Mikael_L
Jag ser inget alls renoveringsbehov i filmen.
För att skapa värsta perfekta facebook-mitt-lyckliga-liv-storyn måste säkert alla ytskikt bytas ut, men gå inte den fällan. Det blir man inte lycklig av på riktigt.

Nä, jättefint hus, tegelfasad och annat som är gediget och underhållsfritt (nästan) ger vid handen att det där är ett utmärkt husköp.

Jag skulle nog inte röra nästan något alls under 1-2 år. Som någon skrev, fixa småsaker, som lister runt fönster och dörrar, skruva fast något löst gångjärn osv, så ni börjar komma igång med att göra något som känns som att ni fixar.

Kolla taket så fort som möjligt, både utsida och undersida, så det inte är något som måste fixas där. Är tak och grund bra så händer det typ inget mer med hus sen.
Gör också gärna en radonmätning i källaren, den ska göras typ i dec-mars, så köp in en eller två dosor direkt efter tillträde och gör mätningen. En del kommuner bjuder på radonmätning. Men det är annars rätt billigt, några enstaka hundringar.

Vill ni göra till källaren så börja sen kanske där. Där ska man ju ha lite eftertanke, och undersöka lite. En källare i ett 60-talshus kan ofta inte inredas precis hur som helst. Men detta forum är helt fantastiskt för att få en massa hjälp, nyttja det!

I övrigt tycker jag man ska bo in sig ganska rejält, om huset är sådär fint, innan man börjar härja på med renoveringar.
Och sen när det startar, ta en liten bit i taget, och gör klart innan nästan steg. Och börja med något lätt (dvs inte kök/badrum) för att bygga självförtroende.

Lycka till, verkar vara ett riktigt fint hus!
 
  • Gilla
sofftis och 11 till
  • Laddar…
Hej! Vilket härligt hus! Fiskbensparketten, de färgade glasen, trappräcket! Underbart! :love:

Klart att det är en känslostorm med en så stor affär som ett hus! Vi flyttade in i vårt första hus 2018 och trodde att det var ett helt ok hus. Hade riktig otur och flyttade in till en läckande toalett (helrenovering av liten gästtoa som verkligen inte var prioriterad), men värst av allt en krypgrund som Anticimex sagt på besiktningen var helt ok, men som efter köp dömde ut totalt och vi fick sexsiffriga kostnadsförslag på åtgärd. Ångest var bara förnamnet, det var en ut ur kroppen-upplevelse kan jag meddela. 3 veckor efter inflytt fick vi dessutom reda på att jag var gravid med vårt tredje barn.

Nu, 3 år senare har vi gjort en hel del mer eller mindre stora åtgärder på huset och har nu ändrat åsikt från att det är ett mardrömshus till att det fortfarande är ett halvskruttigt hus men det är VÅRT halvskruttiga hus och vi trivs mer och mer för varje dag. :giggle:

I ert fall tycker jag ni ska gå igenom besiktningsprotokollet, åtgärda efter det som verkar viktigast och sätt sen igång med lullullet, dvs måla och tapetsera. Säger som föregående, spara det smaragdgröna kaklet om ni kan, kanske kan man måla om golvet?

Vi har ett kök från 2001 med ljusgula luckor och plastmatta i "fusk-klinkers", men sånt får vänta.

Bo in er LÄNGE och gör saker allteftersom, tro mig, ingen kommer ta arbetet ifrån er. ;)

Och jag vet inte era renoverings-skills, men för en ingenjör och en paramedicinare som bott i lgh hela livet är allt en utmaning, men skicka ett PM om du är rädd för att ställa en dum fråga i forumet. :crysmile: Det har jag för övrigt gjort massa gånger, och man får alltid fina svar och massa hjälp!

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Om du precis köpt huset har du ju en besiktningsrapport där det står vad som bör åtgärdas.
 
Mikael_L
Besiktningsprotokollen kan man nog ta med en stor nypa salt - tyvärr.
 
  • Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Besiktningsprotokollen kan man nog ta med en stor nypa salt - tyvärr.
Ja, men vissa uppenbara saker kan man ju åtgärda utan att vara byggnadsingenjör...
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Besiktningsprotokollen kan man nog ta med en stor nypa salt - tyvärr.
Ja om man vill köra den approachen att alla är sämre än en själv gör det. Annars är det en logisk start var man kan börja kolla på lämpliga åtgärder.
 
A
Jag köpte hus när jag var doktorand (man får passa på när man har en fast inkomst i minst 2 år framåt i min bransch, man vet aldrig hur det blir i framtiden). Sönderstressad med prestationsångest och duktig flicka-syndrom. Kombon andas katastrof. Men huset blev min mentala räddning. Nu är vi alla olika, men för mig var det avkoppling att städa och fuktsäkra grund, renovera källaren och isolera garaget. Visst, det ”värsta” var gjort av tidigare ägare (tak, dränering och badrum), men nog fanns det att göra i 20-talshuset. Dessutom flyttade jag från hyresrätt i Stockholm till villa i en liten by på landet. Totalt grön på husägande, aldrig bott i villa i mitt liv tidigare.

Det bästa mindsetet jag snabbt fick ställa in mig i och som hållt mig sinnesfrisk, även när värmepumpen klappar ihop eller fukten äter upp ytskiktet i källaren, är att, så länge det inte brinner eller sprutar vatten ur rören: om huset har stått hittills så kommer det inte ramla ihop som ett korthus över natten, allt kan vänta till i morgon och det mesta till och med flera månader.
 
  • Gilla
sofftis och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Visst är det bra att kika på protokollet, och sen fundera på vad det betyder i verkligheten.
Men var beredd på att det står mycket om "riskkonstruktion", "fördjupad undersökning" "antydan till..." osv - men att allt egentligen bara har skrivits för att skydda besiktningsmannen/firman.

Ty missas något så kan det slå tillbaka, så ansvarsförsäkringen måste lösas ut, så var all intäkt på det jobbet borta.

Därför skrivs det och flaggas det friskt för allt möjligt som inte är något problem i verkligheten.

Vidare så händer det ju också att besiktningsmän missar saker.

Så absolut, läs och begrunda protokollet, men don´t panic. Kolla upp vad det verkar vara som anmärkts på, eller antyds, det är inte säkert att det är något allvarligt, eller ens något fel.
 
  • Gilla
sofftis och 5 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
[media]

Tack för svaret!
Ska FÖRSÖKA ta en sak i taget fastän det är mktttt som många saker som bör renoveras.
Vänligen se videon
Som tidigare skribenter: Ta. Det. Lugnt. :)

Vi köpte hus när första barnet var ca 7mån, med stort renoveringsbehov. Huset i sten från -53 hade mycket original kvar, och de som bodde här var 90+ båda två så det hade inte hänt särskilt mycket, men de hade bytt köket rätt nyligen sa dem - det var 1980... Vi fixade ett sovrum direkt när vi flyttade in, men det var i stort sett bara färg på väggarna. Vi visste om fukt i soutterängvåningen när vi flyttade in, men eftersom vi visste det så kunde vi ha lite koll, och vi åtgärdade det häromåret ca 8 år efter inflytt. Resten av huset har vi tagit pö om pö. Badrum ett år, kök två år senare, halva källaren med stambyte något åt senare, andra halvan av källaren ytterligare något år senare... Bara man håller lite koll och känner sitt hus behöver man inte ha bråttom. Bo in, känn efter, vad är viktigt och vad kan vänta. Hur vill vi ha den här planlösningen egentligen? Hur rör vi oss i huset? Vad saknar vi?

Allt det här tar tid och är inget man vet innan. Det är sällan helt akut. Ta det eftersom det blir viktigt av en eller annan anledning, besluten mognar när tiden är inne och ni slipper stort kaos under eventuellt lång tid om det blir för mycket på en gång. Se till att varje delprojekt är överskådligt och att ni orkar ro det i land tillsammans.

Vi älskar vårt hus nu och ångrar inte friheten en sekund! Det är väl värt och ger lite hobbys också som man kanske inte visste om :)
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 5 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
A Asso skrev:
[video]

Tack för svaret!

Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
Tack på förhand!
Klassiskt LB-hus från senare 60-talet. Har själv haft och renoverat ett. Tacksamt hus att renovera, antingen rum för rum eller totalrenoveringen. Tacksam tegelfasad. Kanske dränering runt huset om det är fuktigt i källaren samt riva bort eventuella organiska påbyggnader här för att slippa otrevlig lukt. Om taket är tätt kan man avvakta med detta ett tag. Se över skick på uppvärmningssystem så man säkerställer att man har värme och varmvatten. Sedan är det alltid bra att flytta in, känna sig för så man renoverar efter vad man själv verkligen behöver och inte utefter vad man tror att andra gillar.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
[video]

Tack för svaret!

Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
Tack på förhand!
Grattis till köpet.
Jag ser inte något som skulle vara akut att fixa. Är ju bara att flytta in. Visst lite slitet men jag har sett värre
Hoppas du gillar -70 talet för det finns många fina sådana detaljer.

Flytta in, renovera i lugn och ro. Och ditt hus kommer sakta att stiga i värde
 
Jag förstår dig, och känner igen mig i rädslan över att man tagit sig vatten över huvudet. För 6 år sedan köpte vi ett hus som behövde rejält med kärlek och omtanke, och vi hade tidigare bara bott i lägenhet så det kändes verkligen obeprövat och lite läskigt. Men då kom jag att tänka på en nära vän till mig: han är väldigt snäll och fin på alla sätt, men också oerhört opraktisk. Vid den tiden hade han redan haft hus några år (ensamstående och utan någon händig förälder i livet att få tips och råd av), och det var väldigt tröstande att tänka att ”om han klarar av att ha och ta hand om ett hus, då gör vi det också”.

Att ta hand om ett hus är oftast inte raketforskning, många gånger handlar det om prioriteringar och sunt förnuft. Har ni dessutom råd att leja för vissa renoveringar har ni ännu bättre förutsättningar. Ta det bara en sak i taget och läs på lite kring sånt ni inte kan något om så kommer det gå galant!

Och glöm för allt i världen inte att varken Rom eller hus byggs på en dag, ta en liten paus mellan projekten så att inte all livsglädje äts upp av att stressa framåt i renoveringarna.

Lycka till!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du ska inte ångra dig. Se det istället som ett hav av möjligheter! Förhasta inget, bo där ett halft år till, lyssna på alla spännande ljud i huset under vinterkylan. Sluta låta dig "inspireras" av skrytbilder på instagram mm och bli av med den pressen.
She'll be right, mate! som autraliensarna säger.
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla
Jag har sagt till mina barn som har köpt villor: "Gör ingenting på ett helt år, bo in er, och upplev alla årstiderna, sen vet man"
 
  • Gilla
nilsfk och 2 till
  • Laddar…
Mitt svar är väldigt i andan av det som redan har sagts, men jag säger det ändå! Det är väldigt lätt att tänka sig att alla dessa renoveringar _måste_ göras. Om du tänker efter kanske det egentligen är väldigt få som verkligen måste göras. Så fixa det som verkligen måste göras (typ, regnar det in?!) kanske redan innan ni flyttar in. Sedan kan ni ta det andra i lugn och ro när energin och plånboken medger. Och när man bor in sig, som nämnts ovan, ändrar sig smaken och behoven.

Vi budade på ett hus för några år sedan som var ett "renoveringsobjekt" i våra ögon, det var många stora saker som vi bedömde behövde ordnas till. Vi förlorade budgivningen med en hårsmån. Idag kan vi konstatera att de som flyttade in knappt har gjort något, och det har inte "rasat ihop"... :) Så det är lätt att göra problem större än vad de egentligen är, sedan beror det lite på hur man är som människa, om man är perfektionist eller den andra ytterligheten. Att det dessutom ofta är väldigt mycket pengar inblandade gör det så klart mer stressigt. Men husets värde följer ju (i stora drag iaf) marknaden givet att skicket är oförändrat, så länge inte saker blir värre av att man inte åtgärdar dem så är det ju ingen brådska med dem av den anledningen. Det är ju snarare ekonomiskt fördelaktigt att skjuta upp utgifter. Sedan kan det ju så klart vara taktiskt att åtgärda en del till den dagen man ska sälja.
 
Tittade på filmen. Var är problemen? Ser väl jättebra ut? Visst tygtapeter på garderobsdörrarna kanske jag inte skulle ha (hade det men de försvann efter några år) men det är ju inget egentligt problem:)

Det huset främst behöver är möbler. Flytta in, bo i det och känn efter.

Utsidan på huset är som någon skrev underhållsfritt och man ser att någon inte skött om stenläggningen utanför på några år. Högtryckstvätt, "grönfritt" och kanske lite finsand i fogarna så blir det en trevlig yta på sommaren. Och gräsklippning gör mycket. Just nu är hus verkligen inte till sin fördel. Men på sommaren skiner de upp och man vet varför man har hus – det är ju ett utomhus också!

Försök se hur det ser ut under taket så det inte läcker in där, det måste åtgärdas bums. Men om taket är tätt så är det bara att bo där.

Grattis till köpet. Och skynda långsamt. En stor del av renoveringstiden går åt till att bli inspirerad och se vad som man kan göra själv och vad som måste hyras in. Ett rum om året är kanske en lämplig takt, men inte nödvändig takt.
 
  • Gilla
Josef9191 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.