Jag tycker också det i allmänhet såg bra ut, jag skulle ha renoverat lite ytskift till att börja med, billigt och gör mycket för "mitt egna hem" känslan, dessutom är det jobbigt att göra efter man flyttat in möbler.

Får jag fråga om TS bott i hus innan ? ..jag tycker mej märka stor skillnad på folk uppväxta i hus och i lägenhet vad det gäller sånt här, jag är uppväxt i hus och flyttade sen till lägenhet och sen huset jag bor i nu. Jag kände mej enbart nöjd och lycklig över köpet, och kände att man frå väl fixa det som inte är perfekt eller går sönder efter hand.

Jag känner att folk uppväxta i lägenhet ofta har lättare att få panik och måla fan på väggen.
 
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Riv bara pizzeria-valvet mellan kök och vardagsrum!
Klart!
:D
 
  • Gilla
  • Haha
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Vilket fint hus, grattis! Det kommer kännas bättre när ni flyttat in och lärt känna huset :)
 
Varför är alla så vansinnigt kåta på att renovera fullt funktionsdugliga hus det första som sker efter inflytt? Om TS hade hyrt en lägenhet så hade hon fasen inte lagt ner en spänn på att renovera badrum och kök, och troligen inte ens målat om. Så varför skall det göras i en hast det första som sker i ett hus??? Badrum går på ca 250 kkr och kök detsamma. Om de fungerar och inte uppvisar skador så kommer de att fungera hur bra som helst ett tag till.
Flytta in, ta det lugnt, fixa de måsten som finns och ta det därifrån.
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 3 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
1..det är en investering
2.. att renovera är oxå en investering
3. det är berikande, på många sätt
4. när första renoveringsprojektet är klart..så känner du o din man sig väldigt nöjda
5. ...börja med något hyfsat enkelt och lätt..tapetsera om ett litet rum..( blir du inte nöjd ..så blir det inte så dyrt att göra om.. )
6. Tro på dig själv..och skaffa / låna ordentliga/ riktiga verktyg
Lycka till../. Göran

PS. .kände likadant som du för 40 år sedan .nu är nästan allt renoverat..inkl fixat dränering.. Du kan DS
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Frida1989! Frida1989! skrev:
Detta köpte jag och min sambo 2019. Han är uppvuxen 1 gata nedanför och vi (jag) hade gått och suktat efter dette huset i 5-6 år innan det ble till salu.
Bara just för att tomten var så perfekt och skolor/dagis/gymnasium ligger typ 600m bort.
Till slut blev det vårt.
2 år efter köp är det fortfarande fruktansvärt mycket igen att göra, men man får ta lite i taget.
Efterisolerat och bytt klädning och lite fönster och nästa steg är att gräva ut och understöpa grundmuren så att vi kan få 2,4 meter takhöjd i källaren för att kunna ordna en uthyrningsdel.
Kan säga att vi fortfarande inte har gjort något med badet förutom att riva några väggar så nu har vi «öppen planlösning» till toaletten

[länk]
 
  • Modernt kök med svarta skåp och centralt köksö, texturerad väggbeklädnad och inbyggd öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modersnt inredd vardagsrum och matplats med neutral färgsättning och naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart trähus med tegeltak och skorsten under en blå himmel, renoveringsmaterial synligt framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt hus med svart träfasad, tegeldetaljer och sadeltak mot dramatisk himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat svart hus med tegeltak, stora fönster och en gul tegelskorsten vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med obebäddad säng, synliga takbjälkar och sidobord i ljust inrett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 4 till
  • Laddar…
J
D Daijall skrev:
Om du vill dämpa ångesten så gå igenom hur ett ånger faktiskt skulle se ut. Just nu är din hjärna uppe i flykt och har svårt att ställa alternativen mot varandra.

Faktum är att du inte kan vända på klacken och bara stanna kvar i din lgh utan du har skrivit på ett kontrakt, vägen ur är troligen genom försäljning. Tänk på hur det skulle kännas och på alla steg det inkluderar. Verkligen lev i det alternativet en stund.

Nu när du har gjort det så kan du börja tänka för och nackdelar på alla alternativ som du har. Troligen så har du tänkt igenom det här, troligen så har du resurserna för att lösa problem och troligen så står du inte ensam ansvarig för huset.

Det är fullt naturligt att få kalla fötter, speciellt när det gäller något så stort som att köpa ett hus. Dessutom blir det extra utmanade om du har en utbrändhet som ligger och skaver.

När huvudet är uppe i flykt så känns allting stressigt och akut men ingenting behöver ske nu. Sitt still i båten, andas och fundera lite så kommer paniken lugna sig :)
jag alltid kommer stödja dig med allt ❤️❤️❤️
 
Hm stora affärer har vissa personer en tendens att ångra, jag med! Men det blir ju ofta bra. Man måste ju våga vissa saker annars vaknar man och mår dåligt av det istället.
Och om inte så borde man väl kunna sälja igen.
Spontant tänker jag bra med tegel, ni slipper slita och måla träfasad, helt okej kök, fin parkett, fint blyglasfönster, fint räcke. Bra med stengolv i hallen. Badrum ok. Alltså det är ju inte jättenytt men det ser ut att vara ett välskött hus utan större renoveringsbehov.
Äh flytta in och känn er för. Vad behöver renoveras just nu? Vad säger besiktnngsprotokollet.
Klokt att inte kasat sig in i en renoveringskarusell börja med något litet, testa er fram, bo in er.
Lycka till i nya huset
 
Redigerat:
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Det ser ju sågott som skitbra ut! Stor potential för eventuell modernisering vilket ni inte behöver ha bråttom med. Var likadan när vi köpte vårt hus i januari och skulle flytta in i april. Började ta in offerter på att göra om köket, renovera "tvättstugan" osv redan innan inflytt. Fattar knappt varför nu, det är inte alls bråttom. Blev någon konstig stress när man letar kosmetiska fel osv.. Har slutat ogilla köket och tvättstugan kan man göra senare. Eftersom du har källare (precis som jag) skulle jag rekommendera att ni beställer hem testdosor (vet inte va de heter) o mäter radonhalten i luften, vi har en radonsug som installerades 2016 av förra ägaren o har bra värden nu men var tydligen lite höga innan. Vi har gått över till att hellre vilja ta tag i elen nu men händer inget där än.
Du kommer nog lugna dig när ni flyttat in o bott där några månader, även om köket är gammalt o trist. Orsaken till fuktskadan o själva ytan är en bra prio att ta tag i sen. Det där huset ser mycket bättre ut än många som ses på hemnet! Kommer bli superbra ska du se.
 
  • Gilla
Josef9191 och 2 till
  • Laddar…
P
A Asso skrev:
Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
Tack på förhand!
Det ser helt OK ut på videon. Uteplatsen ser bra ut.

När det gäller renovering måste man prioritera. Estetisk renovering är lågprioriterat. Så länge det fungerar kan det vänta.
Sånt som inte fungerar bra bör man prioritera högre, men fundera på om det går att skjuta upp det utan att bli galen.
Sånt som riskerar att leda till skador är högst prioriterat. Börja med sånt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Jag vet inte om jag skulle gå så långt att påstå att jag ångrade mig men däremot kände jag initialt mycket av det du beskriver. Oro över allt okänt och stress över den lååååååångsiktiga planen med renoveringar mm. Men framförallt trivdes jag inte medan övriga familjen bodde in sig.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Var rädd om parketten i vardagsrummet. Det är inget billigt golv du har. Jag har liknande med annat mönster men likadant i kanterna. Vad man ser på bilderna är det inte så mycket att göra. Kök behöver inte bli så dyrt. Ikeas är bra och billigt och man kan göra det mesta själv. Det värsta med att bo i hus är att hitta vettiga hantverkare som håller vad de lovar.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det ser helt OK ut på videon. Uteplatsen ser bra ut.

När det gäller renovering måste man prioritera. Estetisk renovering är lågprioriterat. Så länge det fungerar kan det vänta.
Sånt som inte fungerar bra bör man prioritera högre, men fundera på om det går att skjuta upp det utan att bli galen.
Sånt som riskerar att leda till skador är högst prioriterat. Börja med sånt.
Bra sammanfattat.

Ett hus behöver vara torrt. Det ska inte rinna in vatten ovanifrån eller underifrån.Så fixa det om det behövs. En besiktning hjälper er att få koll.

Resten kan ni drömma om och skissa på i en massa år. Det är kul! Hus är en evig hobby. Du måste inte kunna en massa Innan, ni kommer lära er.

Grattis till ett fint hus!
 
Vilket fint hus! Så vackra glasfönster, fint ljusinsläpp och vackra originaldetaljer! Ta det lugnt som många andra skrivit och riv inte ut för mycket på en gång. Det ser ju helt beboeligt ut, måla/tapetsera väggarn som flera redan rekommenderat då det är enklare att göra när det inte finns en massa möbler, resten kan du ta eftersom. Badrummet är ju underbart, men sedan ska det ju vara helt också förstås.
Lycka till, jag är avis!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
A Asso skrev:
Tack för svaret det värmer verkligen mitt hjärta .
Precis det började när jag vann budgivningen och även fick bolån utan problem haha!! Trodde aldrig det skulle hända!
Gud ja, barn är ju ngt jag tänker på 100ggr om dagen om man verkligen vill ha lr inte
Senast 6 på morgonen när jag läste om krav för att adoptera!!
Lade upp en video på huset som vi ska flytta in och blir tacksam om du kommenterar samt ger lite tips om vad man ska prioritera i renoveringen.
Hej!
Vilket fint hus nu har köpt!
Jag tycker man ska tänka så här: vad var det har innan jag flyttade in? Jo, troligen en privatbostad åt någon som trivdes. Dög det åt dem, så duger det väl åt er också!
Det är sån sjuk hysteri i att allt ska vara tipptopp hela tiden. Du har troligtvis inte ens kommit på hur din smak är. När vi flyttade in i ett ganska nergånget och extremt inrökt radhus på 70-talet hade vi vandinnigt dåligt med pengar (och en ränta på 16 procent). Vi målade i badrummen och köpte billiga tapeter och trivdes där i 18 år, men när vi flyttade så hade vi isolerat om fasaden, bytt alla fönster till 3-glas och renoverat badrummen. I köket hade vi bytt luckor (men inte stommar,). Hur som helst så var renoveringen den 2:a gången, mer övertänkt och som vi ville ha den, och då hade vi också råd. Så känn inte någon dum instagrampress utan njut av att du äger alla 4 väggarna och har en egen trädgård och hitta sätt att få allt att fungera som det är tills du verkligen vet hur du vill ha det. Och tegelhus! Grattis! Ingen fasadmålning eller skrapning! Totalt underhållsfritt!!!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.