tgb. Används aldrig Måste flytta händerna från QERTY fattnig
För oss som ibland måste räkna på saker är den delen jättebra. ;)
 
  • Gilla
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tips: [länk]
# apt install handycalc
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
E: Unable to locate package handycalc

:thinking::thinking::thinking:

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
QWERTY för att slippa flytta händerna
Hade jag behärskat riktig "fingersättning" hade jag säkert tyckt som du... :cry: Den enda delen av tangentbordet där jag kan skriva utan att titta efter är just på den numeriska. :oops:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
# apt install handycalc
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
E: Unable to locate package handycalc

:thinking::thinking::thinking:

Hade jag behärskat riktig "fingersättning" hade jag säkert tyckt som du... :cry: Den enda delen av tangentbordet där jag kan skriva utan att titta efter är just på den numeriska. :oops:
Kanske dags lära sig då :D (Jag är dock bara 95% av äkta fingersättning skulle jag gissa) Var jag typ eko-admin och matade in verifikationer dagar i enda kanske jag skulle använda numerisk :p
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske dags lära sig då
Jag har glömt hur man lär sig sådant. :cry: Annars har du såklart rätt...
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur kan jag ha missat eller glömt den? Jag gick ju på "Katte"(-dralskolan) som ligger på skolgatan...
Eller var det en sån där affär som säljer garnnystan och flörtkulor?
Om jag minns rätt så låg butiken mittemot Katte i en källare. Tror det stog "Hobby" i fönstret. Men jag var aldrig in i butiken, så jag har ingen aning om vad som dolde(döljer?) sig där.

Redigering: Efter lunchen funkar hjärnan bättre. Det var ju Hobbyhuset som låg där, som sålde rollspel och liknande. Och där har jag ju visst varit in och handlat! Men jag tror inte den finns kvar.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Det här, mina damer och herrar, är ett överlägset tangentbord. De flesta av er har dock knappast haft chansen att glömma det.

The Space Cadet Keyboard. Inte originalmodellen, utan en något senare variant. Layouten är dock densamma.

[bild]

Öppna bilden i en ny flik eller ett nytt fönster för att se märkningen på alla tangenterna.
Rymdkadett : vissa teckenkombinationer är mycket lättare att slå om man har en eller två händer till eller tentakelliknande fingrar. :)

Grekiska och operatorer ur satslogiken direkt tillgängliga på ett tangentbord - använder man det fullt ut för programmering så behöver man ha ganska så mycket diskret matematik i ryggen för att fatta koden.
 
B Bassrunner skrev:
Om jag minns rätt så låg butiken mittemot Katte i en källare. Tror det stog "Hobby" i fönstret. Men jag var aldrig in i butiken, så jag har ingen aning om vad som dolde(döljer?) sig där.

Redigering: Efter lunchen funkar hjärnan bättre. Det var ju Hobbyhuset som låg där, som sålde rollspel och liknande. Och där har jag ju visst varit in och handlat! Men jag tror inte den finns kvar.
Ah, den minns jag. Spelade aldrig rollspel... Men vart inne där med nån annan som gjorde det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.