Hej

Köpte ett jäättefint vardagsrumsbord...
Sen insåg en att den är alldeles för tung att flytta på om man behöver flytta på dem tillexempel för att dammsuga under.
SÅ jag köpte 4 jättefina mässingshjul till.
Sen insåg jag att jag inte har någon ide om hur jag ska montera hjulen på bordsbenen. Benen är av metall och det är inte öppet undertill. Men jag tror att man bara har svettsat igen metallstängerna. Det är nog alltså ihåligt. Och sen målat över.
Frågan är i alla fall, hur i hela ärlden ska jag göra för att sätta fast hjulen?

Jag funderade på om jag ska be någon att göra hål i botten på benen. Sen kan jag först skruva på en skarvhylsa på varje hjul-skruv och sen borde det gå att bara föra in metallhylsan i benet, om ni förstår hur jag tänker.
Om jag alltså hittar rätt storlek på skarvhylsa.

Benen är 10mm
och skruven på hjulen är 3,5mm

Vore väldigt tacksam om jag fick tips på hur jag ska lösa detta.
 
  • Hand håller mässingshjul intill metallbordsben för att visa monteringsidé.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag funderar på hur mycket märke det blir i golvet av att rulla tyngden av det jättetunga bordet på fyra små hjul?
Ligg hellre på knä och dammsug/moppa in under bordet när det behövs
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag funderar på hur mycket märke det blir i golvet av att fördela tyngden av det jättetunga bordet på fyra små hjul?
Ligg hellre på knä och dammsug/moppa in under bordet när det behövs
Det är enkelt att lösa. Lägga någon slags hård skiva under. Det är inte ett problem
 
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Det är enkelt att lösa. Lägga någon slags hård skiva under. Det är inte ett problem
En liten skiva under varje hjul eller en stor skiva under hela bordet? Vilket som av alternativen kommer du ju ännu mindre åt att dammsuga än utan hjul:thinking:

Jag tror också ett tungt bord med små mässingshjul gör märken i golvet.
 
Ola C Ola C skrev:
En liten skiva under varje hjul eller en stor skiva under hela bordet? Vilket som av alternativen kommer du ju ännu mindre åt att dammsuga än utan hjul:thinking:

Jag tror också ett tungt bord med små mässingshjul gör märken i golvet.
Joooooo men överlåt det bekymmret åt mig haha :D
Alternativt om du tipsar mig om stora mässigshjul som passar till detta ändamål.
Men om jag l'gger en tunn med h[rd skiva av n[got slag under varje hjulhjulen så kommer det ju inte hjulen göra märken i golvet??
Vad är det för märken det är frågan om egentligen??
tryckmärken? eller också när man rullar hjulen ?
 
Ola C Ola C skrev:
En liten skiva under varje hjul eller en stor skiva under hela bordet? Vilket som av alternativen kommer du ju ännu mindre åt att dammsuga än utan hjul:thinking:

Jag tror också ett tungt bord med små mässingshjul gör märken i golvet.
Dessutom så står ju bordet med alls in vikt på de där smala benen, på golvet. Och den har stått så där i 2 månader och det har knappt blivit något märke i mattan under.
 
Svårt att se på din bild men kontaktytan på benen måste vara "oändligt" större än på hjulen.....
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Det med hjul av den kalibern under bord/stolar är inte att föredra, för länge sedan så fanns det på Rokokomöbler hjul som såg ut som det du visar. Problemet var bara att hjulet inte sitter mitt under utan är svängbart och det blir en fruktansvärd brytning i benet och det spricker/spjälkas. Inte att förglömma att dessa hjul tryckes ner i golvet så det blir randigt vid förflyttning, är då det ett behandlat golv, lackat eller på annat sätt en yta på det så spräcker hjulet ytan. Så om du vill ha ett snyggt och fint golv kvar , så glöm det med hjul.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okej jag kör!
Borra hål under bordsbenen så hela skruven går in, sen limma fast dom!
 
Lexington Lexington skrev:
Okej jag kör!
Borra hål under bordsbenen så hela skruven går in, sen limma fast dom!
:crysmile: Det är rätt! Bara kör!

Vad för lim kan man använda till detta ändamål?
 
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
:crysmile: Det är rätt! Bara kör!

Vad för lim kan man använda till detta ändamål?
Exempelvis epoxy eller PL-400.
 
  • Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Dessutom så står ju bordet med alls in vikt på de där smala benen, på golvet. Och den har stått så där i 2 månader och det har knappt blivit något märke i mattan under.
Ett ben har kvadratisk eller cirkulär anläggningsyta mot golvet, ett hårt hjul har bara linjekontakt. Dessutom ser hjulet välvt ut vilket i teorin bara ger kontakt i en enda punkt. Om benet är 10mm i kvadrat har det 100 kvadratmillimeter anläggning, det där välvda hjulet kanske 1-5 kvadratmillimeter som bäst.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det är rätt uppenbart att du har ingen eller liten erfarenhet i sammanhang som detta (och annars hade du väl inte behövt fråga om hjälp heller...) men du verkar ha bestämt dig för att din idé ska funka. Och då är det väl bara att köra; hur svårt kan det vara?
Montera dina hjul i bordets ben — hur det ska gå till behövs väl inga ingående instruktioner för utifrån hur dina hjul och bordets ben ser ut?

Du har fått utmärkta råd och synpunkter från @Ola C med flera som baseras på kunskap och erfarenhet men verkar inte reflektera över dessa öht. !

Mitt förslag är att du gör som du helst vill nu så postar du en utvärdering om två till tre år. Har du tur har ju vi skeptiker trattat på arslet och fått fel eller så tar vi en runda då om varför det blev som det blev.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
bajas och 2 till
  • Laddar…
Jag har snackat med morsan om det som sagts här och beslutat att skippa hjulen :)

Tack för att ni tog er tid att förklara riskerna!
 
  • Gilla
bajas och 1 till
  • Laddar…
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Jag har snackat med morsan om det som sagts här och beslutat att skippa hjulen :)

Tack för att ni tog er tid att förklara riskerna!
Fegt tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.